Op donderdag 13 juni 2002 00:29 schreef exter het volgende:
Waar haal jij die 40A vandaan?
Beetje processor verbruikt 100 Watt, voltage is daarbij 1,8 volt. (een t-bird)
Ampere is dan 100 : 1.8 = 55 Ampere
Als er een grote stroom door je processor loopt, dan loopt het niet door één "schakeling", maar door vele duizenden transistoren.
En dat bedoelt Juicy.
Dat hoef je dus niet af te doen met geblaat als je het niet begrijpt.
Wat Joucy zei kon ik ook nog wel bedenken, schiet ik dus niets mee op.
Houd er rekening mee dat de stroomkring via de processor pinnen loopt.
Misschien is het wel zo dat het totale ampere verdeeld wordt over een aantal processor pinnen.. want vergis je niet, al die pinnetje staan met de core in contact door hele kleine draadjes .01 milimeter, en geloof me daar kan bijna geen stroom doorheem.
Toch nog geen goed antwoord dus.
Daar komt nog bij dat er kortstondig best een stroom van 40A door een naald kan.
Dar zal wel maar daar hebben we het niet over, we hebben het over een processor (en die staan meestal langer onder stroom

)
Op woensdag 12 juni 2002 23:11 schreef Illusion het volgende:
euhm... die 40 ampere door een naald kan in een processor vanwege: ZEER korte afstand, beter geleidingsmateriaal, veel koeling...
Volgens mij ging het altijd om de dikte van de draad, ipv de lengte ??
Je zei dat 40 ampere veel was? kijk maar even hierboven 55 ampere is veel waarschijnlijker.
Op woensdag 12 juni 2002 23:12 schreef GoUdViS het volgende:
Er gaat geen 40Ampere door je processor!

, dat zou hem opblazen denk ik. Ik denk dat je 40mA bedoeld. Dat kan denk ik wel en als het niet zo is een draad in een moederbord een veeel beter geleider dan de naald.
Electronen migratie is volgens mij als je teveel electronnen op een te kleine weg gooit of teveel stroom op zo'n kleine weg dat de electronen dan niet meer die weg gaan volgen. En hierdoor ga je dataverlies krijgen (de 1en en 0en zijn electronen)
No offence, ik denk dat jij ook nog wel wat kan leren in dit topic.
Op donderdag 13 juni 2002 08:10 schreef AcouSE het volgende:
Laten we voor het gemak even zeggen dat een moderne processor is opgebouwd uit 10-tal miljoen paren, waarvan er bij een transitie 10 miljoen paren schakelen. 40A/10x106=0,4mA per paar. Da's toch niet zo bijzonder?
Om te beginnen, dank je voor je serieuze bijdrage!
Wat ik aan het laatste stuk van je verhaal niet snap is dat je de stroom verdeeld over het aantal paren schakelingen.
Dat is dus al in de core.
Maar de processor krijgt zijn stroom via een paar processor pinnen (natuurlijk lang niet allemaal).
Deze paar pinnen verdelen de 55 ampere, pinnen zijn dik dus ok het zou wel kunnen.
Maar vervolgens staan die pinnen met de core in verbinding door hele kleine lasdraadjes. En die Zijn echt heel dun.
Hoa kan dat dan?
Ik denk namelijk dat als je die lasdraadjes van alle pinnen bij elkaar pakt, dat ze samen nog maar een diameter hebben van .1 MM en daar kan nooit 55 ampere doorheen