Linux Magazine [NL]

Pagina: 1
Acties:
  • 110 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Novah
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 14-08 13:45
Jaja, ik die altijd af loopt te zeiken op linux (meestal uit frustraties omdat iets weer eens weer niet wil lukken) heeft het dan toch gedaan, ik heb vandaag de mijn eerste exemplaar van 'Linux Magazine' ontvangen. :)
Nu moet ik alleen nog even een girokaart op de bus doen en ik heb een abbo voor een jaartje, dat zijn 6 nummers. Maar voordat ik dat ga doen wil ik graag even weten of dit wel de goede manier is om beter kennis te maken met linux. Ik heb geen zin in dikke boeken en al helemaal niet als ze in het engels zijn. Zijn er misschien betere/leukere nederlandse linux magazines? Ik ben een nieuwsgierige linux gebruiker die soms de moed wel eens opgeeft maar toch het stiekem nog een keer probeert als iets niet lukt en ga volgensjaar een ICT opleiding doen (MBO plz geen flames over dat ut nix is).
Als iemand antwoord heeft op mijn vraag zou wel fijn zijn, ik heb zelf al stukje gelezen en vind het tot nu toe nog best interesant. Alvast thx ;)

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

Ik vind het wel prettig om rond te zwerven op forums.gentoo.org leer je nog eens een hoop praktijk dingen voor je distro.

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

• scorpie
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15-08 08:23

scorpie

Supra Addict

er staan in dat blad altijd leuke artikeltjes met mogelijkheden die met linux te doen zijn. Als je echt snel linux wilt leren met alle belangrijke vaardigheden kan ik je een ander boekje aanraden, namelijk de "10 minuten linux gids".
Hier staan alle belangrijke handelingen in, die binnen 10 minuten onder de knie te krijgen zijn.
Het staat er heel beknopt uitgelegd, dus ik denk dat dit perfect is voor jou!

BTW isbn is: 90-395-1190-X

en ja, hij is nederlands :P
veel plezier met linux! =]
(jaja, ik werf linux klanten ;))

wil een Toyota Supra mkIV!!!!! | wil een Yamaha YZF-R{1,6} | wil stiekem ook een Ducati
"Security is just a state of mind"
PSN: scorpie | Diablo 3: scorpie#2470

• Novah
Op vrijdag 14 juni 2002 00:26 schreef athlonkmf het volgende:
Ik vind het wel prettig om rond te zwerven op forums.gentoo.org leer je nog eens een hoop praktijk dingen voor je distro.
Hmmz ik heb eens wat rondgekeken daaro, handig forum! Bedankt voor je tip :)
Op vrijdag 14 juni 2002 00:27 schreef Scorperito het volgende:
er staan in dat blad altijd leuke artikeltjes met mogelijkheden die met linux te doen zijn. Als je echt snel linux wilt leren met alle belangrijke vaardigheden kan ik je een ander boekje aanraden, namelijk de "10 minuten linux gids".
Hier staan alle belangrijke handelingen in, die binnen 10 minuten onder de knie te krijgen zijn.
Het staat er heel beknopt uitgelegd, dus ik denk dat dit perfect is voor jou!

BTW isbn is: 90-395-1190-X

en ja, hij is nederlands :P
veel plezier met linux! =]
(jaja, ik werf linux klanten ;))
Mooi zo, ik zal morgen eens dat boek opzoeken, bedankt voor je reactie! :)

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

Ik ben zelf niet een voorstander van boeken voor linux. Ik had ooit een enorme boek gekocht "Using Linux -Special Edition-" Handig naslagwerk, maar na een half jaar waren het meeste wat erin stond al obsolete.

Apache, Samba, etc installeren zijn al heel wat anders.

Enige waar ik het nog voor gebruik is als naslagwerk, als ikeven een commando niet meer weet.

Dus mijn tip: koop 1 dik boek met uitleg van allerlei commando's en gebruik het als naslagwerk. Maar koop geen walkthrough guide's, learn linux in 24 hour, etc dingen. Die zijn al verouderd voordat je de winkel uitloopt :Z

Tijdschriften zijn leuk om tips te krijgen, en leuke artikeltjes, alleen vind ik het beetje te duur eigenlijk.

