Geen BIOS meer? En nu?

Pagina: 1
Acties:
  • 141 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Tweakstarter
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 05-01-2022
Het lijkt er sterk op dat mijn BIOS gone is....ook de back-up.
Ik heb versie f4 op diskette staan, maar als mijn PC start, begint automatisch die BiosFlash. Nu het probleem.....
Hij leest mijn diskettestation niet meer :( :( :(

Hoe krijg ik er nu een BIOS op ??? :?

Ik wordt gek :'(

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20-08 20:18
Ja, veel BIOS problemen hebben hier de revue reeds gepasseerd, kijk eerst eens met de search, bijvoorbeeld: [search=bios flash]

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

• TA2
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 30-09-2022

TA2

Kun je je bios niet resetten, batterijtje los halen .. oid ?
Is het flashen wel goed gegaan ?
Wat voor bios/mobo ?
Stekkers los gehad van je floppy drive ?

• Extra300s
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13-05-2024

Extra300s

Get a live!

Je kan proberen om de CMOS te resetten, dit doe je door het batterijtje eruit te halen, jumper plaatsen (Clear Real Time Clock aangegeven met CLR_RTC(of met een schroevendraaier kan ook) , en dan de batterij terug te plaatsen.
Dit werkt meestal wel goed.
Succes ermee! :)

NIKON D70 | flitser: SB-800 | AF-S Nikkor 12-24 ED DX | AF-S Nikkor 24-85 ED DX| AF-S Nikkor 80-200mm ED F1:2.8 D | Sigma 90mm F2.8 EX Macro 1:1 ! www.josla.com

• Tweakstarter
Op donderdag 13 juni 2002 20:33 schreef Extra300s het volgende:
Je kan proberen om de CMOS te resetten, dit doe je door het batterijtje eruit te halen, jumper plaatsen (Clear Real Time Clock aangegeven met CLR_RTC(of met een schroevendraaier kan ook) , en dan de batterij terug te plaatsen.
Dit werkt meestal wel goed.
Succes ermee! :)
thx,
ik ga ff checken.

• Tweakstarter
heb battery eruit gehaald en jumper clr cmos gedaan.
battery terug......
NOPPES..NADA..

Als ik in dual bios Utility ben en vervolgens LOAD BIOS from Floppy.....Acces floppy disk error
any key to continue.....pc automatisch uit....

Mijn diskettecontroller weg ???

EN DAN NU HEINEKEN !!!!!

• floduR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Op donderdag 13 juni 2002 21:12 schreef Tweakstarter het volgende:
heb battery eruit gehaald en jumper clr cmos gedaan.
battery terug......
NOPPES..NADA..

Als ik in dual bios Utility ben en vervolgens LOAD BIOS from Floppy.....Acces floppy disk error
any key to continue.....pc automatisch uit....

Mijn diskettecontroller weg ???

EN DAN NU HEINEKEN !!!!!
maar hij doet nog wel wat, dat is al meer dan de meeste die wat hebben met hun bios :)

weet je zeker dat je de goeie bestanden op je floppy heb staan? sommige moeten erop, sommige juist niet

BIERTJE?

• Tweakstarter
Op donderdag 13 juni 2002 21:16 schreef floduR het volgende:

[..]

maar hij doet nog wel wat, dat is al meer dan de meeste die wat hebben met hun bios

weet je zeker dat je de goeie bestanden op je floppy heb staan? sommige moeten erop, sommige juist niet

BIERTJE?
De BIOS op de flop is oké, probleem is dat ik geen acces krijg tot mijn flopdrive ???
Zou ik dus een 120mb flopdrive erin kunnen zetten op IDE en dan flashen ???

Any help is verry welcome.....

HEINEKEN nr.2 bbbrrrbbbb

• floduR
  • Niet online
Op donderdag 13 juni 2002 21:19 schreef Tweakstarter het volgende:

[..]

De BIOS op de flop is oké, probleem is dat ik geen acces krijg tot mijn flopdrive ???
Zou ik dus een 120mb flopdrive erin kunnen zetten op IDE en dan flashen ???

Any help is verry welcome.....

