Eigenlijk te veel vragen voor één topic..Help mij!

Pagina: 1
Acties:
  • 129 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Obi
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 30-03 07:53
Ik heb sinds dinsdag een nieuw systeem. Ik zal de configuratie eerst even neerzetten zodat jullie weten waar het over gaat:

- Mobo: Abit BE6-II
- Proc: Intel PIII 700E FCPGA
- CPU-Koeler: Coolermaster DP5-6H11
- Converter: Abit Slotket III FCPGA -> Slot 1
- Ram: Apacer 256MB PC133
- HD: Maxtor 40+ serie, 40,9 GB
- Video: Matrox G400 MAX DH
- Audio: Creative Live! Player (icm. FPS 1000)
- I-net: E-tech Cyber Bullet PCI 56RVP (binnenkort Chello-netwerkkaart)
- DVD-rom: Pioneer IDE 105S 16x 40x (master)
- Writer: Plextor IDE 8x 4x 32x (slave)
- Behuizing: A-open HQ-08 (zonder extra koeling)
- Monitor: Iiyama vision master Pro 510 22” (1600x1200 @85Hz)
- Keyboard: Logitech I-touch cordless desktop Pro

Algemene (en toch handige) informatie: Ik draai vooral grafische apps; het hele Adobe-pakket, aangevult door LightWave en Maya. Natuurlijk ben ik ook niet vies van een spelletje ;)!

Ik draai nu op 700@903 zonder problemen, met een voltage van 1,85. Ik heb altijd met laptops gewerkt, dit is dus mijn eerste OC-ervaring: Yeehaaa! Is echt errug leuk en verslavend!

[b]Vraag 1:[/b]

- Idle in het BIOS zegt ‘ie 40˚C. Ik weet niet hoe hoog de temperatuur onder stres is. Hoe kan ik daar achter komen in win2k..? (ik dacht HardwareDoctor, maar die krijg ik niet werkend van de Abit-CD) Ik koel de kast dus (nog) niet, en ik wil niets stuk maken.

[b]Vraag 2:[/b]

- Is 1,85 een beetje redelijk voltage, kan ‘ie nog wat omhoog..? En wat zijn temperaturen dat het een beetje gevaarlijk begint te worden met de PIII?

[b]Vraag 3: [/b]

- Ik heb de dividers op resp. 2/3 en 1/4 staan (AGP en PCI). De PCI bussen houden zich dus natuurlijk prima, maar de AGP... Tja, weet iemand hoe de Matrox G400 MAX zich houdt met hogere frequenties..? Wat kan ‘ie hebben..? Nogmaals, ik wil niets stuk maken... (het kost allemaal nogal veel geld zoals jullie weten).

[b]Vraag 4:[/b]

- Ik heb nog een los fannetje erbij gekregen, een coolermaster met 3-pins plug. Het lijkt mij zonde om die niet te gebruiken. Wat kan ik daarmee? (hij is 6cm doorsnede)

Voor de zeikerds onder jullie ;) : Nee, dit hoort niet in Proc/mobo/overclocking, ik heb ook nog andere vragen (zie hieronder) en het totaal maakt het toch best hardware-algemeen! :)

[b]Vraag 5:[/b]

- Het systeem draait nu op een NTFS (ofzoiets)-geheugensysteem, dus niet FAT 32. Als ik wil dual-booten (WinME erbij), moet ik dan opnieuw formatteren in FAT 32? Hij gaf bij de Win2k install alleen een NTFS-optie (ofzo).

[b]Vraag 6:[/b]

- Ik heb nu één partitie, dat moeten er natuurlijk meer worden. Ik heb Partition Magic (nou ja, een vriend van mij). Werkt dat een beetje prettig, of moet ik gewoon formatten en daarna (HOE?) voor het installen van win partities aanmaken... Wat is een verstandige indeling (uitgaande van mijn hardware en de software die ik draai. Swapfile?)?

Voordat je bij de vorige twee vragen begint te roepen: “Natuurlijk formatteren!”; ik heb al redelijk veel data op m’n HD gezet, om alles te back-uppen/opnieuw installen is best veel werk... Als het moet dan moet het, maar als het niet veel uitmaakt: liever niet.

