Taakplanner in Linux

Pagina: 1
Acties:
  • 200 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Sabbath
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-09-2025
Oke, ik heb nu een paar dagen linux draaien (wat tegenslagen gehad, maar die zijn vrijwel allemaal opgelost) en er is 1 ding wat ik heel erg mis, wat wel in windows zit, maar niet in linux (volgens mij).

De taakplanner.

Het zit zo, elke ochtend begint om 7u 's ochtends snoeihard winamp te draaien zodat ik wakker word (van een gewone wekker word ik niet wakker). Dat doe ik dus d.m.v. de taakplanner. Maar die kan ik in linux (RedHat 7.3) niet vinden? Is ie er niet? of heb ik niet goed genoeg gezocht. En als ie er niet is, is er dan een alternatief programma wat ik ervoor kan gebruiken?

Ik heb trouwens wel KOrganizer gevonden, maar daar kan ik volgens mij geen programma's (lees XMMS) mee aansturen.

Ik heb geen zin om elke avond weer naar Win2k te gaan booten om m'n wekker te zetten. :p

Ik heb gezocht, maar kon hier nix over vinden.

• Valium
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 09-08 08:59

Valium

- rustig maar -

Linux heeft een "taakplanner" waarbij de Windows taakplanner gewoon verbleekt. Die heet cron. Zoek daar maar eens naar. Het is een niet-grafisch programma wat iedere minuut kijkt of er iets gedaan moet worden.

Verwijderd

De KDE userinterface van cron heet kcron. Als je dat in een console onder X intypt komt er een grafisch progsel tevoorschijn.

• Sabbath
hehe, thanx, ik zat net in win2k toen ik dit las... heeeeeeeel snel op ctrl+alt+del gedrukt :D :p

• Sabbath
Tis alleen wel een beetje jammer dat ie niet werkt... :?
Ik heb een taak gescheduled @middernacht. Maar hij ging niet af? en als ik gewoon "run task" doe, dan doet ie het wel.

edit:
Ja, ik had hem ook gesaved

Verwijderd

Wat is de output van
code:
1
crontab -l

en van
code:
1
ps aux | grep cron

Kun je die posten ?
/edit:
Mijn testje deed het ook niet met geruisloos (silent ??) aangevinkt. Over 5 minuten maar even weer kijken wat er gebeurt.

• Sabbath
Op vrijdag 14 juni 2002 00:23 schreef janjanjansen het volgende:
Wat is de output van
code:
1
crontab -l

en van
code:
1
ps aux | grep cron

Kun je die posten ?
/edit:
Mijn testje deed het ook niet met geruisloos (silent ??) aangevinkt. Over 5 minuten maar even weer kijken wat er gebeurt.
crontab -l:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
[Sabbie@Sabbath Sabbie]$ crontab -l
# DO NOT EDIT THIS FILE - edit the master and reinstall.
# (/tmp/kde-Sabbie/kcron0mVFpa.tmp installed on Fri Jun 14 00:23:48 2002)
# (Cron version -- $Id: crontab.c,v 2.13 1994/01/17 03:20:37 vixie Exp $)
# (Cron version -- $Id: crontab.c,v 2.13 1994/01/17 03:20:37 vixie Exp $)
blaat=xmms -p
# blaaaaaat
25 0 * * * /home/Sabbie/Desktop/blaat.rs
# This file was written by KCron. Copyright (c) 1999, Gary Meyer
# Although KCron supports most crontab formats, use care when editing.
# Note: Lines beginning with "#\" indicates a disabled task.
[Sabbie@Sabbath Sabbie]$

die andere :)
code:
1
2
3
4
5
[Sabbie@Sabbath Sabbie]$ ps aux | grep cron
root 1217  0.0  0.1  1544  620 ?   S    00:28   0:00 crond
root 1289  0.0  0.1  1380  552 ?   S    00:28   0:00 anacron
Sabbie    1561  0.0  0.1  1760  592 pts/1    R    00:31   0:00 grep cron
[Sabbie@Sabbath Sabbie]$

en ik had silent niet aangevinkt hoor..

edit:
blaat.rs bevat de text:
[code] /usr/bin/xmms -p[/code]
Ik had dit eerst gewoon bij 'Program' ingevuld, maar dat werkte niet dus vandaar op deze manier.

