Toon posts:

[linux] User toegang tot NTFS mounts

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb op mijn pc een linux distro staan, ik ben niet zo heel erg bekend met linux (geen complete n00b meer hoor), en ik wil nu een NTFS partitie mounten. Daarvoor heb ik in /mnt een mountpoint aangemaakt. Als ik nu de partitie mount zegt ie dat dat alleen readonly kan. Prima, ik hoef toch alleen maar read-access. Het enige probleem is dat, hoewel users genoeg rechten hebben voor de dir waar ik de partitie mount, de rechten van de gemounte dir alleen maar read/execute is voor root.
In fstab heb ik al een entry gemaakt voor deze mount, met de optie user, zodat een user de partitie kan (un)mounten. Die user heeft er eigenlijk vrij weinig aan als ie em wel kan mounten maar niet kan accessen he :)

Weet iemand hoe ik ervoor kan zorgen dat 'gewone' users read access hebben tot de NTFS partitie? Of moet ik hem converteren naar FAT32 ofzo (ik moet hem nog wel 'gewoon' vanuit Windows kunnen benaderen, ik wil in principe wel overstappen op Linux maar laat ik dat maar doen als ik er genoeg vanaf weet :))

Verwijderd

Uhm zal je me uit kunnen liggen hou je zon Mount point maakt voor NTFS ?,

Ik had laatst hetzelfde prob met MDK 8.2 want ik draaide daarvoor Win XP :(

En ist mogelijk om NTFS weer terug naar FAT 32 te zetten ?

En je users indelen simpel :

Log in als root Rechter muisknop Change Permissions.
En vink je alles aan ben je klaar :)

Verwijderd

Topicstarter
Mount point aanmaken: gewoon een dir maken (het is gebruikelijk om dat in de /mnt dir te doen), door bijvoorbeeld "mkdir /mnt/ntfs" en dan met het commando "mount <device> <mountpoint>", in mijn geval "mount /dev/hde2 /mnt/ntfs". Let wel dat je niet kan schrijven naar een NTFS partitie onder Linux.

Van NTFS naar FAT32, ik was gewoon van plan om alles naar een andere partitie te gooien en dan opnieuw partitie aanmaken :o Ik geloof dat je met Partition Magic ook NTFS naar FAT32 kan omzetten.

Over het veranderen van de permissions: als ik de dir niet gemount heb heeft iedereen access tot de directory ("chmod 777 /mnt/ntfs"). Alleen als ie gemount is dan is het (om het maar even aan de hand van ls uit te leggen :)) "dr-x------" in plaats van "drwxrwxrwx". Als ik de rechten probeer te veranderen met chmod als de directory wel gemount is, dan zegt ie dat het een read-only filesystem is en weigert ie dus...

• capedro
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20-05 09:15
* capedro staat zoiets bij dat NTFS support in de kernel nog een beetje experimenteel is ;)
code:
1
 < > NTFS file system support (read only)

OK de read only dan... dus niet lezen-en-schrijven... ;)

Gebruik gemaakt van de info van kernel 2.4.18

My weblog

• igmar
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 29-06 18:56

igmar

ISO20022

Op vrijdag 14 juni 2002 09:39 schreef Networx het volgende:
Weet iemand hoe ik ervoor kan zorgen dat 'gewone' users read access hebben tot de NTFS partitie? Of moet ik hem converteren naar FAT32 ofzo (ik moet hem nog wel 'gewoon' vanuit Windows kunnen benaderen, ik wil in principe wel overstappen op Linux maar laat ik dat maar doen als ik er genoeg vanaf weet :))
mount -t ntfs -o umask=000 /dev/hdax /mnt/ntfs

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:10

deadinspace

The what goes where now?

Op vrijdag 14 juni 2002 10:11 schreef capedro het volgende:
* capedro staat zoiets bij dat NTFS support in de kernel nog een beetje experimenteel is ;)
code:
1
 < > NTFS file system support (read only)

OK de read only dan... dus niet lezen-en-schrijven... ;)
De read-only driver kun je gewoon zonder problemen gebruiken. Het read-write gedeelte (dat bij zo'n beetje elke distro standaard uit staat) is experimenteel.

• riotrick
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 04-07 15:29
gebruiken. Het read-write gedeelte (dat bij zo'n beetje elke distro standaard uit staat) is experimenteel.
... en erg link, en werkt alleen met NT4 NFTS partities en kan er heel simpel voor zorgen dat je je partitie om zeep helpt.

Het read-only gedeelte werkt overigens prima (ook met 2k,xp)

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt igmar, het werkt perfect :)
Pagina: 1