Toon posts:

AMD vs.Intel in 2U servercase.is AMD een probleem?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
We gaan een colo-server bouwen in een 2U kast, maar we zitten toch zwaar te twijfelen of een AMD cpu in deze kleine ruimte wel goed zijn werk kan doen. Ik weet dat t.net ook AMD procs in zn 2U kasten gebruikt, maar daar vrij extreme koeling voor gebruikt(fan op zijkant van het koelblok gemonteerd). Ik heb dit soort constructies liever niet, want mocht het uitvallen moet ik helemaal vanuit arnhem naar amsterdam karren.... Is de AMD koel genoeg te houden in zo'n case met bijvoorbeeld een Delta 60 HP koeler?

Dan nog een vraag wat betreft de prestaties. Ik weet dat een P IV vs een AMD in 3dmark niet erg veel uitmaakt, maar hoe zit dat met dedicated servers voor games? Is een P4 celeron, die willen we gebruiken, sneller of langzamer dan een AMD XP1800+ qua performance op een dedicated server? We willen nl. een aantal CS-servers, DOD, Wolfestein, MOH servers gaan hosten tegen een schappelijke prijs. Welke proc heeft wat dit betreft de beste prijs/prestatie verhouding?

En aub maak hier dus géén flamewar van met reacties als AMD RULEZZZ enz..
graag verwijs ik hierbij ook naar [topic=306495/1/200]
de faq die experion zo mooi gemaakt heeft wat dit betreft...

• Tomsworld
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Tomsworld

officieel ele fan :*

Op woensdag 12 juni 2002 19:10 schreef neographikal het volgende:
We gaan een colo-server bouwen in een 2U kast, maar we zitten toch zwaar te twijfelen of een AMD cpu in deze kleine ruimte wel goed zijn werk kan doen. Ik weet dat t.net ook AMD procs in zn 2U kasten gebruikt, maar daar vrij extreme koeling voor gebruikt(fan op zijkant van het koelblok gemonteerd). Ik heb dit soort constructies liever niet, want mocht het uitvallen moet ik helemaal vanuit arnhem naar amsterdam karren.... Is de AMD koel genoeg te houden in zo'n case met bijvoorbeeld een Delta 60 HP koeler?

Dan nog een vraag wat betreft de prestaties. Ik weet dat een P IV vs een AMD in 3dmark niet erg veel uitmaakt, maar hoe zit dat met dedicated servers voor games? Is een P4 celeron, die willen we gebruiken, sneller of langzamer dan een AMD XP1800+ qua performance op een dedicated server? We willen nl. een aantal CS-servers, DOD, Wolfestein, MOH servers gaan hosten tegen een schappelijke prijs. Welke proc heeft wat dit betreft de beste prijs/prestatie verhouding?

Ik zit net met dezelfde vraag is een Amd XP koel genoeg te houden in een 2U case of moet deze in 4U ?

"De kans dat een snee brood op een nieuw tapijt valt met de beboterde zijde onderaan, is recht evenredig met de prijs van het tapijt"

Verwijderd

Topicstarter
Op woensdag 12 juni 2002 19:15 schreef Tomsworld het volgende:

[..]

Ik zit net met dezelfde vraag is een Amd XP koel genoeg te houden in een 2U case of moet deze in 4U ?
4U is voor mij als privepersoon gewoon niet te betalen. We kunnen wel tegen schappelijke prijs 2U krijgen, daarom moet het dus in een 2U gaan... Ik heb er echt nix aan als me AMD plat gaat omdat tie te warm is. Dan moet ik eerst de ISP weer bellen en das weer zzzzzzz downtime.

en zo'n lange quote is niet nodig btw

Verwijderd

Als je zekerheid wil dan zou prijs toch geen issue moeten zijn ? Daarom zou ik voor Intel gaan. Bij het plaatsen van een server op co-locatie dan wil je wel zeker weten dat het ding niet te heet wordt oid

Verwijderd

Topicstarter
Op woensdag 12 juni 2002 19:19 schreef rrainman het volgende:
Als je zekerheid wil dan zou prijs toch geen issue moeten zijn ? Daarom zou ik voor Intel gaan. Bij het plaatsen van een server op co-locatie dan wil je wel zeker weten dat het ding niet te heet wordt oid
ik ben privepersoon geen bedrijf en heb dus geen oneindig budget. Maar daarom, kan het ook zonder de extreme koelingsmaatregelen die t.net heeft genomen?

check artemis btw, dual XP 1600+. http://www.tweakers.net/reviews/269 Maar das dus weer een 4U case..

