/etc/aliases -> 3 Mailtjes van Mail Delivery Subsy

Pagina: 1
Acties:

• Erhnam
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 08:05

Erhnam

het Hardware-Hondje :]

Topicstarter
Iedere nacht werden naar mij diverse emailtjes verstuurd, omdat ik mijn email adres had op gegeven in /etc/aliases ( root's mail ) Maar sinds enkele dagen krijg ik nu 3 mailtjes ( LogWatch, Autorpm oa ) van de Mail Delivery Subsystem van mijn server dat de mailtjes niet verstuurd konden worden :?

Het vreemde is dat als ik ssh naar mijn bak en met 'mail' een bericht verstuur het wel perfect aan komt. Sendmail draait gewoon en ipop3 staat ook gewoon keurig aan. Ik heb al een beetje zitten rond speuren in /etc/mail of de access oa goed staat maar alles lijkt gewoon te kloppen. Ook vind ik het vreemd dat die de mailtjes wel verstuurd naar mijn euronet acount. Als ze niet verstuurd zouden kunnen worden zouden ze ook niet daarop moeten aankomen.

Heeft iemand anders een dergelijk probleem ook gehad of heeft er iemand misschien een oplossing voor dit rare verschijnsel ? ( ik draai RH7.2 )

http://www.xbmcfreak.nl/

• riotrick
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 04-07 15:29
Op donderdag 13 juni 2002 11:06 schreef Erhnam het volgende:
Iedere nacht werden naar mij diverse emailtjes verstuurd, omdat ik mijn email adres had op gegeven in /etc/aliases ( root's mail ) Maar sinds enkele dagen krijg ik nu 3 mailtjes ( LogWatch, Autorpm oa ) van de Mail Delivery Subsystem van mijn server dat de mailtjes niet verstuurd konden worden :?

Het vreemde is dat als ik ssh naar mijn bak en met 'mail' een bericht verstuur het wel perfect aan komt. Sendmail draait gewoon en ipop3 staat ook gewoon keurig aan. Ik heb al een beetje zitten rond speuren in /etc/mail of de access oa goed staat maar alles lijkt gewoon te kloppen. Ook vind ik het vreemd dat die de mailtjes wel verstuurd naar mijn euronet acount. Als ze niet verstuurd zouden kunnen worden zouden ze ook niet daarop moeten aankomen.

Heeft iemand anders een dergelijk probleem ook gehad of heeft er iemand misschien een oplossing voor dit rare verschijnsel ? ( ik draai RH7.2 )
Post het berichtje eens wat je te zien krijgt. Staat vaak wel wat info in, waarmee je het zoeken kan gaan starten.

• Erhnam

Erhnam

Topicstarter
Op donderdag 13 juni 2002 11:11 schreef riotrick het volgende:

[..]

Post het berichtje eens wat je te zien krijgt. Staat vaak wel wat info in, waarmee je het zoeken kan gaan starten.
The original message was received at Sat, 8 Jun 2002 05:38:07 +0200
from root@localhost

----- The following addresses had permanent fatal errors -----
erhnam@euronet.nl
(reason: 450 <root@server.netwerk.home>: Sender address rejected: Domain not found)
(expanded from: root)

----- Transcript of session follows -----
... while talking to mx1.euronet.nl.:
>>> RCPT To:<erhnam@euronet.nl>
<<< 450 <root@server.netwerk.home>: Sender address rejected: Domain not found
erhnam@euronet.nl... Deferred: 450 <root@server.netwerk.home>: Sender address rejected: Domain not found
Message could not be delivered for 5 days
Message will be deleted from queue

Deze zit er ook tussen:

** THIS IS A WARNING MESSAGE ONLY **
** YOU DO NOT NEED TO RESEND YOUR MESSAGE **

The original message was received at Thu, 13 Jun 2002 04:02:07 +0200
from root@localhost

----- The following addresses had transient non-fatal errors -----
erhnam@euronet.nl
(expanded from: root)

... while talking to mx1.euronet.nl.:
>>> RCPT To:<erhnam@euronet.nl>
<<< 450 <root@server.netwerk.home>: Sender address rejected: Domain not found
erhnam@euronet.nl... Deferred: 450 <root@server.netwerk.home>: Sender address rejected: Domain not found
Warning: message still undelivered after 4 hours
Will keep trying until message is 5 days old

