[Lilo] keuzemenu en plaats van installatie?

Pagina: 1
Acties:

• backupdevice
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 09:54

backupdevice

No Risk , Full Push

Topicstarter
Ik ga ervoor. Ik ga dit weekend Mandrake 8.2 installeren, naast Windows XP Prof.

Nu heb ik de FAq doorgelezen en de perfecte Howto van Nelske doorgelezen, maar ik heb toch nog een paar vraagjes, omdat de vorige keer dat ik het probeerde, het hopeloos mis ging.

Ik heb 2 schrijven, één van 30GB ( twee partities) en één van 15. Op de 30 staat windows , op die van 15 wil ik Mandrake laten draaien.

Mijn vraag gaat over Lilo, ik heb er veel over gelezen, maar op één of andere manier snap ik het niet. Ik heb hier de search doorzocht maar toch wil ik een vraagje wagen.

Ik kan dus op mijn lege D schrijf Mandrake installeren, moet ik nu de Lilo in de root ( op d ) of op C installeren??
Ik heb namelijk bij één pagina gezien die zegt op C en hier heb ik al meerdere keren gezien in de root.

Vraag twee is eigenlijk een search vraag, maar ik heb verschillende oplossingen gezien, maar ik kom er echt niet uit :'( . Het lijkt wel of mijn hersenen gebrainwashed zijn door mijn Windows gebruik.

Hoe stel ik nu Lilo in dat ik netjes een optie lijstje krijg tussen XP en Mandrake.

Ik weet dat dit beide vragen zijn die UTFS uitspraken oproepen, maar ik kom er echt niet uit, maar ik wil het proberen!!

Ik zou het heel fijn vinden als iemand deze vragen kan beantwoorden, als ik de pagina's doorlees die ik heb uitgeprint is de installatie wel ok, maar het LILO gebeuren snap ik niet.

"This is it....This is it " | Gianpiero Lambiase | Lap 54 12-12-2021

Verwijderd

Installeer Lilo op de C schijf, klaar

Verwijderd

gebruik Grub ipv lilo.

Verwijderd

Installeer Lilo gewoon op de MBR (Master Boot Record), de eerste schijf (C:) dus.

Je kunt ook een bootdisk maken (dat moet je zowieso doen) om het eerst uit te proberen en dan kun je later altijd nog lilo installeren vanuit het Mandrake Controle Paneel.

Het booten duurt wat langer omdat de kernel van floppy wordt geladen maar je overschrijft zo niet je MBR van windows, niet dat dat veel kwaad kan :Y)

• warp
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Als je FAT32 gebruikt is linload ook een aanrader (die kun je gewoon starten met de NT bootloader).

• backupdevice

backupdevice

No Risk , Full Push

Topicstarter
Nu heb ik hier [topic=360735] gelezen dat er mensen eerst XP installeren ( zoals ik nu al heb ) en dan Linux, en dat ze dan een keuze menu krijgen.
Op woensdag 12 juni 2002 16:18 schreef SKYLOS het volgende:
Installeer Lilo op de C schijf, klaar
Als ik het dus zo doe, dan krijg ik een keuze menu?? Alleen als ik dan XP opnieuw installeer, dan moet ik lilo weer opnieuw instellen??
Op woensdag 12 juni 2002 16:22 schreef poeyerke het volgende:
Installeer Lilo gewoon op de MBR (Master Boot Record), de eerste schijf (C:) dus.

Je kunt ook een bootdisk maken (dat moet je zowieso doen) om het eerst uit te proberen en dan kun je later altijd nog lilo installeren vanuit het Mandrake Controle Paneel.

Het booten duurt wat langer omdat de kernel van floppy wordt geladen maar je overschrijft zo niet je MBR van windows, niet dat dat veel kwaad kan :Y)
Als ik dus de opstart diskette gebruik, dan start hij linux op. Gebruik ik de opstart diskette niet, dan start hij gewoon XP op??

