Eindversterker: Altijd aan laten of niet?

Pagina: 1
Acties:
  • 6.195 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• pelican
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Hoi,

volgens de ene kun je een eindversterker het beste gewoon uitzetten als je hem niet gebruikt. Anders is die altijd warm en dan gaat ie minder lang mee.

volgens de ander kun je hem het beste altijd aan laten staan. Dan blijft hij altijd warm. Als je hem vaak uit en aan zet, dan warmt hij vaak op en koelt vaak af. Dit opwarmen/afkoelen is slecht voor de eindversterker, omdat de componenten telkens uitzetten/inkrimpen en de componenten dan uiteindelijk los kunnen raken (is misschien niet de goede omschrijving, maar je weet wat ik bedoel, soldeertin laat los, dat soort dingen).

Wat is nou het beste?

Verwijderd

de argumenten dij jij daar geetf is }:O shit

het maakt echt voor de versterker niets uit, wel is het zo dat bij zware versterkers (kilowatts) het geluit beter kan zijn als ie warm is...

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Beide argumenten deugen idd niet. Je kunt een versterker gerust dag en nacht aan laten staan, mits de energierekening geen probleem is. Alleen klinken versterkers vaak ietsje beter als ze warm zijn (na een uurtje aanstaan ofzo).

Alleen tientallen keren per dag aan- en uitzetten is niet goed, maar dan nog eerder door slijtage van aan/uit-knop ofzo dan door krimpen/uitzetten van componenten.

Verwijderd

Ik zou toch kiezen voor de energierekening, ik laat mijn klasse-A monoblokken niet aanstaan. Die stoken behoorlijk wat energie aan warmte weg.

• pelican
  • Niet online
Energierekening is geen probleem, mijn kamerhuur is inclusief en het is nu altijd aangenaam warm in mijn kamer :)

Maar vooruit, een beter milieu begint bij jezelf, dus misschien kan ik hem toch beter uitzetten voortaan.

Even ter verduidelijking, ik bedoel dus niet dat de componenten slijten door inkrimpen/uitzetten, maar de contacten met de printplaten.

Die versterker staat goed vrij, maar nu wordt hij bij normaal gebruik aan de buitenkant (heeft geen fan, wel grote koelribben) toch wel zo warm dat je hem nog maar net vast kunt houden. Binnenin zal de temperatuur wel een stuk hoger liggen denk.

Verwijderd

In de kast zal het niet zo warm zijn, maar dan worden de koelblokken ongeveer 50 - 55 graden. Wat voor amp is het?

• pelican
  • Niet online
Op woensdag 12 juni 2002 19:01 schreef Taco het volgende:
In de kast zal het niet zo warm zijn, maar dan worden de koelblokken ongeveer 50 - 55 graden. Wat voor amp is het?
Het is deze. Heb hem nu altijd aanstaan, en de vorige eigenaar had hem ook altijd aanstaan (jarenlang).

Afbeeldingslocatie: http://stephan.aguilar.free.fr/images/a68.jpg

Verwijderd

Tja ff een heel dom vraagje maar waarom heb je precies eind en voorvesterkers? Voorversterker is voor een mooi geluid en eind- voor de sterkte ofzo?
Ik snap dat dat dan handig is in een disctoheek ofzo maar waarom zou je zoiets gewoon thuis willen in je huiskamer?
gewoon versterkertje doet het toch ook prima en zoveel vermogen heb je toch niet nodig?

• hervaz
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 24-11-2025
Op woensdag 12 juni 2002 20:16 schreef ThomasH het volgende:
Tja ff een heel dom vraagje maar waarom heb je precies eind en voorvesterkers? Voorversterker is voor een mooi geluid en eind- voor de sterkte ofzo?
Ik snap dat dat dan handig is in een disctoheek ofzo maar waarom zou je zoiets gewoon thuis willen in je huiskamer?
gewoon versterkertje doet het toch ook prima en zoveel vermogen heb je toch niet nodig?
Ga maar eens searchen, het is absoluut geen onzin.

• pelican
  • Niet online
Op woensdag 12 juni 2002 20:16 schreef ThomasH het volgende:
M'n oude setje ging kapot (hield regelmatig spontaan op) en die eindversterker kreeg ik voor niks.

Voor meer info zie:
[topic=500650/1/25]

Verwijderd

ok thnxs zoeken blijft toch moeilijk ;)

Verwijderd

Mooi ding zeg :) Ik heb maar een paar zelfbouw monoblokken.

• Duck-Twacy
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 27-10-2024

Duck-Twacy

I'm hit!

Indrukwekkende versterker. Studer is toch beroemd van wege zijn studio taperecorders? Of is dat verleden tijd?

Gewoon nieuwsgierig:
Waarom heb je deze gekocht (een studio apparaat bedoel ik)?

btw ik laat mijn eindverstekers nooit aanstaan.

Mijn zelfbouw klasse A worden dik 60 graden (koelribben)
Mijn AVM klasse AB wordt na een paar uur een graad of 50.
Sommige versterkers hebben een ruststand.

2 crush your enemies, 2 win the Tournament

• hervaz
Mn rotel 1070 eindbak is idle echt ijskoud, de marantz pm 14 is altijd warm, de vincent die ik hiervoor had kon je een ei op bakken, is in de zomer gewoon niet leuk meer.

Verwijderd

Op woensdag 12 juni 2002 21:49 schreef Duck-Twacy het volgende:
Indrukwekkende versterker. Studer is toch beroemd van wege zijn studio taperecorders? Of is dat verleden tijd?

Gewoon nieuwsgierig:

btw ik laat mijn eindverstekers nooit aanstaan.

Mijn zelfbouw klasse A worden dik 60 graden (koelribben)
Mijn AVM klasse AB wordt na een paar uur een graad of 50.
Sommige versterkers hebben een ruststand.
Mijn JHL worden 50 graden als ze 2 uur aanstaan warmer wordt ie niet. Dit echter gemeten met thermokoppel van multimeter. Als je ze aanraakt lijkt het warmer.

• jll
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12-05 15:51

jll

nou ik heb op mijn vorige school geleerd (rens en rens) dat als je elko's lange tijd niet gebruikt dan worden ze slechter omdat het dielectricum wat dus in een elco zit raar kan gaan doen dus mijn tip bij klasse a versterkers zet ze in de stanby stand dus wel de elco's vol maar geen dikke emmiter stromen die alles verwarmen.

the right tool for the right job__smaken verschillen maar lelijk is niet mooi

• JeroenT
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-04 14:37

JeroenT

hoi!