Achelois = btw wel een Dual MP1200, in een 2U kast..

Verwijderd

Op woensdag 12 juni 2002 19:21 schreef neographikal het volgende:

[..]

ik ben privepersoon geen bedrijf en heb dus geen oneindig budget. Maar daarom, kan het ook zonder de extreme koelingsmaatregelen die t.net heeft genomen?

check artemis btw, dual XP 1600+. http://www.tweakers.net/reviews/269 Maar das dus weer een 4U case..
Juist, je kan je spiegelen aan wat T.net heeft bereikt in een grotere kast. Maar je ziet daar wel wat er allemaal nog voor nodig is in die omgeving, en die servers worden zeer zwaar belast. En dan wil jij in een kleinere kast met minder koelmaatregelen hetzelfde bereiken? Ik denk niet dat je dat wil proberen....
Daarom zeg ik al, je kan je investering in AMD en later een hoop geld bij moeten leggen voor vervoer en eventuele toevoeging van koelingsmaatregelen, of meteen in Intel investeren die bewezen hebben in kleinere ruimtes toch koel genoeg te blijven. ( absoluut no flame intended )

• smvs
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
kan wat je wil niet in een 1u kast? of moet je minimaal 2u afnemen ofzo?

Verwijderd

Topicstarter
Op woensdag 12 juni 2002 21:33 schreef smvs het volgende:
kan wat je wil niet in een 1u kast? of moet je minimaal 2u afnemen ofzo?
1U is stuk duurder, qua case, en het kost me niet veel meer om 2U te nemen, dus tjah. Das vrij gemakkelijk. Ten tweede zal warmte dan nog moeilijker af te voeren zijn.

• smvs
  • Niet online
ja maar 1u is 1 keer een uitgave en 2u huren kost je elke maand meer geld dan een 1u kast. als je gewoon die celeron in een 1u hangt dan kan je die echt wel koel houden.

als je 2u neemt met amd dan monteer je er toch gewoon 3 coolers aan ofzo (aan de zijkanten van de sink) als er dan 1 uitvalt dan blijft je systeem draaien.

trouwens is vraag me af wat nou sneller is: een p3 celeron 1300 of een p4 celeron 1700. ik ga voor de 1300 denk ik.

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 11:56

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Op woensdag 12 juni 2002 19:10 schreef neographikal het volgende:
We gaan een colo-server bouwen in een 2U kast, maar we zitten toch zwaar te twijfelen of een AMD cpu in deze kleine ruimte wel goed zijn werk kan doen. Ik weet dat t.net ook AMD procs in zn 2U kasten gebruikt, maar daar vrij extreme koeling voor gebruikt(fan op zijkant van het koelblok gemonteerd).
Je bedoelt waarschijnlijk dit: http://tweakers.net/images/10079 .

Die dual Athlon doos is geplaatst toen de temperatuur in ons rack nog erg hoog was. Normaal gesproken mag je verwachten dat het rack goed gekoeld wordt en als dat niet zo is moet je je coloboer een schop geven. Achelois was in het begin niet helemaal, waarschijnlijk vanwege de koeling. In november hebben we de rackkoeling verbeterd en tegelijkertijd die twee fans op de CPU koelers gezet. Of het nog nodig is weet ik niet, wat ik wel weet is dat Achelois sindsdien 100 procent stabiel heeft gedraaid. Alle andere 2U Athlon servers zijn ook stabiel.
Ik heb dit soort constructies liever niet, want mocht het uitvallen moet ik helemaal vanuit arnhem naar amsterdam karren.... Is de AMD koel genoeg te houden in zo'n case met bijvoorbeeld een Delta 60 HP koeler?
Dit soort constructies zorgen er juist voor dat je minder vaak naar de colo moet. Een dooie fan zal bij een koeler met één fan altijd tot gevolg hebben dat je een bezoekje aan de colo mag plegen. Bij gebruik van twee fans heb je nog de kans dat de server kan overleven op één kapotte fan.

