Toon posts:

SOAP, XML Protocol hoe?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoi, ik ben bezig met een scriptie voor mijn opleiding Daarin heb ik het over SOAP en XML.

Ik heb alleen een (domme) vraag over SOAP. (kom er op inet nier uit)
Als je een SOAP service maakt (een appicatie) en je installeerd dat ding op een server heb je dan ook een stuk programma nodig op de client? of wordt alles verwerkt op de server en via xml vertuurd? In dat geval heb je dan aan een recente browser met XML support genoeg? of moet er nog zoiets zijn als SOAP ondersteuning?

Alvast bedankt

• tomato
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
:? Weet je wat SOAP is :?

Ik geloof dat je sommige browsers met wat knutselen wel SOAP requests kunt laten doen, maar er zal altijd een SOAP client moeten zijn (of je die nu in je browser implementeert of niet)...

• mbravenboer
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06-11-2025
Stel dat je met iemand wilt praten die Frans spreekt... Dan moet jij toch ook Frans kennen?

Dat SOAP XML gebruikt is irrelevant voor het begrijpen van de verstuurde berichten: het is makkelijk, maar het maakt SOAP niet een taal die door iedereen en alles gesproken kan worden.

Je kunt het vergelijken met een brief die geschreven is in ons alfabet, maar in een taal die je niet kent: je kan best de letters voorlezen en je kan ook nog wel woorden, paragrafen of hoofdstukken onderscheiden. Snappen doe je het echter pas als je de taal kent waarin de brief is geschreven.

Ik zou eerst eens een web-service implementeren en bekijken hoe de SOAP messages eruit zien en testen hoe dit samenwerkt onder verschillende platformen. Ik heb me er altijd over verbaasd dat er tijdens opleidingen bergen scripties geschreven worden over onderwerpen waar de schrijver in feite nog nooit mee gewerkt heeft ;) . Je kan pas een gedegen en overzichtelijk werk afleveren als je ook daadwerkelijk overzicht hebt over het gebied en begrijpt wat concepten inhouden en wat ze toevoegen of wat fabels zijn.

Blog, Stratego/XT: Program Transformation, SDF: Syntax Definition, Nix: Software Deployment

Verwijderd

Topicstarter
Ah ok thanks voor de snelle reactie,

ik ben bezig met het schrijven en onderzoeken van die applicaties Alleen kon ik nooit echt duidelijk ergens vinden of je op de client ook een stuk software moest draaien of dat het via requests gewoon weer naar de server werd gestuurd (zodat er geen support voor SOAP nodig zou zijn op de client)

Ik weet nu dus dat er altijd een stukje software moet draaien op de client. (eigenlijk ook wel logisch als je aplicatie objecten heen en weer gaat sturen)

Dat verhaal van het protocol gebeuren en de syntax weet ik al maar ik ben er pas sinds 1 week echt mee bezig.

Heb ook een .net server hier staan met UDDI services en was van plan om daar eens mee te gaan expirimenteren.

Oja het doel van de scriptie is ook het uitzoeken van nieuwe technieken :)