Sorry voor de stomme vragen, maar de laatste keer dat ik het probeerde, kon ik alles opnieuw installeren :(

Verwijderd

gewoon in je mbr doen, of grub gebruiken, grub heeft als voordeel dat ie ook windows kan booten en je dus de windows loader niet meer nodig hebt.
Hoe je lilo.conf eruit ziet weet ik niet zo uit mijn hoofd (gebruik tegenwoordig grub) maar dat kan een ander je vast wel vertellen

Als je lilo in je mbr gooit kan het wel zijn dat je eerst geen windows kan booten totdat je je lilo.conf heb aangepast (vergeet na het aanpassen niet lilo te runnen anders gebeurt er niks.

Verwijderd

als je een bootdisk gebruikt werkt het inderdaad zo. Als je windows xp opnieuw installeert verdwijnt je keuze menu. Je boot dan met een bootdisk in linux en runned lilo. Dan krijg je je keuze menu weer.

• backupdevice

backupdevice

No Risk , Full Push

Topicstarter
[
Als je lilo in je mbr gooit kan het wel zijn dat je eerst geen windows kan booten totdat je je lilo.conf heb aangepast (vergeet na het aanpassen niet lilo te runnen anders gebeurt er niks.
[/quote]

En dat is nu het gedeelte wat ik niet snap ;(
Op woensdag 12 juni 2002 16:33 schreef ultimate het volgende:
als je een bootdisk gebruikt werkt het inderdaad zo. Als je windows xp opnieuw installeert verdwijnt je keuze menu. Je boot dan met een bootdisk in linux en runned lilo. Dan krijg je je keuze menu weer.
Dus;

Ik installeer Mandrake op mijn d partitie , maak een opstartdiskette, installeer Lilo op mijn c partitie.

Als ik dan klaar ben, reboot ik en dan krijg ik een keuze te zien, XP of linux , klopt dat?? Moet ik dan wel opstarten met de diskette of niet :?

Verwijderd

Ik weet niet hoe mandrake het doet maar veel distro's doen het als volgt:
-ze overschrijven je mbr met lilo die ingesteld staat om direct linux te starten
-je boot naar linux
-je verander /etc/lilo.conf hier vertel je lilo dat windows xp ook bestaat.
-vervolgens run je lilo dit programma installeert lilo met de nieuwe config file in je mbr
-als je nu reboot krijg je het menu te zien

de syntax van lilo is niet erg ingewikkeld maar omdat ik grub gebruik weet ikhem niet uit mijn hoofd.

Verwijderd

dat hangt er van af als je kiest om lilo niet in je mbr te zetten moet je met bootdisk opstarten en krijg je geen menu te zien.
Als je hem wel in je mbr zet krijg je of een menu te zien of start je direct op in linux (zonder diskette) je moet dan je lilo.conf aanpassen (dit hangt af van hoe mandrake zijn installatie regelt

• backupdevice

backupdevice

No Risk , Full Push

Topicstarter
Op woensdag 12 juni 2002 16:36 schreef ultimate het volgende:
Ik weet niet hoe mandrake het doet maar veel distro's doen het als volgt:
-ze overschrijven je mbr met lilo die ingesteld staat om direct linux te starten
-je boot naar linux
-je verander /etc/lilo.conf hier vertel je lilo dat windows xp ook bestaat.
-vervolgens run je lilo dit programma installeert lilo met de nieuwe config file in je mbr
-als je nu reboot krijg je het menu te zien

de syntax van lilo is niet erg ingewikkeld maar omdat ik grub gebruik weet ikhem niet uit mijn hoofd.
Thx, wat zou jij adviseren voor een Leek, lilo of grub??

eerst ff googlelen naar Grub :)

Verwijderd

als je echt een leek bent kun je misschien voor grub gaan maar, het makkelijkst is gewoon de standaard van mandrake te gebruiken. Das altijd het makkelijkst maar, als ik jouw was zou ik gewoon de install cd van mandrake erin gooien en kijken wat er gebeurt (met een geprinte handleinding van lilo ernaast, voor als er echt wat mis gaat) Mandrake schijnt erg makkelijk te installeren te zijn en jij hebt een vrij standaard installatie

Verwijderd

Ik zou het (lilo) dus niet in de MBR maar in je root partitie van Linux zetten. Deze partitie zet je dan op actief en klaar ben je. Als je later Windows opnieuw moet installeren heb je geen probleem. Installeren en vervolgens je linux partitie weer actief zetten en voila, daar heb je je menu weer.

