Even nog over de rookmachine stuff....
Er zijn 2 typen vloeistof...
- Olie basis
- Water basis
Water werkt ook in een rookmachine maar gaat een beetje stinken (vraag niet waarom, zal wel aan andere chemische deeltjes liggen in de machine of in het water).
Olie basis is meestal slecht (lees: vervelend) voor je longen omdat het een dun olie laagje achterlaat in je longen en op andere oppervlakten. Het duurt vrij lang (relatief aan de lucht omstandigheden en het type vloeistof) voordat de lucht alle neergeslagen druppeltjes opneemt.
Rook vloeistof opbasis van water is meestal een dure oplossing, omdat het simpel weg de best oplossing is. De water druppeltjes verdampen sneller dan de olie-typen en in het water zitten diverse stoffen opgelost om een zo mooi mogelijke rook (bij olie ook hoor) te creeeren en een opname in de lucht te bevorderen. Tevens kan je lichaam deze stoffen via de huid en/of longen in zich op nemen.
Martin is een bedrijf dat beide typen verkoopt. Als je een lijst kan vinden met twee de zelfde kannen vloeistof merk je wel welke je voor je hebt.
Ik ga zelf binnenkort ook een rookmachine uitproberen op mijn air-flow... (zie mijn sig.)
ps: De brandweer oefent in gebouwen altijd met de waterbasis versie omdat mensen dan gemakkelijker in een dikke rook kunnen ademen (hyperventilatie voorkomen tijdens een oefening

). Dit in tegenstelling op de gemiddelde Disco kut spul

waar ik zelf nog wel eens de tranen van in mijn ogen krijg als de DJ weer eens zo beide hand de hele zaal vol wil spuiten met een (duidelijk te merken) goedkope olie-basis rookvloeistof.
(bron: Zit al een paar in het vak

)