HEINEKEN nr.2 bbbrrrbbbb
ik weet niet hoe het met jouw bord helemaal zit, maar meestal werkt een boot block alleen met een floppy

en volgens mij kan ie geen bios laden van floppy, maar alleen auto flashen van floppy, maar dan heb je wel dos nodig plus flash proggie (maar dan heb ik het over award bios die één bios heeft en een bootblock)

Verwijderd

HUH de 7vrxp heeft dual bios hoe krijg je dat in godsnaam voor elkaar

• Tweakstarter
Op donderdag 13 juni 2002 21:31 schreef the_breaker het volgende:
HUH de 7vrxp heeft dual bios hoe krijg je dat in godsnaam voor elkaar
Waarschijnlijk na CLR CMOS (misschien stond er alleen iet op de 2e BIOS, niet op gelet na de flash van gister)

Maar hoe krijg ik er een bios op zonder floppy ....

:'(

Verwijderd

als je op je hdd kan komen en je flashprog staat er op samen met je f4 file moet het lukken.

• floduR
  • Niet online
Op donderdag 13 juni 2002 21:36 schreef Tweakstarter het volgende:

[..]

Waarschijnlijk na CLR CMOS (misschien stond er alleen iet op de 2e BIOS, niet op gelet na de flash van gister)

Maar hoe krijg ik er een bios op zonder floppy ....

:'(
stuurt ie het hele floppy drive niet meer aan? das vreemd, die dingen stoppen niet zomaar, floppydrives zijn één van de betrouwbaarste dingen :) (oké, er zijn uitzonderingen :) )

en zonder floppy drive begin je dan niks meer
je zou je bios moeten laten flashen dan, bij een bedrijf (of doe het zelf, risky)
kijk eens op www.flashbios.org die heeft een goeie naam

• Tweakstarter
Op donderdag 13 juni 2002 21:42 schreef floduR het volgende:

[..]

stuurt ie het hele floppy drive niet meer aan? das vreemd, die dingen stoppen niet zomaar, floppydrives zijn één van de betrouwbaarste dingen :) (oké, er zijn uitzonderingen :) )

en zonder floppy drive begin je dan niks meer
je zou je bios moeten laten flashen dan, bij een bedrijf (of doe het zelf, risky)
kijk eens op www.flashbios.org die heeft een goeie naam
inderdaad vreemd.
no floppy......
heb er zelf ff een andere ingezet...nada...noppes
als ik mijn pc aanzet, gelijk melding over de bios (weet niet wat, behalve press F2, screen gaat te snel weg.....)
en vervolgens staat mijn bios flash utility op scherm en dus geen floppy......
Heb flash.org ff gelezen, maar heb geen tool om mijn chip eruit te halen ???
EN NU ???

(gelukkig heb ik deze PC nog)

• floduR
  • Niet online
Op donderdag 13 juni 2002 21:51 schreef Tweakstarter het volgende:

[..]

inderdaad vreemd.
no floppy......
heb er zelf ff een andere ingezet...nada...noppes
als ik mijn pc aanzet, gelijk melding over de bios (weet niet wat, behalve press F2, screen gaat te snel weg.....)
en vervolgens staat mijn bios flash utility op scherm en dus geen floppy......
Heb flash.org ff gelezen, maar heb geen tool om mijn chip eruit te halen ???
EN NU ???

(gelukkig heb ik deze PC nog)
voorzichtig eruit wippen, beide kanten gelijk, veel kracht zetten, tis ff lastig, maar het lukt wel meestal, pas wel op voor die pootjes, die gaan heel snel krom, je kan ze wel terug duwen, maar ook niet eeuwig (gebruik het hefboomprincipe, als je natuurkunde hebt gehad :P )

• Tweakstarter
Op donderdag 13 juni 2002 22:04 schreef floduR het volgende:

[..]

voorzichtig eruit wippen, beide kanten gelijk, veel kracht zetten, tis ff lastig, maar het lukt wel meestal, pas wel op voor die pootjes, die gaan heel snel krom, je kan ze wel terug duwen, maar ook niet eeuwig (gebruik het hefboomprincipe, als je natuurkunde hebt gehad :P )
hhhmmmm...was ik maar geslaagd...10 jaar geleden....natuurkunde een 3 ;(

krijg 'm er nie uit met mijn nagels en ook nie met schroevedraaier, tenminste, zal wel lukken maar ik ga nie nog meer kracht zetten, anders zit er nog zo'n montagegaatje in....

zal wel checken of ik zo'n tool kan krijgen, of mijn MoBo eruit halen en ff langs Compu Boer of iets in die trant...

thx

ik kwee nie meer....