Ook verneuk je op deze manier niet je bootrecord.

• intoxicated
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

intoxicated

Haaaai :w | ALT-S

Op woensdag 12 juni 2002 16:40 schreef Blue_White_Army het volgende:
Thx, wat zou jij adviseren voor een Leek, lilo of grub??
Grub. En ook voor de niet-n00bs vind ik Grub eigenlijk beter. Maar dat terzijde ;)

"Anyone who does not agree with me is mentally sick, and should be shot I'm afraid to say."
- Pastor Richards @ VCPR

• intoxicated
  • Niet online

intoxicated

Op woensdag 12 juni 2002 16:43 schreef us1111 het volgende:
Ik zou het dus niet in de MBR maar in je root partitie van Linux zetten. Deze partitie zet je dan op actief en klaar ben je. Als je later Windows opnieuw moet installeren heb je geen probleem. Installeren en vervolgens je linux partitie weer actief zetten en voila, daar heb je je menu weer.
Sorry hoor, maar dit is dus echt onzin. Als je Windows op een disk met Grub of Lilo in de MBR zou willen installeren, gaat dat zonder enig probleem. En het opnieuw installeren van Grub danwel Lilo in je MBR is ook slechts een kwestie van drie regeltjes typen...

"Anyone who does not agree with me is mentally sick, and should be shot I'm afraid to say."
- Pastor Richards @ VCPR

• backupdevice

backupdevice

No Risk , Full Push

Topicstarter
Op woensdag 12 juni 2002 16:43 schreef us1111 het volgende:
Ik zou het dus niet in de MBR maar in je root partitie van Linux zetten. Deze partitie zet je dan op actief en klaar ben je. Als je later Windows opnieuw moet installeren heb je geen probleem. Installeren en vervolgens je linux partitie weer actief zetten en voila, daar heb je je menu weer.

Kijk daar gaan we.

Kan ik dit tijdens de installatie instellen?? Krijg ik dan wel een keuze menu??

• intoxicated
  • Niet online

intoxicated

Op woensdag 12 juni 2002 16:46 schreef Blue_White_Army het volgende:
Kan ik dit tijdens de installatie instellen?? Krijg ik dan wel een keuze menu??
Zo'n beetje elke op beginners gerichte distributie geeft je inderdaad een keuzemenu. Dus Mandrake zal dat ook wel doen.

- Pastor Richards @ VCPR

• backupdevice

backupdevice

No Risk , Full Push

Topicstarter
Op woensdag 12 juni 2002 16:46 schreef intoxicated het volgende:

[..]

Sorry hoor, maar dit is dus echt onzin. Als je Windows op een disk met Grub of Lilo in de MBR zou willen installeren, gaat dat zonder enig probleem. En het opnieuw installeren van Grub danwel Lilo in je MBR is ook slechts een kwestie van drie regeltjes typen...
Dit is dus waar ik tegen aan loop, en dat is ook het gedeelte wat ik niet begrijp.

Wat zijn de gevolgen als ik lilo in MBR installeer, en wat zijn de gevolgen als ik het in de root ( mij d schrijf ? ) installeer.

