Toon posts:

[WC]Wat voor pomp te kopen voor -40?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben op het moment bezig met het ontwerpen van mijn eerst 'waterkoel systeem', even in het kort mijn idee:

Mijn vader is slager en daarom hebben wij achter het huis een koelcel plus vriezer >:), in die vriezer is het altijd min 60graden celcius, lekker koel dus.

Nu kreeg ik het idee om daar iets mee te doen, ik wil in die vriezer mijn radiator gaan hangen en dan met buizen een systeem te maken van mijn kamer naar de vriezer en terug, dat is in totaal ongeveer 50meter.

Nu mijn eerste vraag: weet iemand soms een goeie pomp die het water lekker stromend zou kunnen houden? Moet wel rendabel zijn(stil hoeft niet hij komt toch niet in mijn kamer te staan)

Ok verder met mijn tweede vraag: Ik schat dat het water in de radiator ongeveer zal afkoelen tot min 40 graden(het is een grote radiator die mijn pa voor me heeft meegenomen, ongeveer een oppervlakte van 1vierkante meter hehe)
En omdat ik NIET wil dat het water gaat bevriezen in mijn radiator moet ik daar dus iets aan doen.

Kan ik dus gewoon iets door het water heen doen(alcohol ofzo) of is het misschien verstandiger om maar meteen het water te vervangen door iets anders?

• Looki
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 03-12-2024

Looki

Als je zoekt dan zul je vinden

te eerste kan je niet zo zeggen wat voor een pomp je nodig hebt.. maar als je de weerstand van je leidingen gaat meten kom je al gauw op een pomp van 3000 liter het uur met die tegendruk van 50 meter kom je zo een aardig end.

De vloeistop die ja dan het beste kunt gebruiken is denk ik koelvloeistof uit een auto, als je nou geen fan op de radiator zet blijft de temperatuur wel boven de -30, de meeste kloelvloeistof kan tot -30 tot -40, en als je dure koopt tot wel -70.

De pomp kun je toch het beste ff berekenen.. de formules kun je het best bij de plaatselijke cv monteur vragen.

ik hoop dat je geld over hebt want 50 heen + 50 terug aan koperen buis is duur! en slang zou ik je niet aanraden. als dat knikt heeft je pc geen koeling meer!

suc6 met je project.

Hieronder had ik iets leuks kunnen neerzetten... Maar waarom mensen hiermee vervelen....

Verwijderd

Op donderdag 13 juni 2002 06:51 schreef jeuuron het volgende:

ik hoop dat je geld over hebt want 50 heen + 50 terug aan koperen buis is duur! en slang zou ik je niet aanraden. als dat knikt heeft je pc geen koeling meer!

suc6 met je project.
valt wel wat mee 3meter 3 euro is het hier (12mm)

• Robino
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19-02 11:39
Heb je al nagedacht over de buizen/leiding die je gaat gebruiken. Ik denk niet dat plastic tegen -40 kan namelijk :D

BTW. laat je wel pics. zien als het af is ;)

• elgringo
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 01-02 09:13
tandwielpomp; eentje die circa 30 l/u pomp (en zal dus tegen de 275 effectief zijn) enige probleem is dat deze duur zijn......

en antivires door je water. als je je water onder druk hebt (wat moeilijk is) zal deze ook niet snel bevriezen

if broken it is, fix it you should

Verwijderd

Topicstarter
Op donderdag 13 juni 2002 06:51 schreef jeuuron het volgende:
De vloeistop die ja dan het beste kunt gebruiken is denk ik koelvloeistof uit een auto, als je nou geen fan op de radiator zet blijft de temperatuur wel boven de -30, de meeste kloelvloeistof kan tot -30 tot -40, en als je dure koopt tot wel -70.
Hmm, maar voor alles koelvloeistof gebruiken lijkt me een beetje duur, maar zal eens de opties bekijken
De pomp kun je toch het beste ff berekenen.. de formules kun je het best bij de plaatselijke cv monteur vragen.

Valt wel mee, een vriend van me kan heel goedkoop aan koperen buizen komen. En nee, het gebruik van slangen leek mij ook geen goed idee :)
[/quote]
Op donderdag 13 juni 2002 08:53 schreef Rave17 het volgende:
BTW. laat je wel pics. zien als het af is ;)
Ofcourse, ik moet toch ergens mee kunnen opscheppen? *D
Op donderdag 13 juni 2002 08:54 schreef elgringo het volgende:
tandwielpomp; eentje die circa 30 l/u pomp (en zal dus tegen de 275 effectief zijn) enige probleem is dat deze duur zijn......
Geld is op het moment geen probleem, heb ook net een nieuw systeem gehaald terwaarde van €4000 en daar wil ik gewoon een goeie koeling bij *D, dus ik zal wel eens gaan kijken voor wat zwaardere industiele pompen. Huis/Tuin/Keuken pompen vallen toch al af..

