[MDR8.2] install gelukt, maar...

Pagina: 1
Acties:

• backupdevice
  • Registratie: November 2000
  • Nu online

backupdevice

No Risk , Full Push

Topicstarter
Jongens,

Deze week heb ik hier wat vragen gesteld over het installeren van madrake op een machine waarop ook Xp stond. Mijn vragen gingen over LILO en met jullie hulp is alles perfect gelukt. Hartelijk bedankt daarvoor :)

Ok, mijn probleem is dat alles in 640 x 480 staat, en dat wil ik veranderen in 1024 x 768.

Natuurlijk heb ik dit zelf geprobeerd. Eerst naar het scherm waar ik de monitor kan veranderen, maar daar kom ik in een loop. Op die pagina zag ik ook expert mode staan. Dat heb ik aangeklikt en daar vroeg hij of ik X86 wou installeren. Ik zeg ja maar toen gebeurde er niks :? Ik kwam weer in een loop, niks gebeurde.

Op de machine search gebruikt voor X86, een heleboel bestanden gevonden, dus het staat geinstalleerd. Toen heb ik hier de search gebruikt, en kwam veel topics tegen. Ik moet in de console een commando ingeven.

Mijn vraag is, als ik console aanklik krijg ik de computernaam te zien , in mijn geval oebidoebi en een heleboel ( ik zit nu op mijn werk, dus weet niet precies wat er staat ). Maar moet ik dus achter oebidoebi die code intikken of niet?? Daar kom ik dus niet uit.

"This is it....This is it " | Gianpiero Lambiase | Lap 54 12-12-2021

Verwijderd

Probeer eerst om je resolutie te veranderen met :

Resolutie Omhoog : Ctrl Alt +
Resolutie Omlaag : Ctrl Alt -

*Gebruik wel je toetsen aan de rechterkant en niet boven je letters.

Als dit niet het gewenste resultaat geeft ga je naar het Systeemmenu van Mandrake ga je naar Hardware selecteer je je moniter en je kan je resolutie + het aantal kleuren veranderen.

Ik hoop dat ik je hier genoeg bij geholpen heb.

[EDIT] Het 2de is niet van belang had je vraag stelling niet goed gelezen...

• backupdevice
  • Nu online

backupdevice

No Risk , Full Push

Topicstarter
Op vrijdag 14 juni 2002 08:57 schreef Sensation16 het volgende:
Probeer eerst om je resolutie te veranderen met :

Resolutie Omhoog : Ctrl Alt +
Resolutie Omlaag : Ctrl Alt -

*Gebruik wel je toetsen aan de rechterkant en niet boven je letters.

Als dit niet het gewenste resultaat geeft ga je naar het Systeemmenu van Mandrake ga je naar Hardware selecteer je je moniter en je kan je resolutie + het aantal kleuren veranderen.

Ik hoop dat ik je hier genoeg bij geholpen heb.

[EDIT] Het 2de is niet van belang had je vraag stelling niet goed gelezen...
Onthoud mandrake dan ook de resolutie als ik met ctrl alt + de resolutie verhoog of moet ik dat elke keer doen?? Ik kan namelijk in configuratie scherm alleen maar 640 x 480 kiezen. Ik heb dus gerpobeerd dit te veranderen , maar dat lukt niet ;(

Ben nu ook op mandrake users board aan het zoeken voor een n00b handleiding om dit te veranderen, vrees dat ik dat wel nodig zal hebben :D

Ik heb een Geforce 2 GTS PRo, deze wordt herkent, moet ik misschien de drivers upgraden???

Ben nu ook de handleiding aan het doorlezen, die is 270 pagina's :+

• real-0ne
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 03-04-2024

real-0ne

Jah wat zal ik ervan maken

try xf86config

De enige echte....

• backupdevice
  • Nu online

backupdevice

No Risk , Full Push

Topicstarter
Op vrijdag 14 juni 2002 09:43 schreef real-0ne het volgende:
try xf86config
En dit in de console??

