Toon posts:

bootprobleem met asus a7v

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
een huisgenoot van mij heeft van een vriend een asus a7v (/s462/ata100) gekocht. Na de pc inelkaar geschroeft te hebben wil de pc wel aan, herkent ie alle hardware, maar wil ie van niets booten.
In het bios staat de bootsequence op
1. flop
2. ata 100 controller
3. dvd speler
4. hdd(op de normale ide controller)

Bij het opstarten herkent ie het geheugen, processor, hdd, flop en geeft ie een lijst met alle PCi devices en hun IRQ's, maart daarna als ie naar een bootable disk zou moeten zoeken doet ie niets meer.
In het bios staat alles default, hdd zowel aan de ata 100 controller als aan de normale ide controller gehangen.
Ook alle overig hardware er weer uitgehaald.

Wie kan mijn huisgenoot helpen, want hij baalt ontzetten (ik ook, want ik moet hier alle problemen oplossen en ik weet het even ook niet meer).

Overige specs:
350 watt voeding
duron 1200
192 Mb geheugen (128@133+64@100) staat in bios op 100
maxtor 8.4 GB hdd
intel 740 videokaart

edit:

bios versie is 1005b (kan dit??) en in het bios geeft ie bij de hardware monitor dat de Vcore 1.35V is en hij geef tdit in het rood, wellicht dat hier het probleem zit

• Frankie02
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 31-08-2025
Ik denk dat je een nieuwer biosje moet flashen...

Verwijderd

Topicstarter
dat gaat niet om dat ik ook niet van de flop kan booten,
en voor een hotflash moet ik iemand hebben met het zelfde mobo en die ken ik niet

• CyberTijn
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 04-08 16:00
kijk eens of de kabel van je mobo naar je floppydrive goed vastzit.....
ik heb dat zelf ook weleens gehad, moest hem effe wat beter aanduwen en toen deed ie het weer :P

• superjoost
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 08:45
vaag hee, volgens mij is je mobo defect..

• Darkvater
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 26-08-2024

Darkvater

oh really?

effe heel dom: heb je de voedingskabel/datakabel voor je floppy niet omgekeerd erin gezet?

Anders kan je natuurlijk nog altijd je HD eruit halen, die in zijn nieuwe PC stoppen en van die HD booten, kijken of die dan wat doet.

Windows Vista? *NEVER* Het waarom - Opera forever!!!
I've seen chickens that were more menacing. Chickens in a coma. On ice. In my fridge

Verwijderd

Topicstarter
kabel van de flopdrive zit goed vast en op de goede manier (ik heb hem ook omgedraaid en toen bleef het lampje steeds branen dus zat ie in eerste instantie goed)

mijn harde schijf erin hangen gaat zeker niet lukken omdat ik twee schijfjes in RAID 0 heb staan, maar op zijn hdd staat win xp welliswaar van zijn vorige configuratie (celeron 350 + een of ander bijpassend mobo)

mobo werkte tot voorkort bij die vriend in zijn pc, dus waarschijnlijk niet kapot, of kan ik dat op een of andere manier testen??

• wkunee
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
hoi
heb ik ook gehad met mijn asus a7v toen ik een harde schijf op mijn ata100 controller zette...fix het door bios 1008 te flashen..heb ik ook...oo en check je bios heeeeel goed..

Verwijderd

Topicstarter
Nogmaals: IK kan het bios NIET flshen omdat ik de floppy drive ook niet kan benaderen, ik kan van geen enkel device booten

• kleefding
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12-08 08:28
zit er geen beveiliging op?

misschien stomme vraag, maar het is lang geleden dat ik een a7v had

• wkunee
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
kan wel...zekers...heb het gedaan op deze manier...had toevallig iemand in de buurt met zelfde mobo..start die computer..haal zijn bios eruit...jouwe erin...TERWIJL IE AANSTAAT!!...kan wel met tangetje...en flashen maar..bios is makkelijk te verwijderen

• Mr.Wop
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 14-07 13:17
Never mind.....

Verwijderd

Topicstarter
ik ken niemand met het zelfde moederbord, dus hot-flashen zit er niet in.

Over die beveiliging: er zit geen bios pw of opstart pw op, of bedoel je een andere beveiliging?

dat probleem van de Vcore is opgelost

Verwijderd

Topicstarter
Het opstart probleem is nog niet opgelost, iemand nog suggesties?

