MSI K7T Turbo RAID vraag........snap het niet.....

Pagina: 1
Acties:

• Bartez
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11-12-2025
hoi, sorry dat ik iedereen wederom lastig val met een RAID vraag, ik heb tot in den treuren zitten zoeken op de search, en heb daar veel zien staan, maar ik snap die instellingen gewoon niet van die RAID controller op mijn moederboard. ik zit namelijk met de volgende vraag.

ik heb nu:
3 harddisks (10,40,60GB) en 1 cdrom en 1 dvd speler.
deze heb ik als volgt aangesloten:

IDE 1-1 : Harddisk 40GB MASTER
IDE 1-2 : Harddisk 60GB SLAVE
IDE 2-1 : DVD rom MASTER
IDE 2-2 : CD-Rom SLAVE
RAID 1-1 : Harddisk 10Gb MASTER
RAID 1-2 : Leeg
RAID 2-1 : Leeg
RAID 2-2 : Leeg

alleen nu komt het probleem, ik heb er een brander bijgekocht, en nu wil ik deze er dus nog tussen stoppen. ik zat zelf te denken aan de volgende instellingen:

IDE 1-2 : Harddisk 60GB SLAVE
IDE 2-1 : CD Writer MASTER
RAID 1-1 : Harddisk 10Gb MASTER
RAID 2-1 : DVD Rom SLAVE

alleen KAN dat zomaar......die cd rom erbij zetten, of moet ik dan nog iets instellen met die 0 en 1 instellingen in die RAID controller......ik ben namelijk bang mijn data kwijt te raken op die 10GB harddisk.....en zoja.....welke instellingen moet ik dan maken, om dit voor elkaar te krijgen?

sorry dat ik jullie er wederom mee lastig val, maar ik blijf die RAID dingen gewoon niet snappen.

(btw: staan die brander en DVD op deze posities ook goed, met de instellingen MAster en slave?)

alvast bedankt!

• Han
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

Han

:? zit er geen handleiding bij dat moederbord?

Doubt thou the stars are fire; Doubt that the sun doth move; Doubt truth to be a liar; But never doubt I love.

• Bartez
dat is het hem juist.....die zit er wel bij, ik snap er alleen geen zak van, ik ben er al achter dat ik de DVD niet op die promise raid kan aansluiten, dus heb nu het volgende in gedachten:

IDE 1-2 : DVD rom SLAVE
IDE 2-1 : CD Writer MASTER
RAID 1-1 : Harddisk 60Gb MASTER
RAID 2-1 : Harddisk 10GB MASTER

ik ben alleen zo bang dat ik al mijn data verlies omdat hij ineens die harddisken samen gaat zien, of is dat alleen als je ze zo aansluit:

RAID 1-1 : Harddisk 60Gb MASTER
RAID 1-2 : Harddisk 10GB SLAVE
RAID 2-1 : leeg
RAID 2-2 : leeg

ik heb dat namelijk ooit eens ergens gelezen......is er niet iets van een tutorial van met welke instellingen waar voor dienen?

• @r!k
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 09-04 20:45

@r!k

It is I, Leclerq

Dat kan gewoon hoor, moet je alleen de raid controller niet als een array instellen dat hij die 2 harde schijven samen wil aanspreken.

Een hele rij microsoft certificeringen.

• Bart-01
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01-12-2025
Moet zo lukken. Het samenvoegen van hd'n doet hij alleen als jij dat zelf wilt (dmv het maken van een array bestaande uit meer dan een hd).
Het maken van een array doe vanuit het bios van de raid controller. Maak dan dus arrays die slechts bestaan uit 1 hd per stuk.
Of je daarbij data kwijt raakt weet ik niet.

Do as I say, don't do as I do.

• Bartez
ik heb nu alleen die 10GB op die raid staan, en dus ook 1 array, wil ik er dus 2 aansluiten, maak ik er dus 2 aan.....of in dit geval 1 extra....toch?

moet ik dan nog letten op die 1 en 0?

• Bartez
btw....zijn er ook bios updates voor die promise controlers?, dus niet de moederboard bios update, maar specifiek voor de controller? en installeer je die dan via windows of via dos?

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 09-04 21:20
Move PMG -> Opslagmedia & I/O Controllers

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

• Bartez
moet ik nu gewoon beide harddisks als stripe aangeven en een aparte array geven?

dus op RAID 1-1 en op RAID 2-1

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

ik weet niet hoor, maar op mijn moederbord kan ik via het omzetten van J22 de ide gewoon als raid gebruiken? Zit ie er bij jouw niet op.

Dan moet je de HDD's als SLAVE aansluiten op je raid connectoren (staat duidelijk in de handleiding in mijn ogen)

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

• Bartez
oh...zal het ff nakijken, thanx

• Madrox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-01 21:05

Madrox

Oh, Pharaoh!

Zeker niet als stripe (raid-0) instellen.

Dan gaat die de data over 2 hdd's verdelen en bovendien word de kleinste hdd als standaard gebruikt.

Nuja, als mirror ook niet dus.

Voor upgrade, complete zelfbouw, herstellen van windows/software klik hier!

Pagina: 1