Verwijderd

even de nividia drivers downen van de nvidia site (ww.nvidia.com) en deze installeren en xconfig aanpassen , xserver opnieuw opstarten en dan in mandrake control center de resolutie veranderen.
Vergeet ook de howto bij nvidia niet te downen

Verwijderd

Ik heb een GF MX-400 en die werkte ook niet in linux zelfde verhaal als in ieder ander OS (Standard PCI Graphics Card) Terwijl hij een AGP card is maar goed met Xfree4.x doet ie et wel goed :)

• backupdevice
  • Nu online

backupdevice

No Risk , Full Push

Topicstarter
Op vrijdag 14 juni 2002 09:51 schreef boerteun het volgende:
even de nividia drivers downen van de nvidia site (ww.nvidia.com) en deze installeren en xconfig aanpassen , xserver opnieuw opstarten en dan in mandrake control center de resolutie veranderen.
Vergeet ook de howto bij nvidia niet te downen
:?

Ok drivers downloaden, installeren en howto lezen komt wel goed.

Xconfig aanpassen, doe ik dat in console of in configuratiescherm, in configuratie kan ik alleen 640 x480 kiezen. Ben nu de manual aan het lezen, daar staat netjes hoe ik het moet dan, maar ik kan maar één resolutie kiezen ;( ( in configuratiescherm )

Ik begrijp dat ik jullie enorme n00b vragen stel, maar ik doe mijn best om het zelf te zoeken ( ben nu bezig ) maar ik heb echt iets meer hulp nodig.

Verwijderd

Er staat in [topic=463842] uitgelegd hoe je nvidia drivers installeert. Ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat Mandrake geen grafische tool heeft om je resolutie te wijzigen.
/edit : http://www.mandrakeuser.org/docs/xwin/xset.html Daar staat het uitgelegd.

• backupdevice
  • Nu online

backupdevice

No Risk , Full Push

Topicstarter
Op vrijdag 14 juni 2002 10:01 schreef janjanjansen het volgende:
Er staat in [topic=463842] uitgelegd hoe je nvidia drivers installeert. Ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat Mandrake geen grafische tool heeft om je resolutie te wijzigen.
Die is er wel, maar ik kan alleen maar kiezen tussen 640 x 480. Ik weet 100% zeker dat ik met installeren een monitor gekozen heb die 1024 is. Ik zal ff dat topic doorlezen. :) bedankt!!

Nou, het is nog steed abidabie voor mij :D

Als ik het goed gelezen heb dan kan dit via de drakeconfig. Helaas kan ik daar maar één resolutie kiezen. Na wat topics gelezen te hebben, kom ik erachter om dit via de console te doen.

Ik krijg dan te zien een soort dosbox met de computernaam ( oebidoebi in mijn geval) en een cursor. Als ik het goed begrijp type ik daar xf86config en dan krijg ik een wizard die mij gaat helpen om de resolutie 1024 te krijgen :?

Verwijderd

drake config gaat dan inderdaad niet werken aangezien dit in de mcc (mandrake control center) gebakken zit.
Ik vindt het alleen nog steeds vreemd dat je de resolutie niet kunt veranderen zelfs nadat je de xconfig hebt aangepast.

Verwijderd

maar over de x86config klopt je redenatie alds een bus

• backupdevice
  • Nu online

backupdevice

No Risk , Full Push

Topicstarter
Op vrijdag 14 juni 2002 10:32 schreef boerteun het volgende:
drake config gaat dan inderdaad niet werken aangezien dit in de mcc (mandrake control center) gebakken zit.
Ik vindt het alleen nog steeds vreemd dat je de resolutie niet kunt veranderen zelfs nadat je de xconfig hebt aangepast.
Ik heb de xconfig niet aangepast, weet hem niet eens te vinden :D.
Op vrijdag 14 juni 2002 10:33 schreef boerteun het volgende:
maar over de x86config klopt je redenatie alds een bus
Ik ben aan het lezen en aan het lezen, er komt stoom uit mijn oren. Moet wel zeggen dat het heel erg leuk is om te doen, maar aangezien ik alleen met windows gewerkt heb is het echt abidabie voor me :)

Ben nu de readme van de nvidia drivers aan het lezen, maar daar word ik ook niet veel wijzer van.