Op woensdag 12 juni 2002 22:54 schreef jll het volgende:
nou ik heb op mijn vorige school geleerd (rens en rens) dat als je elko's lange tijd niet gebruikt dan worden ze slechter omdat het dielectricum wat dus in een elco zit raar kan gaan doen dus mijn tip bij klasse a versterkers zet ze in de stanby stand dus wel de elco's vol maar geen dikke emmiter stromen die alles verwarmen.
My thoughts exactly :) , gewoon standby laten dus

waarom zou je een paar honderd watt verstoken als je er niet eens naar luisterd.

Verwijderd

Op donderdag 13 juni 2002 00:23 schreef Klubbheads het volgende:
Op woensdag 12 juni 2002 22:54 schreef jll het volgende:

[..]

waarom zou je een paar honderd watt verstoken als je er niet eens naar luisterd.
Omdat je hier waarschijnlijk te maken hebt met een klass H versterker en die verbruiken practisch niets als er geen signaal binnenkomt. Maybe 30watt ofzo..

Het is aan jezelf om dat te bepalen, hoor je echt klankmatig het verschil telkens en erger je eraan.. 24/7 aanlaten. Anders gewoon smorgerns aan en savonds weer uit :Y) Standbye werkt ook prima.

• pelican
  • Niet online
Op woensdag 12 juni 2002 21:49 schreef Duck-Twacy het volgende:
Studer is toch beroemd van wege zijn studio taperecorders? Of is dat verleden tijd?

Gewoon nieuwsgierig:
Studer is de studio-uitvoering van Revox, en Studer is idd bekent van z'n taperecorders.

Zoals ik hierboven al zei heb ik hem gekregen, m'n oude setje ging kapot dus kon ik hem goed gebruiken (ik heb dus niet bewust voor deze gekozen). Heb er een eenvoudige voorversterker bijgekocht, een Nad 106.
Op donderdag 13 juni 2002 00:23 schreef Klubbheads het volgende:

Een standby mode zit er niet op, dus dat is geen optie. Hij blijft, als de volume knop van de voorversterker op 0 staat, flink warm.

Maar het komt er dus gezien de reacties op neer dat het geen kwaad kan om hem uit te zetten als je hem niet gebruikt (het beter-klinken-wanneer-warm-aspect weggelaten), mits je dit niet 30x per dag doet.

• Dr. Boktor
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21-09-2025
Ik weet dat dit al een iets ouder topic is, maar mijn vraag kan hier eigenlijk gewoon aan toegevoegd worden: Ik beschik nu over een Marantz PM8200. Dat is dus geen klasse A versterker ;) Nou doen de bovenstaande posts een beetje overkomen dat je zo'n klasse A versterker op standby moet zetten, i.p.v. altijd aan laten staan. In mijn geval zit er geen standby op, maar die heb ik dan misschien ook niet nodig, omdat ie toch niet klasse A is :?

In een ander draadje las ik dat het handig was om een tijdklok op de aansluiting te zetten, maar met mijn onregelmatige slaaptijden kan ik enkel over een drietal uurtjes met redelijke zekerheid zeggen dat ik dan slaap...

Mijn vraag wordt dus (uiteraard): Kan ik mijn versterker met een gerust hart altijd aan laten staan?

• Wekkel
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 02-05 10:45

Wekkel

De downloadkoning

Een beter milieu....

De technische discussie daargelaten zou ik een versterker gewoon uitzetten als je 'm niet meer gebruikt voor ten minste 10 minuten. Hij is binnen 5 seconden weer bedrijfsklaar als je 'm weer nodig hebt in tegenstelling tot een pc..

Verwijderd

Ik zet mijn onkyo eindtrap altijd 's avonds uit en 's middags weer terug aan. Ik heb toch ergens gelezen dat het dikke onzin is om een amp in te laten spelen. Ik hoor dat soort dingen toch niet. Het is ronduit zonde van de stroom om zo'n ding aan te laten staan.

Verwijderd

Een klasse A versterker moet vaak warm worden, dat verschil is iig goed te horen op mijn klasse A JLH versterker. Echter heb dat met een A/B versterker nog nooit waargenomen.

• Clithopias
  • Laatst online: 06-12-2024
jll schreef op 12 juni 2002 @ 22:54:
nou ik heb op mijn vorige school geleerd (rens en rens)
heb je op rens en rens hilversum gezeten????
zoja, wat vond je ervan en van de lessen? ben aan het twijfelen of ik er heen ga of niet en ben gewoon benieuwd wat andere ervan vonden/vinden

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

Verwijderd schreef op 06 maart 2003 @ 14:52:
Een klasse A versterker moet vaak warm worden, dat verschil is iig goed te horen op mijn klasse A JLH versterker. Echter heb dat met een A/B versterker nog nooit waargenomen.
Iemand is het blijkbaar hartgrondig met je oneens ;)

http://web.inter.nl.net/hcc/hififaq/
Klasse A, AB, B etc..

Deze aanduidingen geven een intern technisch verschil aan voor de manier waarop de eindtrap is opgebouwd. Bij een overigens goed ontworpen versterker zijn er geen waarneembare klank verschillen.

Deze aanduidingen geven geen "kwaliteits klasse" of zoiets aan, zoals wel eens gesuggereerd wordt.

Veruit de meeste transistor versterkers zijn klasse B. Klasse AB en A onderscheiden zich vooral door een aanzienlijk grotere stroom opname uit het lichtnet, welke geheel in warmte wordt omgezet. E.e.a. heeft geen effect op de geluidskwaliteit.
Inschakel vertraging

Veel eindversterkers hebben een circuitje dat pas enkele seconden na het inschakelen de luidsprekers met de versterker verbindt. Dit voorkomt onaangename "Bwoep" geluiden bij het inschakelen. Het heeft niets te maken met "opwarmen", want dat hoeft niet bij transistor versterkers.
Vraag Inspelen. HiFi apparatuur moet eerst geruime tijd ingespeeld worden voordat het tot optimale prestaties komt.----->
Elektronische apparatuur hoeft nooit ingespeeld te worden.
Opwarmen
Vraag:
Voor dat je apparatuur goede prestaties levert moeten de spullen eerst een uurtje opwarmen.

Sommige apparatuur (buizenversterkers) liever altijd aan laten staan.
Transistor apparatuur heeft geen opwarmtijd nodig. Er is vaak een inschakel vertraging voor de luidsprekers om een "Bwoep" geluid te voorkomen, maar dat heeft niets te maken met opwarmen.

Het inwendige van buizen is na 1 of 2 minuten op bedrijfstemperatuur.

