[Voeding]Voedingsvragen

Pagina: 1
Acties:
  • 150 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 04-08 20:48
Ik heb een vraagje:
Als je een 300 Watt voeding hebt, trekt die voeding dan constant 300 Watt :? Of is het zo dat als van die 300 Watt die die voeding kan leveren maar 200 Watt nodig is dat ie dan ook maar 200 Watt levert?
Als dat laatste zo is dan scheelt dat je wel geld :)
Weet iemand misschien ook een programmatje om te meten hoeveel Watt je voeding levert/er wordt getrokken?

Bij voorbaat dank :Y)

The devil is in the details.

• Lethal
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-04-2019
hehe, waar heb ik die vraag eerder gezien ?¿?

Ik zou ook graag willen weten hoe je je spanningsmeter kunt gebruiken om te projecteren op mijn nieuwe lcd. [topic=518682/1/25]

Misschien dat BassieP hier wat over kan schrijven in zijn nieuwe Smartie?

• Hahn
Op woensdag 12 juni 2002 16:30 schreef Lethal het volgende:
hehe, waar heb ik die vraag eerder gezien ?¿?
Je had toch zelf ook een paar vragen :P
Misschien dat BassieP hier wat over kan schrijven in zijn nieuwe Smartie?
Is Smartie van BassieP :?

• cdgrit
  • Laatst online: 02-06 11:01
Hij verbruikt alleen wat ie nodig heeft...
Software matig kun je niet meten hoeveel watt hij vreet... Misschien dat er een hardwarematig tooltje voor bestaat.. Zou ik ook weleens willen weten... Iemand?

Originele startpagina - Stadindex.nl

• bennierex
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 05-08 09:20

bennierex

Pilot_Z

Volgens mij is het wattage dat je voeding uit het net haalt niet hetzelfde als dat hij levert. Ook is het dacht ik zo dat wanneer je maar 200Watt vraagt, er ook maar 200Watt uitkomt, ongeacht of je een zwaardere voeding hebt.

Ik weet het neit precies meer, maar het was zoiets dat het aangegeven wattage van de voeding het nuttige vermogen is dat de voeding maximaal om kan zetten/kan leveren.

Hoeveel Watt je van je voeding trekt kan niet met software bepaald worden, dat moet je uitrekenen.

• Hahn
Op woensdag 12 juni 2002 16:34 schreef cdgrit het volgende:
Das mooi :)
Software matig kun je niet meten hoeveel watt hij vreet... Misschien dat er een hardwarematig tooltje voor bestaat..
Waarom zou je dat niet kunnen meten met software :? CPU temp enzo kan je toch ook meten?

• Hahn
Hoeveel Watt je van je voeding trekt kan niet met software bepaald worden, dat moet je uitrekenen.
Hoe? Als je dat zegt ben ik ff rekenen :+

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

418O2

u mad?

Op woensdag 12 juni 2002 16:28 schreef -]MaRc0[- het volgende:
Ik heb een vraagje:
Als je een 300 Watt voeding hebt, trekt die voeding dan constant 300 Watt :? Of is het zo dat als van die 300 Watt die die voeding kan leveren maar 200 Watt nodig is dat ie dan ook maar 200 Watt levert?
Weet iemand misschien ook een programmatje om te meten hoeveel Watt je voeding levert/er wordt getrokken?

Een voeding van 300watt levert MAXIMAAL 300 watt. Dit is theoretisch, want bij 290 watt ofzo heeftie het wel gehad. Dus hij levert watt ( ;) ) de wat de hardware vraagt. Dus als je veel hdd's cdroms dvd's etc hebt dan zal je voeding meer energie leveren. Hoeveel je voeding levert weet ik niet.

• 3lmowww
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17-06-2022

3lmowww

edit:

Op woensdag 12 juni 2002 16:36 schreef -]MaRc0[- het volgende:

[..]

Das mooi :)
[..]

Waarom zou je dat niet kunnen meten met software :? CPU temp enzo kan je toch ook meten?
maar voor die temp heb je een sensor erop zitten...
je kan natuurlijk wel via een of andere poort een stroom meter inbouwen...

Electronics development

• Lethal
Waarom kan het dan niet softwarematisch? Een tempratuur kan je toch ook meten? Bij een fan kan je toch ook het rpm meten?

WAAROM DAN NIET VAN EEN SPANNINGSMETER?

• bennierex

bennierex

Pilot_Z

Op woensdag 12 juni 2002 16:36 schreef -]MaRc0[- het volgende:

[..]

