Toon posts:

2 hdd: hoe zet ik data op mijn 2de hdd

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb 2 harddisks, beide ext2. Hoe kan ik data zetten op mijn andere hdd? Als ik df intype zie ik dat maar 13% ervan bezet is en dat is juist mijn grooste harddisk.

edit:

fd verandert naar df

• ACM
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

En met deze summiere uitleg hoop je dat we niet met nutteloze opmerkingen komen als:
dat commando heeft 'df'
doe eens: mv datadir-of-file1 /andereschijf/

etc ? :)
Oftewel, geef es wat meer uitleg.

Verwijderd

Kun je je fstab er even bijzetten.
Als je 2e hd niet gemound wordt, dan worden er geen gegevens op weggeschreven.

edit:

Een beetje meer info zou idd geen kwaad kunnen.

• mlevd
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14-08 13:17
Ik begrijp je vraag eerlijk gezegd niet helemaal of ligt dat nu aan mij???

Verwijderd

Topicstarter
Op donderdag 13 juni 2002 13:04 schreef ACM het volgende:
En met deze summiere uitleg hoop je dat we niet met nutteloze opmerkingen komen als:
dat commando heeft 'df'
doe eens: mv datadir-of-file1 /andereschijf/

etc ? :)
Oftewel, geef es wat meer uitleg.
was een typefouthe :) het is inderdaad df

Hij is wel gemount trouwens, maar hoe zit dat eigenlijk in elkaar met een 2de harddisk. In Windows is dat gewoon een aparte schijf (C:\ D:\) maar hoe zit dat in Linux?

Ik kon hier dus totaal geen info over vinden alleen dat ze hd0, hd1, etc. heten en dat elke partitie weer ee andere naam heeft maar verder kwam ik niet.
Kun je je fstab er even bijzetten.
Ik ben nu op mijn werk, doe ik vanavond.

• Fireman
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21-10-2025

Fireman

We talk about luxury problems

Ik begrijp er weing van. Bedoel je nou gewoon dat je je beide HD als 1 HD heb en dat je de data specifiek op één van de twee HD's wilt hebben?

Of wat bedoel je dan?

Normal wordt je HD herkend en geeft het systeem aan dat er een c: en een d: schijf aanwezig is. ( althans dat heb ik)

Of wat bedoel je dan?

Naim Audio SN2 + NDX + Soup (accuton/Thiel)

• twiekert
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 25-07 15:22
met mount kan je de hdd (hdb1 ?) koppelen aan een directory. als je dan spul in die directory gooid komt het op de 2e schijf

Verwijderd

Doe

mount -t ext2 /dev/hdb1 /testmount

Moet je wel eerste /testmount gemaakt hebben.
Zo: mkdir /testmount

Dan kan je naar /testmount kopieeren met cp
Dus: cp /file/die/wil/kopieren /testmount

edit:

mount -t /dev/hdb1 /testmount moest
mount -t ext2 /dev/hdb1 /testmount zijn, sorry :'(

Verwijderd

Topicstarter
In Windows kun je kiezen op welke schijf je de data wilt zetten. Als bv C: vol is zet je het op D:

Hoe doe je dat in Linux? Ik heb 2 hdd's
2 ext2 partities en 1 swap partitie dus.

Bij Windows wordt het OS op de main partitie gezet (c:\), is dit bij Linux ook? Zo ja, als deze vol is hoe zet je dan in Linux data op die andere partitie, in Windows ga je naar verkenner en klik op je d:\ en in Linux kan dat niet (of ik heb het niet gevonden)

De mount point van de ene hdd is / en de andere is /home

Is dan automatisch de /home/ die andere hdd?

Zo duidelijk genoeg?

Ze zijn alle 2 gemount!
Doe
mount -t /dev/hdb1 /testmount

Moet je wel eerste /testmount gemaakt hebben.
Zo: mkdir /testmount

Dan kan je naar /testmount kopieeren met cp
Dus: cp /file/die/wil/kopieren /testmount
Ik zal dit ff proberen als ik weer thuis ben.

• XTerm
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10-06-2025
Er is een grrot verschil tussen hoe schijven ingedeeld worden in GNU/Linux en Windows.

In windows is het teletubbie stijl: kliederen en kladden.