De rest is fantasie.
Ik hou van deze gast _/-\o_ ;)

• Lurge
  • Niet online

Lurge

ActueleWind

mjah, misschien mag ik volgens zijn site dan onzin uitkramen maar ik hoor wel degelijk het verschil in kabels hoor.
Het is mij pas nog laten horen op een setje Finals en dat hoor je dus echt wel... maargoed.. zal wel aan mij liggen dan :?
Dus ik ben het weer met hem oneens :)

ActueleWind

Verwijderd

Helemaal mee eens! En buiten dat heeft het weinig tot niks met muziek te maken.
:7

Ik heb ook m'n interlinks vervangen van goedkope standaard rood/zwart tulpjes > profigold en m'n speakerkabel vervangen van stroomdraad > monstercable
Ik hoor het verschil gewoon niet en ik heb nou niet de slechtste spullen staan dacht ik zo.
Ik moet vooral lachen om de tekst die ze op dat soort kabels zetten. Time-coherent blabla 8)7
(ik heb overigens de monstercables gratis bij m'n speakers gehad.)

[ Voor 78% gewijzigd door Verwijderd op 06-03-2003 16:23 ]

Verwijderd

Natuurlijk is het soms lastig om het fysisch aan te tonen, en zijn de elektrische verschillen tussen kabels erg klein, maar toch denk ik dat het verschil opleverd. Maar ik ben van mening dat de verschillen die er zijn (capiciteit, weerstand, etc) wel een soort outputfilter vormen en dat is te horen. Aangezien je het verschil tussen verschillende filtercomponenten (andere waarde condensatoren ook hoort). En sommige versterkerontwerpen zijn gewoon gevoeliger voor andere inputweerstanden. Ik wil niet beweren dat het in elke opstelling hoorbaar is, en dat het verschil erg groot is, toch denk ik dat het te gemakkelijk is om te zeggen dat alle kabels hetzelfde zijn.

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

Kortom, ieder zijn eigen geloof. Als je denkt (of weet) dat het helpt, staat het je uiteraard volkomen vrij om het toe te passen. De theorie blijft hoe dan ook interessant.

Verwijderd

Het is een vrij land :D.

• Pixal
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Pixal

Mijn poes popelt.

eeeeh.. ik lees hier iets over klasse a versterkers... betekent dit een type versterker of de kwaliteit van een versterker???

mn pa heeft (erg) lang geleden een technics versterker gekocht.. was een erg dure met van die nutteloze termen als Computer Drive Monitor enzo.. ik gebruik m nu en ben erg tevreden. goed geluid enzo.. maarre

er staat dus class A op.. is het dan ook een klasse A versterker of kunnen ze er voor de grap class A op gezet hebben zodat ie beter verkoopt? :)

ik bedoel.. als ik een versterker bouw ga ik er geen class C op zetten lijkt me :?

[ Voor 7% gewijzigd door Pixal op 06-03-2003 17:16 ]

• Boekster
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14-04 17:18

Boekster

Naimoholic

Ik heb wel ooit eens iets gelezen dat het beter is voor versterkers om ze op standby te houden, vanwege het feit dat er een ruststroom om de condensatoren staat. Wat er van waar is zou ik niet durven zeggen.

Music Addicted

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Pixal schreef op 06 March 2003 @ 17:15:
eeeeh.. ik lees hier iets over klasse a versterkers... betekent dit een type versterker of de kwaliteit van een versterker???
Beide. Class A en Class B versterkers gebruiken een verschillend principe om signalen te versterken.
Class A is kwalitatief beter, maar is heel inefficient omdat de meeste energie in warmte wordt omgezet. Je hebt dus een zware/dure versterker nodig voor een fatsoenlijke geluidsdruk. Klasse A versterkers kunnen ook erg warm worden.
Class B versterkers zijn veel efficienter, dus je hebt niet zo'n zware versterker nodig voor een flinke geluidsdruk, maar geven meer vervorming.

De meeste versterkers zijn volgens mij hybride Class A/B versterkers, die bij lage volumes volgens het Class A principe werken en bij hogere volumes overschakelen naar Class B.
Pixal schreef op 06 March 2003 @ 17:15:mn pa heeft (erg) lang geleden een technics versterker gekocht.. was een erg dure met van die nutteloze termen als Computer Drive Monitor enzo.. ik gebruik m nu en ben erg tevreden. goed geluid enzo.. maarre

er staat dus class A op.. is het dan ook een klasse A versterker of kunnen ze er voor de grap class A op gezet hebben zodat ie beter verkoopt? :)
Ik vermoed dat er Class AA op die versterker staat, da's een fantasieterm van Technics die aangeeft dat ze het Class A/B principe iets aangepast hebben zodat die versterkers even goed klinken als een echte Class A versterker. Dat is tenminste wat de marketing afdeling van Technics beweert >:)

Of dat ook echt zo is, is maar de vraag. Technics wordt niet echt als een topmerk op Hifi-gebied beschouwd, en is volgens mij meer een aardig Mid-fi merk.

Verwijderd

Met mijn vorige Sony TA-FA3ES was er wel duidelijk een hoorbaar effect: de demping van de versterker was een stuk minder de 1e 5 minuten dat ie aan was, waardoor de bas wat dreunerig klinkt. Na zo'n 15 minuten stabiliseert de klank. Ik was niet de enige die dit effect kon horen.

• Dr. Boktor
Maar wat ik me nou afvraag, kan het kwaad om een versterker altijd aan te laten (de mijne heeft geen standby-knop o.i.d.), behalve dat het niet al te super is voor het milieu, zoals Wekkel terecht opmerkte. Is de kans dat bepaalde onderdelen eerder stuk gaan groter?

• hervaz
Altijd aan, (wat een ouwe thread is dit btw).

De versterker die ik nu heb staat 50 watt in klasse a, dus ik kijk wel uit met altijd aan laten staan, ik zet hem een uurtje voor ik ga luisteren aan en dan issie meestal wel zo ongeveer op bedrijfstemp.

• kieskes
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 08:02
hervaz schreef op 06 maart 2003 @ 19:26:
Altijd aan, (wat een ouwe thread is dit btw).

De versterker die ik nu heb staat 50 watt in klasse a, dus ik kijk wel uit met altijd aan laten staan, ik zet hem een uurtje voor ik ga luisteren aan en dan issie meestal wel zo ongeveer op bedrijfstemp.
offtopic:
hervaz, jij woonde in aalten? wil je setup wel een keer komen beluisteren, ;) woon zelf in l'voorde :)

• hervaz
kieskes schreef op 06 maart 2003 @ 19:42:
[...]

offtopic:
hervaz, jij woonde in aalten? wil je setup wel een keer komen beluisteren, ;) woon zelf in l'voorde :)
Contact me maar op icq, je kan altijd komen luisteren. :)

De setup:

Pre: Audio research LS 1
Power: Krell Ksa 50 mk2
CD: marantz cd 17 mk2 Ki
Speakers: Magnepan 1.5

Verwijderd

Hè ik zie dat je ook Krell draait! hoe bevalt ie?

