Toon posts:

voeding (?) problemen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik had altijd een gf2 GTS en heb hier nooit problemen mee gehad. Nu heb ik sinds een weekie een gf4 ti4200 128MB. Vanaf het moment dat ik de kaart erin heb gestopt begonnen de problemen. Toen ik de kaart erin had gestopt kon ik windows niet meer inkomen. Mijn computer stond helemaal vast voordat ik in windows zat. Ik heb toen mijn processor op 1GHz gezet (is standaard een Athlon 1.33GHz). Toen kon ik wel normaal windows opstarten en de drivers installeren en een spelletje spelen. Na zo'n 10-15 minuten stond mn computer weer helemaal vast, net zoals in het begin op 1.33GHz :(
Toen maar weer gereboot, maar elke keer weer hetzelfde... Omdat ie op 1GHz wat langer blijft draaien dan op 1.33GHz dacht ik misschien dat mijn voeding (noname 300 watt) het niet trekt, en op 1.33GHz gelijk crasht maar op 1GHz het nog een minuutje of 10 volhoudt..
Dus heb ik vandaag de voeding uit mijn andere computer gepakt (235Watt) en die erin gestopt. Mijn computer geboot op 1.33GHz. Ik kon nu +/- 5min een 3d app draaien voordat mijn computer weer helemaal vast stond. Dus weer mijn proc op 1GHz gezet. En op die snelheid kon een uurtje of 1.5 gta3'en. Toen stond mn pc dus weer helemaal vast :(
Maargoed, ik dacht dus dat deze voeding wat stabieler was oid. Maar ik wou net dus weer ff gta3'en maar mn pc liep gelijk na 5min weer vast :( Gereboot... nog een keer geprobeerd, gelijk na 10sec vast... nog een keer.. windows gelijk vast.. etc :'(
Ik word hier een beetje moedeloos van want ik dacht dat het een voedings probleem was. Maar na vanavond weet ik dat dus niet meer zo zeker omdat hij nu bijna gelijk vastloopt... misschien temp probleem dan..?
Iemand ENIG id wat dit zou kunnen zijn? Zoals gezegd dit is allemaal begonnen toen ik die gf4 erin heb gestopt...

pc specs
athlon 1333
ECS K7S5A mobo
sparkle gf4 ti4200 128mb
win xp (laatste updates/fixes etc)
detonator 29.42 (heb meerdere versies geprobeerd.. zonder resultaat)

Verwijderd

sowiezo lijkt me een 300 watt voeding wel lekker altijd. En check de cooling van die geforce eens. Werkt het wel voldoende? En kijk naar de cpu temparature. Dat zijn meestal de vastlopers.

• Hatsekie_D
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 14-07 17:45

Hatsekie_D

Doe mij maar een glaasje prik

Lijkt mij toch een voedings-probleem.
Voor een GF-4 moet je echt wel een behoorlijke voeding hebben, helemaal in combinatie met een Athlon 1.3 en waarschijnlijk ook nog een 7200rpm HD?.
300W zou in principe genoeg moeten zijn maar die is idd misschien wat instabiel.
Maar zoals Rafthor al zei: check de temps ook es!

Edit: niet goed gelezen :)

Verwijderd

Topicstarter
Op woensdag 12 juni 2002 23:09 schreef Rafthor het volgende:
sowiezo lijkt me een 300 watt voeding wel lekker altijd. En check de cooling van die geforce eens. Werkt het wel voldoende? En kijk naar de cpu temparature. Dat zijn meestal de vastlopers.
Ik heb/had dus een 300 Watt voeding, en met die 235Watt loopt ie dus minder snel vast..
En voordat ik die gf4 erin had had ik nooit last van vastlopers. Dus dan zou het de temp van die gf4 moeten zijn. Maar wat ik dan weer niet snap dat als ik mijn proc op 1.33GHz heb lopen mijn comp vrijwel gelijk vastloopt, en op 1GHz een tijd kan spelen. Dat lijkt me de temp van die gf4 nou niet dusdanig beinvloeden dat hij erom vast loopt.

Verwijderd

Topicstarter
Op woensdag 12 juni 2002 23:21 schreef Hatsekie_D het volgende:
Lijkt mij toch een voedings-probleem.
Voor een GF-4 moet je echt wel een behoorlijke voeding hebben, helemaal in combinatie met een Athlon 1.3 en waarschijnlijk ook nog een 7200rpm HD?.
300W zou in principe genoeg moeten zijn maar die is idd misschien wat instabiel.
Maar zoals Rafthor al zei: check de temps ook es!

