Toon posts:

[IP] Twee IP adressen op 1 netwerkkkaart

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Zoals misschien bekend gaan wij overstappen van ISDN naar ADSL. Van onze nieuwe provider hebben wij voor het ADSL ook een nieuwe range binnengekregen. Nu heb je in win2000 de morgelijkheid om 2 ip adressen aan een netwerkkaart te geven. Het idee is het volgende:

Ons MX record wordt gehost bij UUNET.

1. ISDN router zit aan ISA server
2. ISDNrouter afkoppellen.
3. ADSL router aansluiten met ipnummer uit range van
provider ADSL via optie geavanceerd van win2000.

Ik wil zo ervoor zorgen dat het MXrecord er gewoon voor blijft zorgen dat de mail naar het oude IP adres wordt gestuurd en dat wij geen problemen ondervinden met de omzetting van het MX record op een later tijdstip.

Kan iemand mij vertellen of dit kan?

Verwijderd

Andere optie : gebruik costs binnen DNS.

De nieuwe mailserver geef de waarde 10 (bijv)
De oude mailserver geef je de waarde 100 (bijv)

Zolang de oude maar een hoger getal heeft dan de nieuwe.

Wat gebeurd er? : Mailserver proberen eerst je nieuwe mailserver uit. Als deze bereikt kan worden gaan ze de oude mailserver proberen.

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 20-08 16:19
Op donderdag 13 juni 2002 11:23 schreef salpoels het volgende:
Zoals misschien bekend gaan wij overstappen van ISDN naar ADSL. Van onze nieuwe provider hebben wij voor het ADSL ook een nieuwe range binnengekregen. Nu heb je in win2000 de morgelijkheid om 2 ip adressen aan een netwerkkaart te geven. Het idee is het volgende:

Ons MX record wordt gehost bij UUNET.

1. ISDN router zit aan ISA server
2. ISDNrouter afkoppellen.
3. ADSL router aansluiten met ipnummer uit range van
provider ADSL via optie geavanceerd van win2000.

Ik wil zo ervoor zorgen dat het MXrecord er gewoon voor blijft zorgen dat de mail naar het oude IP adres wordt gestuurd en dat wij geen problemen ondervinden met de omzetting van het MX record op een later tijdstip.

Kan iemand mij vertellen of dit kan?
Als ik het goed snap (je verhaal is niet echt duidelijk, mx record bij uunet?? je DNS bedoel je?)

Je haalt nu via je ISDN router je email op bij UUNET? (bSMTP?)
En je wilt eigen maildinges??

Wat je dan kan doen is je ADSL IP een hoger MX pref. geven in je DNS, UUnet dan als backup.
Dan config je je server zo dattie alle mail ontvangt.
ADSL down? Pakt 2e mailserver, das UUnet dus,
en zodra ADSL weer up is wordt het via bSMTP alsnog naar jou toegetrapt.

Maar zoals ik al zei, je haalt een aantal dingen door elkaar, volg iig niet helemaal wat je wilt/kunt/nu hebt

Edit: awesdorp is sneller, maar mijn verhaal is langer ;)

Verwijderd

Topicstarter
Maar wij hosten het MX-record niet zelf. En UUnet zou dan een tweede mx-record moeten aanmaken.

• Eguan
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 07-11-2024

Eguan

Be Creative !

Op donderdag 13 juni 2002 11:30 schreef salpoels het volgende:
Maar wij hosten het MX-record niet zelf. En UUnet zou dan een tweede mx-record moeten aanmaken.
Da's toch geen groot probleem? Minder dan een minuut werk voor ze en jij hebt dat wat je wilt :)

Ik vind je topic titel trouwens een beetje verkeerd gekozen.

Sommige dingen moet je geloven om ze te kunnen zien. http://www.becreative.nu/

Verwijderd

Topicstarter
Wij hebben alleen een interne DNS server. Niet de gehele DNS zit bij UUnet maar alleen het MX-record. Wij hebben al een exchangeserver en de mail wordt inderdaad een door de ISDN router opgehaald. Maar omdat wij een andere provider hebben gekregen en een andere IP-range moeten wij de boel omzetten. En omdat UUNET er 2 werkdagen voor rekend. Krijgen wij als het tegenzit 2 dagen geen mail binnen. Dat willen wij dus niet. Wat ik wil is het volgende: Nu overzetten naar ADSL en wijziging MX-record doorgeven aan UUNET zonder dat ik 2 dagen geen mail binnen krijg!

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 20-08 16:19
Op donderdag 13 juni 2002 11:35 schreef salpoels het volgende:
Wij hebben alleen een interne DNS server. Niet de gehele DNS zit bij UUnet maar alleen het MX-record. Wij hebben al een exchangeserver en de mail wordt inderdaad een door de ISDN router opgehaald. Maar omdat wij een andere provider hebben gekregen en een andere IP-range moeten wij de boel omzetten. En omdat UUNET er 2 werkdagen voor rekend. Krijgen wij als het tegenzit 2 dagen geen mail binnen. Dat willen wij dus niet. Wat ik wil is het volgende: Nu overzetten naar ADSL en wijziging MX-record doorgeven aan UUNET zonder dat ik 2 dagen geen mail binnen krijg!
Je hebt ISDN, maar draait je dns zelf ??

Kan niet, of wou je zeggen dat je je lijn 24/7 open hebt staan?
We hebben het hier over de DNS van je domein, niet eventuele lokale DNS!!

En zonder mail komen gebeurt niet, meeste providers hebben wel een failover, en een mx recordje erbij zetten kan zonder gevolgen voor de andere.. Zie post hierboven

Nofi, maar kun je niet beter ff een netwerkmannetje erbij roepen?? Ergens heb ik het gevoel dat dit je ff boven de pet gaat..
en als het moet blijven werken, issut wel handig als je het niet verneuktt

Verwijderd

Op donderdag 13 juni 2002 11:38 schreef DJSmiley het volgende:

[..]

Nofi, maar kun je niet beter ff een netwerkmannetje erbij roepen?? Ergens heb ik het gevoel dat dit je ff boven de pet gaat..
en als het moet blijven werken, issut wel handig als je het niet verneuktt
ehum.... € 40 per uur. Ik heb niets gezegd :+

• Goshimaplonker298
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 07-01 18:30

Goshimaplonker298

BOFH Wannabee

Op donderdag 13 juni 2002 11:27 schreef awesdorp het volgende:
Andere optie : gebruik costs binnen DNS.

De nieuwe mailserver geef de waarde 10 (bijv)
De oude mailserver geef je de waarde 100 (bijv)

Zolang de oude maar een hoger getal heeft dan de nieuwe.

Wat gebeurd er? : Mailserver proberen eerst je nieuwe mailserver uit. Als deze bereikt kan worden gaan ze de oude mailserver proberen.
yup dit is de beste manier
een MX record voor je nieuwe email address met cost 10
en een 2de MX record voor het oude ip address met cost 20

als er een mailtje naar jullie word gestuurd dan word eerst de record met MX 10 geprobeerd en als die niet reageerd de record met MX 20

dit kan je dus al een week van te voren instellen. zodat alle DNS servers zichzelf kunnen updaten. en als de adsl "online gaat " zal je dus direct je mail daarop ontvangen.

is beter dan 2 dagen zonder email

besides 2 ip addressen op 1 netwerk kaart is niet zo moeilijk met windows >:)
Pagina: 1