Toon posts:

Halogeenverlichting uit = onderbreking geluid

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Gisteravond had ik mijn Onkyo 898 receiver en DVD 757 nog spelen toen ik m'n halogeen-lamp uitdeed. Resultaat was dat het geluid ongeveer een seconde uitgaat, als ik die lamp uitdoe |:( . Bij de andere verlichting heb ik dat fenomeen niet.
De audio-set en de verlichting is aangesloten op dezelfde groep in de meterkast.
Het gaat om een halogeensysteem met 1 trafo en drie 20 watt lampen.
Is dit normaal, kan het schade aan de stereo of de luidsprekers veroorzaken? Ik hoor geen tikken in het geluid, het gaat gewoon een seconde uit. De componenten zijn verbonden met een Oehlbach XXL7 digitale coax interlink. Op de schermen van de dvd-speler of de receiver is niets ongewoons te zien.

• Ortep
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Ik vind het niet vreemd hoor. Halogeen verlichting werkt op 12 volt. Dat is dus 20 keer minder dan de 240 Volt die je normaal gebruikt. Maar dat wil dus zeggen dat de stromen 20 keer hoger zijn. Dat geeft enorme pulsen in de trafo's die je nodig hebt om van 240 v naar 12 v te gaan. Als de halogeen verlichting in mijn gang uitgaat kan ik zelfs mijn deurbel horen.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, Einstein
Alleen de doden kennen het einde van de oorlog, Plato

Verwijderd

Topicstarter
Heb je ook enig idee wat er aan te doen is? Ik heb de mogelijkheid om een extra groep te maken in de meterkast, een dedicated stopcontact te plaatsen in de buurt van m'n audio en daarop de audio-apparatuur aan te sluiten.
Of kan een aangepast stekkerblok (powerline conditioner) een oplossing zijn. Het onderbreken van het geluid vind ik nog niet zo'n probleem, als de apparatuur maar niet stuk gaat.

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Ik verwacht niet dat de zaak kapot gaat. Die trafo staat niet in je installatie. Het is eerder lastig dan gevaarlijk. Grote klappen in je luidsprekers zouden wel een probleem kunnen zijn. Maar dat gebeurt blijkbaar niet. Of misschien dreigt het te gebeuren en gaat de zaak uit om dat te voorkomen.

Waarschijnlijk gebeurt het ook niet iedere keer. Je moet net op een rot moment (De top van de sinus) schakelen om dat te krijgen. Schakel je precies op een nul doorgang, dan gebeurt er niets. Alles wat er tussen zit heeft meer of minder invloed. Je kan de halogeen mbv een electronisch relais schakelen. Die schakelen vaak precies op een nul doorgang. Maar dat hoeft geen garantie te zijn dat het goed gaat. Er kan een fase verschuiving tussen de primaire en de secundaire kant van je trafo zitten en dan kan het in theorie zelfs een grotere piek opleveren.

Verwijderd

Topicstarter
Ortep, bedankt voor de info. Ik denk dat ik maar voor de extra groep ga. Schijnt audiofiel ook verantwoord te zijn.
Of er mee leren leven als het niet anders is....

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Zorg dan wel dat die groep ook echt op een andere fase komt. Als ze dat niet doen helpt het geen moer.

Verwijderd

Op vrijdag 14 juni 2002 09:21 schreef Ortep het volgende:
Als de halogeen verlichting in mijn gang uitgaat kan ik zelfs mijn deurbel horen.
Is het dan ook zo dat als je deurbel gaat de verlichting in de gang uitgaat? ;)

Verwijderd

Topicstarter
Daar heb ik geen last van, wel dat de deur van het toilet meeresoneert met m'n Rel sub ... (maar da's wel duidelijk waar het aan ligt). >:) >:) >:)
Pagina: 1