Ik neem aan dat ik met xf86config er wel uitkom toch??

Verwijderd

Even een quote van de page die ik noemde:
If your 'XF86Config(-4)' file supplies different resolution settings ('Modes'), X will always start with the first value. Within X you can switch resolutions by pressing 'CTRL-ALT--' or 'CTRL-ALT-+'.

• backupdevice
  • Nu online

backupdevice

No Risk , Full Push

Topicstarter
Op vrijdag 14 juni 2002 10:40 schreef janjanjansen het volgende:
Even een quote van de page die ik noemde:
[..]
Moet ik dan eerst xf86config doen ( ik denk het wel, want nu kan ik alleen 640 bij 480 kiezen )

Of heeft dat er niks mee te maken?? Als ik met ctl alt + de resolutie wijzig, wordt dit dan onthouden of blijft mandrake opstarten met 640 x 480

Ik weet dat ik jullie geduld op de proef stel, maar ik zou het tof vinden als jullie mij willen helpen

Verwijderd

het config filetjes staat uit mijn hoofd in /etc/x11
maar je kunt er ook gewoon oplaaten zoeken met find files.
als je de tab combo's gebruikt moet je dit elke keer doen.
beter is inderddad dan ook om het filetje bij te werken

Verwijderd

dit doeje dan met de opdarcht zoals hierboven beschreven

• backupdevice
  • Nu online

backupdevice

No Risk , Full Push

Topicstarter
Op vrijdag 14 juni 2002 10:50 schreef boerteun het volgende:
het config filetjes staat uit mijn hoofd in /etc/x11
maar je kunt er ook gewoon oplaaten zoeken met find files.
als je de tab combo's gebruikt moet je dit elke keer doen.
beter is inderddad dan ook om het filetje bij te werken
en dat doe ik via xf86config ??

edit ja dus :)

Verwijderd

configuren doe je te alle tijden gewoon met een tekst editor. das wel het makkelijkst.

• backupdevice
  • Nu online

backupdevice

No Risk , Full Push

Topicstarter
Op vrijdag 14 juni 2002 10:57 schreef boerteun het volgende:
configuren doe je te alle tijden gewoon met een tekst editor. das wel het makkelijkst.
OMG :?

Ok wat ik nu heb gelezen is als volgt.

Ik open console en type xf86config.
Als het goed is kan ik daar instellingen veranderen of andere resoluties kan toevoegen , klopt dat??

Anders open ik een editor, zoek het bestandje dat in /etc/x11 staat. Daar kan ik een resolutie toevoegen.

bijv:

Subsection "Display"
Depth 32
Modes "1024x768"
ViewPort 0 0
EndSubsection

saven, uitloggen en opnieuw inloggen en dan moet het goed zijn.

klopt dit??

Verwijderd

bijna goed. Dit bestandje uit /etc/x11 =berwerken en het stuk over 1024x768 naar boven kopieren. Als in boven aan het lijstje van resoluties en dan svaen uitloggen herstarten en hubhub barbatruck (cross your fingers) dan hoort tie te draaien.

• backupdevice
  • Nu online

backupdevice

No Risk , Full Push

Topicstarter
Op vrijdag 14 juni 2002 11:16 schreef boerteun het volgende:
bijna goed. Dit bestandje uit /etc/x11 =berwerken en het stuk over 1024x768 naar boven kopieren. Als in boven aan het lijstje van resoluties en dan svaen uitloggen herstarten en hubhub barbatruck (cross your fingers) dan hoort tie te draaien.
Goed,

Dus als ik zorg dat

Subsection "Display"
Depth 32
Modes "1024x768"
ViewPort 0 0
EndSubsection

bovenaan in dit bestand komt te staan dan moet het goed gaan.

Moet ik de " tekens ook gebruiken??