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

• scorpie
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15-08 08:23

scorpie

Supra Addict

dat vind ik onzin (en ik heb recht dat te vinden :P).
in dat boek 10 minuten linux gids staan hele simpele dingen zoals hoe tar werkt, hoe je textfiles kunt maken / lezen / verwijderen met joe/vi/pico enzo.
ook hoe ps werkt enzo, gewoon de broodnodige executables worden behandeld... Ook het gebruik van readme's wordt bevorderd (dus kan men zelf wel de readme van samba en apache vinden). Ook manpages worden niet gemeden, dus het is een goed boek!

wil een Toyota Supra mkIV!!!!! | wil een Yamaha YZF-R{1,6} | wil stiekem ook een Ducati
"Security is just a state of mind"
PSN: scorpie | Diablo 3: scorpie#2470

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Volgens mij heb ik dat blad laatst ook in handen gehad. Was wel leuk, stond ook iets in over die nieuwe bus die hier in Eindhoven gaat rijden (Phileas), die draait ook gewoon Linux :)

Verwijderd

Ik ben ook lid van Limux mag.
Er zitten euke artikeltjes tussen ,maar het grootste deel vindik echt heel onzinning.
Zoals bv Gees.Als je het nieuwste bald erbij pakt staan er echt veel nutteloze artikels in.Helemaal dat ertikele over freebsd op de imac, dat is eigenlijk gewoon een advertentie voor de imac vind ik.Die openbsd bridge vind ik ook een btje raar om daar 2 blz aan te besteden.Het vernoemen van een url had evevenveel info gegegeven.Ze leggen 3 dingetjes uit en de rest mag je bij de gegeven url uitzoeken, waar hetgeen wat ze hebben uitgeled ook allang in staat.
In ieder blad hebben ze een aantal blz over pda's.ind ik ook een btje nutteloos.
Kortom: Het bald bestaad uit 20 atrikelen ofzo waarvan er 3 intressant zijn.

• xychix
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 03-12-2025

xychix

FreeBSD Rules !

Ik heb 1 boek, de handleiding van SuSe 5.4 en deze gebruik ik nog steeds ! Hij begint gewoon zichtbaar te slijten, overigens heb ik al +/- 6 delen van Linux Magazine thuis liggen.

Het is een leuk blad voor de zondag ochtend, leuke technische bash scripts ed. Maar over het algemeen vind ik het meer "sensatie" dan techniek.
Een zeer interessant blad, maar leerzaam? nee, sorry dat valt toch weer tegen.

enige tijd terug heeft een mailtje van mij in dit blad gestaan waarin ik om een duidelijke scheiding vroeg tussen server/desktop artikelen, dit werd met opan armen ontvangen alleen zie ik nu dat dit al weer helemaal verwaterd is.

Het blad richt zich te veel op het sensatie zoekende massapubliek en niet op de technische tweaker, logisch want anders zouden ze geen bestaansrecht hebben.

Conclusie:
leuk en interessant blad maar niet erg leerzaam/praktisch

Every failure offers you a new opportunity! | Lokatie database|GoT - Notepad

• capedro
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20-05 09:15
[NOT FLAME INTENDED]
Ik heb geen zin in dikke boeken en al helemaal niet als ze in het engels zijn.
Ik heb idd ook niet altijd zin in dikke boeken en of het engels is of niet maakt mij geen ene klap uit!

Wat ik nu wil zeggen, is dat Engels min-of-meer (meer, meer, dan min ;) ) De voertaal in ICT land is, en op Linux gebied zeer zeker een pre (dacht ik zo). Alle info die je zoekt op het gebied van Linux is veelal in het Engels te vinden en Nederlandse vertalingen zijn wat dat betreft erg schaars, ookal betreft het een Nederlandse auteur van het betreffende stuk!

Ik denk dat je er met je opleiding ook wel aan zal moeten geloven dat je toch te maken krijgt met engels!

Maar idd... het linuxmag is een leuk nederlands tijdschrift (heb er zelf ook een abbo op), echter The LinuxJournal is veel gaver (je betaalt er ook wel zo'n 9 EURO per stuk voor hier in europa) en een abbo... ik wacht er toch nog ff mee :(

* capedro wacht totdat ie afgestudeerd is en een baan heeft ;) en dat duurt nog 6 maanden :P en misschien dat zijn baas dat dan wil betalen :o

[/NOT FLAME INTENDED]

My weblog

Verwijderd

Een magazine is altijd actueel, motiveert je tot acties (die dus in 't magazine staan, en je interresant lijken) en je leert er ook nog wat van, en je weet meteen of er een nieuwe versie van een progje uit is.