We hebben ook al andere kabels geprobeerd (voor flop en hdd) en we hebben een andere floppy drive geprobeerd, maar nog niets wil helpen.

• Smarron
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23:26

Smarron

The bend

Zit je nog steeds met die 1.35 Volt van de VCore ??
Hoe krijg je dat trouwens voor elkaar ???

Er zitten een aantal jumpers op het moederbord, verander die eens tot je 1.75 hebt ofzo (Als ze daar dan niet al op staan).

Anders lijkt het mij defect.

-=Dell Inspiron 7591=- -=Samsung Galaxy A52s 8GB=- -=Nikon D750=- -=Flickr=-

• itsme
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Weet je zeker dat hij een ASUS A7V heeft???

Die worden namelijk niet meer verkocht, een A7V266 A7V333 is waarschijnlijker, ook omdat de biosversie zo laag is.

Check dit eerst eens voor ons.

"If God wanted us to have unlimited free energy He would have put a giant fusion reactor in the sky"

Verwijderd

zit je koeler goed aangesloten? heb je hem proberen op te starten met alleen videokaart, 1 reepje mem en een bootfloppy drive? of als het misschien aan de floppydrive ligt met alleen de DVDspeler erin die bootbaar is. zet eens de jumpers van het mobo op automatisch, misschien dat dat helpt. is je proc misschien overgeklokt?? toevallig op vaste mp en staat de fsb op 133Mhz?

succes

Verwijderd

Op donderdag 13 juni 2002 10:09 schreef Bakkus het volgende:
Het opstart probleem is nog niet opgelost, iemand nog suggesties?

We hebben ook al andere kabels geprobeerd (voor flop en hdd) en we hebben een andere floppy drive geprobeerd, maar nog niets wil helpen.
Is het wel een ata100-harddisk?
Kan je met fdisk wel de disk zien?

• Jake
  • Registratie: September 1999
  • Niet online
Op woensdag 12 juni 2002 22:12 schreef Bakkus het volgende:
bios versie is 1005b (kan dit??) en in het bios geeft ie bij de hardware monitor dat de Vcore 1.35V is en hij geef tdit in het rood, wellicht dat hier het probleem zit
Die bios versie kan heel goed met een A7V (KT133), dat BIOS is alleen aardig oud (te oud voor een Duron met morgan core).

Maar misschien kan je het aan de praat krijgen door alles met jumpers in te stellen: multiplier = 12, FSB = 100 en Vcore = 1.75V

Dan heb je kans dat het werkt, ik zou alleen dan even snel BIOS 1011 flashen (dat is de nieuwste voor de classic A7V).

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor jullie reacties,

Hier even de antwoorden op jullie vragen/ suggesties

het probleem met Vcore is inmiddels opgelost, dit was een verkeerde jumper instelling.

Het is inderdaad en A7V en niet de A7V133 of A7V266, het moederbord is tweedehands van een vriend, waar hij wel werkte.

Koeler is goed aangesloten en draait gewoon zijn rondjes (+/- 3000rpm volgens de info uit het bios)

Heb inderdaad alle overige hardware eruitgehaald, alleen zat er continu 2 geheugen reepjes in, ik zal nog eens proberen er eentje uit te halen.

de flopdrive is het waarschijnlijk niet, ik heb ook een andere drive geprobeerd en dat wil niet helpen

Junpers staan op automatisch en het de processor is niet OC'ed, hij is er nieuw opogegaan zonder te unlocken of iets dergelijks.

De FSB staat op 100 mhz omdat een reepje geheugen 100mhz is.

Ik kan NIETS booten, dus fdisk opstarten zit er ook niet in.

Zou het probleem zijn dat het bios te oud is voor een nieuwe duron???.
Als dat het geval is, hoe moet ik dan het bios flashen??