Ik weet niet welke processors beter presteren als game server. De eerste Willamette P4's presteerden aanvankelijk erg matig in server benchmarks. De P4 Celeron is gebaseerd op de Willamette en zal waarschijnlijk niet zo best presteren. De Northwood daarentegen doet het een stuk beter dankzij z'n extra L2 cache. Kijk maar eens naar deze ZDNet ServerBench resultaten: http://www.aceshardware.com/read.jsp?id=45000334 . De 2GHz Northwood is de helft sneller als de 2GHz Willy.

Verwijderd

Ik gebruik zo'n kast al zo'n 6 maanden met een AMD en coolermaster heatsink-fan als MP3-bak in een café, staat ingebouwd op 2 versterkers van elk 800watt, ik kan je verzekeren, die omgeving is daar warmer dan je op een colo ooit gaat meemaken, maar zelfs die coolermaster kan die AMD koel genoeg houden. En hij draait minstens 16-17 uur per dag.

Dit vooral door die 2 80mm sunons die daar staan te blaaazen. Volgens mij is er dus geen enkel probleem om een athlon in een 2U case te steken. Een fan kan natuurlijk altijd uitvallen, maar die kans kan je verkleinen door kwaliteitsfan te nemen (dus geen coolermaster zoals ik 8-) )
Mocht er een uitvallen kan het goed zijn dat je bak kan blijven draaien, alleen al op de airflow van die 80mm's, tenzij ze natuurlijk constant met zeer hoge loads moeten werken, maar ik veronderstel dat dat niet het geval is met een game-server.

Ik gebruik trouwens zo'n 2U case van chieftec, en van de foto's af te leiden is dat exact dezelfde als die procase-kasten. Met chieftec-kwaliteit PSU, en naar ik begrijp kosten ze een pakje minder. Misschien tip voor Femme?

Verwijderd

Topicstarter
Allereerst hartstikke bedankt Femme, om hier ff naar te kijken. k kan me voorstellen dat je meer te doen hebt dan mijn mails te beantwoorden :)

Probleem is bij een PIV alleen de prijs, die is zow fucking hoog. Dus ik denk dat ik dan toch maar voor een Athlon ga, icm een aantal Delta HP's. Die herrie maakt daar toch niets uit, dus dat is makkelijk

Voor de poster na Femme, die chieftech, hoeveel kost die en welk type is het? We kunnen bij de paradigit tegen inkoop wel een mooi kastje meekrijgen, dus ik moet ff kijken hoe het met de prijs van die Chieftech zit.

• majic
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 20-07 13:52
Wat algemene informatie/adviesjes.. :

De p4 celeron met 128kb cache wordt ook aardig warm, dus daar hoef je het niet voor te laten. Ik zou zelf twijfelen tussen een laag geclockte athlon XP (1600+ oid worden ook nouwelijks warm...heb er zelf eentje en als ik die op default clockspeed zet met een std coolermaster cooler in een chieftec kastje met 2 80 mm's, met casetemp van 35c blijft mijn cpu zo rond de 45-46c stressed hangen.) en een 1.4 GHz P3 Celeron. Dat is eigenlijk niets anders dan een op 1.4 geclockte "1 GHz" 256kb p/// omgedoopt in "celeron".

De XP zal wel wat beter presteren, helemaal ism DDR geheugen. Misschien is het een idee om goed naar de temperatuur van een specifieke hardeschijf te kijken, deze voegt al snel extra hitte toe aan een systeem.