Ik heb geloof ik 't 1ste deel van Linux magazine, ooit gekregen, heb geen abbo :)

Verwijderd

Op vrijdag 14 juni 2002 00:45 schreef Scorperito het volgende:
dat vind ik onzin (en ik heb recht dat te vinden :P).
in dat boek 10 minuten linux gids staan hele simpele dingen zoals hoe tar werkt, hoe je textfiles kunt maken / lezen / verwijderen met joe/vi/pico enzo.
ook hoe ps werkt enzo, gewoon de broodnodige executables worden behandeld... Ook het gebruik van readme's wordt bevorderd (dus kan men zelf wel de readme van samba en apache vinden). Ook manpages worden niet gemeden, dus het is een goed boek!
Volgens mij kan je beste niet "10 minuten linux gids" kopen.
Want ze gaan niet ech diep in dingen. En de moeilijke dingen die je tegen komt met Linux kom je niet tegen in het boekje.
Kan volgens mij ook niet, hoe moet je linux leren kennen in 10 minuten >:)
(Dit waren mij ervaringen met het boekje)

Ik heb linux leren kennen met het boek "starters paket linux" Die heb ik vooral als naslagwerk gebruikt.
Voorgens mij kan je beste linux leren kennen in de praktijk, dus gewoon wat aan klooien en de problemen waar je geen antwoord weet opzoeken.

Linux magezine koopt ik wels in de boekhandel als ik denk dat iets leuks in staat voor me.

Kopen eigenlijk tweakers buitenlandse linux magezins???

Verwijderd

ik ben zelf ook abbonee, ik vindt het wel een leuk blad, ze geven vaak leuke ideeen voor dingen. Verder verschijnt hij wel weinig maar, de meeste info haal ik toch van internet. Om linux te leren is het niet geschikt, ze gaan toch uit van een redelijke basis kennis. Ik denk dat je het qua niveau kunt vergelijken met c!t alleen dan op een linux user gericht.

• JaQ
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:50

JaQ

mijn ervaring is dat je het snelste linux leert door eest voor een maand of twee continue bij iemand over z'n schouder te hangen en daarna naast die persoon je eerste install gaat zitten doen. Uiteraard moet dat dan wel iemand zijn die ook bereid is je wat te leren.

Zodra je je install hebt en je netwerk werk, komt de grootste vriend der vrienden naar boven, namelijk google. Daar kan je in principe vinden wat je wilt. Als je bij grote uitzondering het antwoord een keer niet kan vinden, kan je hier terecht (GoT dus), of een ander forum.

Veel lezen (zoals hier continue wordt geroepen) is inderdaad noodzakelijk, maar HOWTO's zijn wat mij betreft verschrikkelijk. Dodelijk saai en een overkill aan informatie die je niet gebruikt. Een manpage op je systeem doet voldoende (en anders dus weer snel terug naar Google).
Een goed naslagwerk is handig, maar je zit al achter de grootste bibliotheek, dus waarom zou je er dan zelf nog een aan moeten leggen?

Als je met een echt zwaar technisch probleem zit waar en bij google weinig info is, en hier een enorme discussie ontstaat (wat meestal betekend dat de helft van de deelnemers uit zijn nek l*lt) kan je altijd nog een boek kopen. (maar dan weet je vaak al over welk specifiek gebied je meer wilt weten), maar dat zal je waarscheinlijk ook niet veel verder helpen.

Ik ben het ontzettend eens met de stelling dat je meer gaat proberen door een magazine. Zelf probeer ik minimaal 1 maal in de week de nieuwe toevoegingen bij freshmeat.net te lezen..

Egoist: A person of low taste, more interested in themselves than in me

Verwijderd

Op vrijdag 14 juni 2002 12:34 schreef ultimate het volgende:
Ik denk dat je het qua niveau kunt vergelijken met c!t alleen dan op een linux user gericht.
Dat vind ik dus totaal niet!
C't is toch wel het beste compblad wat in nl is.
Linuxmag gaat toch echt van newbies uit hoor!

• Roel
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 05-08 07:47

Roel

screen -x addict

Op vrijdag 14 juni 2002 11:42 schreef Aicop het volgende:
Een magazine is altijd actueel, motiveert je tot acties (die dus in 't magazine staan, en je interresant lijken) en je leert er ook nog wat van, en je weet meteen of er een nieuwe versie van een progje uit is.
Een magazine actueel ? Net niet !

De meeste artikelen worden ee paar maanden van te voren geschreven, dat is dus echt niet actueel.

En het nieuwste versie van je progje ? Linux Mag komt om de twee maanden uit, een programma kan dan al makkelijk 5 releases hebben gehad... Een bedoekje aan Freshmeat of SF zal beter helpen.. :)

Heb ooit een keer dat blad gekocht, leuk om te lezen maar nou niet echt bijzonder technisch. Zoals iemand al tikte, mooi op een zondagochtend of een saai uurtje in de trein.

Resistance is futile (If < 1 Ohm)

• xychix

xychix

FreeBSD Rules !

Op vrijdag 14 juni 2002 13:17 schreef DealahZ het volgende:

[..]
dat ben ik niet met je eens, ze richten zich niet op een bepaald type gebruiker ! ze schrijven gewoon leuke stukkies, neem nou het artikel van vorige maand over linux in de industrie, over robot's die op linux draaien!

dat kun je toch niet aan een bep. gebruikers groep koppelen, ook is het niet heel leerzaam maar wel interessant..

leerzaam spul haal je toch van het inet, dus nogmaals leuk blad voor zondagochtend en in de trein (Ja ik heb WEL een Abbo !)