Ik heb een vriendin die perse windows wiltblijven gebruiken en als ik haar zeg dat ze eerst een diskette moet gebruiken dan snapt ze het al niet :)

Verwijderd

hetgeen wat in je mbr staat wordt benaderd door je bios om op te starten. Als je lilo dus niet in je mbr zet zal hij dus windows booten en dus geen keuze menu laten zien. Tenzij je een andere bootmanager er in zet. Als je dat niet doet moet je linux met een floppy laten opstarten

Verwijderd

maar nogmaals de installatie van mandrake regelt dit allemaal wel voor je met een mooi keuze menutje

• intoxicated
  • Niet online

intoxicated

Op woensdag 12 juni 2002 16:48 schreef Blue_White_Army het volgende:
Ik heb een vriendin die perse windows wiltblijven gebruiken en als ik haar zeg dat ze eerst een diskette moet gebruiken dan snapt ze het al niet :)
Als je je menu.lst van Grub (en info daarover vind je gegarandeerd in de handleiding) netjes configureert, kun je bijvoorbeeld standaard Windows na een aantal seconden laten starten. En om Linux te booten, moet je even de volgende in het menu selecteren en op enter drukken.

Heel eenvoudig voor je vriendin dus, als je 'r wijsmaakt dat ze gewoon even moet wachten als ze Grub ziet :P

- Pastor Richards @ VCPR

• backupdevice

backupdevice

No Risk , Full Push

Topicstarter
Op woensdag 12 juni 2002 16:48 schreef intoxicated het volgende:

[..]

Zo'n beetje elke op beginners gerichte distributie geeft je inderdaad een keuzemenu. Dus Mandrake zal dat ook wel doen.
Ok bedankt, mocht mandrake 8.2 dit niet doen ,dan zou ik mijn MBR kunnen fixen met fdisk/mbr neem ik aan

• intoxicated
  • Niet online

intoxicated

Op woensdag 12 juni 2002 16:53 schreef Blue_White_Army het volgende:
Ok bedankt, mocht mandrake 8.2 dit niet doen ,dan zou ik mijn MBR kunnen fixen met fdisk /mbr neem ik aan
Yep :)

- Pastor Richards @ VCPR

• backupdevice

backupdevice

No Risk , Full Push

Topicstarter
Op woensdag 12 juni 2002 16:53 schreef intoxicated het volgende:

[..]

Als je je menu.lst van Grub (en info daarover vind je gegarandeerd in de handleiding) netjes configureert, kun je bijvoorbeeld standaard Windows na een aantal seconden laten starten. En om Linux te booten, moet je even de volgende in het menu selecteren en op enter drukken.

Heel eenvoudig voor je vriendin dus, als je 'r wijsmaakt dat ze gewoon even moet wachten als ze Grub ziet :P
Mwaah dat instellen is ee probleem, mijn windowsminded brein snapt niet hoe je het in moet stellen, maar ik hoop dat als ik mandrake 8.2 installeer, en ik dump lilo in MBR dat ik netjes een keuzemenu krijg zonder dat ik allerlei moeilijke dingen moet invoeren. Moet ik dan lilo in dev/hda0 installeren>???

Dat ik alles moet doorlezen hoe ik progjes moet installeren boeit me niet, en dat is ook een uitdaging, maar ik moet wel zeker weten dat ik nog wel windows kan gebruiken.

THX :)

Verwijderd

dus als je een opstart disk voor windows maakt kom je altijd terug in windows en kun je altijd nog onze hulp inroepen.

• backupdevice

backupdevice

No Risk , Full Push

Topicstarter
nou, ik ga het proberen dit weekend, eerst nog wat lezen en ik laat het wel weten :) ben benieuwd!!

THX voor de hulp en ik hoop dat ik niks meer hoef te vragen over LILO :)

• Buffy
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 26-12-2024

Buffy

Fire bad, Tree pretty

Als je aleen maar wilt experimenteren met Linux maar niks aan de bestaande boot procedure wilt veranderen kan je ook een lilo-only boot flopy maken.

Die boot namelijk sneller dan een normale boot floppy (kernel staat op harde schijf) en je hoeft niks in de mbr te schrijven.

Kies bij installeren van linux om geen grub of lilo te gebruiken maar wel om een boot floppy te maken (altijd handig :)).