En ik neem aan dat ik met de editor gewoon het bestand zoek op de windows manier toch ?? Openen etc etc etc

Verwijderd

Persoonlijke mening: gebruik geen xf86config...

Je kan de resolutie niet wijzigen, dat kan meerdere oorzaken hebben, maar eigenlijk is de oplossing vrij simpel. Ik ga het wel via de tekst editor doen, dus niet via Mandrake's Control Center. Als 't goed is maakt dat niet veel uit...

Allereerst, zoek ff een leuke tekst editor. Ik zelf gebruik altijd vi, maar da's nogal abracadabra vrees ik... Probeer eens iets als 'gnp' (gnome notepad) of 'gedit'. KDE zal vast ook wel een leuke tekst editor hebben. Met die tekst editor het bestand /etc/X11/XF86Config-4 openen en zoeken naar de Section "Device":
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
Section "Device"
      # no known options
      Identifier   "Nvidia Viper 770 (TNT2)"
      Driver     "nv"
#    Driver  "nvidia"
#     Option     "NvAgp" "1"
      VendorName   "RIVA TNT2"
      BoardName     "RIVA TNT2"
EndSection

Dat staat er bij mij, azl bij jou iets soortgelijks staan. Het gaat om die 'Driver "nv"'. Als er inderadad 'nv' staat dan is alles goed. Staat er iets anders ('vesa' bijvoorbeeld), dan is het niet goed. Ietsje lager zie je ook de resoluties:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
Section "Screen"
      Identifier   "Screen0"
      Device     "Nvidia Viper 770 (TNT2)"
      Monitor   "Hansol 710A"
      DefaultDepth    24

Subsection "Display"
            Depth    16
            Modes    "1024x768" "800x600" "640x480"
      EndSubsection

Subsection "Display"
            Depth    24
            Modes    "1024x768" "800x600" "640x480"
      EndSubsection

EndSection

Zoals je ziet staan hier de resoluties. De eerste is de standaard resolutie (bij mij dus altijd 1024x768), de rest zijn mogelijke andere resoluties (zodat je dat met ctrl-alt-+/- kan wijzigen). Als 1024x768 niet de eerste is bij jou of er niet tussenstaat is dat ook niet goed.

Nu even een terminal openen, root worden en wederom (als root dus) de tekst editor openen. Zelfde bestand openen, en (indien dit niet 'nv' was) driver in 'nv' veranderen en 1024x768 als eerste resolutie neerzetten, dan wordt X standaard op 1024x768 gestart. Maak eerst een backup van je oude config (mv /etc/X11/XF86Config-4 /etc/X11/XF86Config-4-old) en sla dan de nieuwe config op. Ctrl-alt-Backspace om X te herstarten.

Als 't goed is kun je nu X in 1024x768 zien. :). Als 't niet goed gaat, kun je inloggen als root en de backup van je config terugzetten: "mv /etc/X11/XF86Config-4-old /etc/X11/XF86Config-4".

Als je daarna de nvidia drivers wilt installeren (3d support etc.), dan kun je dat doen zoals beschreven in die howto hierboven. Zorg echter altijd eerst dat X loopt zoals je wilt, vooradt je de nvidia drivers installeert - vandaar dit stukje. ;).

• backupdevice
  • Nu online

backupdevice

No Risk , Full Push

Topicstarter
Hartelijk bedankt,

Het is nog steeds een beetje onduidelijk, maar beter helpen als dit kan niet :)

Nogmaals bedankt en wens me sucses.

• backupdevice
  • Nu online

backupdevice

No Risk , Full Push

Topicstarter
ik zit nog even de manual door te lezen.

Als ik dan bij mandrake control center ga kijken ,zie ik een optie om je resolutie te veranderen. Daar geven ze meerdere resoluties aan, bij mij maar één .

Kan het niet zo zijn dat ik bijvoorbeeld een verkeerde monitor heb ingesteld?? Ik heb een no name en volgens mij heb ik gekozen voor een VGA monitor die 1024x768 kan bij 87Hz. Zou dit ook het probleem kunnen zijn??

