eax/a3d doorlussen naar stereo

Pagina: 1
Acties:

• Apothor
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 11-08 14:09
Is het mogelijk om het eax 1.0/ eax 2.0/ eax advanced hd/a3d 1.0/ a3d 2.0/ a3d 3.0 signaal van een geluidskaart door te lussen naar een stereo? Wat voor een receiver/versterker heb je dan nodig? Oftewel: wordt t signaal analoog en/of digitaal doorgegeven en van hoeveel kanalen maken deze standaards gebruik?

Systeem Specs - ApoNet - DSTV Trinity

Verwijderd

Volgens mij is dat mogelijk. Je zal het gewoon op je versterker moeten aansluiten, bijv. op je aux 1/2. Van de geluidskaart line out (1 aansluiting), naar je versterker. De kabel split dan in 2 en die kun je aansluiten op je verserker. Misschien dat je zon kabel moet kopen, maar dan moet het werken imo.

• kleinelievewolff
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 17:45
Ik heb een Aureal Vortex SQ2500 (zit er nu niet meer in omdat ik XP draai). Daar zit een digitale uitgang op (coaxiaal). Nu wil het geval dat ik een mooie Sony STR-DB830 SQ dolby digital versterker heb met een coaxiale ingang. Kabeltje aansluiten, geluidskaart instellen dat hij het geluid aan de digitale uitgang doorgeeft, centerspeaker uitschakelen op de versterker, voila: A3D2.0 geluid over 4 boxen. De versterker ziet het signaal als PCM 44,1 khz, wat ook klopt volgens mij.

Om je vraag te beantwoorden:

* Ja het kan.
* Je hebt waarschijnlijk een surround versterker nodig (dolby pro-logic of dolby digital).
* Wat denk ik ook kan is 2 oude versterkers en 4 boxen en dan op de ene versterker de front-uitgang van je geluidskaart aansluiten en op de ander de rear-uitgang.

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19:54

JvS

Ik heb hem zelf ook

Op donderdag 13 juni 2002 00:26 schreef kleinelievewolff het volgende:
Ik heb een Aureal Vortex SQ2500 (zit er nu niet meer in omdat ik XP draai). Daar zit een digitale uitgang op (coaxiaal). Nu wil het geval dat ik een mooie Sony STR-DB830 SQ dolby digital versterker heb met een coaxiale ingang. Kabeltje aansluiten, geluidskaart instellen dat hij het geluid aan de digitale uitgang doorgeeft, centerspeaker uitschakelen op de versterker, voila: A3D2.0 geluid over 4 boxen. De versterker ziet het signaal als PCM 44,1 khz, wat ook klopt volgens mij.
Jah, over je front en rear speakers hetzelfde signaal. Het is geen echt 4 kanaals. Je versterker maakt van het stereo PCM signaal van de digitale kabel een 4kanaals geluid. Is geen "discreet" 4 kanaals a3d dus (met echt onafhankelijke achterspeakers) dit kan simpelweg niet door die kabel heen. Alleen stereo of DTS/AC3 (met wel meerdere kanalen).
Om je vraag te beantwoorden:

* Ja het kan.
* Je hebt waarschijnlijk een surround versterker nodig (dolby pro-logic of dolby digital).
Het belangrijkste is dat er een analoge 5.1 input opzit, zodat je de front en rear uitgangen van de geluidskaart aan kan sluiten op die aansluitingen en je echt 4 kanaals a3d hebt :).
* Wat denk ik ook kan is 2 oude versterkers en 4 boxen en dan op de ene versterker de front-uitgang van je geluidskaart aansluiten en op de ander de rear-uitgang.
Kan ook prima, is wat lastig met volume, maar kan prima :)

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

• kleinelievewolff
Op donderdag 13 juni 2002 01:12 schreef JvS het volgende:

[..]

Jah, over je front en rear speakers hetzelfde signaal. Het is geen echt 4 kanaals. Je versterker maakt van het stereo PCM signaal van de digitale kabel een 4kanaals geluid. Is geen "discreet" 4 kanaals a3d dus (met echt onafhankelijke achterspeakers) dit kan simpelweg niet door die kabel heen. Alleen stereo of DTS/AC3 (met wel meerdere kanalen).
[..]

Het belangrijkste is dat er een analoge 5.1 input opzit, zodat je de front en rear uitgangen van de geluidskaart aan kan sluiten op die aansluitingen en je echt 4 kanaals a3d hebt :).
[..]