Verwijderd

aardig blad, maar als je er een paar gekocht hebt dan zijn en blijven die verhalen toch vrij algemeen (uitzinderingen daargelaten). Het ideen van een Nl-Linux blad is op zicht goed, alhoewel een geen problemen met Engels heb. Het is trouwens opvallend hoe veel Duitse Linux bladen hier in het Oosten vh land op de plank liggen, en hoewel ik probleemloos Duits lees en spreek, vind het Engels toch hangdiger...
"data" klinkt toch anders dan "Dateien"...... en ons taaltje zelf is al aardig ver-Engelsd voor de PC...

Verwijderd

Ik ben zelf ook abbo van Linux Magazine, en over het algemeen vind ik het erg onderhoudend :) Ik vind de Geek pages het leukste denk ik ;). De artikelen zijn een bron van inspiratie maar echt makkelijk om de ideeen in de praktijk te brengen vind ik het niet. Zoals al is gezegd is het afentoe iets te algemeen maar afentoe vind ik het juist ook te ingewikkeld en zonder aanknopingspunt.

Wat ik voor de rest een beetje jammer vind is dat in het blad de Linux vs 'de concurent' discussie een grote en serieuze rol speelt. Ik vind dat die discussie iets minder mag, ik ben zelf meer geinteresseerd in gewoon Linux dan wat men zoal denkt en vindt van M$.

Ik heb zelf ervaren dat een grote leerervaring het LinuxFromScratch project is. Ik ben samen met een vriend volgens dat project een mail/web server in elkaar aan het knutselen en dat is tot nu toe (afentoe tot vermoeiend aan toe :)) erg leerzaam.

• Novah
Nou ik kan heus wel engels lezen en ook begrijpen alleen vooral met hele erge technische boeken moet je vaak dingen opzoeken in woordenboeken omdat ze vaak moeilijke taal gebruiken. :)

• capedro
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20-05 09:15
Op dinsdag 18 juni 2002 16:20 schreef Novah het volgende:
Nou ik kan heus wel engels lezen en ook begrijpen alleen vooral met hele erge technische boeken moet je vaak dingen opzoeken in woordenboeken omdat ze vaak moeilijke taal gebruiken. :)
En dat noemen ze nu vakjargon in de elektrotechniek is dat veelal duits en op ICT vak is dat Engels.

Echter ik had er in het begin ook problemen mee... dus ik weet wat je bedoeld... maar ik adviseer je gewoon ff door te zetten! Het is het waard... zeker als je verder wil in de ICT ;) :7

My weblog

• majornono
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 04-04 23:16
Op zondag 16 juni 2002 13:27 schreef xychix het volgende:

[..]

dat ben ik niet met je eens, ze richten zich niet op een bepaald type gebruiker ! ze schrijven gewoon leuke stukkies, neem nou het artikel van vorige maand over linux in de industrie, over robot's die op linux draaien!

dat kun je toch niet aan een bep. gebruikers groep koppelen, ook is het niet heel leerzaam maar wel interessant..
Volgens mij geef je zelf de reden waarom Linux mag. zich wel op newbies richt. Dat artikel over robot's op linux was inderdaad wel interessant, maar weinig leerzaam. Toen ik dat artikel gelezen had (idd, het leest wel lekker in de trein :)) miste ik toch wat. Ze hebben twee bedrijven bezocht, twee hele dagen en ze kunnen niet meer vertellen dan die twee blz? Vond ik jammer...

Problem Exists Between Chair And Keyboard

• -RenE-
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16-05 07:39
Linux Magazine vind ik meer iets voor beginners. Het lijkt teveel op een kookboek (type dit, enter, type dat), mist diepgang (waarom doe je iets) en is me iets teveel sensatie belust.

Als je echt Linux wilt leren dan kun je beter een goed naslag werk kopen (bijvoorbeeld Linux Administration Handbook, auteur: Nemeth) en dan met een standaard distributie aan de gang gaan. Bij RedHat zit bijvoorbeeld een enorme hoeveelheid documentatie.
Wil je later meer leren dan kun je eens proberen Slackware, debian, gentoo o.i.d. te installeren.

Ook handig zijn de HOWTO's, MAN-pages en het LDAP:
http://www.tldp.org/
Verder staan er veel Linux/unix boeken op internet.

Verwijderd

erg veel leer je niet van linux magazine, hoewel er soms wel hele leuke artikelen in staan. vooral de geek pages lees ik altijd met veel interesse. ik koop de nummers nu nog los, heb vanmiddag echter een abonnement aangevraagd. kan dus wel zeggen dat ik ruim tevreden ben over dit magazine.