• floduR
  • Niet online
Op donderdag 13 juni 2002 22:13 schreef Tweakstarter het volgende:

[..]

hhhmmmm...was ik maar geslaagd...10 jaar geleden....natuurkunde een 3 ;(

krijg 'm er nie uit met mijn nagels en ook nie met schroevedraaier, tenminste, zal wel lukken maar ik ga nie nog meer kracht zetten, anders zit er nog zo'n montagegaatje in....

zal wel checken of ik zo'n tool kan krijgen, of mijn MoBo eruit halen en ff langs Compu Boer of iets in die trant...

thx

ik kwee nie meer....
tja, het slagen zit niet altijd mee...

(ik vandaag in ieder geval niet :'( misschien volgende week :) maar wel geslaagd voor natuurkunde :P vwo

• Tweakstarter
Op donderdag 13 juni 2002 22:18 schreef floduR het volgende:

[..]

tja, het slagen zit niet altijd mee...

(ik vandaag in ieder geval niet :'( misschien volgende week :) maar wel geslaagd voor natuurkunde :P vwo
congrats voor je natuurkunde dan....
was dus 10 jaar geleden ook op VWO daarmee bezig....maar ach ik wist in januari al dat ik het nie ging halen.....

on topic;

zou het werken als ik een 120mb flop op IDE zet en daarvan BIOS erop zet ??

Ik ga slapen...lekker bij Dushi liggen...

thx zover

• AgeOfPanic
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 23:37
Zo'n gigabyte bord heeft toch een tweede bios, die je niet kunt wissen. Je moet even goed de manual van je moederbord doorlezen. Bladzijde 59 en verder gaat over hoe je je backup bios moet inschakelen.

• floduR
  • Niet online
Op donderdag 13 juni 2002 22:29 schreef Tweakstarter het volgende:

[..]

congrats voor je natuurkunde dan....
was dus 10 jaar geleden ook op VWO daarmee bezig....maar ach ik wist in januari al dat ik het nie ging halen.....

on topic;

zou het werken als ik een 120mb flop op IDE zet en daarvan BIOS erop zet ??

Ik ga slapen...lekker bij Dushi liggen...

thx zover
een 120mb floppy is IDE en die wordt dan dus niet gezien als floppy, grote kans dat ie daar niet op kan booten, dat is dus hetzelfde als van HD

• itsme
  • Niet online
Op donderdag 13 juni 2002 22:37 schreef AgeOfPanic het volgende:
Zo'n gigabyte bord heeft toch een tweede bios, die je niet kunt wissen. Je moet even goed de manual van je moederbord doorlezen. Bladzijde 59 en verder gaat over hoe je je backup bios moet inschakelen.
jawel dat kan wel ;)

Verkeerde flash -> boot van secundaire -> flash die file gewoon nog eens -> 2e rom ook overschreven -> d00d

Tip: bij regenboog.net (sorry voor de reclame) hebben ze een dualbios tooltje, je kunt dan met een schakelaar tussen 2 chips wisselen, t is dus een wat veiligere hotflash methode.

Afbeeldingslocatie: http://www.regenboog.net/assets/big/Bios%20Saver%20IOSS%20RD1-8X.jpg

Ze hebben ook een grotere:

Afbeeldingslocatie: http://www.regenboog.net/assets/big/Bios%20Saver%20IOSS%20RD1-2M.jpg

"If God wanted us to have unlimited free energy He would have put a giant fusion reactor in the sky"

• FlowDesign
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 09:18
Ten eerste:
Volgens mij mag je nnooit je BIOS flashen vanaf een floppy.

Je moet dus je flash util + de juiste BIOS op een floppy zetten.
Vervolgens pak je een Windows 98 boot-disk. Je kiest windows installeren, daardoor maakt die boot-disk een virtual drive aan.
Vervolgens copy je de de bestanden van je flash-disk naar de virtual drive en start je je flash-util op.

Mocht dit ook niet lukken... heb je geen garantie meer op je mobo? En waardoor is het probleem onstaan eigenlijk?

Mustang Mach-E SR RWD | MINI Countryman (F60) Cooper S (Stage 1 tuned)

• itsme
  • Niet online
Op vrijdag 14 juni 2002 11:24 schreef FlowDesign het volgende:
Ten eerste:

Vervolgens pak je een Windows 98 boot-disk. Je kiest windows installeren, daardoor maakt die boot-disk een virtual drive aan.
Vervolgens copy je de de bestanden van je flash-disk naar de virtual drive en start je je flash-util op.