• Sabbath
Wat heb je eigenlijk aan die 'Variables' ??

Verwijderd

Ik de 2e keer ook niet en hij doet het ook hier niet. :( Dan maar spartaans via de console:
code:
1
crontab -e

de syntax van een regel:
code:
1
min uur dag maand dag-van-de-week /op/dracht/regel <eventuele parameters> 1>/dev/null 2>/dev/null

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Moet je geen shell regel boven aan dat scriptje zetten? Zoals:

#!/bin/bash

• Sabbath
Op vrijdag 14 juni 2002 00:40 schreef janjanjansen het volgende:
Ik de 2e keer ook niet en hij doet het ook hier niet. :( Dan maar spartaans via de console:
code:
1
crontab -e

de syntax van een regel:
code:
1
min uur dag maand dag-van-de-week /op/dracht/regel <eventuele parameters> 1>/dev/null 2>/dev/null
wat is dat 1>/dev/null 2>/dev/null ?? en hoe kom ik weer uit dat edit programatje? :)

[edit] oke, je komt er uit met ctrl+z maar hoe je save je hem ? :p :9

Verwijderd

1>/dev/null stuurt de normale meldingen bij het opstarten van de opdracht naar een zwart gat , 2> zijn de foutmeldingen. Je kunt ook een email adres specificeren ipv /dev/null, krijg je van elke keer starten een mailtje.

Welk commando hangt af van welke editor je gebruikt.Probeer eens in te typen
code:
1
 :wq

• Sabbath
Op vrijdag 14 juni 2002 00:49 schreef janjanjansen het volgende:
1>/dev/null stuurt de normale meldingen bij het opstarten van de opdracht naar een zwart gat , 2> zijn de foutmeldingen. Je kunt ook een email adres specificeren ipv /dev/null, krijg je van elke keer starten een mailtje.

Welk commando hangt af van welke editor je gebruikt.Probeer eens in te typen
code:
1
 :wq
:wq werkte. Welke editor was het nou dan? *nieuwschierig*

• Sabbath
Op vrijdag 14 juni 2002 00:43 schreef Bigs het volgende:
Moet je geen shell regel boven aan dat scriptje zetten? Zoals:

#!/bin/bash
daar staat een #je voor.. Dat betekent toch dat ie het niet leest??

Verwijderd

Ik denk dat dat vim is, een vi clone.

• imdos
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 05-08 12:09

imdos

I use FreeNAS and Ubuntu

Da's de allmighty vi :) Handig om mee te kunnen werken zelfs op spartaanse mainframe's kan je er wat mee!

pvoutput. Waarom makkelijk doen, als het ook moeilijk kan! Every solution has a new problem

• Sabbath
en ook dit werkte niet :( Noujah, ik ga eerst wel naar windows :'( en probeer morgen nog wel ff verder. Zijn er nog mensen die andere taakplanner progjes weten?? (voor linux dus)

edit:

als ik trouwens gewoon 'cron' intype in de console (sorry, konsole) dan geeft ie 'Command not found.' mischien is dat het probleem?

Verwijderd

Probeer eens een scriptje aan te maken, wat je vervolgens weer aanroept vanuit cron. Een script begint met de regel #!/bin/bash. Op de volgende regel zet je dan het commando dat je wilt uitvoeren, inclusief path.

/edit nee het programma heet crond en de interface heet crontab. Er zijn variaties mogelijk.

• Sabbath
Op vrijdag 14 juni 2002 00:59 schreef janjanjansen het volgende:
Probeer eens een scriptje aan te maken, wat je vervolgens weer aanroept vanuit cron. Een script begint met de regel #!/bin/bash. Op de volgende regel zet je dan het commando dat je wilt uitvoeren, inclusief path.
Nou oke, maar dan ga ik echt weer naar windows hoor! (anders kom ik morgen m'n nest niet uit)

Jullie willen me gewoon in Linux houden he! :D :P

• Sabbath
Op vrijdag 14 juni 2002 01:01 schreef Sabbath het volgende:

[..]

