[LCD] LCDproc wil niet

Pagina: 1
Acties:

• Profidiam
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 25-01-2025
Modjes, ik weet niet goed of dit hier hoort of in NWOS, als het hier niet hoort, => moveje

Ik heb dus een werkende LCD onder windows 20*4, nu wil ik deze onder linux aansluiten, op een andere pc. De altijd vaststaande zekerheid is dat de LCD werkt.

Ik gebruik LCDproc 0.4.3, en de Par. poort staat op ECP (hoort dit zo ?)

Het probleem is het volgende: eens ik LCDd start (start goed op trouwens) , en dan lcdproc C (cpu) doe, dan begint het te werken, de karakters lcd bewegen, maar het is _niet_ leesbaar. Hiermee bedoel ik dat ik de normale 2 lijnen heb verlicht (default) en om de xx seconden (zoals ingesteld in LCDd.conf) komt er onder die 2 lijnen steeds een smal lijntje bij van 1/4 de van een character. Dit verdwijnt dan terug bij de volgende loop.

Dit lijkt op een driver/timing probleem. Oh, het is een "standaard" HFD448 (wat was dat nu weer precies?). Ik ben nu al een paar uurtjes aan het zoeken, dacht ik misschien izjn er een paar medetweakers die mij kunnen helpen ? Als ik wat config file moet plakken, zeg maar.

Da RuBBaH DuCK SKWaT - Ellen what did ye do ?- een test

• Creepy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 05-08 17:35

Creepy

Tactical Espionage Splatterer

Ik dacht dat standaard LCDProc een HD44780 in 4 bit mode aanstuurt i.p.v. 8 bits zoals gebruikelijk is met de schema's die hier op GoT te vinden zijn.

Er is een optie voor om LCDProc een LCD in 8 bits mode aan te sturen, maar eehh.. die weet ik niet aangezien ik zelf LCDProc niet gebruik :)

"I had a problem, I solved it with regular expressions. Now I have two problems". That's shows a lack of appreciation for regular expressions: "I know have _star_ problems" --Kevlin Henney

• Profidiam
Ik dacht dat standaard LCDProc een HD44780 in 4 bit mode aanstuurt i.p.v. 8 bits zoals gebruikelijk is met de schema's die hier op GoT te vinden zijn.
idd, dit kan je verzetten (is zgn. "winamp" style) en staat dus ook op 8 bits

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09:48
Kan je ook timing zooi instellen? Ik heb er nog geen ervaring mee, maar ik heb er net een besteld en dus recent vrij veel gelezen. Er kunnen volgens mij problemen onstaan als een bepaald programma te lang of te kort wacht met het versturen van de nieuwe info.
Vandaar dat ie het met een ander prog (onder win) wel doet.

Strava

• Profidiam
timing kan je instellen (beperkt)
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
DelayMult=4
# If your display is slow and cannot keep up with the flow of data from
# LCDd, garbage can appear on the LCDd. Set this delay factor to 2 or 4
# to increase the delays. Default: 1.

DelayBus=true
# You can reduce the inserted delays by setting this to false.
# On fast PCs it is possible your LCD does not respond correctly.
# Default: true.

en staat dus helemaal op laagste snelheid. Dit maakte trouwens geen enkel verschil uit, op 1 of 4 :(

• Total-Control
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 03-06-2025
Nee, dit is denk ik geen timing probleem. Eerder denk ik dat je de verkeerde mode hebt gekozen. Je moet de winamp style hebben. Maar dan nog zou je wat verkeerd aangesloten kunnen hebben. Ik heb zelf de linux software aan moeten passen, omdat een aantal besturingslijnen bij mij anders waren aangesloten. Maar als het goed is staan op de site van lcdproc ook de schema's met daarin duidelijk aangegeven, hoe je de boel moet aansluiten.

Getting it hot makes it work, keeping it cold makes sure it stays that way.

• Creepy

Creepy

Zet ander je poort eens op EPP of zels SPP.
Voor zover ik de aansturing van LCDPRoc heb bekeken zou dit prima moeten werken in SPP mode...

