[Debian Linux] ipv4 niet geladen.

Pagina: 1
Acties:

• AdLentis
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 27-10-2025

AdLentis

Gadget Inspector

Topicstarter
Ik ben bezig met het opzetten van een Debian Linux (2.2r6) servertje, o.a. om internet te delen. Er zitten 2 netwerkkaartjes in die het allebei ook netjes doen. Nu heb ik van iemand een masquerading script gekregen en aangepast, maar die krijg ik niet aan de praat. Ik krijg alleen allemaal meldingen over bestanden of directory's die niet bestaan. Immers de ipv4 subdir bestaat niet in /proc/net/. Hoe zorg ik dat het ipv4 gebeuren wel geladen wordt? Het is _wel_ geïnstalleerd. Ben nog een beetje een newbie, en dit probleem heb ik nog nergens gezien. :?

Ik ben tenminste niet altijd hypocriet!

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:10

deadinspace

The what goes where now?

IPv4 kan niet als module, en zit dus vast in de kernel of helemaal niet. Van 'laden' is met IPv4 dus geen sprake.
En ik weet zeker dat de standaard Debian kernel wel IPv4 heeft (/proc/net/ipv4 bestaat hier ook niet).

Wat voor errors krijg je precies?

• AdLentis

AdLentis

Gadget Inspector

Topicstarter
Op donderdag 13 juni 2002 00:53 schreef deadinspace het volgende:
IPv4 kan niet als module, en zit dus vast in de kernel of helemaal niet. Van 'laden' is met IPv4 dus geen sprake.
En ik weet zeker dat de standaard Debian kernel wel IPv4 heeft (/proc/net/ipv4 bestaat hier ook niet).

Wat voor errors krijg je precies?
Wat voor errors ik in het begin krijg weet ik zo niet, ik zal morgen het script 's via telnet starten, dan kan ik nog ff terugscrollen en gelijk het zootje kopieren.

• _nethack
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15-08 17:04

_nethack

We're all MAD here

/proc/net/ipv4 bestaat inderdaad niet, /proc/sys/net/ipv4 wel.
(Maar dat is op een machine met een 2.4.18 kernel, ik weet niet of die in de tijd van debian 2.2 (2.0.x kernel nog??) ook al bestond, maar het lijkt me haast van wel)

Sometimes you just have to sit back, relax, and let the train wreck itself

• yeadder
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
misschien heb je ee iptables script gekregen. dit zal helaas niet werken icm debian stable, ipchains werkt wel met stable.

weet je ook zeker dat ip_firewall oid in kernel aanstaat ??

en om er zeker van te zijn dat ipv4 op jou bak staat kun je ff dmesg|grep NET4(let op hoofdletters) oid doen. waar schijnlijk komt er dan iets voor bij met tcp en zo dan zit het goed. zo als dit
code:
1
2
3
4
NET4: Unix domain sockets 1.0 for Linux NET4.0.
NET4: Linux TCP/IP 1.0 for NET4.0
IP Protocols: ICMP, UDP, TCP
TCP: Hash tables configured (ehash 16384 bhash 16384)

anders zul je waarschijnlijk een nieuwe kernel moeten maken. met networking_support oid(kun je vinden in general) en voor de firewall ip_firewall oid(kun je vinden in networking options. en uitaard alle andere dingen die nodig hebt.

voor een howto van kernel bakken in debian zou je in de Handleiding Debian GNU/Linux 2.2/. dit is trouwens ook een goede andleiding voor overige zaken van debian stable.
Op donderdag 13 juni 2002 09:17 schreef Operations het volgende:
(Maar dat is op een machine met een 2.4.18 kernel, ik weet niet of die in de tijd van debian 2.2 (2.0.x kernel nog??) ook al bestond, maar het lijkt me haast van wel)
jep die bestaat nog steeds :) maar het is overigens kernel 2.2.X
code:
1
henrik@router:/proc/sys/net/ipv4$

• AdLentis

AdLentis

Gadget Inspector

Topicstarter
Op donderdag 13 juni 2002 09:17 schreef Operations het volgende:
Hmm... ik krijg nu het idee dat ik verkeerd heb zitten kijken. Maar dan snap ik nog niet waarom dat script het niet doet. Vanavond zal ik 't script en de foutmeldingen ff posten, ik zit nu op m'n werk.
Op donderdag 13 juni 2002 09:21 schreef yeadder het volgende:
misschien heb je ee iptables script gekregen. dit zal helaas niet werken icm debian stable, ipchains werkt wel met stable.
Ik heb absoluut een ipchains script gekregen, dit script draait op debian linux 2.2r3 op mijn werk en daar werkt het prima.
weet je ook zeker dat ip_firewall oid in kernel aanstaat ??
Niet 100%, maar volgens mij wel.
en om er zeker van te zijn dat ipv4 op jou bak staat kun je ff dmesg|grep NET4(let op hoofdletters) oid doen. waar schijnlijk komt er dan iets voor bij met tcp en zo dan zit het goed. zo als dit
code:
1
2
3
4
NET4: Unix domain sockets 1.0 for Linux NET4.0.
NET4: Linux TCP/IP 1.0 for NET4.0
IP Protocols: ICMP, UDP, TCP
TCP: Hash tables configured (ehash 16384 bhash 16384)