Verwijderd

Vind 't niet zo geweldig. Commerciele zut. Nieuws lees ik wel op internet da's er sneller bij. Vraag me af of iemand dat uberhaupt leest. Verder vind ik het teveel op de desktop gericht, vind ik dat er te vaak fouten in de artikelen staan en vind ik dat het niveau te laag is. Al die noob-stuff staat ook gewoon op internet. Eventjes zoeken et voila. Als je zo'n blad uitgeeft geef het dan een hoog niveau waardoor het unieker is dan de standaard texten die op internet staan. Heb je wel een kleiner raakvlak (waardoor je minder geld verdiend en m.i. ook minder commercieel bezig bent maar d'as een kwestie van prioriteiten stellen)

Neem nou dat artikeltje over OpenBSD/Bridging. Man. Wat is daar nou moeilijk aan? Google en voila je vindt 't ook. Welliswaar in het Engels waarschijnlijk, maar toch, who cares, da's toch al de taal in de ICT wereld. Bovendien wordt er niet echt ingegaan op sniffing of PF (dat laatste is IMHO veel interessanter is dan alleen Bridging gedoe maar zijn idd ook al zat artikeltjes over geschreven). Ja, er worden wel linkjes gegeven. Joy. Hadden ze ook gewoon geen artikel kunnen schrijven over Briding op OpenBSD.

Wat ik overigens wel moi vind is de vormgeving. Pluimpje waard.

Verwijderd

ik kocht altijd (als ik er het geld voor had (arme student enzo) ) de linux Format.
is een engels blad, en stond altijd vol met handige dingen.
beetje de engelse linux versie van pc actief ofzo.
ook met allerlij handige dingen als b.v. verschil iptables ipchains en hoe je het instaleert instelt.
ook zit er altijd een cd bij die vol staat met allemaal software die wel handig is. (b.v. de nieuwste KDE of gnome ofzo)

maarja nu kan ik dat blad nergenst meer vinden :/
wel jammer.

• TheNose
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 13-01 21:12
Op vrijdag 14 juni 2002 13:17 schreef DealahZ het volgende:

[..]

Dat vind ik dus totaal niet!
C't is toch wel het beste compblad wat in nl is.
Hij bedoelde dan ook C!T, oftewel Computer!Totaal en niet C't (Computer'techniek), waar jij het over hebt. Foutje, moet kunnen. :)

"They that can give up essential liberty to obtain a little temporary safety deserve neither liberty nor safety." -- Benjamin Franklin

Verwijderd

Op dinsdag 18 juni 2002 19:23 schreef StratoS_V2.0 het volgende:
ik kocht altijd (als ik er het geld voor had (arme student enzo) ) de linux Format.
is een engels blad, en stond altijd vol met handige dingen.
beetje de engelse linux versie van pc actief ofzo.
ook met allerlij handige dingen als b.v. verschil iptables ipchains en hoe je het instaleert instelt.
ook zit er altijd een cd bij die vol staat met allemaal software die wel handig is. (b.v. de nieuwste KDE of gnome ofzo)

maarja nu kan ik dat blad nergenst meer vinden :/
wel jammer.
weet iemand of dit blad nog bestaat? en zo ja waar ik het kan halen

Verwijderd

ja, dit blad bestaat nog steeds. ik lees m ook vaak. hij is o.a. te krijgen bij ako. misschien heeft bruna m ook wel;

Verwijderd

in het begin is het denk ik wel handig om een dergelijk tijdschrift te hebben

internet heeft de neiging een beetje onoverzichtelijk te worden als je niet precies weet wat je eigenlijk zoekt. op een gegeven moment weet je steeds beter wat je zoekt en vind je de rest wel on-line.

een boek vind ik nog altijd handig ik heb b.v. linux maximum security. erg handig om te hebben zo weet ik dat een ervaren persoon (de schrijver) me helpt ervoor te zorgen dat ik niets over het hoofd zie.

wat ook lastig is is de hoeveelheid informatie die je over je heen kan krijgen en de termen die daar bij horen. linux mag houd het simpel en legt elke keer wat nieuws uit. voor de rest, net als iedereen roept, is het vooral veel lezen (maakt niet echt uit waar).

• RG
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 28-11-2025

RG

Lambda

Linux Magazine is op zich wel een leuk blad. Afgelopen keer stond er een leuk artiekeltjes bij de Geek pages. Zullen de diehard Debianners niet zo leuk hebben gevonden >:)
Wat mij vooral opvalt is dat het blad om de een of andere reden een beetje anti-debian/slackware is, das wel jammer eigenlijk.