• FFF
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 20-10-2025

FFF

alleen me eindbak hou ik altijd aan, omdat ik uit zeer professionele en betrouwbare bron gehoort heb dat dat beter is, en zo is hij lekker warm als ik hem nodig heb.

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

Ik heb daar mijn twijfels over, maar een zonnig en 'warm' nederland, dat lijkt mij wel wat :7

• Pixal
  • Niet online

Pixal

Mijn poes popelt.

/downtime/ schreef op 06 March 2003 @ 18:56:

Ik vermoed dat er Class AA op die versterker staat, da's een fantasieterm van Technics die aangeeft dat ze het Class A/B principe iets aangepast hebben zodat die versterkers even goed klinken als een echte Class A versterker. Dat is tenminste wat de marketing afdeling van Technics beweert >:)
er staat new class A

ik denk dat technics best hi-fi is maar dat audiofielen pas bij hi-fi beginnen als er (help me effe) onkyo ofzo?? op staat

Verwijderd

Door het zeer vaak opwarmen en afkoelen van een printplaat treed er metaalmoeheid op van de soldeerverbindingen. Er komen dan ringvormige scheuren in de verbindingen met vooral zware en warme componenten zoals eindtorren en drivers. Ook elco's verlopen door temperaruurwisselingen. Dit verschijnsel treed veel op bij televisies, maar ook bij "zware" audio apparatuur. Wij repareren veel apparaten door alleen de zwakke pleken op een print opnieuw te solderen. Het heeft dus zin om een zware versterker lang aan te laten staan.
Ik heb zelf een Luxman versterker model L-525 welke 16 W klasse A en 100 W klasse AB levert. Na een kwartier klingt hij veel beter dan na een minuut aan staan.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 06-03-2003 23:28 . Reden: als/dan fout ]

• Pixal
  • Niet online

Pixal

Mijn poes popelt.

ik heb hier een dus een versterker van rond de jaren tachtig staan.. warm is ie ook best wel

maar aangezien hij het al meer dan 20 jaar elke dag aan en uit goed doet heb ik het idee dat ik me geen zorgen hoef te maken over aan laten staan :?

Afbeeldingslocatie: http://images.google.nl/images?q=tbn:OW3sub-CKaMC:mark.kouts.home.mindspring.com/images/suv303catalog.jpg

Verwijderd

hallo,

Ik ken die site wel, van ene jan uit de betuwe , als ik me niet vergis. En die snapt nog steeds niet dat onze oren nou eenmaal verschillen horen die met conventionele meetapparatuur niet te meten valt. Voor alles in de hifi geldt, zelf luisteren, dan oordelen. T'klinkt afgezaagd, maar het is toch echt zo!

• Dr. Boktor
Het probleem lijkt mij niet het om de 2 a 3 uur aan of uit zetten van de versterker en zoals ik hier uit de reacties opmaak, boeit het ook niet om het maar dag en nacht aan te laten staan. Ik stelde deze vraag, omdat ik geen standby-functionaliteit heb, maar binnenkort een tunertje ga krijgen. Ik wil dan niet eerst de versterker moeten aanzetten voordat ik radio kan luisteren, wanneer ik net lekker wakker wordt en nog in mijn bedje lig, ik wil dan meteen alles met de AB kunnen bedienen. De tuner zal daarbij wel over standby-mogelijkheden beschikken, dus dat is het probleem niet.

• Scarp
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Sommige amps en pre-amps hebben zo'n 12v trigger uitgang. Daarmee kan je pre-amp de amp triggeren om aan te gaan. Zit op m'n Rotel amp wel. Ook m'n onkyo receiver kan het uitgeven, helaas alleen op zone2 uitgang :|

Ik laat m'n amp nooit aanstaan. Zonde van de stroom en ik neem toch aan dat ze dat ding ontworpen hebben om ook uit te kunnen, dus met krimpen en uitzetten zal het wel meevallen.

Verwijderd

Ja, en al zou het een beetje slecht zijn... In een versterker zit al gauw een behoorlijke voeding die net zo veel stroomt trekt als 4 tv's van normale grote..

Ik zet altijd mn amp uit als ik hem langer dan 10 minuten ga gebruiken (zoals al eerder gezegd.) , anders vindt ik het echt stroomverspilling en zonde van het milieu :)

Verwijderd

Een beter milieu begint bij jezelf :). Doe je het niet uit kostenbesparing denk dan eens aan moedertje aarde, en als je dat niet belangrijk vind dan moet je maar eens afvragen waarom je op deze aardkloot rondloopt .... :).

Verwijderd

Mijn installatie heb ik altijd aanstaan. Sterker nog deze staat uitgezonderd op de vakanties al 10 jaar aan. Geen probleme what so ever. Ander probleem was dat de versterkers uit het zicht naast de luidsprekers staan en het geen doen was/is om de versterkers aan en uit te zetten. Daarnaast heb ik nog een vrouw die geen enkele know how van techniek heeft en dat ook niet wil maar wel lekker cd's wil draaien zonder stress. Nog geen achteruitgang van het geluid ontdekt dus je kunt ze gewoon aan laten staan.

VV: NAD 1300 Monitor series
EV Mid/Hoog: Rotel RB850 (2 X Mono bridged)
EV Laag: Rotel RB870 (2 X Mono bridged)
Interlinks: zelfbouw 4 X 5 Meter
Speaker kabel: 4 X vanden Hul Magnum 1 Meter)

Verwijderd

Om even terug te komen op het aan of uitschakelen, het is mijn ogen beter om de amp aan te laten, bij het in- en uitschakelen krijgt de versterker te maken met grote pieken .
b.v. de trafo, bij veel versterkers hoor je na een aantal jaar dat de trafo gaat brommen, deze krijgt elke keer een opdonder bij het inschakelen hierdoor gaan de draden verder uit elkaar staan en beginnen te resoneren op de net frequentie.
Ook voor alle andere componenten zijn dit soort verschijnselen niet goed, er zijn natuurlijk versterkers met slimme inschakelvertragingen waarmee dit soort dingen deels ondervangen worden.
Volgens mij kun je ieder audio app. beter aanlaten staan. (dit geldt overigeens niet voor t.v.'s daar is het slecht voor de buis en een gevaar voor eigen leven als je een philips hebt)

• hervaz
Verwijderd schreef op 06 March 2003 @ 22:26:
Hè ik zie dat je ook Krell draait! hoe bevalt ie?
Erg goed, veel thuis gehad maar deze had het gewoon (en wat een waanzinnige coole drive in het laag zeg) :)

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

Hebben we het nou niet over totaal irrelevante zaken? De economische levensduur van versterkers is net zoals bij computers, maar in mindere mate, maar ze overleven de gebruiksduur over het algemeen ruimschoots.