Nou oke, maar dan ga ik echt weer naar windows hoor! (anders kom ik morgen m'n nest niet uit)

edit:

hmmm
[code][Sabbie@Sabbath sbin]$ ./crond
./crond: can't open or create /var/run/crond.pid: Permission denied[/code]
is kijken of ik die kan chmod-en?

[edit2]
nee dus :)
[/edit2]
[edit3]
Oke, dat 'batch' bestandje werkte ook niet. That's it, I'm switching to runlevel 'windows'.
[/edit3]

Verwijderd

Op vrijdag 14 juni 2002 01:01 schreef Sabbath het volgende:

[..]

We gunnen je je nachtrust zo 's ochtends vroeg :Y)
/edit: je crond draait wel , heb je zelf gepost (ps aux etc)
/edit 2: typo in ps

• Sabbath
Op vrijdag 14 juni 2002 01:04 schreef janjanjansen het volgende:

[..]

We gunnen je je nachtrust zo 's ochtends vroeg :Y)
/edit: je crond draait wel , heb je zelf gepost (pas aux etc)
owh, ja, dat weet ik toch niet :D
Maar ik zag inderdaad bij het afsluiten ook 'Stopping crond'. Nu is m'n peeceetje langzaam windows aan het opstarten, en dat schiet allemaal niet op, en dan moet ik ook nog winamp installeren... *zucht*

edit:

Als ik morgen te laat kom geef ik jullie de schuld!! >:)

[edit2]
Owh ja, nogmaals, als iemand nog een andere taakplanner voor linux weet/tegenkomt, dan hoor ik het graag! (ik kan namelijk niet linuxxen zonder taakplanner :(
[/edit2]

• pinball
  • Niet online

pinball

Electric Monk

Op vrijdag 14 juni 2002 01:09 schreef Sabbath het volgende:

[edit2]
Owh ja, nogmaals, als iemand nog een andere taakplanner voor linux weet/tegenkomt, dan hoor ik het graag! (ik kan namelijk niet linuxxen zonder taakplanner :(
[/edit2]
Andere taakplanner bestaat misschien wel, maar ik zou het bij cron houden. Dat werkt standaard op zo'n beetje elke distro.
Dit is mijn crontab, en die werken allemaal al jaren. (huidige uptime is 272 days, maar daarvoor deden ze het ook al)
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
dirk@dimple:~$ crontab -l
# min hour day mon dayofweek command
0 2 * * *          /home/dirk/script/maillog.sh
0 6 * * *          /home/dirk/script/eredivisie.sh
0 21 * * *        /home/dirk/script/cartoon.sh >/dev/null
30 21 * * *      /home/dirk/script/cartoon2web
30 * * * *        /usr/local/proxy/striplog.pl >/dev/null
31 * * * *        /usr/local/ppstatsogr/ppstats-ogr-7.1.pl
31 * * * *        /usr/local/ppstatsrc5/ppstats-rc5-7.1.pl

Paar puntjes:
-zorg dat het account waaronder je je crontab maakt ook het commando kan uitvoeren
-zorg voor een _compleet_ pad naar xmms, dus niet xmms maar /usr/local/bin/xmms oid
-stuur de uitvoer niet naar /dev/nul totdat je zeker weet dat het werkt
-misschien kan "-p" de playlist wel niet vinden, probeer eens een ander commando ( ls >test.txt oid) om te kijken of dat wel werkt
-misschien maakt het uit of xmms een X-sessie kan starten. dwz: als je niet ingelogd bent (en/of geen X hebt gestart) kan je met cron imo ook geen X-prog starten. Probeer eens een commandline mp3-player ( bv mpg123)
-ja we willen je gewoon in Linux houden. Da's voor je eigen bestwil >:)

Whenever you find that you are on the side of the majority, it is time to reform.