Het enige echte nadeel is de prijs, want die is echt gewoon veel te hoog. Ik vind dat de prijs gehalveerd moet worden en dat ie elke maand uit moet komen, maja dan is het natuurlijk niet levensvatbaar.

[deze advertentieruimte is te koop]

Verwijderd

Ik ben ook lid van Linux Magazine.
Ik heb tot nu toe alle magazine's.

Ik vind het wel een cool blad. Hoewel het eigelijk te duur is. Het is vooral voor de beginner.
Omdat buitengesloten van het linux nieuws de expert in linux veel al weet.
Daarom is het ook een beetje anti debian/slackware, omdat deze distro's voor de profi is en niet voor de beginner.
Maar ik vind het toch handig een andermans mening te lezen over bepaalde linux onderwerpen.

Ik zou het blas bestellen.
Als beginner heb je er veel aan zonder flames te krijgen als je een normale antwoord verwacht.

Verwijderd

Op woensdag 19 juni 2002 14:56 schreef tasker het volgende:Ik zou het blas bestellen.
Als beginner heb je er veel aan zonder flames te krijgen als je een normale antwoord verwacht.
Als beginner kun je ook Google of USEnet/Deja + je printer gebruiken aangezien de beginners-vragen de meest gestelde zijn kom je vast de oplossing tegen. En wie weet ook wel in het Nederlands. Wat dat betreft vind ik het een beetje zonde om er geld aan uit te geven. Kun je IMHO beter in hardware oid. investeren. Wanneer er nou zaken werden besproken die je niet op het internet vind of die je moeilijk op het internet vind dan is het meer exclusief en heb je misschien een kleiner raakvlak maar wel iets unieks. Niet dat alles in LM newbie-stuff is maar een hoger niveau is niks mis mee.

• xychix

xychix

FreeBSD Rules !

Op dinsdag 18 juni 2002 16:46 schreef majornono het volgende:

[..]

Volgens mij geef je zelf de reden waarom Linux mag. zich wel op newbies richt. Dat artikel over robot's op linux was inderdaad wel interessant, maar weinig leerzaam. Toen ik dat artikel gelezen had (idd, het leest wel lekker in de trein :)) miste ik toch wat. Ze hebben twee bedrijven bezocht, twee hele dagen en ze kunnen niet meer vertellen dan die twee blz? Vond ik jammer...
daarmee richt je je niet automatisch op newbies, een stap voor staphandleiding voor het installeren van een rpm van de redhat cd, dat is voor newbies.

[NOFI modus]
* xychix voelt zich een beetje aangevallen aangezien hij een abbo heeft !
ik onderhoud al 2 jaar een co-located BSD server, zelf opgezet en altijd de laatste stable erop. Ook ben ik nu aan het proggen op bsd.
* xychix durfde net te zeggen dat hij nu geen newbie meer was maar begint nu weer te twijfelen.
[/NOFI modus]

effe los van alle gekheid.

Ik vindt dat ze zich niet op een bepaald niveau richten, wel ben ik bang dat de schijvers zelf geen guru's zijn. maar ze richten zich gewoon niet zo sterk op techniek, meer op media en nieuwtjes. zoals ik al vaker zei "het gewone interesante zondagse leesvoer".

en over die robot's; ik vind het ook jammer dat er niet meer stond, ik wil eigenlijk nog een keer een "frame" maken met 4 sensoren op de hoeken en 4 wielen, met een seriale en/of/ parallele aansluiting eraan.
zeet er een laptop op en ga tegen die sensoren aan proggen.

dwz. wanneer een sensor botst draai dan 90 graden en rijd verder (rupsbandsysteem)
Maar ik ben bang dat ik hier voorlopig nog geen tijd voor heb.

ik ben nu bezig met festival (nederlans sprekende FreeBSD bak aant bouwen)

hmm... combineer bovenstaande 2 dingen eens.... 8-) , hoor je je pc al.... " AUW ik stoot me linkervoorsensor !!!" :Y)

Verwijderd

Op woensdag 19 juni 2002 23:15 schreef xychix het volgende:
ik ben nu bezig met festival (nederlans sprekende FreeBSD bak aant bouwen)
Cool! :D.

/me wil ook nog eens wat met festival gaan doen maar is momenteel nog te druk met projectjes...

• Red Sonja
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 01-07 13:16

Red Sonja

Linux: power to de wortel

Ik ben sinds kort ook lid van LM en dat eigenlijk naar aanleiding van de jaargang 2/nr4 editie. Hierin werd Maddog geïnterviewd, adsl voor Linux uitgelegd, lilo e.d. kwamen uitgebreid aan bod, perl+tk zat erin, artikel over editors en zelfs 1jte over Debian!! K wist toen _nog_ minder over Linux dan nu en voor mij was t best goed. Kende ook weinig vergelijkingsmateriaal en had toch nooit wat te lezen in de trein. Van programmeer boekjes val k altijd in slaap en de spits enzo houdt me ook maar 5 min wakker...