Ik heb namelijk 2 x mandrake geinstalleerd. De eerste keer had ik echt wazig beeld. Alles trilde en ik had twee x hetzelfde op het beeld. Maar toen kon ik wel andere resoluties kiezen. Maar toen ik dat deed , drukte ik op testen, en dan kreeg ik een zwart beeld die na 10 minuten nog steeds zwart was :?
Op vrijdag 14 juni 2002 11:35 schreef beelzebubu het volgende:
een stukkie dat hopelijk de oplossing is
Mocht dit nu niet werken, reinstall?? Of Nvidia drivers installeren??

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23:00
Op vrijdag 14 juni 2002 12:58 schreef Blue_White_Army het volgende:
ik zit nog even de manual door te lezen.

Als ik dan bij mandrake control center ga kijken ,zie ik een optie om je resolutie te veranderen. Daar geven ze meerdere resoluties aan, bij mij maar één .

Kan het niet zo zijn dat ik bijvoorbeeld een verkeerde monitor heb ingesteld?? Ik heb een no name en volgens mij heb ik gekozen voor een VGA monitor die 1024x768 kan bij 87Hz. Zou dit ook het probleem kunnen zijn??

Ik heb namelijk 2 x mandrake geinstalleerd. De eerste keer had ik echt wazig beeld. Alles trilde en ik had twee x hetzelfde op het beeld. Maar toen kon ik wel andere resoluties kiezen. Maar toen ik dat deed , drukte ik op testen, en dan kreeg ik een zwart beeld die na 10 minuten nog steeds zwart was :?
[..]

Mocht dit nu niet werken, reinstall?? Of Nvidia drivers installeren??
als je gebruik wilt maken van 3D zal je zoiezo de nvidia drivers moeten installeren, dit staat uitgelegd in het grote Nvidia topic waarvan al een link gegeven is.
daarna voer je xf86config uit dus gewoon in een console dat intikken en dan de stappen volgen, makkelijekr kan bijna niet :)
misschien is het zelfs al zo dat je na het installeren van
de drivers de resolutie kan wijzigen

• backupdevice
  • Nu online

backupdevice

No Risk , Full Push

Topicstarter
Op vrijdag 14 juni 2002 13:20 schreef The_Dart het volgende:

[..]

als je gebruik wilt maken van 3D zal je zoiezo de nvidia drivers moeten installeren, dit staat uitgelegd in het grote Nvidia topic waarvan al een link gegeven is.
daarna voer je xf86config uit dus gewoon in een console dat intikken en dan de stappen volgen, makkelijekr kan bijna niet :)
misschien is het zelfs al zo dat je na het installeren van
de drivers de resolutie kan wijzigen
Wat raad jij me aan?? Eerst het verhaal van editor doen, of eerst XF86Config of eerst drivers installeren?

Zoals je ziet ben ik helemaal dol geworden. Ik heb nu 2 verschillende manieren, maar welke is nu de beste voor een n00b.

Verwijderd

het lijkt alsof je een verkeerde resolutie hebt gkozen bij de install. DIt heb ik ook een keer gehad toen ik resoluties ging uitproberren die mijn systeem niet aan kon.

Ik heb toen de heel boel nogmaals opnieuw ginstalled (voor mijn 11 min) en heb dus nooit via configs dit proberen te verhelpen.
Ik denk dus ook dat je een resolutie heb t insteld die je system niet aan kon. Dit verklaard ook een gedeelte van je problemen tot nu toe.

Verwijderd

als je echt de rivers nog wil bijwerken dan moet je eerst via de editotr de instellingen veranderen zoals aangegeven in dit topic en daarna de drivers installeren en opnieuw x opstarten en dan ben je klaar om de rippen

• backupdevice
  • Nu online

backupdevice

No Risk , Full Push

Topicstarter
Op vrijdag 14 juni 2002 13:29 schreef boerteun het volgende:
het lijkt alsof je een verkeerde resolutie hebt gkozen bij de install. DIt heb ik ook een keer gehad toen ik resoluties ging uitproberren die mijn systeem niet aan kon.