Reporting-MTA: dns; server.netwerk.home
Arrival-Date: Thu, 13 Jun 2002 04:02:07 +0200

Final-Recipient: RFC822; root@server.netwerk.home
X-Actual-Recipient: RFC822; erhnam@euronet.nl
Action: delayed
Status: 4.2.0
Remote-MTA: DNS; mx1.euronet.nl
Diagnostic-Code: SMTP; 450 <root@server.netwerk.home>: Sender address rejected: Domain not found
Last-Attempt-Date: Thu, 13 Jun 2002 08:19:11 +0200

Verwijderd

Een gokje, maar vaak zit het hem in 't domein wat meegezonden wordt door sendmail.

Je sendmail-server heeft bijvoorbeeld als Full Qualified Domain Name 'linuxbak.blaat.nl'. Als een mailtje verstuurd wordt naar Internet met als bronadres (voorbeeld) "root@linuxbak.blaat.nl", dan moet deze FQDN een op het internet bekend adres zijn. Je wil in dit geval eerder als bronadres "root@blaat.nl" hanteren, of alvast een domein wat bestaat op Internet..

MAILER-DAEMON en 'mail' sturen het domein vermoedelijk wel goed mee, andere toepassingen weer niet..

Zoals hierboven al staat, kun je dat vaak terugvinden in de Transcript welke je krijgt.

Hier een voorbeeld van een ander type fout, waarbij de doelhoest niet bereikbaar is:

<blaat@blabla.org>... Deferred: mx.blabla.org.: No route to host
Warning: message still undelivered after 4 hours
Will keep trying until message is 5 days old

Iets soortgelijks moet terug te vinden zijn in het mailtje van je van MAILER-DAEMON ontvangt...

[EDIT]
Je was me voor met de inhoud ;)

Diagnostic-Code: SMTP; 450 <root@server.netwerk.home>: Sender address rejected: Domain not found

Ofwel "server.network.home" bestaat niet, vandaar dat dit adres geweigerd wordt door Planet.

Hint: Masquarading & Sendmail

Verwijderd

Je sendmail heeft dus een alias staan van je root account, naar je euronet.nl adres?
Blijkbaar accepteert euronet.nl geen mail van het domein of met de from <root@server.netwerk.home>

Misschien dat je een andere hostnaam wilt verzinnen?
Of je zou je alias kunnen zetten naar een lokaal adres, en daarvandaan je mail ophalen. Je had toch pop draaien?

• Erhnam

Erhnam

Topicstarter
Klopt ik heb pop draaien. Maar het vervelende is dat Sonera Quicknet alles onder de 1050 uit heeft gezet op ident en nog een paar andere porten na.. Dus geen mail ophalen buiten mijn eigen thuis netwerkje. Vandaar dat ik het wil versturen naar een extern mailadres. Het vreemde vind ik dat het tot 3 dagen geleden wel normaal heeft gewerkt. Dus vanwaar die ommekeer ? Het mailtje komt wel aan op euronet.. dus aan hun kan het liggen want anders zou het terug gestuurd worden naar mijn servertje..

Verwijderd

Nou, ik vind het niet raar.
Ik vind het wel logisch dat euronet.nl geen mail accepteerd van server.netwerk.home
Daar zou ik ook geen mail van accepteren.

Maar je zegt dat mail versturen via mail wel werkt.
De foutmelding zegt dat hij het 5 dagen lang gaat proberen. Van wanneer is dat mailtje dan?
Als dat mailtje van je dagelijkse cronjob is, en ook van vandaag is, dan is er toch iets mis.
En dat zit dan toch in jouw mailserver config. Die beweert dat hij server.netwerk.home is, een domein wat niet bestaat.

• Erhnam

Erhnam

Topicstarter
Op donderdag 13 juni 2002 14:56 schreef MarcelP het volgende:
Nou, ik vind het niet raar.
Ik vind het wel logisch dat euronet.nl geen mail accepteerd van server.netwerk.home
Daar zou ik ook geen mail van accepteren.
Maar zou je mij dan willen uitleggen dat er wel mail op euronet komt. Blijkbaar een foutmelding maar wel afkomstig van server.netwerk.home :?

Pagina: 1