De laatste paar nummers vallen me wel tegen maar, naar wat k gehoord heb willen veel mensen toch meer technische, ingewikkeldere artikelen zien dus k houd de moed erin. K ken ook geen beter nederlandstalig linux blad.....

And the beast shall be made legion. Its numbers shall be increased a thousand thousand fold. The din of a million keyboards like unto a great storm shall cover the earth, and the followers of Mammon shall tremble. from The Book of Mozilla, 3:31

• Red Sonja

Red Sonja

Op woensdag 19 juni 2002 23:20 schreef beelzebubu het volgende:

[..]

Cool! :D.

/me wil ook nog eens wat met festival gaan doen maar is momenteel nog te druk met projectjes...
Mister House is toch een vergelijkbaar iets(kleinschaliger en voor *nix + m$)

And the beast shall be made legion. Its numbers shall be increased a thousand thousand fold. The din of a million keyboards like unto a great storm shall cover the earth, and the followers of Mammon shall tremble. from The Book of Mozilla, 3:31

Verwijderd

Op donderdag 20 juni 2002 01:18 schreef RedSonja het volgende:

[..]

Mister House is toch een vergelijkbaar iets(kleinschaliger en voor *nix + m$)
MH zit bovenop Festival. Ik zou dat niet bepaald kleinschaliger willen noemen. :)

--Pivo

Verwijderd

Misschien interessant voor de originele poster die een Nederlands sprekend systeem wil maken:

http://tcts.fpms.ac.be/synthesis/mbrola.html

Er zijn al twee (man & vrouw) Nederlandse stemmen beschikbaar. Samen met:

http://tcts.fpms.ac.be/synthesis/mbrdico/

heb je een TTS (Text-to-speech) systeem.

En ook leuk voor een ieder die niks beters te doen heeft :)

--Pivo

• xychix

xychix

FreeBSD Rules !

Op donderdag 20 juni 2002 01:17 schreef RedSonja het volgende:
Ik ben sinds kort ook lid van LM en dat eigenlijk naar aanleiding van de jaargang 2/nr4 editie. Hierin werd Maddog geïnterviewd, adsl voor Linux uitgelegd, lilo e.d. kwamen uitgebreid aan bod, perl+tk zat erin, artikel over editors en zelfs 1jte over Debian!! K wist toen _nog_ minder over Linux dan nu en voor mij was t best goed. Kende ook weinig vergelijkingsmateriaal en had toch nooit wat te lezen in de trein. Van programmeer boekjes val k altijd in slaap en de spits enzo houdt me ook maar 5 min wakker...

De laatste paar nummers vallen me wel tegen maar, naar wat k gehoord heb willen veel mensen toch meer technische, ingewikkeldere artikelen zien dus k houd de moed erin. K ken ook geen beter nederlandstalig linux blad.....
ik heb ooit als brief in dit blad gestaan (over meer technische onderwerpen en scheiding tussen server/desktop !!)

mail jij ze ook ff, hoe meer mensen dit mailen des te meer ze er mee kunnen doen
Op donderdag 20 juni 2002 04:47 schreef pivo het volgende:
Misschien interessant voor de originele poster die een Nederlands sprekend systeem wil maken:

http://tcts.fpms.ac.be/synthesis/mbrola.html

Er zijn al twee (man & vrouw) Nederlandse stemmen beschikbaar. Samen met:

http://tcts.fpms.ac.be/synthesis/mbrdico/

heb je een TTS (Text-to-speech) systeem.

En ook leuk voor een ieder die niks beters te doen heeft :)

--Pivo
thanks zal er eens naar kijken,eens zien of ik het onder FreeBSD aan de praat krijg....

• RG
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 28-11-2025

RG

Lambda

Hey jullie kunnen ook zelf iets erin schrijven. Gewoon ff mailen over een onderwerp en of dat een goed idee is. Dan een artiekeltje over schrijven en opsturen.

[deze advertentieruimte is te koop]

• xychix

xychix

FreeBSD Rules !

Hoi LinuX,

Jullie blad zit erg goed in elkaar, een leuk blad om te lezen en veel nuttige informatie. Wat ik erg jammer vind is dat jullie bijna altijd uitgaan van een desktop install. In de zin van zit er wel of niet een mooie calculator in X, misschien is het voor een groot deel van de lezers erg interessant een duidelijker scheiding in jullie blad aan te brengen.

1: de "Desktop" linux promoten zodat dit besturings systeem kan groeien en meer bekendheid kan krijgen.

