Weten jullie welke 64-Bit/64MHz IDE RAID Controllers er eigenlijk allemala zijn. Ik loop maar te zoek maar ik kan er maar 1 vinden. De Promise TX2000. Zijn er nog Full Lenght 64-Bit/64MHz IDE RAID kaarten waar je extra geheugen op kunt prikken. (Dus niet de SX6000 van Promise die is 32-Bit/32MHz).
Get your copy of the web: 'copy http://*.* a:'
Hmz op die 3WARE kan ik alleen maar 64-Bit vinden
maar ze hebben geen mogelijkheid voor extra geheugen
.
Verwijderd
de 3ware controllers hebben geen ram maar cache. cache is veel sneller (0ns) en is direct voor de cpu beschikbaar. welke raid-level wil je draaien? voor raid0, raid1 en raid10 kan je een 3ware 7410 of 7810 halen, voor raid5 is de 7540 en 7850 beter, deze hebben iets meer cache (2mb) en presteren beter.
de 7xxx 3ware controllers zijn wel 64bit 33MHz (en backwards compatible met 32bit 33MHz)
de 7xxx 3ware controllers zijn wel 64bit 33MHz (en backwards compatible met 32bit 33MHz)
Verwijderd
ongetwijfeld, die tx2000 is een software raidkaartje met een snelle bus, nix meer. wel kost die tx2000 ongeveer 150 euro tegenover ongeveer 450 euro voor een 3ware. maarja... kwaliteit mag wat kosten 
hier wat reviews van de 3ware, ik kon nix vinden over die promise:
3ware 7410
3ware 7450
hier wat reviews van de 3ware, ik kon nix vinden over die promise:
3ware 7410
3ware 7450
edit:
btw. die promise tx2000 is 32bit 66Mhz? welk moederbord heeft dat, 64bit 33MHz zie je veel meer (tyan tiger mp bijv.)
btw. die promise tx2000 is 32bit 66Mhz? welk moederbord heeft dat, 64bit 33MHz zie je veel meer (tyan tiger mp bijv.)
Ik zou ook niet weten wat je moet met geheugen op je IDE-controller. Het OS reserveert al een deel van het RAM als cache, en de HDD's zelf hebben 2 (of 8
) MB.
Als je een dimmetje van 128MB koopt voor op je IDE-controller, kan je 'm zet zo goed als RAM gebruiken. Heb je er ook profijt van als je weinig HDD activiteit hebt.
Als je een dimmetje van 128MB koopt voor op je IDE-controller, kan je 'm zet zo goed als RAM gebruiken. Heb je er ook profijt van als je weinig HDD activiteit hebt.
Siditamentis astuentis pactum.
Verwijderd
de cpu op de raid-controller heeft ook wat geheugen nodig om zijn berekeningen te doen. vandaar dat weinig cache op een 3ware dezelfde performance geeft als veel ram op een promise of adaptec. 128Mb ram op de controller (adaptec 2400a) is idd overdreven, daarbij komt dat de controller langzaam 66MHz ram gebruikt, veel trager als modern ddr-ram.Ik zou ook niet weten wat je moet met geheugen op je IDE-controller. Het OS reserveert al een deel van het RAM als cache, en de HDD's zelf hebben 2 (of 8) MB.
de tyan tiger mpx heeft 32bit 33MHz en 64bit 66MHz pci bussen, de 3ware is 64bit maar 33MHz. Ik weet niet zeker of die 66MHz bussen ook op 33MHz kunnen lopen, ik zou dat eerst ff uitzoeken voor je het setje gaat halen.Ja ik wil dus zo'n Tyan Tiger MPX kopen en twee Western Digital JB800 schijven.
[update]
de tyan tiger mpx 64bit 66MHz pci-bussen 'kunnen' ook op 33Mhz lopen maar dat gaat wel ten koste van de rest van je systeem. de hele southbridge gaat dan op 1/2 van de normale snelheid draaien (las ik ergens in een newsgroep, zoek zelf ff met google)
[/update]
In de datasheet van 3Ware staat dit
Dit kan dus toch gewoon in zo'n 64-bit/66 MHz PCI slot van de Tiger MPX?PCI 2.2 compliant 64-bit/32-bit bus master
Verwijderd
de mpx is 64bit 66MHz, de 3ware is 64bit maar 33MHz. vraag tyan ff op de 66Mhz bussen ook op 33MHz kunnen draaien.Dit kan dus toch gewoon in zo'n 64-bit/66 MHz PCI slot van de Tiger MPX?