anders zul je waarschijnlijk een nieuwe kernel moeten maken. met networking_support oid(kun je vinden in general) en voor de firewall ip_firewall oid(kun je vinden in networking options. en uitaard alle andere dingen die nodig hebt.
Ik weet vrij zeker dat ipv4 is geïnstalleerd, aangezien ik zelf een aantal ipv4 modules heb geïnstalleerd in de kernel. Verder kan ik gewoon pingen en downloaden en samba werkt ook gewoon.
jep die bestaat nog steeds :) maar het is overigens kernel 2.2.X
Bij de 2.2r6 die ik heb draaien is dat 2.2.17 om precies te zijn. ;)

• AdLentis

AdLentis

Gadget Inspector

Topicstarter
Dit script heb ik gebruikt. Het script is zo opgezet dat ik het lokaal kan testen. Op dit moment wordt mijn internetverbinding gedeeld door mijn Alcatel Modem. Vanaf mijn modem is dus gateway en router voor netwerk 10.0.0.0/24, en de linuxbak, onderdeel daarvan, dient weer als gateway en router voor netwerk 192.168.0.0/24. Hoe goed dit gaat werken weet ik niet, maar ik moet toch op zijn minst het script foutloos kunnen runnen.

Dit is wat ik terugkrijg als ik hem start:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
james:~# sh masquerade start
: command not found
'asquerade: line 66: syntax error near unexpected token `do
'asquerade: line 66: `for f in /proc/sys/net/ipv4/conf/*/rp_filter; do
james:~#

:? :? :?
Doet mij denken aan problemen met de script-interpreter...

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

Doe eens 'dos2unix masquerade' (zit in pkg sysutils), en probeer hem dan nog eens op te starten...

• AdLentis

AdLentis

Gadget Inspector

Topicstarter
Op donderdag 13 juni 2002 21:45 schreef deadinspace het volgende:
Doe eens 'dos2unix masquerade' (zit in pkg sysutils), en probeer hem dan nog eens op te starten...
GEWELDIG! BEDANKT! HET WERKT!!!... *D >:)

Ik begon eigenlijk al een vermoeden te krijgen dat het hieraan lag, aangezien dit bestandje als attachment via Outlook op de linux-bak is belandt. ;) 'k Wist niet dat dat tooltje bestond, maar ik bewaar hem mooi wel! :9

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

Windows gebruikt een andere manier om regeleindes aan te duiden dan Unices.
Unices gebruiken een enkele Line Feed (0A) om het einde van een regel aan te geven, en DOS/Windows gebruikt Carriage Return (0D) gevolgd door Line Feed (0A). Die Carriage Return wordt dus in Unices gezien als een gewoon teken, maar bash snapt die extra Carriage Return (terecht) niet.
Om de verwarring compleet te maken maakt(te?) MacOS overigens gebruik van een enkele Carriage Return om regeleindes aan te even.

unix2dos en dos2unix strippen de extra Carriage Return van Windows of zetten die er juist bij.

• AdLentis

AdLentis

Gadget Inspector

Topicstarter
Op donderdag 13 juni 2002 23:47 schreef deadinspace het volgende:
Windows gebruikt een andere manier om regeleindes aan te duiden dan Unices.
Unices gebruiken een enkele Line Feed (0A) om het einde van een regel aan te geven, en DOS/Windows gebruikt Carriage Return (0D) gevolgd door Line Feed (0A). Die Carriage Return wordt dus in Unices gezien als een gewoon teken, maar bash snapt die extra Carriage Return (terecht) niet.
Om de verwarring compleet te maken maakt(te?) MacOS overigens gebruik van een enkele Carriage Return om regeleindes aan te even.

unix2dos en dos2unix strippen de extra Carriage Return van Windows of zetten die er juist bij.
Bedankt voor de uitleg, maar ik wist dit al ;) (op dat van MacOS na, maar die is sowieso totaal anders). Ik kreeg dus ook al het vermoeden dat dit hier aan het spelen was, maar wist niet hoe ik zo gauw een goed bestand kon maken, behalve door alles opnieuw in te tikken... :P |:( Het is natuurlijk ook wel te verwachten dat iemand dan zo'n tooltje schrijft! 8-)

Pagina: 1