Toon posts:

Mailserver opzetten

Pagina: 1
Acties:
  • 73 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Hey,

Ik zou een mailserver willen opzetten waarmee ik mails kan versturen en ontvangen.

Kan dat ?
Welke software ?
Al ervaring mee ?

Ik draai momenteel win2k en heb 1 Gb ram, als da kan helpe :-)

Thanks in advance.

Linuxlord

Verwijderd

tja, je kan ook af zijn met een PI 133Mhz met 48Mb geheugen die linux draaid, die 1 GB ram is wel overkill :) kan je beter ergens anders voor gebruiken :)

voor OS kan je kiezen voor Debian daar zit qmail in, vrij makkelijk

verder searchen in WOS kom je hoop te weten

• Pogostokje
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12:59

Pogostokje

* twiet *

Ik denk dat je eerst moet bedenken wat je er mee wil doen, dus waarom je een EIGEN server wil draaien.

Daarna moet je gaan bedenken hoe je er gebruik van wilt maken.... heb je een netwerk ofzo?

Bedenk dat een mailserver wel wat CPU %'tjes vraagt enzo, dus ik zou hem niet zo snel op een systeem zetten waar je ook aktief op werkt.

... ook ik heb soms per ongeluk gelijk.

• Fire69
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17:24
Is het eigenlijk simpel om een mailserver op te zetten die je dus ook over internet kan gebruiken (als je een eigen domeinnaam hebt)? :?

Verwijderd

Op vrijdag 14 juni 2002 09:47 schreef Pogostokje het volgende:
...
Bedenk dat een mailserver wel wat CPU %'tjes vraagt enzo, dus ik zou hem niet zo snel op een systeem zetten waar je ook aktief op werkt.
valt opzich wel mee als ik vol aan leechen bent en mailen
heb ik een max load van 0.50 op een PII 350Mhz 192MB ram

Verwijderd

Topicstarter
Ze hebben het hier precies weer goed verstaan ... :(

Welk programma moet ik gebruiken. De bedoeling is dat ik mails kan ontvangen en versturen van een eigen gecreeerd domein.

Greetz

Linuxlord

Verwijderd

[url="http://gathering.tweakers.net/forum/find/keyword?data%5Bq%5D=mailserver+opzetten&data%5Border%5D=relevance#hitstart]http://gathering.tweakers.net/forum/find/keyword?data%5Bq%5D=mailserver+opzetten&data%5Border%5D=relevance#hitstart

Je zoekactie naar 'mailserver opzetten' leverde 215 resultaten op. Resultaten 1 - 50
moet vast wel iets tussen zitten

Verwijderd

als je linux gebruikt is qpopper in combinatie met sendmail een goede oplossing.

voor windows is anywhere mail server (d8t ik) ook wel goed dat had i hier op een 200mhz windwos bak draaien.

ik zal persoonlijk voor linux kiezie.. :) is veel stabieler..
had hier altijd hoop gekloot om dat ding draaiend te houden..

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 16:14

Crazy D

I think we should take a look.

Ik heb mdaemon draaien op een p100 NT4 met 64mb en draait supersmooth en retestabiel, dat ding gaat alleen down als de stroom uitvalt, of als ik moet rebooten omdat ik te lang zonder ip heb gezeten of zo.
Opzetten is een eitje, je moet alleen op een paar dingen letten:
1. zorg voor een mailserver die zelf de mail het inet op kan sturen (dus niet via je provider, anders ben je daar nog steeds vabn afhankelijk).
2. je moet goed op kunnen geven voor welke domeinen je mail kan versturen en ontvangen (behalve dat dat een onderdeel is voor relay-beveiliging, voorkom je ook dat virussen en zo die via outlook mailen, onder een andere naam dan de jouwe kunnen mailen).
3. relay-control. Authenticated SMTP, misschien in combie met een ip-range beveiliging.

Wil je dat het domein ook op jouw ip thuis draait? Of wil je de mailserver de mail bij de provider vandaan laten ophalen, en dat je de server alleen gebruikt om via te mailen?

Exact expert nodig?

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt Crazy_D...

Kan je me effe volgen :

Ik wil dus mail kunnen versturen van bv. info@creatics.be en kunnen ontvangen ook.

Dat kan dus ?

En kan je me effe uitlegge hoe ik da opzet ?

Verwijderd

Ik denk het niet. GoT is niet bedoeld om 'ff uit te leggen hoe dat moet'. Zet op papier wat je wilt, wat de eisen zijn, wat het budget is enz. Neem dan de hier gegeven suggesties en ga informatie inwinnen. Maak een keuze mbt. de te gebruiken hardware/software. Koop/download de benodigde spullen. lees de handleidingen. Installeer de hardware/software. lees de handleidingen nogmaals. Configureer de software. Bij problemen --> lees de handleiding, bezoek de website van de fabrikant, check www.deja.com. Kom je er dan nog niet uit, kom dan terug naar Got en omscrhijf hardware/software/instellingen, het specifieke probleem en wat je al geprobeerd hebt.

Succes!

• Han
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

Han

Zie de reply van Hezik. Verdiep je in de materie, doe wat zoekwerk en ga expirimenteren :)

Succes...

Doubt thou the stars are fire; Doubt that the sun doth move; Doubt truth to be a liar; But never doubt I love.

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.