• RG
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 28-11-2025

RG

Lambda

Ja kunt ook atd gebruiken voor het uitvoeren van taken op een bepaald tijdstip. Maar dan moet je dus niet vergeten dat elke dag aan te zetten, want anders gaat je wekker niet aan. Crond doet het periodiek, dus das veel handiger, alleen wat ingewikkelder in gebruik.

Voor meer info zie:
http://rute.sourceforge.net/node40.html

[deze advertentieruimte is te koop]

• Sabbath
Op vrijdag 14 juni 2002 01:52 schreef Pinball het volgende:

[..]

Andere taakplanner bestaat misschien wel, maar ik zou het bij cron houden. Dat werkt standaard op zo'n beetje elke distro.
Dit is mijn crontab, en die werken allemaal al jaren. (huidige uptime is 272 days, maar daarvoor deden ze het ook al)
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
dirk@dimple:~$ crontab -l
# min hour day mon dayofweek command
0 2 * * *          /home/dirk/script/maillog.sh
0 6 * * *          /home/dirk/script/eredivisie.sh
0 21 * * *        /home/dirk/script/cartoon.sh >/dev/null
30 21 * * *      /home/dirk/script/cartoon2web
30 * * * *        /usr/local/proxy/striplog.pl >/dev/null
31 * * * *        /usr/local/ppstatsogr/ppstats-ogr-7.1.pl
31 * * * *        /usr/local/ppstatsrc5/ppstats-rc5-7.1.pl

Paar puntjes:
-zorg dat het account waaronder je je crontab maakt ook het commando kan uitvoeren
-zorg voor een _compleet_ pad naar xmms, dus niet xmms maar /usr/local/bin/xmms oid
-stuur de uitvoer niet naar /dev/nul totdat je zeker weet dat het werkt
-misschien kan "-p" de playlist wel niet vinden, probeer eens een ander commando ( ls >test.txt oid) om te kijken of dat wel werkt
-misschien maakt het uit of xmms een X-sessie kan starten. dwz: als je niet ingelogd bent (en/of geen X hebt gestart) kan je met cron imo ook geen X-prog starten. Probeer eens een commandline mp3-player ( bv mpg123)
-ja we willen je gewoon in Linux houden. Da's voor je eigen bestwil >:)
Ik had het als volgt gedaan (uit m'n hoofd want ik ben niet thuis)

blaat.rs
code:
1
2
#!/bin/bash
/usr/bin/xmms -p

crontab -e
code:
1
50 0 * * *          /home/Sabbie/Desktop/blaat.rs

Extra info:

* Ik weet niet meer of ik die file een .rs extensie had gegeven of iets anders, maar volgens mij was het .rs. Dat maakt toch ook nix uit in linux?
* Als ik blaat.rs open, dan execute hij xmms en begint ie ook meteen te spelen.
* -p had ik gevonden met behulp van 'man xmms', Daar stond dat -p betekende dat hij begon te spelen (en het werkte ook!)
* Ik heb het ook geprobeerd zonder het -p commando, maar dat werkte ook niet.
* Ik wil ook in linux blijven, maar zonder taakplanner kan het niet he :D :p
Op vrijdag 14 juni 2002 10:55 schreef RG© het volgende:
Ja kunt ook atd gebruiken voor het uitvoeren van taken op een bepaald tijdstip. Maar dan moet je dus niet vergeten dat elke dag aan te zetten, want anders gaat je wekker niet aan. Crond doet het periodiek, dus das veel handiger, alleen wat ingewikkelder in gebruik.

Voor meer info zie:
http://rute.sourceforge.net/node40.html
Ik zal het eens proberen, en dat ik het elke dag opnieuw moet doen is opzich niet zo erg, dat moest ik in windows ook, want als ik daar m'n .m3u lijst aanpaste, deed de hele taak het niet meer :)

edit:

Owh ja, als ik in kcron die taak had gescheduled dan doet ie het ook gewoon als ik 'run task' doe.

Verwijderd

hm, IPV een taakplanner zou je ook de ALARM plugin voor XMMS kunnen gebruiken, je hebt ook nog een GOODNIGHT plugin.

