ik ben dus een body aan het modden van een rc auto en daar wil ik blauwe lampen van ledjes in maken , maar hoe sluit ik die aan aan penlites
Sommige LED's gebruiken 3,7 volt. 2 Penlites van 1,5 volt kan dus ookal. Zonder enige fratsen. Maar ik zou gewoon effe naar de specs van de LED's kijken. LED-spanningen verschillen enorm qwa voltage.Op donderdag 13 juni 2002 09:08 schreef pinny het volgende:
ik ben dus een body aan het modden van een rc auto en daar wil ik blauwe lampen van ledjes in maken , maar hoe sluit ik die aan aan penlites
Verwijderd
Volgens mij zijn hier echt al zo veel posts over geweest, maar goed:
Een ledje gebruikt 20mA (tenzijn anders aangegeven), je batterij levert 1,2V of 2,4V
Met U=I*R --> R=U/I volgt je weestand: 60 of 120 ohm
Die zet je er in serie aan. Bij deze batterijen kun je het ook zonder weerstand doen, brand niet meteen door.
Een ledje gebruikt 20mA (tenzijn anders aangegeven), je batterij levert 1,2V of 2,4V
Met U=I*R --> R=U/I volgt je weestand: 60 of 120 ohm
Die zet je er in serie aan. Bij deze batterijen kun je het ook zonder weerstand doen, brand niet meteen door.
dat is het juist op 2 penlites werkt hij niet en de specsd weet ik niet, op het zakje staat : L53 BC LED BLAUW pw88Op donderdag 13 juni 2002 09:12 schreef atmoz het volgende:
[..]
Sommige LED's gebruiken 3,7 volt. 2 Penlites van 1,5 volt kan dus ookal. Zonder enige fratsen. Maar ik zou gewoon effe naar de specs van de LED's kijken. LED-spanningen verschillen enorm qwa voltage.
Verwijderd
LEDŽS WERKEN OP STROOM, NIET OP SPANNING!!!Op donderdag 13 juni 2002 09:12 schreef atmoz het volgende:
[..]
Sommige LED's gebruiken 3,7 volt. 2 Penlites van 1,5 volt kan dus ookal. Zonder enige fratsen. Maar ik zou gewoon effe naar de specs van de LED's kijken. LED-spanningen verschillen enorm qwa voltage.
het zijn diodes, er staat 0,6V over als ze branden, de rest van de spanning is een kortsluiting.
Verwijderd
kan wel kloppen want de meeste blauwe en witte leds werken pas op 3.7 tot 4 volt en dat haalt je niet met 2 penlitesOp donderdag 13 juni 2002 09:14 schreef pinny het volgende:
[..]
dat is het juist op 2 penlites werkt hij niet en de specsd weet ik niet, op het zakje staat : L53 BC LED BLAUW pw88
dus en nu, ik heb een bat houdertje voor 2 penlites wat nu ?Op donderdag 13 juni 2002 09:17 schreef laserguy het volgende:
[..]
kan wel kloppen want de meeste blauwe en witte leds werken pas op 3.7 tot 4 volt en dat haalt je niet met 2 penlites
Verwijderd
als ie met een 100 ohm weerstand niet werkt kan het aan het volgende liggen:
je LED is kapot
je batterijen zijn leeg
je batterijen zitten verkeerd om (met de plussen tegen elkaar)
je LED staat verkeerd om (die dingen hebben ook een plus en min.
Probeer de led eens om te draaien.
Als het een ronde led is zie je op de onderste ring een vlak stuk. Het pootje dat daarbij zit is de min. Dit pootje is ook korter geloof ik
je LED is kapot
je batterijen zijn leeg
Als het een ronde led is zie je op de onderste ring een vlak stuk. Het pootje dat daarbij zit is de min. Dit pootje is ook korter geloof ik
weerstandje aan plus of min ?Op donderdag 13 juni 2002 09:19 schreef jurerbrink het volgende:
als ie met een 100 ohm weerstand niet werkt kan het aan het volgende liggen:
je LED is kapot
je batterijen zijn leeg
heb nu ook weerstandjes van 470ohm en 720ohm geprobeerd en nada maar andere ledjes zoals rode gele groene doen het wel zonder weerstandje ?