Verders zou modern geheugen, bijvoorbeeld PC2700, geen slecht idee wezen. Dit geheugen is op een nieuwer process gefabriceerd dan t meeste pc2100, wordt minder warm en kan potentieel hoger geclockt worden (lees : is altijd stabiel als je het op pc2100 zet...), verders kan je dan op de 133 MHz busclock waar je op draait al je geheugentimings op zn allerstrakst zetten zonder risico van systeem instabiliteit, maar wel genieten van 10-15% meer prestatie bij t draaien van je server.

Pabst fans zijn misschien geen slecht idee om te plaatsen ipv het her en der genoemde sunon...deze fans zijn ontworpen om erg lang mee te gaan, en kosten maar een paar euro meer dan een ander willekeurig merk.

Hmm...wat nog meer...

Ik weet niet wat voor chipset je wil gaan gebruiken, maar voor semi bedrijfsmatig gebruik zou ik zelf een AMD chipset nemen...die zijn naar ik gemerkt heb nogsteeds het meest robuust, en mits je de moederbordfabrikant goed kiest, blijven altijd draaien. Misschien is een 760MPX chipset geen stom idee? Bijv. een van Iwill of van Tyan...als je dan over een half jaar zo iets hebt van ik wil een extra gameserver starten of meer users toelaten, prik ik er een extra cpu bij en klaar is kees...

Maarja, dan zitten we wel weer aardig in de kosten :)

succes in iedergeval!

Verwijderd

Topicstarter
Ik denk iderdaad dat een 760 plank wel erg duur gaat worden, maar we zullen zien. Alles tegen inkoop scheelt erg veel geld, dusss misschien dat het erin zit.

• smvs
  • Niet online
wat dacht je gewoon van een ecs bordje met sis 745 chipset? (ecs k7s6a) wij hebben er aardig wat van verkocht en nog geen betrouwbaarheids problemen mee gehad. mijn mening is dat ze gewoon goede produkten maken voor een extreem lage prijs. helaas denken mensen bij een lage prijs al gauw dat een produkt slecht is.

ik heb er eentje in de pc van mijn ouders hangen met een axp 1800+ er in. ik ga echt geen slechte spullen in het systeem van mijn ouders hangen. eigenlijk is het criterium voor hardware: zou ik het ook in de pc van mijn ouders hangen?

het ecs bord is hier bij the way nog geen 1 keer gecrasht. en ik doe ook niet aan extreme koeling ofzo. er zit een intel celeron 1200 boxed cooler op. lekker stil.

sis heeft nog een beetje te kampen met hun tijden dat ze nog echt slechte shit maakten. maar naar mijn mening zijn die tijden definitief voorbij.

Verwijderd

Die chieftec is van het type UNC-210S

hier is een linkje: http://www.chieftec.com/products/ipc/unc-210s.htm

Ik heb hem in belgië gekocht voor nog geen 14 000 Bef, dat is nog geen 350 euro...

Verwijderd

Op donderdag 13 juni 2002 15:04 schreef smvs het volgende:
wat dacht je gewoon van een ecs bordje met sis 745 chipset? (ecs k7s6a) wij hebben er aardig wat van verkocht en nog geen betrouwbaarheids problemen mee gehad.

er zit een intel celeron 1200 boxed cooler op. lekker stil.
een celeron op een K7S6A? sterk. heb je wel goed moeten duwen zeker? :9

• vassago
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 12:55
Op vrijdag 14 juni 2002 11:09 schreef Rosse het volgende:

[..]

een celeron op een K7S6A? sterk. heb je wel goed moeten duwen zeker? :9
Lezen is ook een vak he?? Er staat toch Cooler.

• Bastardhost
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22-07 11:42
Heb zelf ivm hoge temperaturen de Vcore verlaagd naar 1,550V voor een AMD Athlon XP. Mobo zet hem zelf op 1,750V. Dit resulteerde in een superstabiele machine EN 13 graad celsius verlaging van temperatuur.. De koeler die erop zit kent 2 standen, 3000 en 4000 RPM en draait sinds deze verlaging van de VCore enkel op heeeeel warme dagen op volle snelheid.

Wellicht het overwegen waard bij de keuze van je mobo.
Pagina: 1