"I had a problem, I solved it with regular expressions. Now I have two problems". That's shows a lack of appreciation for regular expressions: "I know have _star_ problems" --Kevlin Henney

• Profidiam
Op de site van LCDproc vond ik dit : http://lcdproc.org/hardware.php3#hd44780 Wat blijkbaar niet echt overeenkomt met mijn aansluitingen, die hier staan : http://www.eio.com/lcd2014.htm

Als ik vergelijk zijn er een paar datalijnen niet aangesloten op de eerste URL (dus 4 bits interface ?) Dit schema klopt dus niet voor mijn LCD.

Poort staat nu op SPP => werkt dus niet, nog steeds zelfde resultaat.

Misschien moet ik meer doen dan 8 bit mode aanzetten voor zgn. winamp style ? Maar dit kan ik niet vinden

• Total-Control
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 03-06-2025
Tja, je huidige aansluitingen wijken wel heel erg veel af van wat nodig is. Ik denk dat je het beste de boel om kunt solderen. Zo kan je met iedere versie mee gaan en hoef je dus niet telkens weer de software te patchen.

Het schema op de lcdproc site is ok.

Getting it hot makes it work, keeping it cold makes sure it stays that way.

• Creepy

Creepy

Op donderdag 13 juni 2002 21:01 schreef Profidiam het volgende:
Op de site van LCDproc vond ik dit : http://lcdproc.org/hardware.php3#hd44780 Wat blijkbaar niet echt overeenkomt met mijn aansluitingen, die hier staan : http://www.eio.com/lcd2014.htm

Als ik vergelijk zijn er een paar datalijnen niet aangesloten op de eerste URL (dus 4 bits interface ?) Dit schema klopt dus niet voor mijn LCD.

Poort staat nu op SPP => werkt dus niet, nog steeds zelfde resultaat.

Misschien moet ik meer doen dan 8 bit mode aanzetten voor zgn. winamp style ? Maar dit kan ik niet vinden
Winamp style aanzetten betekent dat LCDProc via het "winamp" schema je LCD aanstuurt. Dit heet "winamp style" omdat 1 van de eerste winamp plugins die een LCD aanstuurde van dat schema gebruikt maakt. Dit is hetzelfde schema als waarmee Smartie, LCDInf, LCDDriver etc. je LCD aansturen.
Dus omsolderen zal niet hoeven.. waarschijnlijk heb je toch nog iets verkeerds in LCDProc staan.... heb alleen geen idee wat

• Profidiam
en dat winamp schema, is dat dan dat 8 bits schema (2de) ? Dus mij solderigen zijn correct.

Wel vreemd dat de software oder linux niet meewil :'(

Verwijderd

./LCDd -d HD44780 "-c winamp" -t 20x4

probeer deze es?

• Profidiam
ok, ik heb dus geprobeerd (heb altijd lcdproc C erna gedaan) :

LCDd -d HD44780 "-c winamp" -t 20x4
=> gaf fout (-t is geen optie in 0.4.3)

LCDd -d HD44780 "-c winamp"
=> gaf geen output (dus deed niks)

LCDd -d HD44780 "-c winamp -t 20x4"
=> wederom geen output

dit is zo super vreemd :?

Misschien dat iemand met een 20*4 op deze chip mij zijn werkende LCDproc config ff kan mailen of zo ? Dan ben ik alvast zeker dat ik daar geen fout in gemaakt heb

• Profidiam
De oplossing id nabij !

Dit is gewoon for the record, mensen die search gebruiken en zo. Het werkt, en dit is waar ik naast gekeken heb :
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
[HD44780]
# Hitachi HD44780 driver
# See docs/hd44780_howto.txt

Port=0x378
# Port where the LPT is. Usual values are 0x278, 0x378 and 0x3BC

ConnectionType=winamp
# Select what type of connection. See documentation for types.

Het was dus connectiontype=winamp

Pagina: 1