Gedachten over slijtende transistoren gaan me wel erg ver. Dan maar vrienden met Jan uit de Betuwe 8)

• Pixal
  • Niet online

Pixal

Mijn poes popelt.

Vertel mij in godsnaam wie Jan uit de Betuwe is :?

Verwijderd

Ik ben in deze kwestie qua stroomverbruik, ook vriend van Jan :D.

Verwijderd

hervaz schreef op 07 maart 2003 @ 13:04:
[...]

Erg goed, veel thuis gehad maar deze had het gewoon (en wat een waanzinnige coole drive in het laag zeg) :)
He he ja idd de Ballen in het laag is geweldig bij Krell

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 05:36

Exirion

Gadgetfetisjist

Ik heb een klasse-A bak die altijd aanstaat. Warm klinkt een versterker (theoretisch) beter, maar dan moet je wel heel erg kritisch gaan luisteren en dat doe ik zelfs als audiofiel zelden. Ik ben gewoon te lui om 'm elke keer aan en uit te zetten ;)

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

Pixal schreef op 07 maart 2003 @ 14:43:
Vertel mij in godsnaam wie Jan uit de Betuwe is :?
http://web.inter.nl.net/hcc/hififaq/ :7

• Scarp
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Jan uit de betuwe is een oude zemelaar die niets beters te doen heeft. Ziet alles alleen technisch. Zelfs top engineers van formule 1 coureurs weten dat niet alles meetbaar is en moeten vertrouwen op het gevoel van een coureur. Hetzelfde geldt voor audio. Niet alle dingen zijn netjes meetbaar en toch horen veel mensen verschillen tussen meetbaar dezelfde dingen.... waarom? omdat er gewoon verschillen zijn.
Hij heeft vast wel met een aantal dingen gelijk, maar met een hoop ook niet vind ik.

Maar goed, dit is offtopic :)

Nu weer ontopic: versterker aanlaten staan als je het niet erg vindt om veel electriciteit te gebruiken en als je denkt dat je versterker erdoor kapot gaat. Versterker gewoon uitzetten als je niet een hoge electriciteit rekening wilt en als je een apparaat op een normale manier gebruikt. Zo'n versterker heeft een normale levensverwachting. Door 'm altijd aan te laten zal ie er niet langer van blijven leven. Door 'm altijd uit te zetten zal ie niet korter leven.
Je moet 'm natuurlijk niet continue uit/aan, uit/aan, etc doen :)

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Scarp schreef op 08 maart 2003 @ 09:36:
Zelfs top engineers van formule 1 coureurs weten dat niet alles meetbaar is en moeten vertrouwen op het gevoel van een coureur. Hetzelfde geldt voor audio. Niet alle dingen zijn netjes meetbaar en toch horen veel mensen verschillen tussen meetbaar dezelfde dingen.... waarom? omdat er gewoon verschillen zijn.
Juist. Net als dat veel artsen denken dat ze alles kunnen meten en alles weten. Of mensen die overal een 'wetenschappelijk' bewijs van willen zien, terwijl ze zelf niet kunnen aangeven wat volgens hun dan wetenschappelijk te noemen is. Enfin, laten we deze discussie maar niet beginnen want die ie oeverloos en al vele malen gevoerd ;)

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

• bigahoona
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 04-03-2023
Over het opwarmen van versterkers en vooral over het verschil in klank tussen “koude” en “warme” versterker wil ik het volgende citeren:

“Het is een algemene misvatting dat buizen versterkers lang opgewarmd moeten worden. Bijvoorbeeld model 300B buis heeft maar 10 tot 15 min nodig om op bedrijfstemperatuur te komen. Dat is in tegenstelling tot constructies die gebaseerd zijn op transistors. Men moet niet vergeten dat de parameters van een transistor drastisch veranderen simultaan met temperatuurstijging. Om die veranderingen te “corrigeren” worden er correctie circuits gebruikt in de transistor versterkers. Zo’n “warme” versterker werkt dus met andere transistor parameters. Deze verandering beïnvloedt de klank van een transistor versterker zeer duidelijk. “

een citaat uit een interview met de producent van Ancient Audio uit Audio Hi-Fi (http://www.ancient.com.pl/e_index.htm)

- if you want to succeed, double you failure rate -

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

bigahoona schreef op 08 March 2003 @ 17:20:
“Het is een algemene misvatting dat buizen versterkers lang opgewarmd moeten worden. Bijvoorbeeld model 300B buis heeft maar 10 tot 15 min nodig om op bedrijfstemperatuur te komen. Dat is in tegenstelling tot constructies die gebaseerd zijn op transistors. Men moet niet vergeten dat de parameters van een transistor drastisch veranderen simultaan met temperatuurstijging. Om die veranderingen te “corrigeren” worden er correctie circuits gebruikt in de transistor versterkers. Zo’n “warme” versterker werkt dus met andere transistor parameters. Deze verandering beïnvloedt de klank van een transistor versterker zeer duidelijk. “
Jammer dat er alleen over transistoren wordt gesproken want vooral veel klasse-A versterkers zijn gebaseerd op MOSFETs en niet op transistoren.

• bigahoona
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 04-03-2023
Exirion schreef op 08 maart 2003 @ 17:27:
[...]

Jammer dat er alleen over transistoren wordt gesproken want vooral veel klasse-A versterkers zijn gebaseerd op MOSFETs en niet op transistoren.
dat vind ik ook, ze hebben het vooral over het verschil tussen de buizen enerzijds en de transistors anderzijds, er wordt wel (in het algemeen) gesproken van een verbetering in het geluid bij 'warme' versterkers
verder ben ik zelf van mening dat een warme versterker anders (lees: warmer en nauwkeuriger) klinkt, maar goed het is niet allen m'n eigen mening maar van velen (vraag het maar na bij mensen van het type "audiofiel" 8)7 )
of je het verschil kunt ABX'en is een ander verhaal :)

- if you want to succeed, double you failure rate -

• hervaz
Exirion schreef op 08 March 2003 @ 01:44:
Ik heb een klasse-A bak die altijd aanstaat. Warm klinkt een versterker (theoretisch) beter, maar dan moet je wel heel erg kritisch gaan luisteren en dat doe ik zelfs als audiofiel zelden. Ik ben gewoon te lui om 'm elke keer aan en uit te zetten ;)
Maak je je geen zorgen over het stroomverbruik?

Of staat ie maar een paar watt in klasse a, ik doe het maar niet met mn eindbak, die staat 2x 50 watt volledig in klasse a....

