Voeding zonder fan laten draaien

Pagina: 1
Acties:

• bammetje81
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16-01 16:49
Ik heb laatst een fan uit een oude voeding gesloopt en in m'n kast gezet. Nu deed die pc waar de voeding uit kwam het nog wel. Nu vraag ik me dus af of ik die draden in de voeding (naar de fan) kan doorverbinden, eventueel via een weerstand. Als het ding niet te warm wordt kan ie mooi als stille mp3 speler werk doen. (Als de fan er niet tussen zit doet de voeding het dus niet)
Weet iemand of dit kan of is dat heel slecht? (Vlammen rook etc)

Een dagje niet gelachen is een dagje niet geleefd

• TheKeeper
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 25-08-2025

TheKeeper

In 2 words: NO!

Die koeling is essentieel, omdat de transformator in de voeding erg veel warmte produceerd. EEn weerstand zal niet helpen.

Dan wordt het: Inzet een 10, uitvoering iets minder.

Verwijderd

Denk dat de voeding beetje erg warm gaat worden als ie zonder fan draait.
Zit niet voor niks een fan in verstopt...

Je kan beter gaan voor een fan op 7v (weet niet of ie 5v ook trekt). Dan ben je ook verlost van evt herrie van je voeding.

Of nog erger: Koop een nieuwe enermax voeding ...

Verwijderd

Op donderdag 13 juni 2002 15:38 schreef TheKeeper het volgende:
Die koeling is essentieel, omdat de transformator in de voeding erg veel warmte produceerd. EEn weerstand zal niet helpen.

Dan wordt het: Inzet een 10, uitvoering iets minder.
Het is niet de transformator die warm wordt maar de transistoren waar ook een koelblok aan vast zit.

Als je je voeding zo stil mogelijk wil maken kan je het beste een nagenoeg geluidloze fan erin zetten....maar aangezien ik hier niet zo'n ster in ben, laat ik dat verhaal over aan de rest hier, overigens is het plaatsen van een weerstand, om de spanning te verlagen niet nodig, omdat de fan die uit je voeding komt zeer waarschijnlijk ook gewoon 12 volt is. Succes ;)

• brouwerpower
  • Laatst online: 10-02 19:22
Laat hem op 7 of 5 volt draaien.
De fan helemaal uit is een beetje link.
Zo'n voeding levert ook warmte...

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:00
Volgens mij heeft Bammetje nog steeds hetzelfde probleem dat zijn voeding niet aan wil als ie em op 5/7 volt zet.

Ik heb dit nl ook gedaan, gewoon de fan loshalen en op een molex zetten (via schakelaar).

Als je dit dus op deze manier doet heb je nog steeds hetzelfde probleem. (==>voeding niet aan)

Strava

• The Dolf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Maak een schakeling zodat de fan temp afhankelijk wordt. Dat is echt het beste hoor. Heb ik ook in mijn voeding

Gezocht!
Samsung 1TB HD103SI printplaat
Router
If everything seems to be going well, you have obviously overlooked something

Verwijderd

Koop een Pabst 80x80mm fan. Het model dat 12 decibellen doet. Absoluut onhoorbaar en heb je toch voldoende koeling.
Zonder fan is harakiri.

• bammetje81
  • Laatst online: 16-01 16:49
Bedankt voor de reacties allemaal.
Ik denk overigens niet dat het bakkie het waard is om een nieuwe voeding in te zetten of een nieuwe fan voor aan te schaffen.
Ik vraag me nog wel af of passieve koeling niet voldoende is, de belasting van het apparaat is namelijk nogal laag. Er zit een passief gekoelde cpu in en 1 hdd. Ik heb geen idee hoeveel vermogen de voeding heeft maar zou dit hierdoor echt oververhit kunnen raken?

Een dagje niet gelachen is een dagje niet geleefd

• The Dolf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Op donderdag 13 juni 2002 21:10 schreef Bammetje het volgende:
Bedankt voor de reacties allemaal.
Ik denk overigens niet dat het bakkie het waard is om een nieuwe voeding in te zetten of een nieuwe fan voor aan te schaffen.
Ik vraag me nog wel af of passieve koeling niet voldoende is, de belasting van het apparaat is namelijk nogal laag. Er zit een passief gekoelde cpu in en 1 hdd. Ik heb geen idee hoeveel vermogen de voeding heeft maar zou dit hierdoor echt oververhit kunnen raken?
Nee. Een voeding kan dat echt niet aan. sluit die fan dan aan op 7V. Das dan de beste oplossing (of op 5V asl de fan dat kan)

Gezocht!
Samsung 1TB HD103SI printplaat
Router
If everything seems to be going well, you have obviously overlooked something

Pagina: 1