Ik heb toen de heel boel nogmaals opnieuw ginstalled (voor mijn 11 min) en heb dus nooit via configs dit proberen te verhelpen.
Ik denk dus ook dat je een resolutie heb t insteld die je system niet aan kon. Dit verklaard ook een gedeelte van je problemen tot nu toe.
Ik heb recommended install gebruikt. Nadat hij klaar was heb ik voordat ik rebootte, configure X aangeklikt en daar 1024 x 768 aangeklikt. Tevens heb ik een standaard monitor geinstalleerd die 1024 met 87 Hz aankon.

Ik ga gewoon vanavond ff lopen prutsen met het editor verhaal, mocht het niet lukken dan installeer ik het opnieuw, maar nu onder expert install.
Lijkt me het beste toch?? Of heeft iemand nog een tip??

Verwijderd

Op vrijdag 14 juni 2002 13:22 schreef Blue_White_Army het volgende:
Wat raad jij me aan?? Eerst het verhaal van editor doen, of eerst XF86Config of eerst drivers installeren?

Zoals je ziet ben ik helemaal dol geworden. Ik heb nu 2 verschillende manieren, maar welke is nu de beste voor een n00b.
feitelijk werken ze allebei even goed.

Het minieme probleem is dat ik dus Mandrake Control Center niet ken en dus niet weet hoe je via dat ding je videokaart/monitor instellingen kan wijzigen. :P.

Ik zou zeggen, probeer allebei eens uit. :Y). Maak wel een backup van je config file voordat je dat doet!!! Als het foutgaat kun je altijd weer je oude (somewhat werkende) config terughalen. :).

• backupdevice
  • Nu online

backupdevice

No Risk , Full Push

Topicstarter
Op vrijdag 14 juni 2002 13:40 schreef beelzebubu het volgende:

[..]

feitelijk werken ze allebei even goed.

Het minieme probleem is dat ik dus Mandrake Control Center niet ken en dus niet weet hoe je via dat ding je videokaart/monitor instellingen kan wijzigen. :P.

Ik zou zeggen, probeer allebei eens uit. :Y). Maak wel een backup van je config file voordat je dat doet!!! Als het foutgaat kun je altijd weer je oude (somewhat werkende) config terughalen. :).
waarschijnlik zal er in mijn file "vesa" staan als driver. Die kan ik gewoon in nv veranderen. Dan pleur ik de gewenste resolutie erbij, saven, uitloggen en inloggen, bidden dat het werkt. Klinkt makelijk :) ( is het niet :D )

Ik heb i.i.g jouw verhaal ff op papier gezet, daarmee moet het lukken, zo niet dan vrees ik dat ik een herinstall ga doen. En het gaat werken verdomme!!! :P

• Slaiter
  • Niet online

Slaiter

Firesnake

De nvidia drivers installeren zal je niet verder helpen dat is nl alleen maar om de 3d performance omhoog te halen en staat verder los van je resolutie.

Een reinstal kan helpen, maar is een nogal 'windows' achtige oplossing beter is om ff te checken ofdat je XF86Config wel juist is.

Ik raad dan ook aan om ff hier je XF86Config te plaatsen, dat doe je op de volgende manier

open Kate (een editor) en ga naar etc/X11/XF86Config-4
selecteer de tekst die je ziet en kopier deze naar het forum.

Waarschijnlijk kannen we je dan beter helpen ;)

Verders veel suc6 toegewenst.

• backupdevice
  • Nu online

backupdevice

No Risk , Full Push

Topicstarter
Ok hier ben ik weer.

Complete reinstal gedaan, alles extra bekeken. Mijn videokaart werd
herkent, monitor is een noname dus ik heb een high frequency beeldscherm
genomen, die gaf hij zelf aan bij de installatie.

Opstarten van Mandrake, dubbel beeld. Stel je dit voor. Boven en beneden
zwart beeld, in het midden een dunne balk en je ziet alles dubbel.
Dus ik ga naar control centrum en ik ga naar beeldscherm, beeld superstrak :?