• zimbab
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09-06-2021

zimbab

Personal Jesus

Welke heb je nu dan weer?

• hervaz
zimbab schreef op 08 maart 2003 @ 19:17:
Welke heb je nu dan weer?
Als je het tegen mij hebt... een krell ksa 50 mk2 :) ;)

• zimbab

zimbab

Personal Jesus

Aha....dus al weer van de Bryston af? Ik dacht ff dat je een Duson A10 had gekocht dan. Is ook tweemaal 50 Watt klasse A en zag ik laatst ook te koop staan.

• hervaz
zimbab schreef op 08 March 2003 @ 19:24:
Aha....dus al weer van de Bryston af? Ik dacht ff dat je een Duson A10 had gekocht dan. Is ook tweemaal 50 Watt klasse A en zag ik laatst ook te koop staan.
Ja, de bryston 4b en 3b nrb gehad, daarna toch wat verder geluisterd en toen kon ik voor een mooie prijs aan deze krell komen in uitstekende staat (pics aanwezig :) )

Na deze gehoord te hebben ben ik er als een blok voor gevallen!

• zimbab

zimbab

Personal Jesus

Pics! Pics! Hehehe....ik weet wel hoe ie er uit ziet, maar doe toch maar!

Ik houd mijn versterker trouwens altijd aan om maar ff wat aan het topic toe te voegen.

[ Voor 39% gewijzigd door zimbab op 08-03-2003 19:29 ]

• hervaz
Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~skiffer/Hear_resized.jpg

There you go :)

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

En zo'n transistortje heeft een kwartier nodig om op te warmen? Ik zie hier toch wel wat vogels overvliegen..

Ik ben geen electrotechnicus, maar ik kan me nauwelijks voorstellen dat een versterker niet binnen zeer korte tijd (30 seconden) de standaard temp heeft, terwijl alleen het koelsysteem zijn werk gaat doen als de amp moet gaan werken.

Een electrisch fornuis is nog sneller warm dan een kwartier 'opwarmen'.

[ Voor 60% gewijzigd door Wekkel op 08-03-2003 20:01 ]

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

hervaz schreef op 08 March 2003 @ 18:31:
Maak je je geen zorgen over het stroomverbruik?

Of staat ie maar een paar watt in klasse a, ik doe het maar niet met mn eindbak, die staat 2x 50 watt volledig in klasse a....
En dat zeg je op een forum waar het gros van de gebruikers z'n PC 24/7 aan heeft staan? ;) Ze staan vrij dik in klasse-A, want de FETs worden in rust zo'n 50C a 55C. Hoeveel stroom er precies loopt zou ik zelf niet weten (m'n pa wel want die heeft ze ontworpen en de prints gebouwd).

En ook maar eens wat pics dan:

Afbeeldingslocatie: http://crew.tweakers.net/Exirion/pics/DSCN1032_2.jpg

Afbeeldingslocatie: http://crew.tweakers.net/Exirion/pics/DSCN1034_2.jpg

Het is een prototype in een oude Marantz kast ingebouwd. Potmeter is een ALPS en in de signaalweg zitten zo min mogelijk condensatoren (helaas worden die veel teveel gebruikt ten nadele van het geluid). Waar ze er wel in zitten zijn het polypropyleen condensatoren.

Het spulletje speelt al een jaar of 14 naar volle tevredenheid. De kast is monsterlijk lelijk en ik heb 'm nooit meer afgewerkt. Maar het geluid is super, en daar gaat het om. Dat uiterlijk heeft zo juist z'n charme vind ik ;) Ik doe er niks meer aan.

[ Voor 43% gewijzigd door Exirion op 08-03-2003 20:18 ]

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Wekkel schreef op 08 maart 2003 @ 19:58:
Ik ben geen electrotechnicus, maar ik kan me nauwelijks voorstellen dat een versterker niet binnen zeer korte tijd (30 seconden) de standaard temp heeft, terwijl alleen het koelsysteem zijn werk gaat doen als de amp moet gaan werken.
Erg knap als jij een versterker binnen 30 seconden op temperatuur kan laten komen. Mijn waterkoker doet er ook beduidend langer over om een slootje water aan de kook te brengen, en die is er speciaal voor gemaakt. Een automotor is toch ook niet binnen 30 seconden warm? Tenzij je 'm meteen vol gas laat geven, maar dan nog. Als je een versterker aanzet en meteen dik vermogen laat leveren dan hoeft ie na 30 seconden nog niet meteen even warm te zijn als na een uurtje in rust opwarmen. Da's toch logisch?

Verwijderd

Weet iemand ook of deze:
Afbeeldingslocatie: http://www.allsearch.de/soundcheckhifi/images/au517_3.jpg
ook een class A versterker is ?
Het is een Sansui AU-517 ik moet zeggen dat er supergoed geluid uit komt voor een versterker van rond de 21 jaar oud !
Ik heb em gratis gekregen van m`n oom :+
Hij heeft zowiezo 4x85 watt uit heb ik gehoord (de specificaties zitten er jammer genoeg niet meer bij)

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 08-03-2003 20:29 ]

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

Exirion schreef op 08 maart 2003 @ 20:08:
[...]

Erg knap als jij een versterker binnen 30 seconden op temperatuur kan laten komen. Mijn waterkoker doet er ook beduidend langer over om een slootje water aan de kook te brengen, en die is er speciaal voor gemaakt. Een automotor is toch ook niet binnen 30 seconden warm? Tenzij je 'm meteen vol gas laat geven, maar dan nog. Als je een versterker aanzet en meteen dik vermogen laat leveren dan hoeft ie na 30 seconden nog niet meteen even warm te zijn als na een uurtje in rust opwarmen. Da's toch logisch?
Corrigeer me als ik het als nOOb fout heb, mar een forse transistor is niet veel groter dan een handvat van een schroevedraaier. Er zit een metalen buitenkant op en een metalen frame van binnen? Dat geleid warmte als een joker. Als het door het aanzetten op gaat warmen, gaat dat razendsnel zo'n transistor door, die daarmee al snel de warmte heeft, die het hele proces afgeeft, toch?

Die transistor staat geen bak water te verwarmen, een automotor heeft een centraal punt dat echt warmte afgeeft aan de rest van de (veel grotere) motor. Zelfs die motor is na een kwartier al echt behoorlijk warm. Een transistor is minuscuul daarbij vergeleken.

Dan maar de volgende (logische?) vraag: waar komt de warmte van een versterker vandaan en hoe wordt die precies geloosd?