Kan ook prima, is wat lastig met volume, maar kan prima :)
Toch vreemd dat ik bij die A3D demo toch echt 4 speakers kan onderscheiden dan ;) Ik zal hem morgen nog eens installeren onder win98se en het dan voor de zekerheid even dubbelchecken. U hoort van mij! :+

• Boss
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 18:55

Boss

+1 Overgewaardeerd

Op donderdag 13 juni 2002 00:26 schreef kleinelievewolff het volgende:...een mooie Sony STR-DB830 SQ dolby digital versterker heb
Jaja, mooie versterkers :) Ik ben ook de gelukkige eigenaar van zo'n ding.

Vraagje: als wat voor signaal wordt het door de versterker opgepikt? En weet je toevallig of een eventueel 5.1 signaal van een geluidskaart ook als zodanig zou worden herkend?

Ik ben op zoek naar een nieuwe geluidskaart omdat ik een ontzettende brom (earth loop) heb met de analoge uitgang van mijn SBLive Value.

Iemand nog tips voor een leuk betaalbaar kaartje met digitale uitgang?

The process of preparing programs for a digital computer is especially attractive, not only because it can be economically and scientifically rewarding, but also because it is an aesthetic experience much like composing poetry or music.

• Apothor
Tsja daar was ik al bang voor dat ik een geluidskaart met 6 analoge uitgangen en een versterker met 6 analoge ingangen nodig zou hebben. Verwachtte al dat t via de digitale uitgang niet het vierkanaals EAX an/of A3d signaal zou meegeven en zowel dan kan j versterker t toch niet decoderen...

• Boss
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 18:55

Boss

+1 Overgewaardeerd

Maar volgens kleinelievewolff krijg je wel 4 kanalen door. Da's al heel wat!

The process of preparing programs for a digital computer is especially attractive, not only because it can be economically and scientifically rewarding, but also because it is an aesthetic experience much like composing poetry or music.

• Apothor
Als t waar is wat ie zegt...

Want ik verwacht dat r alleen een stereosignaal of ac3 door die kabel heen kan. En geen discreet vierkanaals geluid omdat die kabel zoveel informatie niet kan verwerken. En t lijkt me erg sterk dat r een gecodeerd vierkanals geluid door die kabel komt en dan nog zou je versterker t niet kunnen decoderen. Tenzij t mogelijk is om elk 6 kanaals of minder geluidssignaal met ac3 te decoderen? Nee toch?

Ik vertrouw denk JvS maar op zijn woord ;)

• kleinelievewolff
Op donderdag 13 juni 2002 13:39 schreef Chupa Chup het volgende:
Als t waar is wat ie zegt...

Want ik verwacht dat r alleen een stereosignaal of ac3 door die kabel heen kan. En geen discreet vierkanaals geluid omdat die kabel zoveel informatie niet kan verwerken. En t lijkt me erg sterk dat r een gecodeerd vierkanals geluid door die kabel komt en dan nog zou je versterker t niet kunnen decoderen. Tenzij t mogelijk is om elk 6 kanaals of minder geluidssignaal met ac3 te decoderen? Nee toch?

Ik vertrouw denk JvS maar op zijn woord ;)
Ik weet zeker dat het wel werkt, maar ik ga het nu toch even testen :+ Over een half uur ofzo laat ik het weten. Trouwens, die Aureal geeft ook gewoon AC3 door voor je DVDtjes.

edit:

Het wordt een andere keer, ik krijg die kaart niet meer geinstalleerd. Elke keer als ik hem inplug, ziet hij hem als via audio, wat mijn onboard sound is. En ja, die heb ik gedisabled in de bios. Kies ik zelf voor de goede drivers dan installeerd hij die en loopt meteen daarna vast. Dat wordt dus een reinstall van windows 98. Misschien dat ik dat in het weekend maar eens ga doen, want ik ben nou zelf toch ook wel benieuwd geworden :P

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19:54

JvS

Ik heb hem zelf ook

Op donderdag 13 juni 2002 09:37 schreef kleinelievewolff het volgende:

[..]

Toch vreemd dat ik bij die A3D demo toch echt 4 speakers kan onderscheiden dan ;) Ik zal hem morgen nog eens installeren onder win98se en het dan voor de zekerheid even dubbelchecken. U hoort van mij! :+
laat maar weten, want ik vind het uiterst curieus. 4 kanaals PCM kan helemaal niet over een digitale kabel (sterker nog, het bestaat niet).

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

• Apothor
En wolffje is t al gelukt?

Pagina: 1