Suse 7.0 ondersteund geen ADSL?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

• HuggyB
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 06-10 21:09
Ik ga weer es prutsen met Linux, met als eerste prioriteit het opzetten van een internet verbinding.
Alleen wat lees ik nu in de handleiding?
7.0 ondersteund tot op heden nog geen ADSL.

Ok, mn prioriteiten zijn dus wat verschoven...
Hoe krijg ik ADSL aan de praat met deze ditributie?
Moet ik nu... *slik* kernels gaan zitten updaten of iets dergelijks?
Ik heb Mxstream... netwerk kaart versie.

• Bartjuh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Bartjuh

Hej

Met de netwerkkaart-versie hoeft dat tog niet ... want linux ziet het dan gewoon als een directe connectie op het netwerk ..

• Eärendil
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22:52
Als je je ADSL-modem upgrade van home naar pro (zie hier hoe dat moet) kan je het modem laten inbellen en ben je van het hele gelazer met VNP en PPTP af. Je hebt dan al internet als je ip, net mask, gateway en dns invult. Dit is waarschijnlijk wat Bartjuh bedoelt, maar je moet er dus wel eerst die modem-hack voor doen
Nog leuker is een IP_SPOOF (zie http://www.jelmerbarhorst.com/mxstream.html), dan heeft je pc je externe IP-adres, en is je modem alleen transparant aan wezig

• HuggyB
Heb jij Mxstream draaiend op Suse 7.0 dan?

Ik krijg mn netwerk kaart nieteens geconfigureert in KDE, maar buiten dat zou ik dus ook geen raad weten met Virtual Private Lan (iets in die richting) protocollen onder linux.

• Eärendil
Met die modem-upgrade is het zoals ik zei een eitje (ip,netmask,gateway en dns)
Zonder modem-upgrade heb ik mxstream werkend gehad in RedHat 7.2, met scripts van www.adsl4linux.nl geloof ik

• HuggyB
"Meerdere PC's kunnen tegelijk gebruik maken van de verbinding, ook bij het Mxstream basis abonnement."

WAT?!?!
Bijna poen neergelegd voor een router!

• Rollerjooster
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 25-06-2023

Rollerjooster

OhNoNotHim

Hier ook no probs met de beroemde upgrade. Welke modem heb je?

Forza Mucca!

• HuggyB
Standaard Alcatel modem die ik bij mn Basic abonnement kreeg.
Maar ik moet em dus verbinden met de uplink van mn hub... maar die uplink neem coax kabeltjes aan dacht ik... hmmm.

• BasW
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20:59

BasW

Non omnia possumus omnes

Probeer er eens een crossed cable tussen te plaatsen, dat werkt praktich hetzefde als een uplink kabel, zoveer ik weet kan ik bij mijn alcalatel modem geen coax gebruiken

Zij die weten, spreken niet; zij die spreken, weten niet.

• HuggyB
Nou ja, tot de tijd dat ik zooi ga linken gebruik ik nog wel mn Proxy programma-tje.

Wat is trouwens het verschil tussen KDE en Window Maker?
Zijn ze erg verschillend?

• BasW

BasW

Non omnia possumus omnes

Je heb geen taakbalk bij windowmaker zoals bij windows, daarnaast is de vormgeving totaal anders. En het is net een tikketje minder gebruikers vriendelijk.

• HuggyB
Ah, ik weet niet of ik dat wel zoek..

Wat vind menig persoon de beste desktop environment?
KDE? GNOME? (de rest ken ik niet :) )

• BasW

BasW

Non omnia possumus omnes

Zelf ben ik favoriet van Window Maker, maar als tussen die twee moet kiezen dan ga ik voor KDE

Verwijderd

Op vrijdag 14 juni 2002 01:43 schreef HuggyB het volgende:
Ah, ik weet niet of ik dat wel zoek..

Wat vind menig persoon de beste desktop environment?
KDE? GNOME? (de rest ken ik niet :) )
Dat is een kwestie van smaak. Daar zullen de meningen denk ik sterk over uiteenlopen. Ze zijn allebei goed, laten we het daar maar op houden.