Mocht dit ook niet lukken... heb je geen garantie meer op je mobo? En waardoor is het probleem onstaan eigenlijk?
Hmm wel vreemd dat ze bij mobo bedrijven net adviseren wel een bootdisk te maken en vanaf daar te flashen |:(

Volgens mij is jouw methode zelfs nog gevaarlijker omdat je allemaal proggies in het geheugen laad. Je wil dit net zo leeg mogelijk hebben !!! (niet voor niks moet je booten in CLEAN msdos modus |:( )

"If God wanted us to have unlimited free energy He would have put a giant fusion reactor in the sky"

• KillerAce_NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Jij houdt er wel een heel vreemde methode op na...
Gewoon flashen van flop of hdd, niet zo moeilijk doen..

• floduR
  • Niet online
Ten eerste:

je moet zowat van floppy flashen, dat is de enige manier om een compleet schone boot te krijgen, zodat er niks geladen is en je perfect kan flashen

dus het minste risico...
(en zo'n floppy is dan geen windows boot floppy, maar een minimale dos floppy, dus met 3 systeembestanden en 2 bestanden, nodig om je bios te flashen)

• Tweakstarter
Nou dit word dus de oplossing.

Morgen MoBo terug, nieuwe MoBo, CPU en RAM overzetten en
een nieuwe cooler (zit boxed cooler op). Dit MoBo wordt gechecked en bios repaired, als'ie klaar is krijg ik hem thuis gestuurd.
Mijn MSI Turbo 2 met 512 PC133SDRam verpatsen en ik heb 2 DDR borden (die ik kan slopen.....nee dus.)

End of problem.

Ander topic word...welk MoBo, dezelfde of toch niet ???
Welke cooler (Vulcano 7+ ???), maar dan zit ik hier nie meer goe.

THX jullie en ik laat het wel horen.
Elke suggestie is welcome.....

• floduR
  • Niet online
hoe kunnen nou ooit allebei de biossen corrupt zijn? daar geloof ik geen hol van, het principe van twee biossen is, is dat de ene echt niet te overschrijven is en dus altijd werkt...

heb je al geprobeert die bios aan de praat krijgen, er is toch al een paar keer langs gekomen hoe je dat zou moeten doen, dat moet werken

• Tweakstarter
Op vrijdag 14 juni 2002 16:44 schreef floduR het volgende:
hoe kunnen nou ooit allebei de biossen corrupt zijn? daar geloof ik geen hol van, het principe van twee biossen is, is dat de ene echt niet te overschrijven is en dus altijd werkt...

heb je al geprobeert die bios aan de praat krijgen, er is toch al een paar keer langs gekomen hoe je dat zou moeten doen, dat moet werken
ik ga straks (17:15 uur) nog wat checks doen maar tot dusver geen succes met de aangegeven mogelijkheden.
Hij begint iedere keer mijn bios te clearen en geeft op 2 stipjes voor het eind een error dat'ie niet kan clearen ???
Mijn diskette doet het dus ook niet en krijg ik mijn bios er dus nie meer op.

Als ik zo thuis ben ga ik wel weer checken....

• Memendo
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20-08 15:51

Memendo

V4-power/Team BSD

Ten eerste:

Ik weet niet waar je dat vandaan heb, maar het beste kun je flashen vanaf een bootflop die in dos gemaakt is dit omdat er dan geen progjes in het gegheugen worden geladen.

• Rafe
  • Laatst online: 27-06-2025
Ik had eens met mn zatte kop mn BIOS geflashed met een BIOS voor de ASUS A7V (1.007) terwijl het eens ASUS A7V-E was :) Beetje rondgezocht op het net met een oude PC, toen kwam ik op http://www.flashbios.org/ .
Deze (Nederlandse!) meneer had een losse BIOS programmer. BIOS uit moederbord gehaald, goed verpakt (en aangetekend) opgestuurt met BIOS op floppy en geld voor flashen en aangetekend terugsturen op maandag, dinsdag een e-mailtje dat de BIOS was aangekomen en was geflashed, woensdag weer aangetekend teruggekomen. En de BIOS werkt perfect!

• Tweakstarter
Op vrijdag 14 juni 2002 17:32 schreef Rafe het volgende:
Ik had eens met mn zatte kop mn BIOS geflashed met een BIOS voor de ASUS A7V (1.007) terwijl het eens ASUS A7V-E was :) Beetje rondgezocht op het net met een oude PC, toen kwam ik op http://www.flashbios.org/ .
Deze (Nederlandse!) meneer had een losse BIOS programmer. BIOS uit moederbord gehaald, goed verpakt (en aangetekend) opgestuurt met BIOS op floppy en geld voor flashen en aangetekend terugsturen op maandag, dinsdag een e-mailtje dat de BIOS was aangekomen en was geflashed, woensdag weer aangetekend teruggekomen. En de BIOS werkt perfect!
Ik heb hier inderdaad ook alleen maar goede dingen van gehoord.
Ik krijg alleen met geen mogelijkheid die chip(s) eruit.
Ik wil ze best beiden opsturen op dezelfde wijze.