Verwijderd

Topicstarter
Als iemand nog tips of idee'en heeft, laat ze maar horen.

Verwijderd

pompjes die tegen z'on temperatuur kunnen zijn schaars en duur

• jbcyber
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 11-02 12:57
Op donderdag 13 juni 2002 04:11 schreef ThinKGEEk het volgende:
Mijn vader is slager en daarom hebben wij achter het huis een koelcel plus vriezer >:), in die vriezer is het altijd min 60graden celcius, lekker koel dus.
min 60 is dat niet een beetje heel erg overdreven. Voor de HACCP moet je vriezer tussen de -19 en -22 zijn. Nog steeds koud.

Ik zou of een heel sterke pomp doen of er anti vries ingooien ofzo.

Verwijderd

Topicstarter
Op donderdag 13 juni 2002 22:33 schreef jbcyber het volgende:

[..]

min 60 is dat niet een beetje heel erg overdreven. Voor de HACCP moet je vriezer tussen de -19 en -22 zijn. Nog steeds koud.

Ik zou of een heel sterke pomp doen of er anti vries ingooien ofzo.
Bij ons in de vriezer ligt vlees dat nog verwerkt moet worden.(wij krijgen namelijk vlees uit het slachthuis en dat verwerken we zelf) soms ligt het vlees er langer als een maand, dan moet het gewoon goed bevroren zijn.

Eigenlijk hebben we als ik het gewoon meteen goed wil opsommen, 2koelcellen en 2vriezers.. 2cellen met een temp van plus 5graden celcius, een vriezer van min 20 en een vriezer van min 60..

• Epsilon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:14

Epsilon

-60 is zo koud dat je longen bevriesen als je daar ademt volgens mij :/

Maar als je 100meter aan buis hebt, weet je dan wle hoeveel vloeistof je nodig hebt om dat te vullen?
juist, VEEL te veel.

Verwijderd

Topicstarter
Op vrijdag 14 juni 2002 00:06 schreef epsilon het volgende:
-60 is zo koud dat je longen bevriesen als je daar ademt volgens mij :/

Maar als je 100meter aan buis hebt, weet je dan wle hoeveel vloeistof je nodig hebt om dat te vullen?
juist, VEEL te veel.
die cel mag je dus ook alleen maar in met een masker voor >:) en je mag er ook niet langer als een minuut in blijven zonder speciale kleding.

Maar gezien jullie niet kunnen lezen nog een keer wat ik al zei, het is in TOTAAL 50 meter(HEEN EN TERUG).

En dan nog - als het systeem eenmaal gevuld is(en niet lekt) hoeft het 'nooit' meer bijgevuld te worden(misschien een keer per jaar, maar dat is nog wel te overzien.)

Verwijderd

Topicstarter
Ik zal morgen wel eens een DigiCam gaan kopen om ff wat pics te maken.. ik heb vandaag 60meter koperbuis besteld + montage materiaal..

Verwijderd

probeer een tandwielpomp te fixen, anders eentje laten maken van teflon, loopt lekker, ook bij -60 :7

flow is niet snel maar wel erg sterk en daar gaat het natuurlijk, om, heb je er al aan gedacht dat je je leidingen moet isoleren over die 50m?! gaat ook behoorlijk wat kosten denk ik.

Verwijderd

Topicstarter
Op vrijdag 14 juni 2002 00:26 schreef Genius_P het volgende:
heb je er al aan gedacht dat je je leidingen moet isoleren over die 50m?! gaat ook behoorlijk wat kosten denk ik.
Ja >:),

Ons huis zit zo in elkaar van voor naar achteren:
Winkel, Koelcellen/Vriezers, Tuin, Huis, Tuintje.

Omdat de winkel en het huis nu nog op aparte aansluitingen zitten voor het water/gas/electra/etc(het is dus niet 1 pand) worden de nieuwe leidingen tussen het huis en de winkel aangelegd.

mijn vader laat daarom in de loop van de komende week een sleuf van 2 tot 3 meter diep graven in onze 'achtertuin' hierin worden nieuwe leidingen aangelegd zoals electra en water.

