Toon posts:

HD wel gevonden, niet booten, Mobo Stuk ?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik had een problem met mijn pc, bij het kopieren van gegevens van een willekeurig cdrom station kreeg ik blue screens. Ik alles getest, en het bleek dat mijn harddisk bad sectors bevatte, deze heb ik als RMA opgestuurd naar IBM en krijg ik binnenkort een nieuwe voor.

Toen heb ik een nieuwe schijf geleend van een vriend van mij (zelfde type IBM), en de performance getest (was namelijk ook heel erg slecht bij mijn originele schijf). De performance was nog steeds zeer slecht, maar ik bleef ook problemen houden, niet in de vorm van bsods maar bij het booten ziet het mobo de harddisk niet zitten, dan moet ik alle power van het mobo afhalen en de HD opnieuw connecten, dan doet hij het soms wel/ soms niet.

Ik heb mijn bios trouwens ook een keer geflashed in tussentijd om te kijken of daardoor het probleem opgelost zou zijn, maar dit hielp niet.

Wat ik nog meer heb getest:

- Nieuwe kabels voor HD en CD-roms
- Nieuwe voeding, geen effect
- Kast open, grote fan erop, heeft niets mee te maken (niet door warmte uit).

Ik denk zelf aan een kapotte IDE-controller op het moederbord, maar wil dit wel even zelf weten voordat ik een nieuw mobo koop (deze is namelijk net iets ouder dan 1 jaar, en zit dus geen garantie meer op :( )

Who can tell me

• hetnet
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 03-12-2021
Wat voor mobo hebt je ? Meeste mobo's hebben 3 of 5 jaar garantie. Zou maar ff goed in boekje kijken, of op internet page van fabrikant.

Verwijderd

Check ook even of je de master/slave settings van de drive goed hebt staan. Verder een raar probleem idd. Weet je zeker dat het niet aan die nieuwe/andere HDD komt? En als 'ie het 'soms' wel doet, doet 'ie het dan ook gewoon goed of merk je ook nog rare dingen in windows b.v.?

Wat je ook kunt proberen is het secondary IDE channel proberen ipv. primary. Sluit alleen je HDD eens aan, dus geen andere IDE devices.

Verder is het ook handig als je wat info over je systeem geeft, i.i.g. mobo + chipset.

Verwijderd

Topicstarter
Op donderdag 13 juni 2002 10:00 schreef CiPHER het volgende:
Check ook even of je de master/slave settings van de drive goed hebt staan. Verder een raar probleem idd. Weet je zeker dat het niet aan die nieuwe/andere HDD komt? En als 'ie het 'soms' wel doet, doet 'ie het dan ook gewoon goed of merk je ook nog rare dingen in windows b.v.?

Wat je ook kunt proberen is het secondary IDE channel proberen ipv. primary. Sluit alleen je HDD eens aan, dus geen andere IDE devices.

Verder is het ook handig als je wat info over je systeem geeft, i.i.g. mobo + chipset.
Staat op Master, nog even kijken, want je kan meerdere master settings instellen.

Aansluiten op andere IDE ga ik vanavond even doen.

Mobo enz kan je in spec lezen (check sig), maar voor de duidelijkheid:

VIA KT133 Chipset
Aopen K73 Pro (a)

Verwijderd

Topicstarter
Op donderdag 13 juni 2002 09:59 schreef hetnet het volgende:
Wat voor mobo hebt je ? Meeste mobo's hebben 3 of 5 jaar garantie. Zou maar ff goed in boekje kijken, of op internet page van fabrikant.
Check hier gast:
http://www.aopen.nl/tech/policy/default.htm

staat dit:

AOpen warrants all (non-networking) products purchased from any AOpen authorized reseller as free from defects in material and workmanship for normal use by the original purchaser for one year.

:(

Verwijderd

Nog een tip: zet de jumper van je HDD op Master, en NIET cable select. Dit is het enige dat ik zo nog kan bedenken. Een andere kabel en channel proberen, doet je HDD het nog niet, dan is of je mobo of je hdd('s ?) brak.

Verwijderd

Topicstarter
Ok, thanks

• hetnet
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 03-12-2021
Op donderdag 13 juni 2002 10:06 schreef timyo het volgende:

[..]

Check hier gast:
http://www.aopen.nl/tech/policy/default.htm

staat dit:

AOpen warrants all (non-networking) products purchased from any AOpen authorized reseller as free from defects in material and workmanship for normal use by the original purchaser for one year.

:(
Ja dan houd het op, mocht je nieuw mobo kopen, wel een punt om in je achterhooft te houden.
Pagina: 1