• zimbab

zimbab

Personal Jesus

Verwijderd schreef op 08 March 2003 @ 20:28:
Weet iemand ook of deze:
[afbeelding]
ook een class A versterker is ?
Het is een Sansui AU-517 ik moet zeggen dat er supergoed geluid uit komt voor een versterker van rond de 21 jaar oud !
Ik heb em gratis gekregen van m`n oom :+
Hij heeft zowiezo 4x85 watt uit heb ik gehoord (de specificaties zitten er jammer genoeg niet meer bij)
Ik neem aan van niet. 4x85 Watt is erg veel voor klasse A (heb je echt een flinke bak voor nodig) en bovendien heeft ie te kleine koelribben naar mijn mening. Neemt niet weg dat het een mooi ding is, een klassieker! Ziet er van binnen ook goed uit.

Afbeeldingslocatie: http://www.sansui.us/images/AU517_00006.jpg

Mun pa heeft ook nog een Sansui-set, maar minder high-enderig en al aardig oud ondertussen.

• zimbab

zimbab

Personal Jesus

Wekkel schreef op 08 maart 2003 @ 20:37:

Dan maar de volgende (logische?) vraag: waar komt de warmte van een versterker vandaan en hoe wordt die precies geloosd?
Warmte komt omdat versterkers niet 100% efficient zijn. Daarom geeft o.a. een lamp ook warmte af. Het wordt geloosd door de lucht via koelribben. Klasse D versterkers (digitale) zijn veel efficienter en worden daardoor ook veel mider warm. Kunnen ook compacter gebouwd worden.

[ Voor 15% gewijzigd door zimbab op 08-03-2003 20:42 ]

Verwijderd

LoL, Wekkel kijk naar de plaatjes van Exirion.
Zie je dat grote koellichaam hoelang denk je dat dat opwarmd is d.m.v. ongeveer 15 Watt bij het inschakelen.
Mijn bovengenoemde versterker is rond een uur hartstikke warm, terwijl je bij het aanzetten de eerste 15 minuten er niks van merkt, er zitten dan ook joekels van koellichamen in die Sansui......
Overigens dat over die geluidkwaliteit kan ook wel eens tussen je oren beter worden na een uur, ik kan er namelijk niks van merken.
Het zou misschien kunnen dat die onderdelen een bepaalde bedrijfstemperatuur hebben maar het verschil moet dan nog miniem wezen om het nog te kunnen horen.

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

Het koellichaam maakt de muziek toch niet? Het gaat om de transistor. Die moet m.i. toch vrij snel opwarmen, daargelaten of het opwarmen uberhaupt gevolgen heeft (but again, ik ben geen electrotechnicus al heb ik net wel de Electuur 2002 CD-ROM gevonden :P)

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Wekkel schreef op 08 March 2003 @ 20:37:
Die transistor staat geen bak water te verwarmen, een automotor heeft een centraal punt dat echt warmte afgeeft aan de rest van de (veel grotere) motor.
Kijk eens naar de foto's van versterkers in deze topic. Zie je de koellichamen? Die zijn echt niet binnen 30 seconden opgewarmd en verzadigd ;)
Geloosd: zie hierboven. Net als de CPU van een PC worden transistoren in versterkers gekoeld. En een CPU is ook niet na 30 seconen al op z'n stabiele temperatuur.

Dan de vraag over waar het vandaan komt. Een transistor geleidt stroom, maar heeft wel een weerstand. Door die weerstand is er een spanningsval. Bij de grote stroom die er loopt wordt er dus redelijk wat vermogen in warmte omgezet. Klasse-A versterkers worden in rust zo warm omdat er een lekstroom loopt die cross-over vervorming tegengaat. Ook zonder signaal.

Verwijderd

zimbab schreef op 08 maart 2003 @ 20:39:
[...]

Ik neem aan van niet. 4x85 Watt is erg veel voor klasse A (heb je echt een flinke bak voor nodig) en bovendien heeft ie te kleine koelribben naar mijn mening. Neemt niet weg dat het een mooi ding is, een klassieker! Ziet er van binnen ook goed uit.

Mun pa heeft ook nog een Sansui-set, maar minder high-enderig en al aardig oud ondertussen.
Ik denk ook niet dat het klasse A is
maar op jouw geshowde plaatje lijken de koelribben klein maar toen ik em loshaald schrok ik me naar :P ik had nog nooit zulke joekels van condesatoren+koellichamen gezien :D ook is dat ding moeilijk te tillen vanwege z`n grote en gewicht. (rond de 22 kilo denk ik)

Verwijderd

dubbel post :'(

[ Voor 95% gewijzigd door Verwijderd op 08-03-2003 20:54 ]

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

Exirion schreef op 08 maart 2003 @ 20:48:
Kijk eens naar de foto's van versterkers in deze topic. Zie je de koellichamen? Die zijn echt niet binnen 30 seconden opgewarmd en verzadigd ;)
Nogmaals, het koellichaam, daar wordt geen 'muziek' gemaakt. Maar goed, ik zal me even terugtrekken en wat denkwerk verzetten.

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Wekkel schreef op 08 March 2003 @ 20:57:
Nogmaals, het koellichaam, daar wordt geen 'muziek' gemaakt. Maar goed, ik zal me even terugtrekken en wat denkwerk verzetten.
Je hebt toch wel natuurkunde gehad hoop ik? Materialen hebben een warmtecapaciteit en een warmtegeleidingsvermogen. De warmte die de transitor ontwikkelt wordt meteen afgevoerd via het koellichaam die warmte in zich opneemt en afgeeft aan de omgeving. De temperatuur van de transistor stijgt dus geleidelijk, in tegenstelling tot wanneer ie niet gekoeld zou zijn.

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

De transistor zelf is omdat ie warme 'weglekt' aan het koellichaam toch juist al vrij snel warm? Hij kan pas warmte afgeven als ie warm is. Hij lekt niet 'koud' warmte weg. Nogmaals, zo'n ijzertje van niks is gewoon snel warm, ondanks het mooie koelsysteem. Mijn CPU is ook binnen no-time warm, alleen de omgeving warmt op. Eerst het koellichaam (dat dus de CPU behoed van een 1-seconde-dood en dan de fan met koudere lucht. De CPU blijft echter gewoon warmte genereren en dat is diezelfde freakende 77 watt (Tbird 1,2 Ghz ;) ) op vollast in seconde 1 als in seconde 3600, toch? 'Supergeleiding' van warmte is toch niet aan de orde?

Overigens heb ik gewoon natuurkunde gehad (en ik was er verdomd goed in :7 ).