Hoe? Als je dat zegt ben ik ff rekenen :+
P = U * I

P => Wattage / vermogen
U => Spanning (in Volt)
I => Stroomsterkte (in Ampère)

Op deze manier kan je het wattage bereken van alles wat je aan je voeding hebt hangen en dat dan optellen (let hierbij wel op de spanning! (5V, 12V, etc.)). Ik zou alleen echt niet weten hoe je berekend wat je uit de ATX-connector (mobo) haalt.

• Lethal
Op woensdag 12 juni 2002 16:42 schreef 3lmowww het volgende:

[..]

maar voor die temp heb je een sensor erop zitten...
je kan natuurlijk wel via een of andere poort een stroom meter inbouwen...
Dat willen we hier nou juist... maar hoe?

• Oxi
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14-11-2022

Oxi

antwoord is al gegeven... hij verbruikt alleen het benodigde.

maar HOE zou het anders moeten? als ie 200W afgeeft en 300W trekt.. ik snap je vraag niet. of je denkt heel scheef. of je voeding wordt HEEL warm.. 100J/s warmte is VEEL.

I wouldn't give his troubles to a monkey on a rock

• bennierex

bennierex

Pilot_Z

Met een zgn Ampère-tang kun je meten wat je voeding van het net lurkt. (zijn wel zeer prijzig die dingen).

• Hahn
Ik heb nu antwoord op m'n eerste vraag!

Maar ik wil weten hoe je kan bereken hoeveel watt je gebruikt (met proggie, want met zelf uitrekenen moet ik alles uit elkaar gaan halen :P)

• bennierex

bennierex

Pilot_Z

Op woensdag 12 juni 2002 16:52 schreef -]MaRc0[- het volgende:
Ik heb nu antwoord op m'n eerste vraag!

Maar ik wil weten hoe je kan bereken hoeveel watt je gebruikt (met proggie, want met zelf uitrekenen moet ik alles uit elkaar gaan halen :P)
Dat kan simpelweg NIET (en er zijn naar mijn weten geen voedingen die een ingebouwd meetinstrument hebben).

• Hahn
Op woensdag 12 juni 2002 16:54 schreef bennierex het volgende:

[..]

Dat kan simpelweg NIET (en er zijn naar mijn weten geen voedingen die een ingebouwd meetinstrument hebben).
Kan je niet zien/kijken hoeveel alles apart trekt? Dus hoeveel je CPU, GPU, Geluidskaart enzovoort trekt? Want dan hoef je het alleen op te tellen :)

Verwijderd

Op woensdag 12 juni 2002 16:58 schreef -]MaRc0[- het volgende:

[..]

Kan je niet zien/kijken hoeveel alles apart trekt? Dus hoeveel je CPU, GPU, Geluidskaart enzovoort trekt? Want dan hoef je het alleen op te tellen :)
je zou natuurlijk ff je amperemeter tussen alle draajes kunnen houden maar das wel een klote klus en je moet alle draadjes een keer doorknippen en dan weer vastsolderen
en dan moet je nog weten wat het rendement van je voeding voor elk voltage dattie afgeeft is

Verwijderd

Je kan als echt modder een multimeter (die dingen die je in elke doe het zelf vind) modden en het display in een 5.25 bay inbouwen, de aansluitingen van de multimeter zet je in serie met de lijndraad van je voeding een je het een digitale amperemeter voor je pc (dus kan perfect berekenen hoeveel watt je voeding uit het net trekt) :P

Verwijderd

Tis denk ik t makkelijkst om een digitale amperemeter te kopen, deze in je voeding te modden en dan t lcdtje verlengen naar de voorkant van je case.
Enige nadeel is dat je dan alleen het ampere te zien krijgt dit moet je dan nog vermenigvuldigen met 230V voor het aantal watt.

edit:
shit net te laat

[edit2] Een goedkope multimeter zal alleen niet gaan werken, het aantal ampere meet je nl in de stroomkring dus de meter die je gebruikt zal 300W aan moeten kunnen, lijkt me niet dat een multimeter van 2 tientjes dat lang aankan zonder door te branden[/edit2]

• Lethal
Maar het is volgens jullie niet mogelijk om dat op een poort te zette, en vervolgens te gebruiken met bv een nieuwe versie van smartie?

• ritsjoena
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16-06-2024
Op woensdag 12 juni 2002 17:25 schreef Lethal het volgende:
Maar het is volgens jullie niet mogelijk om dat op een poort te zette, en vervolgens te gebruiken met bv een nieuwe versie van smartie?
Tuurlijk kan dat wel, apparatuur open slopen en de signalen naar de ledjes (misschien al eerder, maar dat hangt van je speeltje af) omleiden naar een connector die het doorstuurt naar bv je com-poort. Dit signaal softwarematig afvangen en verwerken.

Het is heel simpel. in theorie dan. :P

• Lethal
Op woensdag 12 juni 2002 17:32 schreef ritsjoena het volgende:

[..]