Als winXP op partitie /dev/hda1 staat en linux op partitie /dev/hdb1 en je kernel image (bzImage-2.4.18) in /boot staat, zet dan het volgende in /etc/lilo:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
boot=/dev/fd0
lba32
install=/boot/boot.b
map=/boot/map
message=/etc/lilo.msg
vga=normal
prompt
default=linux
image=/boot/bzImage-2.4.18
    label=linux
    root=/dev/hdb1
    read-only
other=/dev/hda1
    label=win
    loader=/boot/chain.b
    table=/dev/hda

Zet leuke een welkomst tekst in /etc/lilo.msg.

Doe vervolgens een lege floppy in floppy drive en voer als root het volgende uit:
code:
1
/sbin/lilo -C /etc/lilo.conf

En als het goed is heb je een lilo-only floppy die je kan gebruiken om linux te booten.
En als je de floppy uit de floppy drive haalt boot ie zoals gewoonlijk XP.

PS: De 'win' optie gebruik ik om (toch) windose 98 te booten, weet niet of het ook voor XP werkt.

PPS: als je de prompt regel weghaald boot de floppy meteen linux.

That which doesn't kill us, makes us stranger - Trevor (AEon FLux)
When a finger points at the moon, the imbecile looks at the finger (Chinese Proverb)

• odysseus
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 15-08 23:01

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

Goed, je bereidt je in ieder geval goed voor :). Over lilo: mocht Mandrake je niet een keuzescherm geven maar direct doorgaan naar Linux, dan moet je het volgende toevoegen aan je /etc/lilo.conf:
code:
1
2
other=/dev/hda1
label=windows

Hier heeft Mandrake ook een wizard voor, deze vraagt je op welke partitie Windows XP staat (als ik het goed gelezen heb) en wijzigt dan je lilo.conf voor je. Je kunt die partitie vrij eenvoudig te weten komen met het commando 'fdisk -l' of door even in de FAQ nog eens te lezen over hoe de partitie-indeling door Linux geregeld wordt. Het handigst is het om voor je gaat installeren even een bootdisk/CD van Windows te regelen en als de mogelijkheid je tijdens de installatie van Mandrake wordt geboden ook daar nog even een bootdisk te maken. Zo kun je altijd in beide OS'en terecht, zelfs als je lilo niet werkt zoals het zou moeten.

* odysseus verwacht eigenlijk dat Mandrake het wel netjes zal regelen...heb de distributie nog nooit gebruikt, maar Mandrake staat bekend als een distro die veel zelf regelt en instelt.

Leven is het meervoud van lef | In order to make an apple pie from scratch, you must first create the universe.

• Vincent17
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19-07 00:20
Het zal wel aan mij liggen als Linux leek, maar ik heb ook 8.2 geinstalleerd. Ik had gewoon die cd erin gekwakt, installeren die hap en dat mandrake regelt alles wel. Ik heb nu ook gewoon een LILO bootmenu terwijl ik daar zelf niks mee heb gedaan.

• JaQ
  • Laatst online: 09:26

JaQ

ik heb zelf mandrake 8.2 en windows XP staan op mijn pc.
Deze staan op 1 schijf.

Ik heb eerst XP geinstalleerd en vervolgens mandrake.
Als je eerst mandrake installeerd gaat XP lopen miepen dat er "geen geldige schijven" aanwezig zijn.

Bij de install van mandrake 8.2 krijg je netjes de vraag of je meerdere OS's op die pc hebt staan en of je lilo wilt gebruiken. Als je ja klikt (en dat zou ik wel doen als ik jou was), dan krijg je automatisch een geconfigureerd lilo bestand voor mandrake8.2 , mandrake in safe mode (whatever that may be) en windows.

Tevens wordt er dan automatisch in je fstab file een regel voor windows toegevoegd, wat inhoud dat je op je filesystem in /mnt/windows je windows partitie(s) terug kan vinden.

suc6

Egoist: A person of low taste, more interested in themselves than in me

• backupdevice

backupdevice

No Risk , Full Push

Topicstarter
Mensen,

Mag ik jullie hartelijk dedanken voor jullie hulp. Ik weet dat het voor de Linux die hards vragen zijn waar je helemaal simpel van wordt :) Toch klasse dat jullie mij antwoorden gegeven hebben.

