[linux] herpartitioneren home partitie

Pagina: 1
Acties:

• JaQ
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:50
Ik heb hier een dual boot machine draaien.
1 maal XP (zo af en toe wil ik gamen, dan is windows voor een niet al te ervaren linux gebruiker als ik wel prettig) en 1 maal mandrake 8.2

Mijn harde schijf is 1 x 60GB (maxtor). Deze heb ik als volgt opgedeeld:

/dev/hda1 * 1 3570 28675993+ c Win95 FAT32 (LBA)
/dev/hda2 3571 7300 29957319 5 Extended
/dev/hda5 3571 3633 506016 83 Linux
/dev/hda6 3634 3664 248976 82 Linux swap
/dev/hda7 3665 4046 3068383+ 83 Linux
/dev/hda8 4047 7300 26133817+ 83 Linux

hda8 is dus mijn home partitie. Zoals je ziet ruimte te over. Nu wilde ik eigenlijk weer eens een andere distro proberen (gentoo om precies te zijn), echter dan heb ik dus een probleem. Dan zal ik of mijn hda1 partitie (windows dus) , of mijn hda8 (mijn home partitie) moeten herpartitioneren.

Zoals je snapt is 26 gb voor een homedir ook lichtelijk overdreven, maar goed je moet wat als je omkomt in de ruimte :)

Nu heb ik dus heel leuk bedacht dat ik wel een paar GB (5 of zo, zou meer dan genoeg moeten zijn) van die homepartitie af wil halen, om daar dus gentoo op te gaan zetten. Mijn homepartitie kan ik dan dus voor zowel mandrake als gentoo gebruiken (en dus altijd bij mijn eigen files kunnen, zonder mounts te gebruiken). Ik vraag me alleen af of ik dit kan doen, zonder dat ik mijn huidige mandrake instabiel maak (en geen data kwijt raak!)

Uiteraard maak ik voor het herpartitioneren een kopietje van de home-partitie naar de windows partitie (just to be sure), aangezien ik toch maar 2% heb gebruikt.

cp -ra /home/ lijkt mij de optie voor veilig stellen? (dan worden all die .galeon etc. files toch ook meegenomen)

Egoist: A person of low taste, more interested in themselves than in me

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23:00
weet neit of dit wel gaat lukken, volgens mij kunnen de distro's niet mekaars swap gebruiken dus ook die zal je dan moeten herpartitioneren? durf het niet met zekerheid te zeggen maar volgens mij kun je beter dan mandrake verwijderen en dan compleet gentoo installen..

• AlterEgo
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Op woensdag 12 juni 2002 21:52 schreef The_Dart het volgende:
.... volgens mij kunnen de distro's niet mekaars swap gebruiken ....
Dat is geen enkel probleem: 2 linuxen kunnen prima op dezelfde swapspace.

• deadinspace
  • Laatst online: 23:10

deadinspace

The what goes where now?

Op woensdag 12 juni 2002 21:02 schreef DrFrankenstoner het volgende:
Ik vraag me alleen af of ik dit kan doen, zonder dat ik mijn huidige mandrake instabiel maak (en geen data kwijt raak!)
Backup maken van /home, /home resizen met ext2resize, parted (kan die dat?) of Partition magic oid (goed opletten dat je de juiste partitie resized), data trug zeggen en spelen maar.
cp -ra /home/ lijkt mij de optie voor veilig stellen? (dan worden all die .galeon etc. files toch ook meegenomen)
Ik zou gaan voor 'tar cvzf home.tar.gz /home/' (als root), dan maakt hij in de huidige directory een tarball van home aan (met als voordeel bijvoorbeeld dat je dingen als symlinks mee inpakt en permissies/ownerships gewoon meeneemt).

Swapspace door twee partities laten gebruiken is geen punt, /home in beginsel ook niet. Het is alleen irri als je in de twee verschillende distro's verschillende versies van één programma hebt die niet backwards-compatible zijn qua config-files (die zijn er wel eens).

• JaQ
ik weet zeker dat 2 linux distro's 1 swap en 1 home dir. kunnen gebruiken, aangezien ik dat geintje al eens heb uitgehaald met redhat 7.2 en mandrake 8.0. Op dat moment had ik echter een andere harde schijf die ik voor een groot gedeelte leeg had gelaten (ongepartitioneerd).

Enige grapje daarbij is dat redhat users begint te nummeren bij 500 en mandrake bij 501 (en aangezien je meestal met jezelf begint zodra je users kan toevoegen gaf dat een probleempje |:(

Is PM verkrijgbaar voor linux dan? (ik dacht altijd dat dat een typische windows app was, maar ik zal eens gaan zoeken...)

• yeadder
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Op donderdag 13 juni 2002 10:01 schreef DrFrankenstoner het volgende:
........
Is PM verkrijgbaar voor linux dan? (ik dacht altijd dat dat een typische windows app was, maar ik zal eens gaan zoeken...)
het is wel een win 32 progje maar je kunt met bijvoorbeeld de boot disk van PM opstarten en dan je ext2 en swap partitie aanpassen.

maar er zijn ook linux varianten zoals al eerder genoemd parted.

• Buffy
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 26-12-2024

Buffy

Fire bad, Tree pretty

Op woensdag 12 juni 2002 21:02 schreef DrFrankenstoner het volgende:
[...]
Dan zal ik of mijn hda1 partitie (windows dus) , of mijn hda8 (mijn home partitie) moeten herpartitioneren.
Mocht je besluiten je hda1 windows partitie op te splitsen vertrouw dan nooit op de fdisk die bij windows wordt geleverd.

Een paar dagen gelden heb ik namelijk ook mijn hda1 partitie opgesplits en toen ik windows fdisk een nieuwe hda1 partitie liet aanmaken maakte die een partitie aan die precies begon op de eerste gebruikte cilinder tot de laatste gebruikte cilinder ipv de eerste ongebruikte cilinder tot de laatste ongebruikte cilinder. :(

En omdat windows fdisk (natuurlijk :() meer doet dan alleen een partitie tabel herschrijven was ook de inhoud van mijn linux home partitie genuked :'(

Wonder boven wonder had fdisk de partitie met de backup erop met rust gelaten zodat alles te herstellen was maar ik heb wel met kromme tenen gezet (o.a).

That which doesn't kill us, makes us stranger - Trevor (AEon FLux)
When a finger points at the moon, the imbecile looks at the finger (Chinese Proverb)

• JaQ
helaas is het niet helemaal goed gegaan met parted, maar dat kan ook aan mij liggen.

Hoe dan ook, einde oefening mandbraak. Serieus geneuzel over niet geldige partitie en moeten repairen (alleen was het niet mogelijk om de partitie tabel opnieuw te schrijven omdat de schijf "bezet" is. (nogal logisch dacht ik zo). Een soort van eeuwig loopje dus.

Dus dan maar alleen gentoo. (althans, de tarball wordt nu uitgepakt). Gelukkig had ik mijn /home directory getarred, zoals me aangeraden was (en nog gelukkiger had ik die ook nog op een andere pc geplaatst ;) Dat was dus de nuttigste tip van de dag voor mij persoonlijk.

In ieder geval straks weer een mooie linux install, waar ik weer vrolijk verder in kan gaan frutten en hobbie-en. (alleen moet ik dat bitch-ass proces van midgard weer gaan doorlopen :( ) Daz voor een noob als ik een flinke uitdaging.

Pagina: 1