Alle leidingen zullen door een koker lopen, ik leg daar gewoon simpel weg een koker met mijn leidingen erin bij >:)
(heb 't al nagevraagd en het mag)

Dus de leidingen liggen onder de grond, lekker koel op 2/3meter denk ik. Verder zullen de leidingen dus in een PVC koker gelegd worden, de vriend waar ik ook het koper vandaag haal helpt me bij 't aanleggen van de leidingen.

Hij zei dat hij speciaal foam kent dat we gewoon in de PVC buis kunnen spuiten nadat de leidingen erin liggen(per 1meter de heletijd) het zooitje zet net uit als purschuim en isoleert ALS EEN GEK.

De verwachting is dat als de vloeistof er aan een kant in gaat met zeg min 40graden, dat het er uitkomt met maximaal 5graden verlies. >:)

Met andere woorden, mijn PC gaat gekoeld worden met water rond de min 20.

Verwijderd

stuur deze lui eens een mailtje zou ik zeggen

http://www.sterlingfluidsystems.nl

pompen zat zet in je mail de eisen die je hebt, zoals opvoerhoogte, tempertuur (min en max) capaciteit, stroomaansluiting (230V of 380V) de te verpompen vloeistof.

Verdringer, tandwiel of schottenpompen zou ik niet nemen, omdat je dan ook een overdruk beveiliging in je systeem op moet nemen. Als je leiding verstopt is gaan deze jongens gewoon door met de druk op te voeren met alle gevolgen van dien.

Persoonlijk zou ik voor de centrivugaal pomp gaan. Domweg omdat je geen drukbeveiliging nodig hebt.

Meet info over pompen kan je vinden op www.pompen.com

Verwijderd

Topicstarter
Op vrijdag 14 juni 2002 01:16 schreef nitraat het volgende:
stuur deze lui eens een mailtje zou ik zeggen

http://www.sterlingfluidsystems.nl

pompen zat zet in je mail de eisen die je hebt, zoals opvoerhoogte, tempertuur (min en max) capaciteit, stroomaansluiting (230V of 380V) de te verpompen vloeistof.
Geweldig inderdaad precies wat ik zocht!! TNX! >:)

Verwijderd

Wat betreft de vloeistof: ik ben erg te spreken over water/methanol. Een 30/70 methanol/water mengsel bevriest bij -31, meer methanol is lager vriespunt. Je houd zo ook de positieve eigenschappen van water. Verder is methanol redelijk goedkoop (ca. EUR 7 voor 5 liter), wat bij jou ook wel eens mee zou kunnen spelen vanwege de grote hoeveelheid vloeistof die je nodig hebt. Nadeel van die grapje: methanol is giftig, dus bezint eer ge begint.

Pure glycol of verzadigd pekelwater is ook nog een optie...

Verder heb ik interesse in eventuele pompen die je vind...

• elgringo
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 01-02 09:13
Op vrijdag 14 juni 2002 01:18 schreef ThinKGEEk het volgende:

[..]

Geweldig inderdaad precies wat ik zocht!! TNX! >:)
met een prijskaartje natuurlijk...
12m3/h is natuurlijk 12000 l/u en das best veel

if broken it is, fix it you should

• Utopist
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 30-12-2025
maarre, denk je nou niet dat het wat overdreven is? ik bedoel, -40 is leuk, maar als je koeling meer als je pc gaat kosten...en het je maar een paar 100 Mhz oplevert?

ik zou die moeite niet willen doen. (mijn pc doet het al) ;) :)

Verwijderd

Wat je volgens mij ook nog krijgt is dat er condensatie op dat koelblok komt te zitten. :?
Door de grote temperatuur verschillen zal de omgevings lucht gaan condenseren meen ik.
En ja water en stroom dat werkt niet echt samen.

• _Evert_
  • Laatst online: 22-02 12:06
Op vrijdag 14 juni 2002 12:23 schreef keneman het volgende:
Wat je volgens mij ook nog krijgt is dat er condensatie op dat koelblok komt te zitten. :?
Door de grote temperatuur verschillen zal de omgevings lucht gaan condenseren meen ik.
En daarom zal hij ook alles moeten isoleren en natuurlijk waterdicht maken. :)

Verwijderd

Topicstarter
maarre, denk je nou niet dat het wat overdreven is? ik bedoel, -40 is leuk, maar als je koeling meer als je pc gaat kosten...en het je maar een paar 100 Mhz oplevert?

ik zou die moeite niet willen doen. (mijn pc doet het al) ;) :)
Ik doe het niet om mijn PCtje te overclocken, ik heb net een nieuwe Intel2,4 en dat vindt ik op het moment snel zat(hij draait zelfs op 1,8mhz)

Ik wil 't gewoon doen omdat het me cool lijkt, het is nog niet eerder gedaan(denk ik).