Verwijderd

Op vrijdag 14 juni 2002 00:44 schreef HuggyB het volgende:
Ik ga weer es prutsen met Linux, met als eerste prioriteit het opzetten van een internet verbinding.
Alleen wat lees ik nu in de handleiding?
7.0 ondersteund tot op heden nog geen ADSL.

Ok, mn prioriteiten zijn dus wat verschoven...
Hoe krijg ik ADSL aan de praat met deze ditributie?
Moet ik nu... *slik* kernels gaan zitten updaten of iets dergelijks?
Ik heb Mxstream... netwerk kaart versie.
http://www.adsl4linux.nl die werkt voor zover ik weet op alle linux distro's om je adsl aan de praat te krijgen.. sim-pel :)

• HuggyB
Ok got it.
Back on-topic!

Stel ik wil mn modem helemaal niet upgraden.
Kan ik dan gewoon dat scriptje runnen van adsl4linux.com, en alles werkt dan magischerwijs?

• BasW

BasW

Non omnia possumus omnes

Dat scriptje van het inbellen gaat wel werken.
Neem anders ook een kijkje op http://www.xs4all.nl/helpdesk/abonnement/adsl/basic/linux/configureren.html als dat niet mocht werken.
Als je wilt gaan delen dan ben ik bang dat je tegen andere problemen zult aan lopen.

• HuggyB
Delen doe ik wel met ProxyPlus.
Deze hoeft allen maar server side te worden geinstalleerd.
Netscape doet de rest. (of krijg ik dan Linux/Windows aanvaringen? Lijkt me sterk)

Verwijderd

Op vrijdag 14 juni 2002 01:55 schreef HuggyB het volgende:
Ok got it.
Back on-topic!

Kan ik dan gewoon dat scriptje runnen van adsl4linux.com, en alles werkt dan magischerwijs?
Als t goed is wel ja..

• BasW

BasW

Non omnia possumus omnes

Nee hoor, ik werk hier met linux en windows bakken gewoon door elkaar heen.

• HuggyB
Stoerness. :)

Al heeft mn eigen netwerk problemen met WinXP > Win98 (al dan niet andersom).

• Eärendil
Als je je internet via een Linuxbak gaat delen is IP-masquerading volgens mij de beste optie als je zoveel mogelijk werkend wil hebben.
Als dat goed is ingesteld werkt bijna alles op de clients al als de gateway (lees: ip linux computer) goed instellen. Alleen games en filetransfer in ICQ/MSN werkt geloof ik niet altijd helemaal, maar dat doet het met een proxy toch ook niet?

• capedro
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 25-07 18:11
Op vrijdag 14 juni 2002 01:55 schreef HuggyB het volgende:
Ok got it.
Back on-topic!

In theorie.... wel... maar in de praktijk hoor ik diverse geluiden! |:(

Ik zelf heb deels mijn eigen script geschreven... :P Toen ik bij adsl4linux aanklopte... toen was het nog wat buggy :(

Momenteel heb ik mijn Alcatel ff omgebouwd tot pro... en alle functies van mijn Linux-bak draaien perfect (sendmail/dns/apache/sshd)!

Tevens heb ik voor de rest van het huis de DHCPd op het modem geinstalleerd... kan ik lekker experimenteren met mijn servert :P

My weblog

• HuggyB
Ja, dat ombouwen klinkt gevaarlijk.
Het is software matig upgraden, dus ik wil niet dat hij dalijk een slot op zn bios zet (absoluut geen idee of dat kan, gewoon een lekkere extreme situatie).
Als ik dat hele ombouw proces fout doe dalijk.... passwordje verkeerd ingetyped ofzo... kom ik dan in de problemen?

• HuggyB
Ok jongesn, ik ben dat ombouwen aan gegaan, en heb het eindelijk voor elkaar.
Dit "rocks"... ik snap dat hele VPN gebeuren nu dus niet... lekker makkelijk zoals nu toch?

Anyway, het is nu 6:35, en ik heb slaap nodig.
Heb extreem lang zitten knustelen.... ik had van MXS, MSX gemaakt, en mn password onvolledig ingetyped.
Bedankt jongens!
Linux zal vrij snel worden geherinstalleerd.