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Wekkel schreef op 08 maart 2003 @ 21:43:
De transistor zelf is omdat ie warme 'weglekt' aan het koellichaam toch juist al vrij snel warm? Hij kan pas warmte afgeven als ie warm is. Hij lekt niet 'koud' warmte weg. Nogmaals, zo'n ijzertje van niks is gewoon snel warm, ondanks het mooie koelsysteem.
Je maakt echt een grote denkfout :) Bedenk eens goed wat koeling betekent en wat er precies bij gebeurt. Warmteopslag en warmtegeleiding zijn de sleutelwoorden.

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

De transistor wordt warm. Deze warmte wordt weggeleid naar de omgeving, waardoor de transistor weer afkoelt. Het weggeleiden gaat echter niet even hard als er warmte gegenereerd wordt, en dus zal gaandeweg de temperatuur in de transistor oplopen. De vraag is dus nu, hoe goed (of hoe slecht) wordt warmte bij een transistor weggeleid?

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Wekkel schreef op 08 March 2003 @ 21:53:
Het weggeleiden gaat echter niet even hard als er warmte gegenereerd wordt
Fout. Als dat waar was dan zou de warmte zich ophopen in de transistor en dan zou de temperatuur blijven stijgen. Dat is dus geen goeie koeling want dan is je spulletje snel doorgebrand. Think again :)

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

De enige uitweg die ik dan kan verzinnen is als volgt:

De warmtegeleiding blijft constant, ook al warmen de elementen (transistor + koeling) op. Indien dit niet zo zou zijn, dan zou de koeling op een gegeven moment stoppen, omdat de directe omgeving van de transistor even warm is als de transistor of bijna gelijk, zodat nieuw gegenereerde warmte niet meer weg komt. Dat zou de dood van de transistor betekenen. Blijkbaar werkt het dus niet zo.

Met een constante warmteweggeleiding komt de vraag boven, waarom wordt de transistor dan nog warm? Blijkbaar wordt niet alle warmte weggevoerd, maar blijft er iets achter. De enige escape die ik (voorlopig) kan bedenken is dat er op een gegeven moment een balans onstaat in warmteafvoercapiciteit (de warmtegeleiding), de warmteopbouw (wat in de transistor gebeurd) en wat de transistor verder zelf nog afgeeft aan de overige omgeving (lucht?).

Dan blijft de vraag, hoe snel is de transistor op zijn normale bedrijfstemperatuur? Is dat het moment dat de overige elementen op hun gebruikelijke warmte zijn, of al eerder?

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Ja, het is een kwestie van temperatuurverschil tussen warmtebron en omgeving. Hoe groter het verschil, hoe meer geleiding, hoe meer afvoer van warmte. Er is dan inderdaad een balans waar de temperatuur van de transistor niet meer stijgt als de omgevingtemperatuur constant blijft. Maar aangezien het koellichaam een warmtecapaciteit heeft en bij een koude start op omgevingstemperatuur zit, begint de koeling gewoon meteen bij het aanzetten. Dat is theoretisch te verklaren, en nog mooier: het is in de praktijk ook zo :P

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

Oke, maar dan is de transistor dus allang op zo goed als bedrijfstemperatuur als het koellichaam enigzins warm begint te worden. De directe omgeving van de transistor is sneller warm dan het uiteindelijke koellichaam. Het is een soort inktvlek van warmte die zich langzaam, maar zeker uitbreid. Daarmee zou een transistor dus in mijn ogen alsnog vrij snel warm kunnen zijn.

Overigens een andere vraag. Hoe wordt een transistor beinvloedt door warmte? Veel?

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Wekkel schreef op 08 March 2003 @ 22:41:
Oke, maar dan is de transistor dus allang op zo goed als bedrijfstemperatuur als het koellichaam enigzins warm begint te worden. De directe omgeving van de transistor is sneller warm dan het uiteindelijke koellichaam.
Je maakt nogsteeds diezelfde denkfout. Je denkt te 'digitaal'. Het zijn gewoon continue natuurkundige processen en het is niet zo dat het koellichaam ineens denkt van 'nou, hij is lekker warm dus we gaan maar eens koelen'. Het kan onmogelijk zo zijn dat de bron eerst warm wordt en dan ineens af begint te koelen om vervolgens te stabiliseren.

Het is heel simpel: als een warmtebron wordt gekoeld met een koellichaam dan neemt de temperatuur veel geleidelijker en minder toe dan zonder koeling. Je kunt het heeeel eenvoudig testen. Als je CPU een ingebouwde tempsensor heeft, en je zet je PC koud aan, dan zie je de temperatuur gewoon langzaam klimmen.

Je hoeft het niet te geloven maar het is nou eenmaal zo :)

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

Daar bestaat geen misverstand over, ik denk echt wel in dezelfde richting. Echter, met het warm worden van de transistor is niet meteen het koellichaam even warm aan het worden. De geleiding heeft wat tijd nodig en heeft dus vertraging, niet?

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Wekkel schreef op 08 March 2003 @ 22:52:
Echter, met het warm worden van de transistor is niet meteen het koellichaam even warm aan het worden. De geleiding heeft wat tijd nodig en heeft dus vertraging, niet?
Absoluut, maar het is een samenspel van actie en reactie. Meer warmte, meer temperatuurverschil, meer afvoer, meer opwarming van koelblok om de transistor heen, meer geleiding door het blok heen en uiteindelijk naar de omgeving. Zodra de transistor warmte genereert wordt dat meteen gecompenseerd met de koelingseffecten die groter zijn naarmate delta T stijgt. Kortom: het is een geleidelijk proces en het duurt echt wel een tijdje voordat de temperatuur hoog geklommen is en stabiliseert.

edit:
dat laatste is nu precies waar deze discussie om begon ;)

[ Voor 5% gewijzigd door Exirion op 08-03-2003 22:59 ]

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

En ik begrijp dus dat warmtestijging een effect heeft op wat de transistor doet en de klank die het geheel produceert?

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Wekkel schreef op 08 maart 2003 @ 23:03:
En ik begrijp dus dat warmtestijging een effect heeft op wat de transistor doet en de klank die het geheel produceert?
Ja, temperatuur heeft invloed op veel scheikundige processen maar ook natuurkundige processen (bijv in relatie me electriciteit). Waar het precies in zit durf ik je niet te zeggen, maar de vervorming van een signaal, de lineariteit, de ruis, etc... alles kan er in principe door beinvloed worden.

• Clithopias
  • Laatst online: 06-12-2024
er zit nog een koelblok aan de transistor die die warmte weer van die transistor afloost

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Clithopias schreef op 09 maart 2003 @ 10:57:
er zit nog een koelblok aan de transistor die die warmte weer van die transistor afloost
Goh, meen je dat nou? Dat hadden ongeveer 5 andere mensen al gezegd. Lees een topic eerst ff door voordat je wat zegt.

Pagina: 1