Verwijderd
Als de andere ledjes het wel doen en deze niet is hij toch kapot denk ik.
Dit is meestal het punt dat ik het ledje in de prullenbak gooi
Verwijderd
Nogmaals: over een gewone rode LED staat 1.6V, de voorschakelweerstand bepaalt de stroom door de LED.Op donderdag 13 juni 2002 09:16 schreef jurerbrink het volgende:
[..]
LEDŽS WERKEN OP STROOM, NIET OP SPANNING!!!
het zijn diodes, er staat 0,6V over als ze branden, de rest van de spanning is een kortsluiting.
Als je dus een batterij van 1.2V hebt, kun je geen gewone rode LED laten branden.
nee ik had het eerst ook geprobeerd en toen heb ik ze (2andere blauwe waren eerste test ledjes) in mijn fanbus gedouwd en daar doen die het welOp donderdag 13 juni 2002 09:32 schreef jurerbrink het volgende:
Als de andere ledjes het wel doen en deze niet is hij toch kapot denk ik.
Rode, gele en groene leds zijn bruikbaar bij 1.5V
Witte en blauwe hebben minimaal 3.5V nodig.
In alle gevallen is het verstandig een weerstand
in serie aan te sluiten, en de stroom tot 20mA
te beperken.
te beperken.
P4-3.2GHz Asus P4C800 Deluxe ATI-AIW Radeon 512MB 360GB
plz schema ben een beetje n00b opdat gebiedtOp donderdag 13 juni 2002 09:35 schreef cjdijk het volgende:
Rode, gele en groene leds zijn bruikbaar bij 1.5V
te beperken.
plz schemaOp donderdag 13 juni 2002 09:38 schreef pinny het volgende:
[..]
plz schema ben een beetje n00b opdat gebiedt![]()
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
| ---[ R1 ]---------- | | | | batterij | | D1 | | | | -------------------- |
]
Als je nou eens goed leest wat er geschreven wordt, en ook eens de LED-faq leest (onderdeel van de OCE faq) dan kun je afleiden dat een blauwe led 3,5V spanningsval heeft en een stroom van 20mA wil hebben. Dus heb je minimaal 3 penlites nofdig (4,5V). De wet van Ohm geeft dan dat de weerstand een waarde moet hebben van (4,5V-3,5V)/0,015A=66,6 -> dan neem je dus de dichtsbijzijnde waarde, 68 Ohm.
Op donderdag 13 juni 2002 09:38 schreef pinny het volgende:
[..]
Op donderdag 13 juni 2002 09:47 schreef pinny het volgende:
[..]
Doe ff normaal, dramkont.Op donderdag 13 juni 2002 10:04 schreef pinny het volgende:
[..]
Als je nou eens goed leest wat er geschreven wordt, en ook eens de LED-faq leest (onderdeel van de OCE faq) dan kun je afleiden dat een blauwe led 3,5V spanningsval heeft en een stroom van 20mA wil hebben. Dus heb je minimaal 3 penlites nofdig (4,5V). De wet van Ohm geeft dan dat de weerstand een waarde moet hebben van (4,5V-3,5V)/0,015A=66,6 -> dan neem je dus de dichtsbijzijnde waarde, 68 Ohm.
Check je mail even
Doubt thou the stars are fire; Doubt that the sun doth move; Doubt truth to be a liar; But never doubt I love.
Sorry dat ik niet direct reageerde op je vervolg vraag.
Als ik op mijn werk tweakers.net bezoek
moet ik af en toe ook wel eens wat werk tussendoor doen.
Je hebt je antwoord al gekregen zie ik.
Als ik op mijn werk tweakers.net bezoek
moet ik af en toe ook wel eens wat werk tussendoor doen.
Je hebt je antwoord al gekregen zie ik.
P4-3.2GHz Asus P4C800 Deluxe ATI-AIW Radeon 512MB 360GB
Pagina: 1