Wat is nu de makkelijkste manier om ze eruit te halen (zonder zo'n speciaal tooltje) ??

• floduR
  • Niet online
Op vrijdag 14 juni 2002 18:16 schreef Tweakstarter het volgende:

[..]

Ik heb hier inderdaad ook alleen maar goede dingen van gehoord.
Ik krijg alleen met geen mogelijkheid die chip(s) eruit.
Ik wil ze best beiden opsturen op dezelfde wijze.

Wat is nu de makkelijkste manier om ze eruit te halen (zonder zo'n speciaal tooltje) ??
beide kanten tegelijk optillen, met veel kracht, maar zorg ervoor dat ie er niet uit schiet... dan gaan er dingen kapot

je kan ook een heel klein beetje wrikken (heb ik gedaan, wel de pootjes iets krom, maar gewoon weer goed recht buigen)

tis vooral de eerste beweging die moeilijk is, als je em heel iets in beweging krijgt, is ie zo los
(zorg wel dat je niet elektrisch geladen bent, eeprom is nog altijd electrically erasable rom)

• Tweakstarter
Op vrijdag 14 juni 2002 19:21 schreef floduR het volgende:

[..]

beide kanten tegelijk optillen, met veel kracht, maar zorg ervoor dat ie er niet uit schiet... dan gaan er dingen kapot

je kan ook een heel klein beetje wrikken (heb ik gedaan, wel de pootjes iets krom, maar gewoon weer goed recht buigen)

tis vooral de eerste beweging die moeilijk is, als je em heel iets in beweging krijgt, is ie zo los
(zorg wel dat je niet elektrisch geladen bent, eeprom is nog altijd electrically erasable rom)
Sorry maar met geen mogelijkheid, tenminste zonder hem te slopen dan...er zit echt nul beweging in.
Ik denkt dat ik hem alleen maar afbreek als ik nog meer kracht zet.

Breng anders gewoon mijn hele MoBo en dan zoeken ze dat daar maar uit.

Met mijn Cooler ben ik er wel uit denkt ik
Coolmaster HHC-001 voor mijn 2100+

Alleen MoBo, of dezelfde of toch iets anders...

• floduR
  • Niet online
Op vrijdag 14 juni 2002 19:29 schreef Tweakstarter het volgende:

[..]

Sorry maar met geen mogelijkheid, tenminste zonder hem te slopen dan...er zit echt nul beweging in.
Ik denkt dat ik hem alleen maar afbreek als ik nog meer kracht zet.

Breng anders gewoon mijn hele MoBo en dan zoeken ze dat daar maar uit.

Met mijn Cooler ben ik er wel uit denkt ik
Coolmaster HHC-001 voor mijn 2100+

Alleen MoBo, of dezelfde of toch iets anders...
je hebt een heerlijk systeempje, als je die ff lekker wilt overclocken (en dat wil ie zeker) koop dan een asus (266/333) of abit (333) zijn wel prijzig, maar als je er goed geheugen in stopt, kan je zo 20% overclocken

• Tweakstarter
Op vrijdag 14 juni 2002 19:35 schreef floduR het volgende:

[..]

je hebt een heerlijk systeempje, als je die ff lekker wilt overclocken (en dat wil ie zeker) koop dan een asus (266/333) of abit (333) zijn wel prijzig, maar als je er goed geheugen in stopt, kan je zo 20% overclocken
FF nieuw topic openen ??
Klinkt interessant en heb inderdaad veel gelezen, maar revieuws verschillen nogal.....

• floduR
  • Niet online
Op vrijdag 14 juni 2002 19:38 schreef Tweakstarter het volgende:

[..]

FF nieuw topic openen ??
Klinkt interessant en heb inderdaad veel gelezen, maar revieuws verschillen nogal.....
geen nieuw topic denk ik, dan wordt ie gelijk gesloten, GoT stikt hiervan, zoek wat ik de search ofzo

• Tweakstarter
Op vrijdag 14 juni 2002 19:51 schreef floduR het volgende:

[..]

geen nieuw topic denk ik, dan wordt ie gelijk gesloten, GoT stikt hiervan, zoek wat ik de search ofzo
Giga-byte in de maak.
MSI KT3-URA word nu ingebouwd.

Topic dicht,
Thx.
Pagina: 1