[b]Vraag 7:[/b]

- Op de BE6-II zit een UDMA66 controller. Natuurlijk wil ik die gebruiken. Tot nu toe is dat niet gelukt: Ik heb de controller geïnstalleerd, werkt perfect: hij (highpoint) herkent m’n HD als ik ‘m op IDE3(=ATA66) aansluit. Ik krijg het alleen niet voor elkaar m’n systeem te laten booten van die schijf. bij booten:“Primary dinges: NONE” Ik heb (volgens mij) alle BIOS-instellingen geprobeert, maar hij schijnt alleen van IDE-1 bus te willen booten. (ik heb ook geprobeert de IDE-1 te disabelen, maar dat helpt ook niet).

[b]Vraag 8:[/b]

- Als je nou de kaarten bekijkt en het mobo, wat is de beste indeling? Ik krijg geen conflikten, dus is het dan goed, of kan het ‘optimaler’. Nu is het zo: AGP=video, PCI1=niks, PCI2=live! Player, PCI3=niks, PCI4=modem (binnenkort dus Chello-kaart), PCI5=niks. ISA doe ik niet aan ;).

Volgens mij was dit ‘m... Veel vragen! Als er een aantal mensen zijn die alles kunnen beantwoorden ben ik hen natuurlijk eeuwig dankbaar (you geniuses, you!). Maar een antwoord op één van mijn vragen is natuurlijk ook zeer welkom!

Ik ben al een tijdje dankbaar medebewoner van het land der Tweakers, maar ben er nu pas écht een zelf! Tweakin’ RULEZ!!!

<font size="3">!!!Bij voorbaat dank, Tweakers en Tweakerinnen!!!</font>

• Rashann
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 24-08 07:20

Rashann

Zoek de hond...

<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>Op 06 oktober 2000 18:02 schreef Obi het volgende:
[b]Vraag 1:[/b]

- Idle in het BIOS zegt ‘ie 40˚C. Ik weet niet hoe hoog de temperatuur onder stres is. Hoe kan ik daar achter komen in win2k..? (ik dacht HardwareDoctor, maar die krijg ik niet werkend van de Abit-CD) Ik koel de kast dus (nog) niet, en ik wil niets stuk maken.[/quote]Probeer Motherboard Monitor eens...<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>[b]Vraag 2:[/b]

- Is 1,85 een beetje redelijk voltage, kan ‘ie nog wat omhoog..? En wat zijn temperaturen dat het een beetje gevaarlijk begint te worden met de PIII?[/quote]Geen idee :) maar volgens mij zijn er andere tweakers die tot de 2,05 gegaan zijn, maar da's met echt goede koeling. Ik zou niet veel hoger willen gaan denk ik...<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>[b]Vraag 3: [/b]

- Ik heb de dividers op resp. 2/3 en 1/4 staan (AGP en PCI). De PCI bussen houden zich dus natuurlijk prima, maar de AGP... Tja, weet iemand hoe de Matrox G400 MAX zich houdt met hogere frequenties..? Wat kan ‘ie hebben..? Nogmaals, ik wil niets stuk maken... (het kost allemaal nogal veel geld zoals jullie weten).[/quote]Volgens mij kan die kaart wel wat hebben hoor...<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>[b]Vraag 4:[/b]

- Ik heb nog een los fannetje erbij gekregen, een coolermaster met 3-pins plug. Het lijkt mij zonde om die niet te gebruiken. Wat kan ik daarmee? (hij is 6cm doorsnede)[/quote]Aansluiten? Hang hem gewoon ergens in je kast... (laat blazen richting HD's, processor ofzo, of laat hem warme lucht uit je kast blazen)<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>[b]Vraag 5:[/b]

- Het systeem draait nu op een NTFS (ofzoiets)-geheugensysteem, dus niet FAT 32. Als ik wil dual-booten (WinME erbij), moet ik dan opnieuw formatteren in FAT 32? Hij gaf bij de Win2k install alleen een NTFS-optie (ofzo).[/quote]Uhm, tja, het hoeft niet, je kunt in je disk management namelijk ook FAT32 schijven aanmaken. Alleen zul je dan waarschijnlijk wel gebruik moeten maken van een bootmanager, en die werken meestal niet op NTFS. Slim zou dus zijn om gewoon met FDISK of Partition Magic een FAT32 C: schijf te maken, en dan daarop Win2000 te installeren (En dan dus NIET formateren naar NTFS!)<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>[b]Vraag 6:[/b]

- Ik heb nu één partitie, dat moeten er natuurlijk meer worden. Ik heb Partition Magic (nou ja, een vriend van mij). Werkt dat een beetje prettig, of moet ik gewoon formatten en daarna (HOE?) voor het installen van win partities aanmaken... Wat is een verstandige indeling (uitgaande van mijn hardware en de software die ik draai. Swapfile?)?[/quote]Gewoon helemaal leegmaken en met FDSIK of de bootdisk van PM je schijf indelen zoals jij het wilt. Voor dual-boot raadt ik het volgende aan:

C: - OS - 5 Gb (Eerst WinME installeren!!)
D: - Programs - 4 Gb
E: - Data - 25 Gb
F: - Games - 6 (?) Gb

(E: en F: kun je verdelen zoals je wilt :))<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>Voordat je bij de vorige twee vragen begint te roepen: “Natuurlijk formatteren!”; ik heb al redelijk veel data op m’n HD gezet, om alles te back-uppen/opnieuw installen is best veel werk... Als het moet dan moet het, maar als het niet veel uitmaakt: liever niet.[/quote]Staat je data op een NTFS schijf? Ja. Wil je er vanuit WinME straks bij kunnen? Waarschijnlijk wel. Dan zul je toch moeten formatteren. Indien je er vanuit ME niet bij hoeft, kun je je Data schijf NTFS houden met de huidige data door PM te gebruiken ipv FDISK.<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>[b]Vraag 7:[/b]

- Op de BE6-II zit een UDMA66 controller. Natuurlijk wil ik die gebruiken. Tot nu toe is dat niet gelukt: Ik heb de controller geïnstalleerd, werkt perfect: hij (highpoint) herkent m’n HD als ik ‘m op IDE3(=ATA66) aansluit. Ik krijg het alleen niet voor elkaar m’n systeem te laten booten van die schijf. bij booten:“Primary dinges: NONE” Ik heb (volgens mij) alle BIOS-instellingen geprobeert, maar hij schijnt alleen van IDE-1 bus te willen booten. (ik heb ook geprobeert de IDE-1 te disabelen, maar dat helpt ook niet).[/quote]Deze weet ik niet zeker. Kijk eens of er bij je boot opties iets staat van Future ATA of Highpoint ofzo. Anders kan je nog proberen te booten door SCSI als primairy te zetten.

Maar dit zou eigenlijk ook in de handlijding moeten staan... (of op de website van Abit.)<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>[b]Vraag 8:[/b]

- Als je nou de kaarten bekijkt en het mobo, wat is de beste indeling? Ik krijg geen conflikten, dus is het dan goed, of kan het ‘optimaler’. Nu is het zo: AGP=video, PCI1=niks, PCI2=live! Player, PCI3=niks, PCI4=modem (binnenkort dus Chello-kaart), PCI5=niks. ISA doe ik niet aan ;).[/quote]Is goed zo...

If nothing is written below, I was the last to reply...

Verwijderd

Over dat partitioneren:

Bij dual-boot is dit het beste (oke je moet eerst weer formateren maar goed dan heb je ook wat)

partitie 1 = c:\ = fat16 = 20 mb (voor de loader)

partitie 2 = d:\ = fat 32 = 2 gb (voor win98 of me)

partite 3 = e:\ = ntfs = 2 gb (voor win2000)

partitie 4 = f:\ = overige ruimte (let op als je alles gaat ntfs'en dan heb je er in win98 niks aan, ga je voor Fat32 dan mis je de kracht van ntfs.

• harley
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 07:59
euhm de SB live kun je beter op pci4 zetten
dan heb je de minste kans op conflicten !

.

Verwijderd

Een klein adviesje, zet je brander op master en je dvd speler op slave.

• Rashann
  • Laatst online: 24-08 07:20

Rashann

Zoek de hond...

<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>Op 06 oktober 2000 19:56 schreef harley het volgende:
euhm de SB live kun je beter op pci4 zetten
dan heb je de minste kans op conflicten ![/quote]Maakt dat dan daadwerkelijk verschil? Ze zitten nu beide op een PCI met eigen IRQ, dus wat voor verschil maakt het dan?

If nothing is written below, I was the last to reply...

• Ritch
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 21-08 14:45
<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>Op 06 oktober 2000 19:44 schreef CB het volgende:
Over dat partitioneren:

Bij dual-boot is dit het beste (oke je moet eerst weer formateren maar goed dan heb je ook wat)

partitie 1 = c:\ = fat16 = 20 mb (voor de loader)

partitie 2 = d:\ = fat 32 = 2 gb (voor win98 of me)

partite 3 = e:\ = ntfs = 2 gb (voor win2000)

partitie 4 = f:\ = overige ruimte (let op als je alles gaat ntfs'en dan heb je er in win98 niks aan, ga je voor Fat32 dan mis je de kracht van ntfs.[/quote]Partitie 1: Wat voor een loader??
Partitie 2: 2 gig maar? als je het hele adobe pakket gaat gebruiken is dat vrij weinig.
Partitie 3: ja, ik ben geen fan van ntfs, kun je er niet bij vanuit win9x namelijk. en weer lijkt me 2 gig te weinig
Partitie 4: die wordt dan 36 gig? ik zou alle partities toch wat ruimer verdelen.

