HuggyB, zo te lezen heb je nu de gewone tweak toegepast. Die zou je eigenlijk alleen moeten gebruiken als je het modem in je hub/switch hangt zodat er meerdere pc's tegelijk kunnen werken en je geen server/route in kunt of wilt zetten.
Maar naar ik begrijp heb jij een linux machine die je als server wilt in gaan zetten, toch? In dat geval zou niet de gewone tweak gebruiken, omdat er dan door je server en door je modem NAT wordt toegepast. Verder wordt het runnen van servers erg lastig omdat je steeds in het modem een portmapping moet aanmaken.
Als je dan toch linux gaat gebruiken, configureer het dan via SIP Spoof. Hiermee geef je dus je externe interface (waar je modem aanzit geknoopt zeg maar) je mxstream IP.
Al het verkeer wordt dus nu rechtstreeks naar jouw linux machine gestuurd zonder dat er met IP's geworstelt hoeft te worden. Bijkomend voordeel is, dat je nu een socks-server kunt gaan gebruiken om bijv ICQ te gebruiken. Voor ICQ lijkt het dan nl net zo als of ie rechtstreeks op de internet zit.
Verder vind ik persoonlijk SIP Spoof de meest eenvoudig te configureren (howto ga ik mn vakantie samen met mn site helemaal update en dan zal ik proberen het nog iets eenvoudiger uit te gaan leggen) en stabielste methode.
Bij NAT-PAT wil het nl nogal eens gebreuren dat ie zn instellingen plots vergeten is en DHCP Spoof wil ook niet helemaal lekker (raar netmask, lease verlengen/opnieuw verkrijgen gaat soms niet goed). Ik gebruik SIP Spoof nu al sins februari en het is nog geen enkele keer gebeurd dat het niet werkte. Zelfs als de verbinding er even uit ligt en ik ben aan het downloaden, dan gaat ie daarna gewoon weer vrolijk verder!! Tijdje geleden was er een router van KPN niet lekker meer waardoor de verbinding continue uitviel. Andere mensen hier uit Veenendaal moesten steeds opnieuw connecten, terwijl ikzelf gewoon in het channel bleef

(ok opeens kreeg je dan weer een sloot tekst over je heen, maar dat geeft niet)
[einde van deze reclame]:)
Verder nog even een tip, zet Squid webcache op je linux machine. Dit scheelt je enorm veel http verkeer doordat Squid itt IE en consorten goed kan cachen. Toen ik nog casema had (moet weer eens de getallen eruit zien te trekken) kwam er 40% van het http verkeer uit de proxy!! Moet je eens na gaan hoeveel wachttijd dat met casema scheelt!!