Toon posts:

harde schijf te koud?

Pagina: 1
Acties:
  • 101 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
ik heb mijn harde schijf met een chipsset koeler gekoeld en nou begint hij te haperen. Kan dat ding te koud worden?

wel sterk, ik leg hem voor een fan en hij gaat releln, niet meer voor een fan en het gaat weer goed.

maf hoor. Het is een ibm deskstar 72000 rpm 18 gig

hc

Verwijderd

Is dit een cooler die je eromheen doet?

dan moet je eens kijken of z'n neusgat nog open is, je weet wel , dat gaatje met die sticker waarop staat LET OP HOUDT DIT VRIJ!

Verwijderd

ehm? magnetische straling?

Verwijderd

Topicstarter
nee hoor. Ik heb een klein heatsinkje op de chip geplakt die het heetst wordt. De schijf ligt in de kast achter de intake fan.

Ik heb hem in een stripe zitten (raid) dus ik schijt wel peulen. De harde schijf begint opnieuw uit en aan te gaan en windows gaat dan op zijn bek.

hc

• Undertaker2
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 18-05 02:21
Don't fix anything that aint broken !!!

AMD PoloMarco 23500 gigakilometer - 96" Quadcrystal scherm - Detonator 28010.25 afgerond op 2 decimalen - PlakBand @ 768 TB - 512 GB ZIGB - UltraFlex 100 GPU @ 5.5 ghz / 10 ghz - Isootjes @ 1 GB/sec

• IceStorm
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:53

IceStorm

This place is GoT-like!!!

Kan me niet voorstellen dat je HD hapert omdat ie te koud is.... Tenzij je hem naar -20 krijgt ofzo....

Maar als je die fan weghaalt dan is alles weer normaal???

Verwijderd

[onzin mode] Zo'n schijf wil ik ook wel :P 72000 toeren zeg poehee....[/onzinm mode]

Maar je heatsink maakt nergens sluiting ofzow??

• Aaargh!
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 29-08 14:29

Aaargh!

Bow for me for I am prutser

Dat een schijf hapert omdat ie te koud is kon wel, vroeger toen schijven nog met stappenmotoren werkten. (de zgn. maandagochtendziekte)

tegenwoordig lijkt me dat niet meer kunnen voorkomen.
tenzij je 'm op -20 hebt natuurlijk :+

Those who do not understand Unix are condemned to reinvent it, poorly.

Verwijderd

Topicstarter
ja ik weet ook niet hoe het kan hoor. Maar als ik die chip die zo heet wordt op de ibm voor de fan leg gaat de schijf steeds opnieuw opstarten, alsof zijn stroom wordt onderbroken. Als ik de scvhijf anderom leg, met die chip naar de onderkant, waar hij dus geen airflow krijgt doet hij het wel weer gewoon.

heel vaag hoor. Maar misschien krijgt hij op de een of andere manier te weinig amperes, of weet ik veel. Er zit wel veel in de kast dat stroom trekt. Wellicht is het niet de temp van de schijf op zich, maar alleen van dat ene chippie.

Ik weet het gewoon niet, behalve dat ie raar doet en dat ik dat kan beinvleoden door de schijf te verplaatsen van voor de fan, naar ergens anders.

rare dingen die computers

hc

Verwijderd

Ik denk dat je je niet zoveel zorgen moet maken over de koeling van je schijf, destemeer het gepruts (excusez-le-mot) van jezelf. Ik weet niet of je je schijf wil mollen?
Schijven kunnen veel hebben, en het klopt hoe heter ze worden hoe minder ze presteren. Ik heb een systeem gehad wat 24/7 draaide met 5 u2wSCSI schijven, deze worden zo'n 60*c, heeft jaren perfect gelopen, inmiddels is dit syteem geupgrade incl. een betere kast(+cooling).

Als jij , met je raid, goede kooling wilt , waarom koop, of maak je geen schijvenkabinet?
Je weet wat voor een koelers daarin zitten? Dat kun je ongeveer vergelijken met een windtunnel.... Wel effectief, alleen niet voor thuis.

Als je tegenwoordig een beetje goede big/midi tower koopt en je zet er 2 fans bij heb je een perfecte airflow voor 4 schijven inclusief processor!

Seeya.
Djeedub

-- Dont like it? .... sew Me --
Pagina: 1