ALARM zorgt ervoor dat XMMS om een vooraf ingestelde tijd een muziekje gaat infaden, fade snelheid en volume kun je instellen
je kunt ook nog de alarmen per dag instellen (weekend wil je later opstaan natuurlijk)
http://www.snika.uklinux.net/index.php?show=xmms-alarm

GOODNIGHT zorgt ervoor dat de muziek om een bepaalde tijd uitfade, neem je niet al die muziek onbewust op als je slaapt :)
http://fiktiv.szgtikol.kando.hu/~folti/src

dus je laat XMMS gewoon de hele nacht aanstaan, met die plugins actief

btw: deze plugins komen gewoon van de www.xmms.org site

Ik gebruik dit zelf (met Debian), dus het is een geteste methode :)

• JnX
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 18-01 22:08

JnX

Probeer is een enter na de laatste regel, dit was bij mij ook het probleem :)

• Sabbath
Op vrijdag 14 juni 2002 11:53 schreef Aicop het volgende:
hm, IPV een taakplanner zou je ook de ALARM plugin voor XMMS kunnen gebruiken, je hebt ook nog een GOODNIGHT plugin.

ALARM zorgt ervoor dat XMMS om een vooraf ingestelde tijd een muziekje gaat infaden, fade snelheid en volume kun je instellen
je kunt ook nog de alarmen per dag instellen (weekend wil je later opstaan natuurlijk)

GOODNIGHT zorgt ervoor dat de muziek om een bepaalde tijd uitfade, neem je niet al die muziek onbewust op als je slaapt :)

Wat vet ruig!! Ik was al heel lang van plan om zelf een programma te schrijven die de volume regeling van windows 's avonds naar beneden schuift, en 's ochtends naar boven. Maar in linux kan het dus al. :D Ik ga linux steeds kewler vinden! :P

• pinball
  • Niet online

pinball

Electric Monk

code:
1
2
3
4
5
6
7
Date: Fri, 14 Jun 2002 14:13:06 +0200
From: dirk <xxxxx>
To: dirk@xxxxxxx
Subject: cron: /opt/gnome/bin/xmms

** CRITICAL **: Unable to open display

Dus: xmms (een X-app) kun je niet zomaar starten vanuit cron. Waarschijnlijk wel als je het anders aanpakt, en xmms door je window manager laat opstarten.

Of een commandline mp3-player, of de hierboven genoemde plugins.

Whenever you find that you are on the side of the majority, it is time to reform.

• Sabbath
Op vrijdag 14 juni 2002 11:53 schreef Aicop het volgende:

Oke, alarm is gelukt (was een .rpm :)), maar GOODNIGHT is een tar file, hoe kan ik die nou instaleren? ik heb em al uitgetart. Moet ie nou eerst op een speciale plek (plugins dir. ofzo) staan? Of kan ik gewoon ./configure doen?

• AkaXakA
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 27-03 16:12

AkaXakA

Just Kidding...

gewoon " ./configure " en daarna: " make && make install "

http://www.akaxaka.tk/ - "Knowledge is power. Power corrupts. Study hard, be evil." - 4 Jaar GoT en nog steeds niet evil: er moet een verband zijn...

Verwijderd

beetje irrelevant maar wel leuk, je kan met cron en usleep tot op de microseconde nauwkeurig opdrachten uitvoeren. :) kijk, dat noem ik nog eens precisie wat je niet zo 123 in windows ziet.

• LollieStick
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20-05 23:59
Als ik me niet vergis heeft KDE ook zijn eigen taakplanner. Weet alleen niet hoe die heet. Ik kijk zo wel even op mijn server met KDE 3.0.1 (ja op een p133 met 32 MB ram >:))

Verwijderd

Op vrijdag 14 juni 2002 21:50 schreef LinuxUser het volgende:
Als ik me niet vergis heeft KDE ook zijn eigen taakplanner. Weet alleen niet hoe die heet. Ik kijk zo wel even op mijn server met KDE 3.0.1 (ja op een p133 met 32 MB ram >:))
Zonder al te veel gebruik te maken van mijn fantasie: kcron? Staat normaliter onder de optie 'System' *D