• Jake
  • Niet online
Op vrijdag 14 juni 2002 10:00 schreef Bakkus het volgende:
Koeler is goed aangesloten en draait gewoon zijn rondjes (+/- 3000rpm volgens de info uit het bios)
Let bij een nieuwere bios op dat je NIET aanzet dat de PC uitmoet (of moet gaan piepen) bij te lage/geen toeren CPU-fan (3000 is namelijk te laag voor die meting). Startup-fan check (oid) kan wel aan, maar dat moet je zelf weten.
Heb inderdaad alle overige hardware eruitgehaald, alleen zat er continu 2 geheugen reepjes in, ik zal nog eens proberen er eentje uit te halen.
Dat is zeker goed, om ze even apart te proberen, kans dat ze allebei (net zo) brak zijn is niet heel groot.
Junpers staan op automatisch en het de processor is niet OC'ed, hij is er nieuw opogegaan zonder te unlocken of iets dergelijks.
Zet al de jumpers op Manual (met de juiste waarden), ook al is ie nog locked. Dit is wat Asus aanbeveelt met een A7V en een nieuwe Duron (dat het niet altijd nodig is, is niet belangrijk).
De FSB staat op 100 mhz omdat een reepje geheugen 100mhz is.
Een A7V krijg je erg moeilijk boven de 110 FSB (tenzij je een nieuwe revisie hebt: 1.04 of 1.05). Maar ondanks dat je FSB op 100 staat kan je je mem op 133 hebben staan (is een optie in het bios), let daar dus even op.
Zou het probleem zijn dat het bios te oud is voor een nieuwe duron???.
Als dat het geval is, hoe moet ik dan het bios flashen??
Het bios is sowieso te oud voor correcte werking van je Duron-morgan, wat precies de symtomen daarvan zijn is moeilijk te zeggen. Ik zou gokken dat flashen er mee moet lukken...

Een optie zou zijn: probeer een oude Duron/Athlon-TB te scoren. Wil je mijn Duron uit PC1 overnemen? Koop ik wel een Athlon T'bred *D

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt allemaal voor de reacties.

De oplossing was een nieuw bios dat de 'te' nieuwe duron wel ondersteunde. Hij heeft een 'oude' processor van een vriend geleend en zijn bios geflashed. Nu werkt zijn nieuwe duron perfect.

Verwijderd

kijk nou eens waar een vriend met een duron niet goed voor is >:)

Verwijderd

Op zondag 16 juni 2002 23:19 schreef Bakkus het volgende:
Bedankt allemaal voor de reacties.

De oplossing was een nieuw bios dat de 'te' nieuwe duron wel ondersteunde. Hij heeft een 'oude' processor van een vriend geleend en zijn bios geflashed. Nu werkt zijn nieuwe duron perfect.
Hey bakkus kerel.. ik zit nu precies in hetzelfde schuitje als jij gezeten hebt.. mijn oude cpu thunderbird op de asus a7v is doodgegaan op de een of andere vage manier.. en kep nu een nieuwe duron 1300 mhz en bij mij hangt die ook na de device listings is het misschien mogelijk dat als ik hem nie aan de praat kan krijgen dat ik de bios bij jullie kan laten flashen?? :)
ik ga eerst nog ff kijken of ik via jumpers misschien nog wat kan doen anders weet ik et ook niet..anders kunnen we misschien wat afspreken ??thx alvast greetzzz ron..*D

• Chop2000
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14-08 21:26

Chop2000

Vroem

hmmmz, ik heb nu een t-bird 1333 (266 fsb versie) op mijn standaard a7v zitten :) gekocht van een noob die hier in de straat woont voor 35 pleuro's :) loopt nu 12.5x103=1339 Mhz :) hoger wil de MP niet (moederbord heeft de optie niet :( ) maar ik draai nog met bios 1002 ofzo...

niks

Verwijderd

Bakkus 1 vraagje welke biosupdate heb jij gepakt?
Staan er 2 op de website van asus de 1007 en de 1011 maar in beschrijving staat niets over het verhelpen van problemen met nieuwe cpu's :'(.. als je ff je kan zeggen welke je gebruikt hebt graag thx.. greetings..:)

• Jake
  • Niet online
Voor de classic A7V (KT133) heb je 1011 nodig. 1007 ondersteund de morgan-core niet (1008x tot 1010A wel, bij 1008 is het geloof ik experimenteel).

Gewoon 1011 flashen dus, maar alleen bij de originele A7V.

Verwijderd

Topicstarter
Op maandag 17 juni 2002 22:16 schreef snowbo het volgende:
Bakkus 1 vraagje welke biosupdate heb jij gepakt?
Staan er 2 op de website van asus de 1007 en de 1011 maar in beschrijving staat niets over het verhelpen van problemen met nieuwe cpu's :'(.. als je ff je kan zeggen welke je gebruikt hebt graag thx.. greetings..:)
Ik heb toen de 1011 gepakt en die werkt uitstekend

Succes
Pagina: 1