Op zaterdag 15 juni 2002 13:59 schreef MaDLiVe het volgende:
Ik kan zo een verband trekken met het andere geloven zo een 500 jaar geleden. Alles werd blindelings aangenomen door het "normale" volk (het merendeel van een bevolking dus). Dit bracht met zich mee dat alles wat het geloof probeerde te weerleggen of de wetten van het geloof niet respecteerde, ongeacht deze juist of onjuist waren, in een kwaad daglicht werden gezet. Met alle gevolgen van dien natuurlijk.
Tja, net als dat het "normale" volk (het merendeel van een bevolking dus), blindelings aanneemt wat de TV voorkauwt.
Dit brengt met zich mee dat alles dat niet aan de wetten van de TV voldeed, in een kwaad daglicht word gesteld, uiteraard met alle gevolgen van dien..
Om het zo maar even te zeggen..
Hoe integreer je een primitief/afwijkend geloof in een voor haar vreemde maatschappij? De Imaam stelt niets voor zonder het geloof van zijn "volgelingen" Aangezien extremisten er altijd zijn moet je het volk duidelijk maken
dat er iets niet klopt, volgens mij heeft een kleine meerderheid het al door alleen durft er niet openlijk voor uit te komen.
Oh ja, zeker wel.. Alleen is het zo, dat 'er voor uit komen' bij ons betekend dat je a) met duidelijke, heldere, argumenten moet komen. b) Die argumenten dienen duidelijk gemaakt worden met bewijzen (en bronvermeldingen) uit de vele Heilige Geschriften.. Immers, als die bewijzen er niet zijn, is het niet meer dan een eigen mening. En dat kan niet in een theologische discussie (een theologische discussie gaat over: "God vind, God vind" en niet over "ik vind, ik vind")..
En ik moet ook eerlijk zeggen dat er enorm veel verdeeldheid is. Ten tweede moeten twee zaken uit elkaar gehaald worden: Cultuur en Religie. Imams komen uit, of hebben wortels in, Turkije, Marokko, Somalie, Sudan, Indonesie, Nederland, Egypte, etc.. En dat zijn allemaal verschillende culturen, maar het is wel de bedoeling dat ze het over 1 religie hebben. Culturele verschillen komen door het teveel aan "ik vind, ik vind". Maar het mag niet zo zijn dat het "ik vind ik vind" het theologische gaat beinvloeden. Een imam met Egyptische afkomst zou gewoon in een Moskee waar normaal een Turkse imam staat moeten kunnen prediken. (dat dit geval niet kan heeft meer te maken met de controle die de Turkse&Nederlandse regering heeft over Turkse Moskeen dan een cultuurverschil)
Besides, die Imams baden (in de 1e Nova, de 2e heb ik uit ergernis niet gekeken) alleen voor bescherming, ik zie weinig in dat daar verkeerd aan is. Mensen die besluiten 'God een handje te helpen' zijn ongelovigen, zij ontkennen op die manier namelijk God's Almachtigheid.
Daar ligt een rol voor ons weggelegt, zorg dat deze gemeenschap met elkaar in discussie gaat, met elkaar en met ons. Wees niet bang om je mening te verkondigen maar wees er wel voorzichtig mee. Wat ik nu zie gebeuren is dat een hele grote groep (bedoelt onbedoelt) in een kwaad daglicht word gezet. Hierdoor treedt massale generalisatie op door het "normale" gedeelte van de westerse bevolking waardoor de moslim gemeenschap zich nog harder tegen onze samenleving afzet.
Ik ben niet bang mijn mening te verkondigen. Ik doe dat alleen niet in een theologische discussie.. heb ik al eerder uitgelegd. En in dat geval zie ik die rol die jij jezelf toebedeelde ook slinken, daar ik jouw kennis over theologie nogal gering inschat, ik kan me natuurlijk vergissen..
Ja, natuurlijk zou je openheid willen, en een woordvoerder zien, en een informatiecommissie.. Maar zo werkt dat nu eenmaal niet. Onze openheid bestaat uit; "De deur is open, en de thee is klaar.. als je geluk hebt, kun je aanschuiven.". Want de grens die er uiteindelijk ontstaat tussen 'een woordvoerder op pr missie sturen' en 'mensen met foldertjes langs de deuren sturen' is bijzonder klein. En die laatste is ons verboden, omdat het valt onder het kopje; lastigvallen.
Persoonlijk ken ik de gewraakte) stichting El-Tawheed niet. Ik heb maar iets van 5 of 7 boeken van ze. Een jaar ofzo terug had ik van me leraar gehoord dat ze wat minder zuiver op de graat zouden zijn. Op aanraden koop ik nu maar boeken en bandjes van (de wat 'strengere') Salafie-Dawah, maar die bandjes van bijv, Mohammed Khalid, laten ze niet horen op TV, misschien omdat Khalid zijn preken en lessen zo lardeert met humor dat het publiek begint te lachen in plaats van afgrijzen uitspreekt.
Quelle chimère est-ce donc que l'homme? Quelle nouveauté, quel monstre, quel chaos, quel sujet de contradiction, quel prodige!