En zoals ik al zei geld is geen probleem, wegens omstandigheden(de postcode loterij) heb ik nog ongeveer 7500euro voor de koeling >:)
Wat je volgens mij ook nog krijgt is dat er condensatie op dat koelblok komt te zitten.
Zoals iemand al aangaf zal ik inderdaad de boel moeten gaan koelen, maar dat wordt geen probleeml.

Verwijderd

Topicstarter
I bedoelde natuurlijk 'de boel moeten gaan isoleren'

• TukkerTweaker
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21-02 23:07
Even een vraagje? Hoe ga je in godsnaam een of andere radiator in die vriezen hangen? Ik bedoel, waar ga je de buizen naar binnen en buiten lopen in de vriezer?

• enermax
  • Laatst online: 22-02 07:36
Let wel op dat wanneer de pomp uitvalt misschien je water gaat bevriezen en heb je in no time gaatjes in je koper buis. Vooral leuk in combinatie met Methanol :P

• Demo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 21-02 14:57

Demo

Probleemschietende Tovenaar

En vind je pa dat wel goed als je 50 meter koperbuis naar zijn koelcel gaat leggen?

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

• Rappie
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12-02 12:35
Op vrijdag 14 juni 2002 17:18 schreef enermax het volgende:
Let wel op dat wanneer de pomp uitvalt misschien je water gaat bevriezen en heb je in no time gaatjes in je koper buis. Vooral leuk in combinatie met Methanol :P
idd ... als je pomp stil komt te staan dropped die temperatuur dus wel naar -60 graden ... en als je je pc uit zet waarschijnlijk ook naar de -55 ofzo

Verwijderd

Als pomp zou je denk ik gewoon een cv pomp kunnen gebruiken, ga naar de oud ijzer-boer en kijk of ie een oude cv heeft.

Vaak zitten hier pompen bijin die een behoorlijke capaciteit hebben, (je kunt er altijd een voor heen en een voor terug gebruiken) over de temperatuur van het water zou ik me niet druk maken, de pomp wordt hierdoor aleeen maar mooi gekoelt. Maak hem wel eerst schoon deze zijn vaak erg verroest zeker als ze al een tijd staan, leg hem een paar nachten in een emmertje met cola en alle roest is weg.

Ik zou me meer druk maken over de stroom snelheid van het water, het duurt vaak een tijdje voor het water is afgekoelt en een radiator van een bij een is niet erg groot denk ik.

Mijn advies is, ga weer langs de oud ijzer boer. Nu vraag je naar alle oude geisers, hier sloop je met een beetje tijd en grof geweld alle radiatoren uit deze zitten boven de brander.

Deze radiatoren zijn van een andere orde als die in de huiskamer staan. De geiswer radiatoren ook wel schubbenradiator genoemd is ontworpen om water in een zeeeeeer snelle tijd op te warmen. Dit effect komt door de tientallen schotjes die haaks op een kleine waterleiding staan, de waterleiding kronkelt er doorheen. Wat je krijgt is dat de schotjes samen meer dan 10 vierkante meter beslaan en dus veeeeeeeeeeeeeeeel sneller afkoelen.

ik zou er ook sowieso 2 cv pompen in zetten als de een het begeeft neem de ander het over. Bijkomend voordeel hierbij is dat alles niks kost, behalve de buizen en de koelvloeistof.

Ik wens je veel succes

Verwijderd

ik heb nog eens nagedacht:

als je nou eens gewoon een hele cv gebruikt die heeft hetzelfde schottensysteem als ik eerder heb beschreven. Sloop het brander gedeelte er weer uit, laat de rest heel inclusief de pomp en leidingen en kast, ga nu opzoek naar een zeer grote ventilator die zet je erop zodat alle koude lucht erdoor te blazen wat weer sneller doet koelen.

klaar....als de leiding naar je huis er ligt kun je de cv er zo op aansluiten. Kost niets

Als je zo'n cv hebt die in de meeste op zolder staat kun je hem mooi aan de muur schroeven, een oude staande mooi ergens in een hoekje.