Ik ben nu Mandrake 8.2 aan het downloaden :) Hopelijk is mijn volgende melding hierzo gemaakt vanuit Mandrake. :7

Verwijderd

het viel wel mee, het belangrijkste is dat je, duidelijk zelf de moeite hebt genomen om eerst zelf te zoeken en een duidelijke vraag stelt dat zijn de belangrijkste dingen, het niveau van de vraag maakt dan niets meer uit.

• backupdevice

backupdevice

No Risk , Full Push

Topicstarter
Tja , ik heb eerst de faq gelezen, en toen de search gebruikt, maar dat lilo gebeuren kreeg ik niet onder de knie. Maar zoals andere hiero al zeiden, Mandrake regelt het voor je. Mocht het dan toch mislukken, ff alles opnieuw installeren, en weer proberen. Maar als dat te voorkomen is, is dat perfect.

Wish me luck and i will keep you informed ;)

• tweakerbee
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15-08 17:23

tweakerbee

dus..?

Zet dan Linux in je bootsector van je partitie. Dan kun je met
code:
1
dd if=dev/hda? of=bootsect.lnx bs=512 count=1

zorgen dat je een bestand bootsect.lnx creeert. Deze kun je dan in je WinXP menu kwakken:
- kopieer bootsect.lnx naar floppy
- kopieer bootsect.lnx naar C:\
- edit je boot.ini door
code:
1
C:\bootsect.lnx = "Linux Mandrake 8.2"

Toe te voegen. :)

You can't have everything. Where would you put it?

• backupdevice

backupdevice

No Risk , Full Push

Topicstarter
Ik heb nog 1 vraagje

ik wil Mandrake dus op een 2e schrijf zetten. Moet ik de dos partitie die daar opstaat met fdisk verwijderen voordat ik Mandrake ga installeren???

• GeeMoney
  • Laatst online: 12:36
mandrake 8,2 installed standaard LILO en tijdens de installatie zet ie alle opties er al tussen, en hij prakt hem in je MBR erg netjes voor als je beginner bent, je krijgt keurig een duel boot schermpje van mandrake dus :)

• odysseus
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 15-08 23:01

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

Op woensdag 12 juni 2002 19:06 schreef Blue_White_Army het volgende:
Ik heb nog 1 vraagje

ik wil Mandrake dus op een 2e schrijf zetten. Moet ik de dos partitie die daar opstaat met fdisk verwijderen voordat ik Mandrake ga installeren???
Dat kan de tijdens de installatie denk ik ook wel (bij alle distributies die ik ken kan het), maar het is misschien inderdaad handig om dat alvast eerder te doen zodat je zeker weet dat het goed gaat :).

Leven is het meervoud van lef | In order to make an apple pie from scratch, you must first create the universe.

Verwijderd

Op woensdag 12 juni 2002 16:46 schreef intoxicated het volgende:

[..]

Duh! Is het opnieuw installeren een kwestie van drie regeltjes?? Dus jij hoeft daarvoor niet met een bootfloppy te booten e.d.???? Welke distro heb jij dan in godsnaam?

Het gaat erom, dat het in principe niets uitmaakt of je de bootloader in de MBR of rootpartitie zet. Het is alleen zo, dat als je hem in je root linux partitie zet, windows er op geen enkele manier bij kan komen.
En om weer opnieuw je bootloader te activeren hoeft je alleen je active partitie weer op je linux root te zetten en niet beginnen te frutten met rescue-floppies, die je toch meestal kwijtbent op het belangrijkste moment 8-)

/me heeft een hekel aan gesprekken die beginnen met: 'sorry hoor..'

• majornono
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 04-04 23:16
Volgens mij hoef je je hier helemaal niet druk om te maken. De installatie van Mandrake 8.2 herkend alle besturingssystemen die al op het systeem aanwezig zijn (Ja, ook windows xxx) en maakt voor iedere OS een entry aan in je lilo. Gewoon de defaults aanhouden en de installatie volgen, niets aan de hand.

