Cd speler: display slijtage?

Pagina: 1
Acties:
  • 358 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Xanax959
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 17:23
Hallo,

Ik heb al een poosje een Luxman DZ-03 cd speler, eentje met een buizentrap :)
Het ding heeft een (vind ik) perfect geluid, alleen het display lijkt wat aan slijtage onderhevig te zijn. De linkerhelft van de display is donkerder dan de rechterhelft. Het is geen display met achtergrondverlichting, maar gewoon zo'n standaard fluorescent ding.
Het display heeft trouwens ook nog drie dimstanden en kan uitgeschakeld worden. (ja heel nuttig ja...)
Zou het gewoon slijtage zijn of is het een voedingsprobleem? Dan kan ik er tenminste nog wat aan doen.

Atari portfolio Dos 2.11

• AlterEgo
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Dat is slijtage.
Ik heb hetzelfde bij een videorecorder: de klok die altijd aan is is een stuk lichtzwakker dan de rest van het display, dat alleen in gebruik is als het apparaat in werking is.

• Xanax959
Helaas, slijtage dus, maar toch blijft het raar dat de helft zwakker is, en dat alles gewoon uit is als ik de cdspeler uit zet...
Ik denk nu dat het misschien door de warmte van de buizen komt, die aan de linkerkant van de display zitten.

Atari portfolio Dos 2.11

Verwijderd

Dat uitschakelen van het display dient om storingen tegen te gaan. Zijn zelfs cd-spelers en amp's die voor het display aparte voeding hebben. Ik denk dat het toch ingebouwde backlight van lcd is (voor de letters in dit geval). Anders zou je in donker nooit display kunnen zien.

• Xanax959
Nee, het is geen lcd displaytje met een lampje erachter...
Het is een gewoon huis tuin en keuken display dat je b.v. ook in videorecorders kan vinden. Het ding gloeit van zichzelf, inwezen is het gewoon een veredelde buis. Dezelfde techniek zit ook in mijn Onkyo receiver en mijn Yamaha dvd speler. Allebei recente apparatuur.

Atari portfolio Dos 2.11

Verwijderd

Misschien een domme opmerking maar ik dacht ook eens dat een display van een Pioneer midiketen "versleten" was.

Toen ik het ding openmaakte, bleek dat er een fijn laagje stof op de display en de binnenzijde van het afdekglas zat. Na reinigen was alles terug helder.

edit:

Toestel stond wel in een kamer waar nogal veel gerookt werd.

• Asclepius
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13-08 07:08
Dit probleem komt mij ook bekend voor. Wij hebben hier thuis een losse componenten set van kenwood. De tuner daarvan heeft een display met een klokje dat altijd brand, ook als de rest van de stereo gewoon uit is.
Het display van de versterker en de cd-speler, die alleen branden als ze aanstaan, is echter veel scherper. Ik neem aan dat er dus toch een soort slijtage optreed na verloop van tijd.
Ik ga in ieder geval eens kijken of er stof in zit.
Pagina: 1