• Jelmer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 21:57
HuggyB, zo te lezen heb je nu de gewone tweak toegepast. Die zou je eigenlijk alleen moeten gebruiken als je het modem in je hub/switch hangt zodat er meerdere pc's tegelijk kunnen werken en je geen server/route in kunt of wilt zetten.
Maar naar ik begrijp heb jij een linux machine die je als server wilt in gaan zetten, toch? In dat geval zou niet de gewone tweak gebruiken, omdat er dan door je server en door je modem NAT wordt toegepast. Verder wordt het runnen van servers erg lastig omdat je steeds in het modem een portmapping moet aanmaken.
Als je dan toch linux gaat gebruiken, configureer het dan via SIP Spoof. Hiermee geef je dus je externe interface (waar je modem aanzit geknoopt zeg maar) je mxstream IP.
Al het verkeer wordt dus nu rechtstreeks naar jouw linux machine gestuurd zonder dat er met IP's geworstelt hoeft te worden. Bijkomend voordeel is, dat je nu een socks-server kunt gaan gebruiken om bijv ICQ te gebruiken. Voor ICQ lijkt het dan nl net zo als of ie rechtstreeks op de internet zit.

Verder vind ik persoonlijk SIP Spoof de meest eenvoudig te configureren (howto ga ik mn vakantie samen met mn site helemaal update en dan zal ik proberen het nog iets eenvoudiger uit te gaan leggen) en stabielste methode.
Bij NAT-PAT wil het nl nogal eens gebreuren dat ie zn instellingen plots vergeten is en DHCP Spoof wil ook niet helemaal lekker (raar netmask, lease verlengen/opnieuw verkrijgen gaat soms niet goed). Ik gebruik SIP Spoof nu al sins februari en het is nog geen enkele keer gebeurd dat het niet werkte. Zelfs als de verbinding er even uit ligt en ik ben aan het downloaden, dan gaat ie daarna gewoon weer vrolijk verder!! Tijdje geleden was er een router van KPN niet lekker meer waardoor de verbinding continue uitviel. Andere mensen hier uit Veenendaal moesten steeds opnieuw connecten, terwijl ikzelf gewoon in het channel bleef :) (ok opeens kreeg je dan weer een sloot tekst over je heen, maar dat geeft niet)

[einde van deze reclame]:)

Verder nog even een tip, zet Squid webcache op je linux machine. Dit scheelt je enorm veel http verkeer doordat Squid itt IE en consorten goed kan cachen. Toen ik nog casema had (moet weer eens de getallen eruit zien te trekken) kwam er 40% van het http verkeer uit de proxy!! Moet je eens na gaan hoeveel wachttijd dat met casema scheelt!! :D

• Eärendil
SIP_SPOOF roelt idd. Ik heb het afgelopen week ingesteld volgens de beschrijving op de site vaqn Jelmer en het werkt een stuk beter dan DHCP_Spoof bij mij (Windows XP). Meteen van dat NAT gezeur af.
Een kleine foutje:
Het Windows XP plaatje moet het volgende zijn:
Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~tammens/ip.gif

• Jelmer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 21:57
Aquarius, dan heb je het stukje eronder niet helemaal (goed) gelezen:
Ik heb in bovenstaand screenshot even als voorbeeld ip 1.2.3.4 gebruikt, dit moet je dus vervangen door je eigen ip.

Start dan de commandoprompt (start->uitvoeren->cmd) en typ daar het volgende:

route -p add 10.0.0.138 mask 255.255.255.255 a.b.c.d

N.B. 1 Vervang a.b.c.d door je eigen externe IP.
N.B. 2 De optie -p bij het commando route maakt de instelling permanent zodat deze niet verloren gaat bij het rebooten. Deze route is overigens wel gewoon weer te verwijderen (route delete)
Daarna ga je terug naar het scherm waar je je IP hebt ingesteld en daar vul je bij Standaardgateway 10.0.0.138 in.
In 2k begint ie volgens mij anders te blaten, maar ik zal het nog eens testen en zoals gezegd, ik ga die howto nog updaten en dat dan meenemen.
TEvens zal ik dan veel meer OS'en (en varianten; debian,redhat,ipcop,mandrake,9x,xp,novell,Free/OpenBSD,)/routers (cisco,vigor,etc) behandelen zodat iederen het kan gebruiken! :)
Pagina: 1