Problem Exists Between Chair And Keyboard

Verwijderd

nee maar zoveel werk is het niet want je moet wel helemaal intikken:
mount /dev/hdb1 /mnt/linux
chroot /mnt/linux /bin/bash
lilo
exit
umount /dev/hdb1
reboot

Als ik het helemaal goed heb. Dit scheelt je wel elke keer floppy in en uit je floppy drive halen (met de kans dat je floppy kwijt raakt) en een sec of 3-4 tijdens het booten (we blijven tweakers) en het staat veel netter. Z'n vriendin kan niet per ongeluk in linux terecht komen doordat de flop er nog in zat en je kan booting van floppy uitzetten waardoor je minder kans heb op een bootsector virus.

Lijkt me wel duidelijk toch?

Verwijderd

Op woensdag 12 juni 2002 20:58 schreef majornono het volgende:
Volgens mij hoef je je hier helemaal niet druk om te maken. De installatie van Mandrake 8.2 herkend alle besturingssystemen die al op het systeem aanwezig zijn (Ja, ook windows xxx) en maakt voor iedere OS een entry aan in je lilo. Gewoon de defaults aanhouden en de installatie volgen, niets aan de hand.
Ik geef het op. :'( .. Tuurlijk herkent hij windows, maar andersom niet... Als je later windows (of een ander eigenwijs O.S.) weer her-instaleerd ben je je lilo MBR kwijt, welke moeite is het dan om even je active partitie te wijzigen. Maar goed, ik zal wel de enige zijn die zijn windows eens in de zoveel tijd her-installeer en hieruit mijn ervaringen en leer heb getrokken...

• majornono
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 04-04 23:16
Ik installeer win xp zo'n een keer per maand, maar dan wel met een "cleane" ghost image. Niets aan de hand dus.

us1111: In jouw geval zou ik een boot disk maken en na de installatie van XP deze gebruiken om weer in Mandrake te komen. Daarna lilo updaten en klaar is kees.

Problem Exists Between Chair And Keyboard

• GeeMoney
  • Laatst online: 12:36
Op woensdag 12 juni 2002 21:06 schreef us1111 het volgende:

[..]

Ik geef het op. :'( .. Tuurlijk herkent hij windows, maar andersom niet... Als je later windows (of een ander eigenwijs O.S.) weer her-instaleerd ben je je lilo MBR kwijt, welke moeite is het dan om even je active partitie te wijzigen. Maar goed, ik zal wel de enige zijn die zijn windows eens in de zoveel tijd her-installeer en hieruit mijn ervaringen en leer heb getrokken...
simpelweg het commando: lilo
runnen en de entry is weer terug :)
zo niet dan is windows meestal als je eerst windows hebt geinstalled en daarna pas met linux begint: /dev/hda1
pas je toch handmatig de lilo.conf aan? is heel gemakkelijk, zijn zat topics over dnek ik

• Slaiter
  • Niet online

Slaiter

Firesnake

Ach mandrake das alweer een tijdje terug dat ik dat gebruikt heb ;)

Tis inweze heel simpel mandrake geeft gegeven moment de optie om lilo te plaatsen je kan hier een aantal zaken regelen nl.

a. waar de lilo komt te staan (zet maar gewoon in de mbr)

b. welk OS hij default moet starten (hij herkent automatisch dat je winXP hebt), maar start automatisch linux

c. Wat de tijdsduur is voordat het OS uit .b word gestart

daarnaast vraagt hij (bij exper install zekers) of je een bootfloppie wil maken, dat doe je natuurlijk altijd om eventuele problemen die je krijgt met lilo (gebeurd niet zomaar hoor) weer op te lossen.

Ik wens je veel plezier in de wereld die linux heet ;)

• backupdevice

backupdevice

No Risk , Full Push

Topicstarter
Gisteren Mandrake gedownload.

Vandaag alles nog een keer goed doorlezen, en dan in het weekend eraan beginnen.

