[ftp-server] poort anders dan 21 werkt niet...

Pagina: 1
Acties:

• ro__
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12-01-2008

ro__

WalkDont'Walk.......

Topicstarter
Ik heb een ftp-server opgezet onder WinXP m.b.v. het zeer intuitieve programmaatje CesarFTP. Lang leve de virtual folders! :)
De computer waar de ftp-server op draait zit op internet via een router [Win2K] waar WinRoute op draait.
Hierop heb ik de volgende relevante ports gemapped:
* ftp-port [1977]
* ftp-port -1 [1976]
* passive ports, volgens CesarFTP [2048-2148]

Omdat ik vaak opgevangen heb dat het verstandiger is je ftp-server juist niet op de standardport 21 te zetten, had ik er zelf dus een andere port [1977] aan toegekend.
Maar wat ik ook probeerde, op deze manier lukt het niet om vanaf een andere pc [twee verschillende] die tevens achter WinRoute zitten op mijn ftp te komen.
Tenminste, connect gaat wel, maar het retrieven van de LIST werkt niet, waarna een disconnect volgt.
Degenen die in proberen te loggen hebben het zowel active als passive geprobeerd en draaien geen firewall.
Onnodig te zeggen natuurlijk dat ze ook niet op hetzelfde lokale netwerk zitten ;)

Via een andere computer [modem-dialin-verbinding] gaf het geen enkel probleem op die exotische port, zowel met active als passive verbinding.

Ik heb wel eens gehoord van het 'file-transfer-probleem' van msn tussen twee computers die beide achter WinRoute zitten, i.v.m. een nogthans onopgelost NAT-probleem.

Heeft mijn probleem met hetzelfde te maken en is hiervoor dus helaas geen oplossing, of heb ik [en de anderen] iets over het hoofd gezien? Oh ja, 'Exclude this computer from NAT' staat al aan op de server [andere server dus dan waar de ftp-server op staat].

Voorlopig draait m'n ftp-server op port 21 [standaard dus], maar dit zou ik toch wel willen wijzigen. Of is dat totaal overbodig en zit ik op [21] ook wel veilig genoeg?
En is die portmapping [2048-2148] wel perse nodig?

• Dreamer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 27-06 12:47

Dreamer

Foutje

zet je firewall van winxp uit en poortmap die poorten naar de pc waar de ftp server op staat

specs | specs server
je beste vriend is niet de vriend waar je het meeste over praat,
maar de vriend waar je het meeste aan denkt

• Millennium
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 17-08 13:21

Millennium

Bug free !!!

als client:
Winroute heeft heeft een FTP module, die getriggerd wordt op poort 21. Dus als een FTP server op poort 21 draait kan je gewoon FTPen. Draait een FTP server op een andere poort zijn er 2 oplossingen:
1. Passive FTP gebruiken
2. Op winroute computer die ander poort toevoegen via register, zie www.winroute.com

Als Server:
De module is ook hier in gebruik. Als jij je server draait op de standaard poort 21 zorgt winroute dat bij een Passive request een je externe IP en port 20 wordt weg gestuurd. Poort 20 wordt dynamisch gemapped en hoeft dus niet handmatig gemapt te worden. wel zorgen dat je passive poorts op poort 20 staan.

Draai jij je FTP server op een ander poort dan zal je deze moeten mappen. De module werkt dan niet en zal je ook je passive poorts moeten mappen.

Nu jouw probleem:

Als jij je server wil draaien op poort 1977, dan moet je deze mappen. Wil jij passive support leveren dan moet je je passive poort range mappen (2048-2148 in jouw geval) en bij je FTP server je externe (passive) IP instellen.

Rampen bak 2004