• MadEgg
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 00:42

MadEgg

Tux is lievvv

Op vrijdag 14 juni 2002 20:18 schreef pakje_bakmeel het volgende:
beetje irrelevant maar wel leuk, je kan met cron en usleep tot op de microseconde nauwkeurig opdrachten uitvoeren. :) kijk, dat noem ik nog eens precisie wat je niet zo 123 in windows ziet.
Zou je ooit bv de behoefte hebben om precies 18 microseconde na 7'15''25 wakker te worden?

Tja

• LollieStick
Op vrijdag 14 juni 2002 22:11 schreef Shoikan het volgende:

[..]

Zonder al te veel gebruik te maken van mijn fantasie: kcron? Staat normaliter onder de optie 'System' *D
nee, dat is het niet. dat weet ik zeker en dat is hier ook al genoemd, dat is gewoon een front-end voor cron. ik bedoel een programma die echt op de achtergrond van alleen KDE draait. ik kijk zo nog wel even als mijn server klaar is met compilen.
Zou je ooit bv de behoefte hebben om precies 18 microseconde na 7'15''25 wakker te worden?
nee, om 19 microseconde >:)

• odysseus
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 23:01

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

Op vrijdag 14 juni 2002 20:18 schreef pakje_bakmeel het volgende:
Mjah, om die precisie te halen moet je wel een speciale kernel eronder zetten :). De gewone kernel heeft zelfs met lockbreak- en lowlatency-patches nog steeds wel eens spikes die een berg microsecondes duren en ook zonder die spikes zou ik er geen atoomklok op gelijk zetten :P.

Leven is het meervoud van lef | In order to make an apple pie from scratch, you must first create the universe.

• MadEgg

MadEgg

Tux is lievvv

Op vrijdag 14 juni 2002 22:19 schreef odysseus het volgende:

[..]

Mjah, om die precisie te halen moet je wel een speciale kernel eronder zetten :). De gewone kernel heeft zelfs met lockbreak- en lowlatency-patches nog steeds wel eens spikes die een berg microsecondes duren en ook zonder die spikes zou ik er geen atoomklok op gelijk zetten :P.
En wat nou als ik m'n computer als atoomklok wil gebruiken? Linux dus niet geschikt :?

Tja

• LollieStick
KOrganiser was het. Maar ik zie dat de topicstarter daar ook al mee bezig is geweest. het moet overigens wel mogelijk zijn om xmms er mee aan te sturen door een mp3'tje o.i.d. af te spelen. gewoon xmms bestand.mp3 toch?

• Valium

Valium

- rustig maar -

Even om alles gezegd te hebben:

Je kunt xmms wel starten vanuit cron. Wat je dan moet doen is een scriptje er omheen zetten zoals deze:
code:
1
2
3
#!/bin/bash
export DISPLAY=:0
xmms&

De eerste regel vertelt dat het een bash-script is.
De tweede regel vertelt waar je grafische schil zit. Linux kan een heleboel X'en tegelijk starten. met een omgevingsvariabele vertel je aan je programma's waar ze hun venster neer moeten kwakken. Omdat je meestal toch maar 1 X tegelijk draait, heet hij over het algemeen nummer 0.

Als je een X op een andere computer wilt aanspreken doe je dat zo:
code:
1
export DISPLAY=ip-adres:0

Ook kun je in plaats van het starten van xmms, een ander programma starten, bijvoorbeeld mpg123. Dat is een tekst-only programma. Gewoon "mpg123 bestand.mp3" en hij gaat spelen.

Verder kun je ook xmms gewoon aan laten staan en hem een schop geven. Als je XMMS op stop (of pauze) hebt staan, kun je hem starten door in een Konsole de regel "xmms -p" in te tikken. Oeh..it's magic. Tik maar eens xmms --help in. Dit soort trucjes kan met bijna ALLE programma's in Linux.