Ik ben i.i.g blij dat ik me over dat dualboot geen zorgen hoef te maken :)

Nu eerst mijn D schrijf leeg fikken en dan partitie weghalen, en dan gaat het beginnen. :)

Toch nog 1 vraagje als het mag :P

Heb ik het goed begrepen dat als ik alles geinstalleerd heb en ik ga rebooten dat ik dan geen diskette hoef te gebruiken, maar gewoon de pc aanzet en dan het keuze menu krijg??

Verwijderd

Op donderdag 13 juni 2002 06:57 schreef Blue_White_Army het volgende:
Heb ik het goed begrepen dat als ik alles geinstalleerd heb en ik ga rebooten dat ik dan geen diskette hoef te gebruiken, maar gewoon de pc aanzet en dan het keuze menu krijg??
Klopt, je kunt gewoon booten van CD. Als ie niet van je CD start (kleine kans), dan staat die optie waarschijnlijk uit, dus dan kan je dat aanzetten in je BIOS. :).

• backupdevice

backupdevice

No Risk , Full Push

Topicstarter
Op donderdag 13 juni 2002 07:38 schreef beelzebubu het volgende:

[..]

Klopt, je kunt gewoon booten van CD. Als ie niet van je CD start (kleine kans), dan staat die optie waarschijnlijk uit, dus dan kan je dat aanzetten in je BIOS. :).
Nee, dat is met installeren, ik bedoel als ik mandrake geinstalleerd heb :)

• Slaiter
  • Niet online

Slaiter

Firesnake

Op donderdag 13 juni 2002 00:20 schreef Mataraty het volgende:
Ach mandrake das alweer een tijdje terug dat ik dat gebruikt heb ;)

Tis inweze heel simpel mandrake geeft gegeven moment de optie om lilo te plaatsen je kan hier een aantal zaken regelen nl.

a. waar de lilo komt te staan (zet maar gewoon in de mbr)

b. welk OS hij default moet starten (hij herkent automatisch dat je winXP hebt), maar start automatisch linux

c. Wat de tijdsduur is voordat het OS uit .b word gestart

daarnaast vraagt hij (bij exper install zekers) of je een bootfloppie wil maken, dat doe je natuurlijk altijd om eventuele problemen die je krijgt met lilo (gebeurd niet zomaar hoor) weer op te lossen.

Ik wens je veel plezier in de wereld die linux heet ;)
Als je bij .c bijv 10 seconden hebt dan heb je dus 10 seconden om het andere OS te kiezen (grafische weergave).
Ik dacht dat je dat er wel uit op kon maken :?

En ja dat kan zonder bootflop.

• backupdevice

backupdevice

No Risk , Full Push

Topicstarter
Op donderdag 13 juni 2002 08:50 schreef Mataraty het volgende:

[..]

Als je bij .c bijv 10 seconden hebt dan heb je dus 10 seconden om het andere OS te kiezen (grafische weergave).
Ik dacht dat je dat er wel uit op kon maken :?

En ja dat kan zonder bootflop.
Mkay, hartelijk bedankt, ik geloof dat ik nu alles op een rijtje heb.

Hee, topic titel is een stuk beter zo :)

Verwijderd

simpelweg het commando: lilo
runnen en de entry is weer terug
Dus als je lilo bootrecord vernielt is, run je het commando lilo.. Hoe dan? Je kan immers niet booten.. D'UH!

• MadEgg
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12:30

MadEgg

Tux is lievvv

Op donderdag 13 juni 2002 09:53 schreef us1111 het volgende:

[..]

Dus als je lilo bootrecord vernielt is, run je het commando lilo.. Hoe dan? Je kan immers niet booten.. D'UH!
Bootflop, d'uh?

Tja

• backupdevice

backupdevice

No Risk , Full Push

Topicstarter
Jongens, hou het een beetje netjes please. Zou het niet tof vinden als dit topic gesloten wordt. ;)

Verwijderd

Bootflop, d'uh?
Moe wordt je ervan... Je hebt duidelijk de vorige postings niet gelezen.. Over en uit.. Gaat nergens meer over.
Pagina: 1