Edit: niet goed gelezen :)
Ik denk dat het toch (ook?) iets met m'n temp te maken heeft. Ik heb net een grote tafel ventilator op m'n comp gezet en toen kon ik weer gewoon spelen... daarna ventilator uitgezet en toen stond m'n windows weer na een halfuur compleet vast. Maar voorheen had ik dus nergens last van met mn gf2, en als het een temp probleem is snap ik niet waarom hij gelijk crasht als ik mijn proc op de default snelheid van 1.33GHz draai. En wat ik helemaal vaag vind dattie met die 235Watt voeding wel goed draait mits ik er een onwijse ventilator op heb staan.

Verwijderd

Op woensdag 12 juni 2002 23:09 schreef Rafthor het volgende:
mee eens hij heeft vast een temp probleem
ik had hier voor een athlon 1400 op een normale manier amper te koelen dat ding

en die 300 watt noname voeding daar verwacht ik niet altijd wonderen van

Verwijderd

Topicstarter
Op donderdag 13 juni 2002 00:15 schreef killerdog het volgende:

[..]

mee eens hij heeft vast een temp probleem
ik had hier voor een athlon 1400 op een normale manier amper te koelen dat ding

en die 300 watt noname voeding daar verwacht ik niet altijd wonderen van
Ja die athlon wordt erg heet. Maar zoals ik al zei, hiervoor heb ik nooit temp problemen gehad met dat ding. Dus aan die temp van die athlon ligt het niet. Alleen dan snap ik dus niet waarom mn hele computer *gelijk* hangt als ik mijn proc op 1333MHz draai... Maakt niet uit hoe groot de koeling is..
MAAR met die 235 Watt voeding draait ie dus wel voor +/- 5min op 1333 MHz.
tis een beetje vaag allemaal, en erg vervelend :'(

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Je had dus al een hoge temperatuur in je kast, en nu dus met die geforce 4 kennelijk helemaal. Misschien tijd voor betere koeling :?
En kun je de temperatuur nergens zien? Misschien is het handig als je ook even de temperatuur postte...

🖥️ | 🏎️ | 🚙

• D-Three
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 01:08
Kan je niet ff je spannings- en temperatuurswaarden bekijken met MBM en deze hier dan posten? Dit zou ons ook al een stuk vooruit helpen.

edit:

Oops, ik had niet gezien dat MadMarky ongeveer hetzelfde vroeg.

Verwijderd

Op donderdag 13 juni 2002 00:29 schreef xerix het volgende:

[..]

Ja die athlon wordt erg heet. Maar zoals ik al zei, hiervoor heb ik nooit temp problemen gehad met dat ding. Dus aan die temp van die athlon ligt het niet. Alleen dan snap ik dus niet waarom mn hele computer *gelijk* hangt als ik mijn proc op 1333MHz draai... Maakt niet uit hoe groot de koeling is..
MAAR met die 235 Watt voeding draait ie dus wel voor +/- 5min op 1333 MHz.
tis een beetje vaag allemaal, en erg vervelend :'(
wil je op houden over een 235 voeding die stampt al weer uit de oertijd

wat is je cpu temp stressed als het je lukt om dat te bekijken anders wat is je cpu temp na 5 min draaien

en hoe zit de voeding in je kast horizontaal of vertikaal
en wat voor kast heb je presies

en je hebt nooit temp problemen gehad dat je weet :Z

die gf4 zit onder je cpu en warme lucht stijgt omhoog

Verwijderd

de kans bestaat dat je voeding het niet trekt maar kijk eerst naar je temp wat voor koeler heb je op die t bird zitten en welke koel pasta of dat plakkertje dat er onder zat

Verwijderd

Topicstarter
Op donderdag 13 juni 2002 12:18 schreef killerdog het volgende:

[..]

wil je op houden over een 235 voeding die stampt al weer uit de oertijd

wat is je cpu temp stressed als het je lukt om dat te bekijken anders wat is je cpu temp na 5 min draaien

en hoe zit de voeding in je kast horizontaal of vertikaal
en wat voor kast heb je presies

en je hebt nooit temp problemen gehad dat je weet :Z

die gf4 zit onder je cpu en warme lucht stijgt omhoog
Als je nou eerst eens goed leest wat ik zeg. Met die 235 Watt voeding (die uit mijn andere comp komt) kan ik dus wel een tijd spelen en met die 300 watt voeding niet.
De voeding hangt buiten mijn kast.. M'n temps zijn ongeveer proc 50 en mobo 30 stressed. Maar het ligt niet aan de temps van mijn proc. Want die zijn altijd al zo geweest. Nog hoger zelfs, want ik heb er nu een grote ventilator op staan. Ik zal binnenkort eens kijken of ik een 350-400 kwaliteits voeding kan lenen om te kijken of hij dan helemaal stabiel blijft ipv een half uurtje..

