Toon posts:

Netwerk & 2-deling van ADSL, advies gevraagd!

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Geachte mede-tweakers

De situatie is als volgend:

Op het bedrijf van mijn vader gooien we isdn eruit en willen we via adsl (mxstream) gaan internetten. Nu wil ik graag weten hoe ik dit het beste aan kan pakken.

Op dit moment ligt er een 10 mbit netwerkje (hub), geen server en alle 5 pc's draaien jaja...windows 98. Iedereen die internet nodig heeft belt dus in.

Nu lijkt het mij het handigst om dus d.m.v. een adsl router te regelen, zo kan ik dus zowel het netwerk als de adsl verbinding bij de clients krijgen. Als ik het goed heb heb ik dus geen extra apparatuur nodig naast deze router......

Het eigenlijke probleem is dat er ook aansluitingen binnen het pand moeten zijn met ALLEEN internet toegang, pc's aan deze aansluitingen (stuk of 4-6) mogen absoluut niet op dat netwerk komen. Deze beperkingen moet ik dus kunnen instellen in de router.

Mijn vragen zijn:

1. Welke routers zijn geschikt voor dit doel?
2. Hoe moet ik deze 2-deling regelen?.....ip ranges? subnet maskers? of anders?

Of kan dit niet eens hardware matig?

Elke hulp waardeer ik zeer!

EDIT: er valt me net iets te binnen, is het mogelijk om in routers mac-adressen /ip-adressen aan te geven die met elkaar contact mogen hebben?

• EsCo
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20-08 09:12
Uitsluitend hardwarematig kan het zoiezo niet, omdat een router ook software draait, maar goed dat tot zover...

Ik denk niet dat er een kant en klaar routertje is die dit voor je kan regelen, ik denk dat, als je je er in wil gaan verdiepen, een linux bakkie de beste oplossing is.

Deze zet je dan aan het routeren. Hiermee kan je precies instellen welke ip-ranges waarheen mogen...

Ook met Windows NT/2000 is het wel te doen. Dan moet je een domein aanmaken en de policies waterdicht instellen voor verschillende users...

de Internet Jongens BV - Noeste webwerkers

Verwijderd

een router welke VLAN's aankan is misschien wel handig.
Het afgeschermde netwerk op 1 VLAN, en de rest ergens anders indelen.

t is maar een suggestie.

Verwijderd

Topicstarter
Hmm, ik wil het graag zo aanpakken:

Bedrijfspc's krijgen een vast ip adres. Andere ip's worden uitgedeeld. In de router kan je aangeven vanaf welk ip adres deze moeten worden uitgedeeld.

Welke ip adressen en subnetmaskers kan ik het beste gebruiken om ervoor te zorgen dat de bedrijfpc's elkaar wel zien, maar pc's aan de dhcp server de bedrijfspc's niet zien maar wel internet hebben.

Of kan dit uberhaupt niet?

Alvast bedankt.

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

[simpele oplossing]
Stel de DHCP scope op de router in op bijv. 192.168.0.x/255.255.255.0 en geef je 'eigen' PC's vaste adressen in de 192.168.1.x/255.255.255.0 range, stel geen routing in tussen de twee netwerken.
zorg dat netwerkbrowsen tussen de twee netwerken niet mogelijk is.
Alcatel ADSL modem (non-tweaked)+ draytek router kan dan al genoeg zijn.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• sirdupre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 27-04-2025
Op woensdag 10 juli 2002 01:17 schreef BackSlash32 het volgende:
[simpele oplossing]
Stel de DHCP scope op de router in op bijv. 192.168.0.x/255.255.255.0 en geef je 'eigen' PC's vaste adressen in de 192.168.1.x/255.255.255.0 range, stel geen routing in tussen de twee netwerken.
zorg dat netwerkbrowsen tussen de twee netwerken niet mogelijk is.
Alcatel ADSL modem (non-tweaked)+ draytek router kan dan al genoeg zijn.
en als je dan zo'n pc die je eraan hangt een statisch ip geeft in de 192.168.1.x range zonder de dhcp server aan te spreken? Kan ie dan niet alsnog op het lan?

• eborn
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 20-08 15:45
Op woensdag 10 juli 2002 13:27 schreef SirDupre het volgende:

[..]

en als je dan zo'n pc die je eraan hangt een statisch ip geeft in de 192.168.1.x range zonder de dhcp server aan te spreken? Kan ie dan niet alsnog op het lan?
Jup, dat kan :) Is dus niet echt een veilige oplossing. Maar misschien heeft de topicstarter dat niet echt nodig?

Verwijderd

Topicstarter
Een vriend van mij heeft die oplossing getest maar pc's die dan aan de dhcp server hangen komen niet meer het internet op....

Ben nu ff aan het testen met subnetmaskers in de 192.168.1.x range...

Maar thanx 4 alle hulp!
Pagina: 1