[debian] dhcp niet als su, wel root?

Pagina: 1
Acties:

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23:00
heb gisteravond pc eens voor de gein uitgezet 1 tip nooit doen :+

nu is er dus iets emt de dhcp-client hoe dat komt vraag ik me ook af, sloot netjes af met shutdown -h now ?
nouja goed, nu wil ik dus de dhcp-client starten als normal user in een terminal met SU vele kennen dit commando wel:)
nou hij probeerd keurig te connecten maar connectie word dus tegengehouden door rechten van de root.
log ik nu met X in als root, dan mag ik het programma wel weer runnen. heb al geprobeerd de rechten te evranderen nou hij zegt dat ze evranderd zijn maar kunnen starten ho maar :(

-rwxrwxrwx 1 root root 32632 Jun 12 21:18

zo ziet het regeltje er nu uit, chmod en dergelijke werkt niet?

* GeeMoney denkt nou niet dat eht zo verstandig is zichzelf tot de Root groep te bevestigen ?

Verwijderd

Huh, euh, het is vrij normaal dat alleen root interfaces up en down kan benngen.

Het is dus ook niet vreemd dat alleen root in eerste instantie de dhcp-client kan gebruiken.

Wat dit met X te maken heeft, snap ik niet zo goed eerlijk gezegd.

Het ziet er gewoon uit als een missend symlinkje in je runlevel dirs (SysV)

• GeeMoney
Op woensdag 12 juni 2002 21:48 schreef Nelske het volgende:
Huh, euh, het is vrij normaal dat alleen root interfaces up en down kan benngen.

Het is dus ook niet vreemd dat alleen root in eerste instantie de dhcp-client kan gebruiken.

Wat dit met X te maken heeft, snap ik niet zo goed eerlijk gezegd.

Het ziet er gewoon uit als een missend symlinkje in je runlevel dirs (SysV)
normaal kon ik deze up brengen met su in een terminal dus:
su pass van root en dan netwerkie upbrengen heeft altijd gewerkt.
sinds vandaag dus niet meer terwijl ik dus nix evranderd heb want heb de hele dag gewerkt :)
nu moet ik dus compleet als root inloggen wil ik hem pas kunnen starten :?

* GeeMoney die SysV snap ik dus helemaal nix van :) moet ik nog maar eens nader, heel nader bekijken ...

Verwijderd

Probeer `su -` maar es. Dat is nagenoeg hetzelfde als een losse login sessie starten, dus je krijgt dan ook het environment ge-export van de betreffende user waar je heen su-t.

Verwijderd

ik snap echt niet wat je nu precies bedoelt :o

Wil je zeggen dat hij het niet doet als je su gebruikt :?

Gebruik dan eens een loginshell en doe dus "su -" in een terminal als gewone user en kijk of het dan wel werkt.

• GeeMoney
Op woensdag 12 juni 2002 22:06 schreef Nelske het volgende:
ik snap echt niet wat je nu precies bedoelt :o

Gebruik dan eens een loginshell en doe dus "su -" in een terminal als gewone user en kijk of het dan wel werkt.

je slaat de spijker op zijn kop :P zal het eens proberen met de su - optie :)

• GeeMoney
verdomd! :D

su -

optie werkt wel, niet als vanouds maar verandering is aanvaardbaar :)

Verwijderd

Dan betekent het waarschijnlijk gewoon dat er een verandering is in de PATH variabele.

Als je su alleen doet, dan neem je de complete environment van de gewone user mee, zoals Hieronymous hierboven al terecht opmerkt :)

• GeeMoney
Op woensdag 12 juni 2002 22:32 schreef Nelske het volgende:
Dan betekent het waarschijnlijk gewoon dat er een verandering is in de PATH variabele.

Als je su alleen doet, dan neem je de complete environment van de gewone user mee, zoals Hieronymous hierboven al terecht opmerkt :)
idd, maar dan nog best redelijk vaag hoe die zomaar veranderd is, toch maar eens de familie ondervragen hier >:)

Verwijderd

Erg fout als je je familie met jouw usertje laat spelen ;)

• GeeMoney
Op woensdag 12 juni 2002 22:44 schreef Hieronymus het volgende:
Erg fout als je je familie met jouw usertje laat spelen ;)
doe ik ook niet maarja als ze beeldscherm knopke in drukken en ff op willekeurige toetsen rammen :P
me broertje (tweeling) tracht nog weleens mozilla op te starten onder linux maarja wat ie verder doet als ik er niet ben ?
al heb ik hem gezegd dat ie vriendelijk met zijn t*kken van me pc'tje af moet blijven gehe zal hem voortaan ff op alt-f2 zetten >:)

Verwijderd

Veel makkelijk als je er niet bent: `vlock -a` >:) Laat hem dan nog maar es proberen in te loggen... Wel op een gewone console doen natuurlijk... Er is ook zoiets als xlock, maar dan kan je geloof ik nog naar een normale terminal switchen...

• GeeMoney
phat :7
Pagina: 1