Hieronder staat mijn XFconfig geval :)

# **********************************************************************
# Graphics device section

Section "Device"
Identifier "Generic VGA"
Driver "vga"
EndSection

Section "Device"
Identifier "NVIDIA GeForce2 DDR (generic)"
VendorName "Unknown"
BoardName "Unknown"
Driver "nv"
# VideoRam 32768
# Clock lines

# Uncomment following option if you see a big white block
# instead of the cursor!
# Option "sw_cursor"

Option "DPMS" "on"
EndSection

# Screen sections

Section "Screen"
Identifier "screen1"
Device "NVIDIA GeForce2 DDR (generic)"
Monitor "Unknown"
DefaultColorDepth 24
Subsection "Display"
Depth 8
Modes "1024x768" "800x600" "640x480"
ViewPort 0 0
EndSubsection
Subsection "Display"
Depth 15
ViewPort 0 0
EndSubsection
Subsection "Display"
Depth 16
ViewPort 0 0
EndSubsection
Subsection "Display"
Depth 24
ViewPort 0 0
EndSubsection
Subsection "Display"
Depth 32
ViewPort 0 0
EndSubsection
EndSection

Als ik dus mandrake configauratiescherm open heb, dan heb ik normaal beeld.

Als ik uitlog en weer inlog, moet ik eerst naat amndrake configuratiescherm en dan pas krijg ik normaal beeld

o ja, alles is nu dus in 1024 maar alleen als ik controlcentrum heb geopend

Help me please ;(

• backupdevice
  • Nu online

backupdevice

No Risk , Full Push

Topicstarter
Ik ben heel de avond bezig geweest, maar ik krijg het niet voor elkaar.

Ik heb geprobeerd in te loggen als root en dan XF86config te editten. Ik heb toen dit file opgeslagen, maar op het moment dat ik de editor afsluit zegt linux dat er niks veranderd is. Ik kom er echt niet meer uit. Kan er iemand ff naar mijn gegevens kijken aub.

Ik ga nu slapen :z heb ff wat slaap nodig.

Verwijderd

Op vrijdag 14 juni 2002 19:28 schreef Blue_White_Army het volgende:
Monitor "Unknown"
Die staat echter nergens gedefinieerd...

Voeg dit eens toe, ergens na een 'EndSection':
code:
1
2
3
4
5
6
7
Section "Monitor"
      Identifier   "Unknown"
      VendorName   "Monitor Vendor"
      ModelName    "Monitor Model"
      HorizSync   30 - 72
      VertRefresh 47 - 160
EndSection

Eventueel de HorizSync/VertRefresh aanpassen aan de waardes van je eigen monitor.

• backupdevice
  • Nu online

backupdevice

No Risk , Full Push

Topicstarter
Als ik dat wil veranderen, dan moet ik ingelogd zijn als root

Ik open een terminal en type su. Ik voer netjes mijn passwoord in, en zie dat er inderdaad root komt te staan.

Ik open Kwrite, ga naar etc/X11/XF86Config-4 en copy/past jouw waardes daar naartoe.

Ik zeg opslaan als, overschrijven ja hoor doe maar. Kwrite afsluiten, krijg ik melding dat dit bestand niet opgeslagen kan worden :?

Het gaat niet goed, en wat ik ook niet snap is dat als ik linux opstart ik een wazig en klein beeld heb waarop ik drie x hetzelfde zie, en als ik naar mandrake control ga en ik klik op hardware en dan beeldscherm, alles goed is :?

Ok nog meer wazige shit :)

Als ik als root inlog, dan naar mandrake control ga, monitor, expert mode dan krijg ik de keuze om xfree te installeren, ik 4.2.0 want volgens mandrake ondersteund mijn videokaart dat ( asus v7700 geforce 2 GTS PR deluxe )

Ik klik daarop, mandrake vraagt of ik dit wil testen, ik zeg ja, zwart scherm, hoe lang ik ook wacht. Dit gebeurd ook met de 2 andere keuzes van Xfree.

Wat gaat er mis ?