Leg trouwens de leidingen in de buis NIET naast elkaar dan warmt de een de ander op.

good luck

Verwijderd

Mafkees, heb je nix beters te doen met dat geld. Als je zo'n extreme koel installatie gaat aanleggen, zorg dan in ieder geval dat je P4 2.4 minstens op 3 ghz gaat lopen anders heb je er nog niet veel aan. Ook kan je ff kijken voor spray dat je zooi waterdicht maakt. Een andere optie is om een vacuum kast te pakken. Alleen een paar nadelen is dat je HDD, DVD en Floppy het meestal niet zo lekker vinden om in vacuum te werken dus die moeten eruit. Je voeding kan je ook een blokje op zetten (Want fan's in vacuum heb je niet zoveel aan)

Maar waarom doe je eigenlijk zo moeilijk (natuurlijk voor de fun) maar is een heat exchange koel systeem (zoals die van dabit?) niet veel leuker en efficienter om te maken? Want volgens mij (ik weet niet zeker) als je water (dus geen echt water) van -40 door 25 meter van gemiddeld 17 graden (temp van de grond bij 20 graden) laat lopen dan kan ik me niet voorstellen dat jij nog op -35 uitkomt eerder -20 ofzo.

Wel een zeer koel project! Alleen zelfs al zou je een vacuum kast maken dan wordt heel het geval nog zo koud dat je ijs rond je kast gaat krijgen. Maar jah, heb je gelijk een diepvries erbij.

Verwijderd

Ik heb ff zitten denken he en ikd enk dat je voor minder geld een beter resultaat kan behalen. Nee bv Dabit's phasechange project....of een vapochill die zin veel goedkoper en werken ook goed. Sloop desnoods een vriezer uit elkaar en bouw dat in in je case....

• Tubby
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21-02 20:00

Tubby

or not to be

Op zaterdag 15 juni 2002 09:50 schreef nitraat het volgende:
Ik heb ff zitten denken he en ikd enk dat je voor minder geld een beter resultaat kan behalen. Nee bv Dabit's phasechange project....of een vapochill die zin veel goedkoper en werken ook goed. Sloop desnoods een vriezer uit elkaar en bouw dat in in je case....
Dat valt je vies tegen denk ik. Hier praten we alleen over een koelcircuit. De koeling zelf is hier al geregeld. Met 1 of 2 cv pompen en behoorlijk wat leiding kom je een heel eind hoor.

tubby.nl - Artes Moriendi - q1 - bf1942 - WoT - pubg - LinkedIN

• Eraser127
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22-02 16:35

Eraser127

Nijkerk

als het water maar goed stroomt zal het niet bevriezen

My Discogs

• Sneaky_Dill
  • Laatst online: 20-02-2025
Je moet ook ff kijken hoeveel warmte de vriezer af kan voeren, dit moet nl. wel hoger zijn dan de warmte die je wilt afvoeren. Anders warmt het hele zaakje langzaam op weetje...

Heb een upgrade nodig =/

Verwijderd

Zet in ieder geval een vette koeler op je cpu ivm condensvorming. Ventilatievoud verdubbelen is de kans op condensvorming verminderen.

heb je al een geiser?

• bredend
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22-02 11:44
Op vrijdag 14 juni 2002 18:01 schreef Weedsmoker het volgende:
[..]

Mijn advies is, ga weer langs de oud ijzer boer. Nu vraag je naar alle oude geisers, hier sloop je met een beetje tijd en grof geweld alle radiatoren uit deze zitten boven de brander.

Deze radiatoren zijn van een andere orde als die in de huiskamer staan. De geiswer radiatoren ook wel schubbenradiator genoemd is ontworpen om water in een zeeeeeer snelle tijd op te warmen. Dit effect komt door de tientallen schotjes die haaks op een kleine waterleiding staan, de waterleiding kronkelt er doorheen. Wat je krijgt is dat de schotjes samen meer dan 10 vierkante meter beslaan en dus veeeeeeeeeeeeeeeel sneller afkoelen.

[..]
Dank je dat ik nu eindelijk weet wat ik gratis uit een 'apparaat' heb mogen slopen >:) :)

Afbeeldingslocatie: http://bredend.f2g.net/picz/radiateur-totaal.jpg

en het is idd meer dan 10m²
Tof apparaat he???? 8-) :P

voor het geval dat je het nog niet wist: http://dabit.trybit.com
Pagina: 1