Volgens mij wel Promise heeft de TX2000 waar ook bij staat dat ie 2.2 PCI compliant is. Maar daar staat nog 66 MHz 33 MHz backwards compatible bij.
Hoef je niet na te vragen => WerktOp donderdag 13 juni 2002 13:57 schreef wkamphuis het volgende:
[..]
de mpx is 64bit 66MHz, de 3ware is 64bit maar 33MHz. vraag tyan ff op de 66Mhz bussen ook op 33MHz kunnen draaien.
DRIVER_IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL == DRIVER_IRQL_IS_SUPERIOR :)
Ik heb nog niet gehoord van een IDE Raid kaart waar je geheugen op kan prikken, tot nu toe alleen nog maar SCSI kaarten.
ONZIN Ten eerste de cache die voor HD controllers gebruikt wordt is doorgaans gewoon SDRAM (al dan niet onchip). Ten tweede zelfs al zouden ze SRAM gebruiken dan nog heb je een latency.Op donderdag 13 juni 2002 12:40 schreef wkamphuis het volgende:
de 3ware controllers hebben geen ram maar cache. cache is veel sneller (0ns) en is direct voor de cpu beschikbaar.
Als jij denkt dat 0ns geheugen bestaat, vertel mij dan aub waar? Ik denk dat de hele geheugengebruikende wereld dat graag zou weten.
Het geheugen op de controller wordt alleen gebruikt om de hd's te cachen (verkort de totale latency omdat de data niet vanaf de hd gehaald moet worden maar al gebufferd kan zijn in de cache). Echter om bij de data te kunnen moet de cpu nog steeds over de bus. En dus zit je nog steeds met een latency!
btw cache = buffergeheugen = RAM (ongeacht type,anders niet snel genoeg).
Verwijderd
ze gebruiken embedded ram of sram op deze controller. In elk geval een trucje om sneller te zijn als de concurrentie.
Verwijderd
stukje ergens van het web:ONZIN Ten eerste de cache die voor HD controllers gebruikt wordt is doorgaans gewoon SDRAM (al dan niet onchip). Ten tweede zelfs al zouden ze SRAM gebruiken dan nog heb je een latency.
Als jij denkt dat 0ns geheugen bestaat, vertel mij dan aub waar? Ik denk dat de hele geheugengebruikende wereld dat graag zou weten.
3Ware takes a very radical approach to ATA RAID. Instead of building a traditional hardware card with a microcontroller, DRAM and firmware, it builds what it calls a "storage switch." It uses Xilinx field programmable gate array (FPGA) chips for both the bus/card "controller" and the ATA driver controllers. It then uses 0 latency SRAM (static RAM, not [S]DRAM which is [synchronous] dynamic RAM), much like a CPU cache (or L1/L2 cache circuitry if on-chip). Even when you use SDRAM with so-called "8ns" speed, that's the "synchronous" speed once transfer occurs. _Before_ the transfer, typical "access time" latency is 45-70ns, so it can be a dozen bus cycles before transfer beings. So instead of being a "write back/caching controller," it is more like a "non-blocking network switch" only for disks.
Een 3ware controller heeft geen hd-cache maar chip-cache. De 1 of 2Mb ram op de controller is er alleen voor de chip die de data moet verdelen en verwerken (raid5 bijv.). Een adaptec met 128Mb ram gaat wel de data voor de harddisks lopen cachen, iets wat veel beter in het snellere ram kan gebeuren, daar moet de data zowiezo heen als je het gaat gebruiken (het doel van cache).Het geheugen op de controller wordt alleen gebruikt om de hd's te cachen (verkort de totale latency omdat de data niet vanaf de hd gehaald moet worden maar al gebufferd kan zijn in de cache). Echter om bij de data te kunnen moet de cpu nog steeds over de bus. En dus zit je nog steeds met een latency!
Maar het verschil zit 'm in hoe je het gebruikt, de harddisks cachen (adaptec) of data cachen voor de controller-cpu (3ware).btw cache = buffergeheugen = RAM (ongeacht type, anders niet snel genoeg).
Pagina: 1