• digilb
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20:33
Al vele jaren ben ik een *zeer* tevreden gebruiker van de Texas Instruments PocketMate 300 (zie http://www.ti.com/organizers/docs/pocketmate.htm ). Ik ben nu toe aan mijn derde, want na een jaar of wat doe ik steeds iets waar-ie kapot van gaat. Zo blij dat ik geen iPAQ van 500 euro heb! :D

Twee vragen: de PocketMate wordt beschouwd als een databank en niet als een PDA. Wat is volgens jullie het theoretische verschil hiertussen? Ikzelf zie de aan- of afwezigheid van een besturingssysteem als het belangrijkste verschil: een databank heeft geen OS (is dat eigenlijk wel zo :? ) en in het ROM draait alleen simpele database. Hierdoor is het onmogelijk om andere applicaties te draaien. Een PDA is daarentegen veel flexibeler: er draait een besturingssysteem op waar je vervolgens weer applicaties naar keuze op kunt laten draaien. Zien jullie andere en/of meer verschillen tussen PDA's en databanken?

Andere vraag: zijn er eigenlijk nog steeds PocketMate-gebruikers & en wat zijn jouw ervaringen ermee? Ik zie eigenlijk maar twee nadelen: hij is traag en de behuizing is kwetsbaar (vandaar dat ik elk jaar een nieuwe nodig heb...).

• Boss
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 09-03 08:21

Boss

+1 Overgewaardeerd

Je zegt het zelf al. Zo'n databank heeft natuurlijk wel een OS, maar je kan er verder niets mee. Je kan niet zelf applicaties toevoegen of dingen verwijderen. Dit in tegenstelling tot een Palm (of pocketpc :() waar je zelf zeer veel keuze hebt aan extra programma's. Dit gaat wel een beetje ten koste van je batterij gebruik. Met m'n palm kan ik 1,5 maand doen met een setje batterijen, jij met je databank waarschijnlijk nog langer.

Ik denk dat je je keuze moet laten afhangen van de prijs en wat je er verder mee wilt. Ik ben in ieder geval heel erg tevreden met het aantal extra programma's dat ik kan krijgen voor mijn palm, zoals een reisplanner, grafische rekenmachine, uren registratie, etc. etc.

The process of preparing programs for a digital computer is especially attractive, not only because it can be economically and scientifically rewarding, but also because it is an aesthetic experience much like composing poetry or music.

• jjbstolk
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20:23
Op donderdag 13 juni 2002 10:10 schreef Boss het volgende:
Je zegt het zelf al. Zo'n databank heeft natuurlijk wel een OS, maar je kan er verder niets mee. Je kan niet zelf applicaties toevoegen of dingen verwijderen. Dit in tegenstelling tot een Palm (of pocketpc :() waar je zelf zeer veel keuze hebt aan extra programma's. Dit gaat wel een beetje ten koste van je batterij gebruik. Met m'n palm kan ik 1,5 maand doen met een setje batterijen, jij met je databank waarschijnlijk nog langer.

Ik denk dat je je keuze moet laten afhangen van de prijs en wat je er verder mee wilt. Ik ben in ieder geval heel erg tevreden met het aantal extra programma's dat ik kan krijgen voor mijn palm, zoals een reisplanner, grafische rekenmachine, uren registratie, etc. etc.
Even 1 correctie

Palm :( pocketpc :)

Sorry kon het niet laten! :P

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

Verschil, databank bewaart gegevens, PDA verwerkt het?

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

• digilb
Op donderdag 13 juni 2002 11:08 schreef athlonkmf het volgende:
Verschil, databank bewaart gegevens, PDA verwerkt het?
Da's ook een goeie: mijn PocketMate kan he-le-maal niks met de teksten die je invoert (behalve laten zien natuurlijk). Maar is dit niet ook een consequentie van de aan- of afwezigheid van een besturingssysteem?

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

Op donderdag 13 juni 2002 11:29 schreef digilb het volgende:

[..]

Da's ook een goeie: mijn PocketMate kan he-le-maal niks met de teksten die je invoert (behalve laten zien natuurlijk). Maar is dit niet ook een consequentie van de aan- of afwezigheid van een besturingssysteem?
Als ie die teksten kan invoeren en laten zien dan heeft ie gewoon een OS, hoe miniem dan ook. Maar als je echt naar een verschil wilt zoeken dan is bewaren vs. bewerken toch het eerste wat in gedachten komt

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

• digilb
Op donderdag 13 juni 2002 11:54 schreef athlonkmf het volgende:

[..]

Als ie die teksten kan invoeren en laten zien dan heeft ie gewoon een OS, hoe miniem dan ook. Maar als je echt naar een verschil wilt zoeken dan is bewaren vs. bewerken toch het eerste wat in gedachten komt
Wat versta je onder 'bewerken'? Met mijn PocketMate databank kan ik zowel teksten invoeren als wijzigen. Dus als dat 'bewerken' is, dan zou de PocketMate een PDA zijn. Punt is dat ik er nooit meer mee kan dan wat het fabrieks-OS toelaat. Ik kan dus wel cijfers invoeren maar hij kan nooit van die cijfers een grafiekje maken. Ik blijf dus bij mijn punt dat de mogelijkheid om zelf applicaties toe te voegen, het verschil is tussen een databank en een PDA.
Pagina: 1