• botoo
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 19:23

botoo

💀 too old to die young

Vraag 1:
-Op het moment dat de bios een temp. aangeeft draait je pc al (weliswaar kort maar wel hevig) en geeft al een hogere dan idle temp. aan. Je kan ook na een poosje een herstart maken en weer checken in de bios.
MBM zou best wel eens kunnen werken onder W2K, weet ik niet zeker.

Vraag 2:
- Waarom zou je het voltage verder omhoog willen hebben, als je stabiel draait is dit niet nodig, je krijgt beslist een heter draaiende cpu bij een hoger voltage, als je hoger wilt omdat je verder wilt overklokken en als dat anders niet gaat en als de cpu de beperkende factor is, zie ik pas reden om meer voltjes toe te passen.
40 C. is niet overdreven heet, ik word met een Intel wel ongerust als 'ie lang boven de 45 C. zit, maar ook dat kan nog (makkelijk?).

Vraag 3:
Bijna alle videokaarten van tegenwoordig kunnen vrij makkelijk die 133MHz verdragen, maar het blijft geluk hebben, ik zou me hier niet druk om maken.

Vraag 4:
Bewaar dat fannetje maar als reserve cpu fan, dwz als het een 25 mm dikke is, ander in het archief.

Vraag 5&6:
Voor multi-boot is een gepartitioneerde schijf idd noodzaak. Ik weet niet of partition-magic lekker werkt (denk van wel) je kan iig wel je gegevens ermee bewaren tijdens het partitioneren. Maar je bent wel gelijk gehouden om met P-M te blijven werken, je kan niet verder doorvogelen met FDisk (na een volledige format weer wel denk ik).

Vraag 7:
Lastige, je zou direct na he tdoorlopen van je opstartscherm een Highpoint schermpje moeten krijgen, waar je met ctrl K (??) in de instellingen kan komen. Vraag dat anders na bij Abit Ned. (Joost Bazelmans in een behuplzame :))

Vraag 8:
De beste indeling is degene die probleemloos loopt, en dat doet 'ie, afblijven dus.

<font size=1>De kleine lettertjes:
<font color=purple>Als ik her en der de plank flink missla, komt dat omdat ik niet gehinderd word door enige vorm van vakkennis, ik zit in mijn geheugen te spitten en uit ervaringen (aanvaringen) te putten</font>
<font size=5>suk6</font>

FXDLS 'S&S edition'

💀 memento mori 💀

Verwijderd

M.b.t. de boot selectie.
Indien je de meest recente bios hebt geladen dan kun je in de bios kiezen voor......... jawel de UTA66 controller. Deze = opgelost.

• Obi
Allereerst wil ik iedereen die de moeite heeft genomen alvast bedanken! Relaxed dat jullie de moeite nemen mijn (enorme ;)) vragenlijst door te nemen... (jullie krijgen allemaal een +3 behulpzaam)

RainManX -> Thanx voor de 'Motherboard Monitor'! Werkt perfect, processor op 910MHz idle: 24/25 graden, Stress: <49 (ong. 44graden gem.) Het gekke is dat 'ie -48 graden (MIN ja) voor m'n case-temp aangeeft..... !!!!???? Het is inderdaad wat kouder aan het worden buiten, maar binnen heb ik nog gewoon een graadje of 21 ;)... Case zal dus niet bijna 50 graden vriezen toch..? Weet iemand een reden? (ik heb de goede sensor ingesteld -> de info bij mijn mobo van de site gehaald van die a van kaam ofsow).

shevar -> Waarom zou ik m'n DVD op 'slave' zetten..? (en m'n brander op 'master')... Wat is het voordeel daarvan.?

Ritch -> CB bedoeld dat 2 gig voor alleen windows is, op de f-schijf zet je (ik in dit geval :-)) de programma's.

botoo -> Het is inderdaad eenzelfde fan als op de heatsink zit.

p500mmx -> Daar heb ik dus natuurlijk ook al aan gedacht! (no offence btw) Hij werkt niet... Hij gaat wel langs dat High-Point scherm, maar dan krijg ik in van die witte letters dat windows niet gestart kan worden enzo...