• D-Three
Op donderdag 13 juni 2002 23:09 schreef xerix het volgende:

[..]

Als je nou eerst eens goed leest wat ik zeg. Met die 235 Watt voeding (die uit mijn andere comp komt) kan ik dus wel een tijd spelen en met die 300 watt voeding niet.
De voeding hangt buiten mijn kast.. M'n temps zijn ongeveer proc 50 en mobo 30 stressed. Maar het ligt niet aan de temps van mijn proc. Want die zijn altijd al zo geweest. Nog hoger zelfs, want ik heb er nu een grote ventilator op staan. Ik zal binnenkort eens kijken of ik een 350-400 kwaliteits voeding kan lenen om te kijken of hij dan helemaal stabiel blijft ipv een half uurtje..
Wij proberen gewoon alle mogelijkheden te overlopen en zonder concrete waarden konden wij niks zeggen hé :)
De temperaturen lijken redelijk maar het kon toch zijn dat de GF4 de temperatuur in je case deed stijgen?
Kan je ons even de spanningswaarden meedelen? Kan je bekijken in je BIOS of met Motherboard Monitor (MBM) ofzo.

Verwijderd

Topicstarter
Op donderdag 13 juni 2002 23:21 schreef Laagvliegerke het volgende:

[..]

Wij proberen gewoon alle mogelijkheden te overlopen en zonder concrete waarden konden wij niks zeggen hé :)
De temperaturen lijken redelijk maar het kon toch zijn dat de GF4 de temperatuur in je case deed stijgen?
Kan je ons even de spanningswaarden meedelen? Kan je bekijken in je BIOS of met Motherboard Monitor (MBM) ofzo.
Dat is waar :)

M'n spanningswaarden:
+12 = 12.59
+5 = 4.99
-12 = -11.75
-5 = 0.00 (foutje in mbm denk ik :o)
+3.3 = 3.2

Met die 300 Watt voeding liggen de waarden ongeveer hetzelfde alleen de +5v is daar < 4.6v en de +12 is >12.80

Verwijderd

Op donderdag 13 juni 2002 23:32 schreef xerix het volgende:

[..]

M'n spanningswaarden:
+12 = 12.59
+5 = 4.99
-12 = -11.75
+3.3 = 3.2

Met die 300 Watt voeding liggen de waarden ongeveer hetzelfde alleen de +5v is daar < 4.6v en de +12 is >12.80
die 300 watt is dan afgekeurd in mijn ogen
en ik moet zeggen die 235 watt doet nog goed zijn best maar heeft het ook duidenlijk moeilijk of te wel een andere voeding is op zijn plaats

ik hou het ook mogenlijk dat je cpu niet toppie meer is je temp nu is 50 graden stressed met grote fan
met voeding in je kast simpel koelertje natuurlijk plakkertje er vast onder geen airflow kast dicht wat zou ie dan worden te hoog dus
en die voeding zal ook flink met de voltage van de v core aan het spelen geweest zijn

• LordHuberti
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21:31

LordHuberti

Help?

de plus 5 van 4,6 is veel te weining, officeeel mag die niet onder de 4,75 komen. zit je daar onder kan je last krijgen van instabiliteit.

Ik denk dat je dus toch beter naar een nieuwe voeding kan kijken. Die 235 watt ziet er misschien in windows wel goed uit maar zosnel je een game gaat doen zal die ook wel onderuit gaan.

.........

• D-Three
Op donderdag 13 juni 2002 23:32 schreef xerix het volgende:

[..]

M'n spanningswaarden:
+12 = 12.59
+5 = 4.99
-12 = -11.75
+3.3 = 3.2

Het is zoals killerdog zegt, die 300W voeding is afgeschreven! Raar eigenlijk, maar die van 235W presteert dus opmerkelijk beter.
4.99V is goed, maar die 12V lijkt me wel heel raar. Vooral omdat die 12V nog meer zal stijgen als jouw 5V daalt!
Ik stel voor om jouw harde schijven, CD-ROM en DVD-spelers, diskettestations, zip drives, ... eens aan die 300W voeding te koppelen zodat enkel nog jouw mobo aan die 235W voeding hangt.
Pagina: 1