• MadEgg

MadEgg

Tux is lievvv

Op vrijdag 14 juni 2002 23:44 schreef Valium het volgende:

Je kunt xmms wel starten vanuit cron. Wat je dan moet doen is een scriptje er omheen zetten zoals deze:
code:
1
2
3
#!/bin/bash
xmms&

De tweede regel vertelt waar je grafische schil zit. Linux kan een heleboel X'en tegelijk starten. met een omgevingsvariabele vertel je aan je programma's waar ze hun venster neer moeten kwakken. Omdat je meestal toch maar 1 X tegelijk draait, heet hij over het algemeen nummer 0.

code:
1

Ook kun je in plaats van het starten van xmms, een ander programma starten, bijvoorbeeld mpg123. Dat is een tekst-only programma. Gewoon "mpg123 bestand.mp3" en hij gaat spelen.
Kewl :) Kwist niet dat dat kon(nou ja, eigenlijk ook wel, maar ok).
Iig, ik was het ff aan het proberen ->
export DISPLAY=192.168.0.2:0
(vanaf 192.168.0.1)
Dan zegt hij: connection refused by server.
Hoe zorg ik dat dat kan? Moet ik dat met inetd instellen? Of is dat iets van X?

Tja

Verwijderd

je moet dan intypen
code:
1
xhost +

,
dan heeft iedereen toegang tot je x-server als je geen firewall hebt...

• Buffy
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 26-12-2024

Buffy

Fire bad, Tree pretty

Op zaterdag 15 juni 2002 00:45 schreef MadEgg het volgende:

[..]

Kewl :) Kwist niet dat dat kon(nou ja, eigenlijk ook wel, maar ok).
Iig, ik was het ff aan het proberen ->
export DISPLAY=192.168.0.2:0
(vanaf 192.168.0.1)
Dan zegt hij: connection refused by server.
Hoe zorg ik dat dat kan? Moet ik dat met inetd instellen? Of is dat iets van X?
HeHe, dat is om te voorkomen dat iemand anders op het netwerk je Xwindows kan overnemen door een commando te sturen dat alle input grabbed. Dan kunnen ze bv je passwords afluisteren :(

Ze zult een magic cookie in je .Xauthority file moeten zetten in de home directory van de machine waarvanaf je de Xserver wilt benaderen.

Zie ook 'man xauth'.

That which doesn't kill us, makes us stranger - Trevor (AEon FLux)
When a finger points at the moon, the imbecile looks at the finger (Chinese Proverb)

• MadEgg

MadEgg

Tux is lievvv

Op zaterdag 15 juni 2002 00:54 schreef pakje_bakmeel het volgende:
je moet dan intypen
code:
1
xhost +

,
dan heeft iedereen toegang tot je x-server als je geen firewall hebt...
thx...

Het werkt :D
Gaaf :) nou ff m'n moeder op Linux laten werken, xhost + doen, en vervolgens haar laten schrikken door vage venstertjes bij haar te laten verschijnen :)
Ff voor de goeie orde trouwens, stel nou dat ik dat zou doen, en zij heeft een hele trage computer, en ik een hele snelle computer. En ik start bv konqueror op haar display, betekent dat dan dat die net zo snel gaat als dat ie hier zou gaan, omdat ut hier uitgevoerd wordt?

Tja

• Valium

Valium

- rustig maar -

Op zaterdag 15 juni 2002 01:06 schreef MadEgg het volgende:

[..]

Ff voor de goeie orde trouwens, stel nou dat ik dat zou doen, en zij heeft een hele trage computer, en ik een hele snelle computer. En ik start bv konqueror op haar display, betekent dat dan dat die net zo snel gaat als dat ie hier zou gaan, omdat ut hier uitgevoerd wordt?
Juist.
Gister nog hier gedaan. Nautilus2 op scherm van huisgenoot gezet vanaf mijn Athlon veel. Werkt prima (inclusief desktopzut).

En mozilla werkte sneller via netwerk vanaf mij dan lokaal op zijn dual P2-400. Zo zie je maar. X is best goed.