De Highpoint controller werkt dus nog steeds niet (hij geeft de schrijf wel aan in het high-point scherm) maar boot dus niet....(naar windows) :(

Oh ja, nog één ding: Ik zit mij zo langzamerhand af te vragen waarom ik een dual boot zou nemen... Win2k bevalt mij vooralsnog enorm... Toch maar gewoon alleen win2k houden..? Zonee, waarom niet?

• SpeedyG
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 24-08 14:52

SpeedyG

Say Cheese !!

Of je nu bij Win2K blijft of gaat dual booten. In godsnaam ga niet je schijf formatteren. Als je vriend PQMagci 5.0 heeft ben je klaar. Gewoon pqmagict.exe op een boot-flop zetten en onder DOS je schijf aanpassen. Dus niet proberen PqMagic onder win2k te installeren (kan volgens mij ook niet) Ik gebruik PQMagic alleen maar vanaf flop. Maak je huidige partitie kleiner. Maak vervolgens een tweede PRIMARY partitie aan. Maak deze actief en reboot. Na het installeren van ME kun je onder WinME vervolgens de prima bootmanager van PQ installeren. Heb zelf op deze manier Win98SE, WinME, Win2000 en Whistler aan het draaien op één systeem.

P.S. tip: maak ook een LOGICAK partitie aan met FAT16/FAT32 om data onder beide OS-en te kunnne uitwisselen.

Runs on tequila, much cheaper than petrol.....

Verwijderd

<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>Op 07 oktober 2000 14:24 schreef SpeedyG het volgende:
Of je nu bij Win2K blijft of gaat dual booten. In godsnaam ga niet je schijf formatteren. Als je vriend PQMagci 5.0 heeft ben je klaar. [/quote]Helemaal mee eens, maar maak wel even van te voren een backupje van je belangrijkste spulletjes/data. PM5 kan soms een behoorlijke puinhoop van je schijf maken.

• TheGrimReaper
  • Niet online

TheGrimReaper

zeg maar gewoon Tom :)

Waarom zou ik m'n DVD op 'slave' zetten..? (en m'n brander op 'master')... Wat is het voordeel daarvan.?

Dan heeft je brander "voorrang" op je dvd en zal je minder buffer underrun's hebben

= TheGrimReaper op tweakers

• Obi
Ik zou juist denken dat de Buffer-underruns zouden komen door een gebrek aan aanvoer van data: DVD-rom dus, lijkt mij dan beter om die juist voorrang te geven... Toch? Please correct me if i'm wrong...

• Frank Timmer
  • Laatst online: 18:58
Oplossing voor het Highpoint probleem:
1) Start Windows2000 op.
2) Download de Highpoint UDMA66 drivers, van www.abit.nl, en pak ze uit.
3) Ga naar configscherm->system->device manager.
4) Door staan twee apparaten met (waarschijnlijk een uitroepteken), ze heten iets als "Mass storage device". Selecteer er één en installeer de gedownloade drivers.
5) Schakel de PC uit.
6) Zet nu je HD van IDE1 naar IDE3 (1e UDMA 66 controler), zit je HD op IDE2, dan zet je 'm naar IDE4.
7) Start je PC op, je komt gewoon in Windows2000, die vindt waarschijnlijk een nieuwe HD (SCSI, ook al is ie in werkelijkheid IDE).
8) Start de PC opnieuw op en alles werkt!

SUCCES!

Verwijderd

Ik weet niet hoe het onder win2000 is maar als je onder win98/ME niet BEIDE apparaten direct na elkaar (zonder herstart) installeert loopt na de eerste boot de boel hartstikke vast.
Voor alle duidelijkheid.
Nadat dus de eerste driver = geinstalleerd NIET herstarten maar direct de 2e installeren. Hierna gaat alles goed (staat ook in de manual).

• Uitvreter
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 19:10

Uitvreter

Eet niet thuis vanavond

Heb je de partitie op je ATA66 disk wel active gemaakt met fdisk? Anders wil 'ie er ook niet van booten.

May clinging breasts always come to your aid in the kitchen!

• TimMer
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
De brander MOET meestal op primary en de DVD/CD-romspeler op secondary. Zoals al eerder genoemd vanwege de buffer-underruns. Ik heb zelf ook een bakkerijtje; eerst zat de brander op secondary, ging echt shit, veel frisbees gemaakt toen. :( Ook heb ik in een computerwinkel gewerkt, daar was het verplicht om de brander op primary te zetten. Tevens raadt HP het ook aan om de cd-bakker op primary te zetten.
Genoeg redenen dus om primary te gebruiken dacht ik zo...
Pagina: 1