[Delphi] Gameport/Printerpoort uitlezen?

Pagina: 1
Acties:

• BM
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 05-09 19:59

BM

Admin Softe Goederen
Topicstarter
'Avond allen.

Even een vraagje.
Hoe moeilijk is het om in delphi een printerport of een gameport uit te lezen?
Dus als ik zegmaar op een (nog te bouwen) kastje een knop in duw, dat ik dat in delphi opvang, en daar op kan reageren.
Is het überhaupt mogelijk (neem aan van wel).
Heb gezocht met google en heb hier gezocht, maar ik kan weinig vinden icm Delphi.
Volgens mij moeten er wel componenten voor zijn, maar goed.
En al zou ik die hebben, hoe moeilijk is het om zoiets werkende te krijgen? Programma en kastje. Voor de aansluiting op port zullen zat schemas te vinden zijn.

Advies is welkom, als blijkt dat het heeeeel moeilijk is begin ik er nieteens aan :) al zou het wel goeie oefening zijn denk ik.

Thanks in advance.

Xbox
Even the dark has a silver lining

• whoami
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11:59
Kan je dat niet opvangen met DirectInput?

https://fgheysels.github.io/

• BM

BM

Admin Softe Goederen
Topicstarter
ik heb eerlijk gezegt geen id, ben een beetje erge n00b op dit gebied. Heb sowieso nog niet zoveel programmeer ervaring (alleen delphi ken ik wat nuttige dingen mee).
Wilde daarom ook weten of het een beetje haalbaar is.

Xbox

• whoami
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11:59
Je hebt nog niet veel programmeerervaring, en je wilt al direct een device maken en dan nog eens dat device gaan uitlezen... Denk dat het een beetje hoog gegrepen is voor iemand met geen programmeerervaring.

https://fgheysels.github.io/

• .oisyn
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 03-09 13:30

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

voor de joystick kun je van de win32 api functies gebruik maken (de joy* functies)

LPT poort kun je openen met CreateFile, maar ik betwijfel of ie m dan opent zoals je wilt (namelijk zo dat je er data heen kunt sturen... waarschijnlijk wil je de pin-informatie gewoon uitlezen)

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

• BM

BM

Admin Softe Goederen
Topicstarter
Op woensdag 12 juni 2002 22:25 schreef whoami het volgende:
Je hebt nog niet veel programmeerervaring, en je wilt al direct een device maken en dan nog eens dat device gaan uitlezen... Denk dat het een beetje hoog gegrepen is voor iemand met geen programmeerervaring.
dat wilde ik dus weten, geloof ik dat ik dan maar meer ervaring ga op doen :)

d8 dat er misschien een makkelijk manier was om zoiets te regelen, maar iig bedankt :)

Xbox

• ArieProductions
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 27-11-2024
Boek van Elektuur is wel een aardig opstap. (titel: Schakelingen voor de buitenwereld). Ik heb zelf de vorige versie en er staan best leuke makkelijke dingen in om te bouwen.

Met de bijgeleverde software is het maken van zo'n knopje vrij simpel. Het wordt namelijk als voorbeeld uitgewerkt in Delphi en VB, en is echt maar een paar regels code en beetje soldeerwerk.

"Quidquid latine dictum sit, altum videtur" (Whatever is said in Latin sounds profound)

• BM

BM

Admin Softe Goederen
Topicstarter
tnx

zal daar eens naar op zoek gaan denk ik.

Xbox

• MisterE
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 28-08 19:15
gewoon een pin hoog (1) maken is vrij gemakkelijk met Delphi in ASM, er zijn ook components voor (op www.torry.net)

Probleem is alleen dat w2k/xp niet toestaat om op assembly niveat data te verzenden, maar daar zijn dll's voor te vinden....

• ArieProductions
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 27-11-2024
Met dat boek van Elektuur wordt een *.dll meegeleverd (op cd dan :))
Ik heb deze alleen niet getest onder W2K/XP, op NT werkte het wel en daar mag je ook niet zomaar via code aan je hardware prutsen.

"Quidquid latine dictum sit, altum videtur" (Whatever is said in Latin sounds profound)

• itsme
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Gewoon doen!!!

Mijn proggie com control ben ik ook gewoon als n00b aan begonnen. Je leert er een hele hoop van.

(ook grappig als t af is is dat mensen ineens denken dat je er een hele hoop verstand van hebt :+ )

Ik weet niet precies wat je wil doen, maar als het de bedoeling is winamp aan te sturen heb ik wel wat info voor je.

Ook wat delphi broncode hoe ik een en ander heb aangepakt. (mbt winamp interface dus, niet de interface zelf.)

"If God wanted us to have unlimited free energy He would have put a giant fusion reactor in the sky"

Verwijderd

ach er zijn genoeg delphi componenten die dit voor je doen. Sleur pleur en codeur om het zo te zeggen. Kijk maar eens op torri.net of delphi super pages

• Sjnirk
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 27-03-2025

Sjnirk

Hie vrieve

op bol.com, krijg je er een perfect boek voor, met een dll hoe je alles makkelijk kunt aanroepen, en ontzettend veel voorbeelden

Bikkelen gebeurt pas na 2:00

• jopiek
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-08 19:56

jopiek

Tja... 'ns ff denken.

Lees hiervoor "pc poorten onder windows anders benut" van Elektuur! (i.p.v. die andere)

goed boek... op www.torry.net was zoals gezegd wel een componentje voor het aansturen van de poort, een driver (voor NT) kun je vast wel opduikelen in LCD-threads...

Cogito Ergo Credo

• BM

BM

Admin Softe Goederen
Topicstarter
Op vrijdag 14 juni 2002 10:24 schreef its_me het volgende:
Gewoon doen!!!

Mijn proggie com control ben ik ook gewoon als n00b aan begonnen. Je leert er een hele hoop van.

(ook grappig als t af is is dat mensen ineens denken dat je er een hele hoop verstand van hebt :+ )

Ik weet niet precies wat je wil doen, maar als het de bedoeling is winamp aan te sturen heb ik wel wat info voor je.

Ook wat delphi broncode hoe ik een en ander heb aangepakt. (mbt winamp interface dus, niet de interface zelf.)
winamp aansturen lukt me wel opzich :)
Tis de bedoeling dat als een knop ingedrukt word, mijn progje daarop wat messages naar windows stuurt (zie het als extra knoppies voor in een spel).
Zou ik met jouw code daar wat aan hebben? :)

Xbox

Pagina: 1