Op woensdag 12 juni 2002 17:09 schreef DJ-Jumbo het volgende:
loop naar de stoep voor de zaal waar je dat feest geeft, neem een schop mee en ros er wat tegel's uit leg ze onder je
TT's. Dat wil nog wel eens helpen, of het gewoon op een retezware tafel zetten. ik heb ook nog wel eens van een biljart tafel gehoort. najah en anders je naalden wat zwaarder zetten
en als je nog DJ's nodig heb moet je het ff laten weten

tegel is idd een optie, die grote grindtegels van een halve meter (passen precies onder je TT's)
een goede opstelling van je speakers en draaibar voorkomt al een hele hoop ellende, zet je set zo ver mogelijk van de zaalspeakers vandaan als maar kan (ik weet niet hoeveel vermogen jullie hebben), in de tent waar ik sta staat de draaibar ongeveer een meter achter de 'lijn' van de grote zaalspeakers
zet ook je monitors niet te dicht op je tt's, en probeer ze niet op je tt's te richten (dat kan namelijk doorzingen in de hand werken) maar gewoon op de plek waar de dj het meeste staat
zorg er verder voor dat het podium waar je tt's op staan volledig los van het danspodium, liefst ook nog los van het podium waar je op staat
dus zo:
dj tt's danspodium
----- --------- ----------------------------
zo isoleer je de trillingen en stoten van de vloer als je staat te springen en dansen e.d.
je kan dat het beste in combinatie doen met die tegels, die isoleren de trillingen als gevolg van de woofers (wat het 'doorzingen' veroorzaakt)
als je het echt goed wil doen zet je je tt's op die tegels ook nog eens via die eierdopjes, of 4 rollen gaffertape met elastieken eromheen (waar je de pootjes van je draaitafels 'in' zet)
naalden iets zwaarder zetten is ook een optie, die ik echter wel als laatste zou doen.. want teveel gewicht is niet goed, je platen slijten ervan, en het geluid wordt iets doffer en de dynamiek in je geluid wordt iets minder
nog extremer als je een betonnen plafond hebt en mag boren: ophangen
eventueel kan je dat ook aan een bouwsteiger doen..
de volledige draaibak met kettingen aan het plafond... beter dan dat kan niet, zorg er wel voor dat je bak enigszins gefixeerd is (kwestie van kettingen uitkienen en hoe je bak hangt) anders wil bij veelvuldig scratchen de boel nog gaan schommelen, maar dat is makkelijk op te lossen
en dat biljart waar Jumb het over heeft staat in het jongerencentrum waar ik draai.. leistenen biljart van om en nabij de 100 kilo

staat als een huis, overslaan is vrijwel onmogelijk tenzij de installatie vol open staat (2x 1,4 kW

)
"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."