2: De "Server" linux (FreeBSD) behandelen in de zin van technische artikelen.

Om een voorbeeldje te geven, ik ken debian vooral als server distro, het is leuk om te zien dat het ook als desktop kan draaien (in: Debian; Eenheid of niet? deel 3) maar voor deskop gebruik zou ik RH/Suse (Windows) of een andere bekende massieve desktop distro gebruiken.
Aangezien steeds meer mensen een adsl/kabel verbinding krijgen zijn stukken als
"linux als router","opstart procedures","Anatomie van een domein","Het compileren van linux 2.4","FreeBSD duivels goed","SSh-verbinding","logging"
erg goed.

Bij bv "ADSL voor linux" leggen jullie uit hoe je het draaiend krijgt, mensen met een 486 als router hebben hier niks aan want zij maken hoogst waarschijnlijk geen gebruik van X windows.

Conclusie: Goed blad, wat ik een beetje mis is dingen als;
Remote server up te date houden
freeBSD-> cvsup/compileren
linux -> Rpm installeren
hoe te zien welke pakket out-of date zijn.
kernel hercompileren

Firewall opzetten
Intrusion detection system
verschillende firewalls configureren

afgeschermde useraccounts maken:
alleen mailadres voor users
webmail server installeren
users webspace geven zonder dat ze hele system kunnen zien (chroot geloof ik)

Server distro's vergelijken en beoordelen op security/ makkelijk updaten?/snelheid/hardware eisen etc.
De volgende zijn naar mijn mening leuk om eens te bekijken
Engarde linux www.engardelinux.com / www.guardian.com (Secure,klein,compleet,goede update !!!!!)
FreeBSD
OpenBSD
Debian (van horen zeggen nooit geprobeerd)
Linux From Scratch (moeilijk ??)

Ik begrijp dat het blad van mijn mailtje alleen niet zal veranderen, stel anders deze vraag eens in jullie blad en dan maar zien wat de lezers vinden.

dat is het mailtje dat ik ooit naar
info@linuxmag.nl
heb gestuurd.
Ik had binnen een uur al een reactie en ze hebben er ook daadwerkelijk wat mee gedaan al zakt de desktop weer door het hele blad heen...

mailtje is verstuurd op 31 aug 2001, ik heb ondertussen een boel bijgeleerd.... dus de onderwerpen die hierboven staan zijn geen actuele problemen meer (oftwel: begin nou niet met links naar howto's :) )

• Red Sonja

Red Sonja

Op donderdag 20 juni 2002 13:06 schreef xychix het volgende:

[..]

ik heb ooit als brief in dit blad gestaan (over meer technische onderwerpen en scheiding tussen server/desktop !!)

mail jij ze ook ff, hoe meer mensen dit mailen des te meer ze er mee kunnen doen
[..]
K heb toen meegedaan aan hun enquete en daarin stond m'n mening ook.

K weet ff niet wie t zei maar: k kan wel n artikel schrijven en opsturen maar, k heb t blad juist omdat k zelf weinig verstand van Linux heb... maar als de meer ervaren mensen van GoT es iets willen opsturen .. graag :9

• xychix

xychix

FreeBSD Rules !

Op donderdag 20 juni 2002 22:01 schreef RedSonja het volgende:

[..]

K heb toen meegedaan aan hun enquete en daarin stond m'n mening ook.

K weet ff niet wie t zei maar: k kan wel n artikel schrijven en opsturen maar, k heb t blad juist omdat k zelf weinig verstand van Linux heb... maar als de meer ervaren mensen van GoT es iets willen opsturen .. graag :9
als ik nou zeeeen van tijd over had...

maar ik heb een boel om handen, ik ga hier in iedergeval (voorlopig) niet aan toe komen.

• -RenE-
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16-05 07:39
[...]
2: De "Server" linux (FreeBSD) behandelen in de zin van technische artikelen.
[...]
FreeBSD is geen Linux en OpenBSD ook niet. Hoort dus eigenlijk ook niet in een blad wat zich Linux Magazine noemt. Zeker niet omdat dit -zoals blijkt- voor verwarring zorgt.

• xychix

xychix

FreeBSD Rules !

Op vrijdag 21 juni 2002 09:45 schreef -RenE- het volgende:

[..]

FreeBSD is geen Linux en OpenBSD ook niet. Hoort dus eigenlijk ook niet in een blad wat zich Linux Magazine noemt. Zeker niet omdat dit -zoals blijkt- voor verwarring zorgt.
ok ok, ik bedoel gewoon meer techinshe content en meer server/desktop scheiding samen met een verschuiving naar server gerelateerde onderwerpen.

dus het low-level pioneer werk
ipv. concureren met windows.

Pagina: 1