In GNU/Linux wordt de Filesystem hierarchy standard gevolgt.

Dus stel dat je root partitie vol is (ik neem aan dat je alles onder / hebt gezet) dan heb je een probleem.

Een tip, /opt en /usr zijn groot en niet nodig bij boot, dus wat je kan doen is hetvolgende :

Maak 2 partities op je nieuwe schijf en mount deze op /tmp1 en /tmp2.

Kopieer dan /usr naar /tmp1 en /opt naar /tmp2.
Pas je fstab aan, (maak nieuwe entry's) voor /opt en /usr naar je nieuwe partities.

Unmounten die hap en rebooten. Als alles goed is gegaan gebruikt hij nu de data op die nieuwe partities. Dan kan je veilig de oude verwijderen.

Let op, om de oude te verwijderen, moet je /urs en /opt umounten. Als je dat gedaan hebt staat alles er nog in, dit keer is het de kopie die je hebt laten staan.

Die kan je dan verwijderen. Als je niet snapt wat ik geschreven hebt of maar half, DOE HET DAN NIET.
Want dan kan je gaan herinstalleren :)

Veel geluk

• Martin Sturm
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 13-08 12:34
Je moet de driveletters zoals in Windows gewoon vergeten. Linux werkt met device names (hda, hdb, hdc, hdd enz) en de partities hebben een nummer (partitie 1 op de primaire disk op de primaire ide controller is hda1, 2e partitie op dezelfde schijf hda2 enz.).
Het mounten van een partitie houd in dat je de schijf koppelt aan een directory op je bestandssysteem. Je hebt iig een harddisk gemount op '/' (dit is je 1e harddisk waarschijnlijk, vergelijkbaar met c: onder windows). Hierop kunnen de belangrijkste compontenten van je OS staan, maar dat hoeft niet. wanneer je 'df' uitvoert kun je zien waar je diverse partities gemount zijn binnen je filesystem. Meestal zal dit dus iig op '/' zijn en /mnt/. Wanneer je nu data kopieert naar de plaats waar je hd is gemount komt het dus op die schijf terecht. Je kunt een schijf of partitie mounten waar je maar wilt. Het is dus ook eenvoudig om bijvoorbeeld /home, /usr, /var, /tmp, enz op een aparte partitie te zetten.

Er is hier trouwens wel degelijk informatie over te vinden bijvoorbeeld op www.tldp.org

Verwijderd

Topicstarter
Op donderdag 13 juni 2002 13:29 schreef XTerm89D het volgende:
Er is een grrot verschil tussen hoe schijven ingedeeld worden in GNU/Linux en Windows.
In windows is het teletubbie stijl: kliederen en kladden.

In GNU/Linux wordt de Filesystem hierarchy standard gevolgt.
Dit weet ik
Dus stel dat je root partitie vol is (ik neem aan dat je alles onder / hebt gezet) dan heb je een probleem.

Een tip, /opt en /usr zijn groot en niet nodig bij boot, dus wat je kan doen is hetvolgende :

Maak 2 partities op je nieuwe schijf en mount deze op /tmp1 en /tmp2.

Kopieer dan /usr naar /tmp1 en /opt naar /tmp2.
Pas je fstab aan, (maak nieuwe entry's) voor /opt en /usr naar je nieuwe partities.

Unmounten die hap en rebooten. Als alles goed is gegaan gebruikt hij nu de data op die nieuwe partities. Dan kan je veilig de oude verwijderen.

Let op, om de oude te verwijderen, moet je /urs en /opt umounten. Als je dat gedaan hebt staat alles er nog in, dit keer is het de kopie die je hebt laten staan.

Die kan je dan verwijderen. Als je niet snapt wat ik geschreven hebt of maar half, DOE HET DAN NIET.
Want dan kan je gaan herinstalleren :)

Veel geluk
Sinds ik linux pas een paar dagen heb doe ik dit niet. :)
Op donderdag 13 juni 2002 13:32 schreef Martin Sturm het volgende:
een heel verhaal
Ok dank je wel, dit wou ik ff wten voordat mijn harddisk vol is en ik die ander niet kan gebruiken (wat niet het geval is). Als ik het dus goed heb begrepen wordt alles wat ik in /home nu zet op mijn 2de hdd geschreven.
Pagina: 1