• Sabbath
Op vrijdag 14 juni 2002 20:00 schreef theJKid het volgende:
gewoon " ./configure " en daarna: " make && make install "
Thankx, dat werkte zonder problemen :) (my first compiled working program :P :D)
Op vrijdag 14 juni 2002 23:35 schreef LinuxUser het volgende:
KOrganiser was het. Maar ik zie dat de topicstarter daar ook al mee bezig is geweest. het moet overigens wel mogelijk zijn om xmms er mee aan te sturen door een mp3'tje o.i.d. af te spelen. gewoon xmms bestand.mp3 toch?
Ja, had ik al geprobeerd. Een extern commando hier mee aanroepen lukte mij niet, maar mischien heb ik er wel overheen gekeken. En trouwens, 's ochtends 100x een mp3tje?? (ik blijf altijd eerst een half uur muziek luisteren in bed) Daar word je best zat van hoor!! :P

code:
1
2
3
#!/bin/bash
xmms&

code:
1

Verder kun je ook xmms gewoon aan laten staan en hem een schop geven. Als je XMMS op stop (of pauze) hebt staan, kun je hem starten door in een Konsole de regel "xmms -p" in te tikken. Oeh..it's magic. Tik maar eens xmms --help in. Dit soort trucjes kan met bijna ALLE programma's in Linux.
Dat -p commando was ik al achter, daar probeerde ik namelijk de hele tijd al xmms mee te draaien. :) Je hoeft daar trouwens XMMS niet voor open te hebben hoor. Hij doet het ook gewoon als je xmms eerst afsluit.

• Sabbath
[lap text]

Ik had het niet goed gelezen, maar nu begrijp ik wat je bedoeld, en dat werkt perfect! thanx. Die plug-ins werkten namelijk niet helemaal (in Gnome wel, maar in KDE niet). :p

• MadEgg

MadEgg

Tux is lievvv

Op maandag 17 juni 2002 19:47 schreef Sabbath het volgende:

[..]

Ik had het niet goed gelezen, maar nu begrijp ik wat je bedoeld, en dat werkt perfect! thanx. Die plug-ins werkten namelijk niet helemaal (in Gnome wel, maar in KDE niet). :p
Plugins werken hier prima onder KDE. That is, als ik NIET de aRts en NIET de ALSA plugin gebruik, maar de OSS plugin. Als ik de aRts of ALSA plugin gebruik komt er bij normaal gebruik prima geluid uit, maar als de alarm-plugin af wil gaan 's ochtends, crashed XMMS. Met de OSS-plugin niet. Raar...

Tja

• Sabbath
Op maandag 17 juni 2002 19:53 schreef MadEgg het volgende:

[..]

Plugins werken hier prima onder KDE. That is, als ik NIET de aRts en NIET de ALSA plugin gebruik, maar de OSS plugin. Als ik de aRts of ALSA plugin gebruik komt er bij normaal gebruik prima geluid uit, maar als de alarm-plugin af wil gaan 's ochtends, crashed XMMS. Met de OSS-plugin niet. Raar...
Hmmm, mischien was dat bij mij ook wel het probleem, ik gebruikte ook de ALSA plug-in, maar ik hoorde van middag van een klasgenoot dat de OSS beter is. Ik zal de alarm plug-in morgen nog eens proberen.

Verwijderd

ik gebruik ook OSS, en daar werkt ALARM goed op, maar snap niet waarom hij niet zou werken op ALSA

• bite
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Ben vanacht met hetzelfde bezig geweest en heb het nu werkende :)
Je moet als je iets gewijzigd hebt aan je crontab (ook als je kcron gebruikt) cron herstarten dmv
code:
1
/etc/init.d/cron restart

moet je wel uitvoeren als su of root

• MadEgg

MadEgg

Tux is lievvv

Op dinsdag 18 juni 2002 11:37 schreef Aicop het volgende:
ik gebruik ook OSS, en daar werkt ALARM goed op, maar snap niet waarom hij niet zou werken op ALSA
Nee ik weet het ook niet, maar het is een feit dat hij keer op keer crashed met zowel de ALSA al de aRts plugin.

Tja

Pagina: 1