Ik kan dus op een of andere manier niet mijn XF86config aanpassen ( ja ik ben als root ingelogd dan ) en testen kan ook niet. Nogmaals ik heb alleen normaal beeld als ik eerst naar mandrake controle ga en dan naar sectie monitor.

.

Verwijderd

Heel stom idee: probeer eens een andere editor. :P. (nano misschien?)

• backupdevice
  • Nu online

backupdevice

No Risk , Full Push

Topicstarter
Zou het misschien een probleem kunnen zijn met de rechten die als root heb??

Ik kan namelijk het config file wel opslaan en overschrijven, maar het veranderd niet :?

Misschien dat ik eerst andere nvidia drivers moet installeren.

Of Redhat installeren :)

IK WIL LINUX DRAAIEN!! :(

• Slaiter
  • Niet online

Slaiter

Firesnake

Op zaterdag 15 juni 2002 10:16 schreef Blue_White_Army het volgende:
Zou het misschien een probleem kunnen zijn met de rechten die als root heb??

Ik kan namelijk het config file wel opslaan en overschrijven, maar het veranderd niet :?

Misschien dat ik eerst andere nvidia drivers moet installeren.

Of Redhat installeren :)

IK WIL LINUX DRAAIEN!! :(
Gewoon (als root) ff een editor openen Kate is een van de makkelijkste imho en Grafisch pas hier de waardes aan en save de boel en klaar is ie weer ;)

Kan ook met Vim/Vi deze is echter console based en wat ingewikkelder, maar wel zeer goed.

• backupdevice
  • Nu online

backupdevice

No Risk , Full Push

Topicstarter
Op zaterdag 15 juni 2002 12:10 schreef Mataraty het volgende:

[..]

Gewoon (als root) ff een editor openen Kate is een van de makkelijkste imho en Grafisch pas hier de waardes aan en save de boel en klaar is ie weer ;)

Kan ook met Vim/Vi deze is echter console based en wat ingewikkelder, maar wel zeer goed.
Dat gaat dus niet.

Ik kan als root hem aanpassen, ik doe dan Save as. Overschrijven ja. Als ik dan de editor afsluit dan zegt de editor dat hij het bestand niet kan opslaan. Als ik dan het bestand weer open, dan staat alles weer zoals het was. :?

• backupdevice
  • Nu online

backupdevice

No Risk , Full Push

Topicstarter
Tot mijn zeer grote spijt moet ik jullie mededelen dat ik linux maar niet ga installeren. Ik ben gisteren de hele dag bezig geweest met Mandrake en Redhat 7.3. Ik krijg het beeld niet voor elkaar. Ik denk dat mijn No Name 17" monitor uit 1999 het probleem is. Ik krijg gewoon geen normaal beeld op mijn scherm. Ik heb alles gedaan wat op deze pagina stond, ik heb 3 manuals doorgelezen, madrake forum uitgeplozen, ik krijg het niet voor elkaar ;(.

Ik wil toch iedereen bedanken voor jullie tijd, misschien als ik een andere monitor heb die wel ondersteund wordt (wat volgens mij de reden is) dat ik dan weer de stap waag.

• deadinspace
  • Laatst online: 23:10

deadinspace

The what goes where now?

Op zondag 16 juni 2002 08:43 schreef Blue_White_Army het volgende:
Ik denk dat mijn No Name 17" monitor uit 1999 het probleem is.
Denk ik niet. Een monitor geeft namelijk alleen maar weer wat je videokaart uitspuugt. Het enige wat je daarbij in de gaten moet houden zijn de vertical refresh range en de horizontal sync range.

Als je het er nog op hebt staan, zet dan je /etc/X11/XF86Config (-4) eens in zijn geheel online (op webspace of anders hier posten in [ code ] tags), en ook /var/log/XFree86.0.log.

• backupdevice
  • Nu online

backupdevice

No Risk , Full Push

Topicstarter
Dit is het enige wat ik je kan laten zien. Computer doet nu niks meer :(

# Graphics device section

Section "Device"
Identifier "Generic VGA"
Driver "vga"