Tuurlijk kan dat wel, apparatuur open slopen en de signalen naar de ledjes (misschien al eerder, maar dat hangt van je speeltje af) omleiden naar een connector die het doorstuurt naar bv je com-poort. Dit signaal softwarematig afvangen en verwerken.

Het is heel simpel. in theorie dan. :P
En nu in practijk!!! >:)

• bennierex

bennierex

Pilot_Z

Voor de stroom die je uit het net haalt is het niet zo moeilijk, maar als je ook wil weten wat er binnenin je pc aan stroom verbruikt wordt, zul je idd de 'hoofdaansluitingen' voor de verschillende voltages moeten zoeken in je voeding en dan voor elk voltage apart het amperage meten, dan omrekenen naar Watt en dan alles optellen. Beetje doelloze/ingewikkelde/dure bezigheid als je het mij vraagt. (als je de 'hoofdaansluitingen' kan vinden, hoef je namelijk niet alle draadjes die uit je voeding komen te meten). Let er wel op dat je ampèrages altijd meet in serie met de verbruiker(s) en voltages meet je altijd parallel aan de verbruiker(s).

EDIT
Mocht je het toch in je hoofd halen met de soldeerbout aan de slag te gaan... zorg er dan voor dat je de meetkring en de normale aansluitingen goed van elkaar isoleerd!

• M14
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 31-07 12:11

M14

Op woensdag 12 juni 2002 16:28 schreef -]MaRc0[- het volgende:
Ik heb een vraagje:

Je voeding levert wat er word verbruikt, totdat ie aan z'n maximum zit (in dit geval 300 watt) als je meer vermogen vraagt dan stopt ie er mee (schakelt de voeding zichzelf uit). Als je minder denkt te verbruiken, kun je een minder zware voeding pakken (bv 230 watt).

Als je van plan bent te gaan oc'en, veel koelers in je kast te hangen, waterkoeling wilt gebruiken, en eventueel met peltiers gaat werken, heb je zeker een of meer zware voeding nodig. Dan is een 'Enermax' van 550 wat wel aan te raden.
Op woensdag 12 juni 2002 16:34 schreef cdgrit het volgende:
Software matig kun je niet meten hoeveel watt hij vreet... Misschien dat er een hardwarematig tooltje voor bestaat.. Zou ik ook weleens willen weten... Iemand?
Als je weet hoeveel Ampere je computer nodig heeft, valt het te berekenen. P=vermogen, U=spanning, I=stroom. Hier een voorbeeldje (spanning 230 Volt. Die kun je het beste ff meten. Stroom meet je ook op. Voor voorbeeld 1,5 A gebruikt):

P = U x I = 230 x 1,5 = 345 Watt

Mess with the best, Die like the rest
There is no such thing as Society
There are 2 kinds of people: Snipers and their targets
Never run for a sniper ... you only die tired :)

• Lethal
MENSEN DIT WETEN WE AL... Ik wil alleen weten hoe ik die meetapparatuur aan kan sluiten op mijn com/lpt of gameport

Verwijderd

Om erachter te komen wat je voeding op et moment gebruikt (primair) dus wat er aan je KWh meter komt te slurpen heb je een amperetang nodig.
Je zet em op de kabel en je meet het aantal ampere(a)
het vermogen van een apparaat is de spanning maal de stroom P=UxI dus het aantal wat word dan 230x(jouw gemeten waarde)
>:)

Verwijderd

Bij Conrad (en misschien ook wel bij de kijkshop) hebben ze van die leuke KWh meters die je in het stopcontact steekt. Zijn volgens mij niet eens zo duur.

Secundair meten heeft niet zo veel zin, tenzij je weet hoe efficient je voeding is. Als je een k** voeding hebt die 50% in warmte omzet trek je dus twee keer zoveel uit het net als je effectief in je mobo etc. stopt.

Als je secundair wil meten kan je misschien iets met de SM-bus IC'tjes van Maxim en Motherboard monitor.
Zie http://www.madhacker.org/mbmsensors.htm

• Cryonist
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 05-05 11:04

Cryonist

- Something clever -

Volgens mij kan je alleen weten wat je voeding opneemt. De enige overige manier is tussen als die draadjes die je voeding uitkomen een Volt en Ampere meter te hangen. En dat is zeker niet practisch dus ook niet te doen.

In the beginning there was nothing. God said, 'Let there be light!' And there was light. There was still nothing, but you could see it a whole lot better.
D3

Verwijderd

Ik heb ook niet beweerd dat het praktisch was ;-)

Voltmeters zitten meestal al op je mobo, maar voor Amps zou je allemaal shunts in moeten bouwen, en extra ICtjes op je SM-Bus aan moeten sluiten.

• DiedX
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 10:04
Op woensdag 12 juni 2002 21:34 schreef Lethal het volgende:
MENSEN DIT WETEN WE AL... Ik wil alleen weten hoe ik die meetapparatuur aan kan sluiten op mijn com/lpt of gameport
Wellicht iets handiger om wat minder te schreeuwen. 1 maand geregistreerd, en dan dit is niet handig.

Wat je wil kan, maar is ontzettend moeilijk. BennieRex gaf al correct eerder aan dat je je meet-en voedingslussen uit elkaar MOET houden, anders krijg je erg leuk vuurwerk (of op z'n minst meetafwijkingen). Dit houdt toch in dat je met wat opto-couplers aan de slag zal moeten :)

DiedX supports the Roland™, Sound Blaster™ and Ad Lib™ sound cards

• cdgrit
  • Laatst online: 02-06 11:01
Bij de Kijkshop hebben ze z'n KWH-meter. Hier de link KWH-Meter.

Hoe zou je z'n ding kunnen gebruiken. Zo te zien zet je deze niet eenvoudig tussen het stopcontact.

Originele startpagina - Stadindex.nl

Verwijderd

Ga 's naar CONRAD.NL en doe een search op "ekm" en "power monitor".

Voor 25 euro ben je klaar. Weliswaar niet aan je comp gekoppeld, maar er zit wel een display op.
Die tweede kost 50 euro maar heeft een los display.

Verwijderd

http://www.powertekuk.com/powerel.htm
of deze
http://www.energytools.com/pwrmeter.htm

Die bovenste kan je zo op je seriele poort aansluiten :P
Zit ook nog software bij ook :)
RS232 option includes PC_WATT Software for Windows
Geen idee hoe duur trouwens, maar zal wel flink wat kosten :(

Verwijderd

Lethal, schreeuw niet zo...
je heb tje antwoord, multimeter oid modden...

hoe je het ff snel kan doen is alles uit zetten in huis behalve je PC en dan gewoon in de meterkast kijken hoeveel Kw ie trekt :Y)

• comvidnet
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 30-11-2021
als je nou dat apparaat wat in de gang kast hangt, er uit sloopt en op de kabel die je PC in gaat (en eventueel monitor) aan sluit. Dan kan je heel mooi af lezen wat die gebruikt. Ff mooi zensortje er op een dan je PC in, software maken. En na al dit werk, kan je iets geweldigs in de gaten houden.

Volgens mij ga je wel schrikken als je de kosten er bij berekent, dat doet me weer denken aan de tijd dat ik nog een analoog modempje met IKB had. :)

Specs: Abit NF7-S, AMD Athlon XP 2500+@3200+, ZalMan CNPS 6000Cu, Corsair 2x 256MB dual channel DRR RAM, ASUS Geforce 2TI64 MB DDRAM.

• Freekdernatuur
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 02-08 18:09

Freekdernatuur

Kracht door Eenvoud

Als je nu gewoon zorgt dat je er achter komt wat het RENDEMENT van je voeding is, dan komt je nog dichter bij het werkelijk opgenomen vermogen door je PC. Dit is dus zonder de verliezen van de voeding zelf.

• BovenHond
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 05-08 21:03
De enige zuivere manier om dit te berekenen is inderdaad door een KWh meter in serie voor je 220 te zetten. Maar dat is meteen het nadeel, die KWh meter gebruikt ook stroom (al zou het niet zo veel zijn)
(tip, schakel ook je monitor er achter anders vergeet je een deel)

Dat kijkshop geval lijkt me dan een prima idee..

en dan nu de eenvoudige oplossing (doe als je ouders niet thuis zijn een keer alle andere apparatuur uit (stekker er uit). En laat dan alleen je PC draaien en kijk na een uur of 3 wat er is verbruikt, dan nog even rekenen en je weet het verbruik per uur!! ;(

Verwijderd

Dat antieke kijkshop geval ga je toch niet aan je pc hangen...
Kijk ff in m'n vorige postje, dat ziet er IMHO toch wat gelikter uit.

[img]http://image.conrad.nl/pix/125/M1/125318M1.JPG[img\]
Oh ja, by the way, als je het perse aan je pc wilt hangen heb je ook geen kwh meter nodig.
Een amp meter met serieele uitgang is dan wel voldoende. Al die megaflops van je PC kunnen vast wel uitrekenen en optellen hoeveel kilowattjes je gebruikt.

Verwijderd

Deze plaatjes probeerde ik erbij te plakken. (was weer 's in de war met de backslash
Afbeeldingslocatie: http://image.conrad.nl/pix/125/M1/125318M1.JPG
Afbeeldingslocatie: http://image.conrad.nl/pix/103/M1/103250M1.JPG
Pagina: 1