[car audio] Caliber Sub, versterker kapot

Pagina: 1
Acties:
  • 236 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• S1W
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 02-08 22:58
Ik heb een Caliber subwoofer met een actieve versterker. Nu is deze versterker dood, en dacht ik dat ik de woofer zelf nog prima kan gebruiken als ik hem gewoon aan een externe versterker hang, toch?

Ik heb de woofer opengemaakt, alleen nu blijkt dat er aan de speaker zelf 4 draden zitten i.p.v. 2. Hoe sluit ik dat het beste aan op een gebrugde uitgang van mijn vier kanaals versterker?

• stylezzz
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:34
Je hebt dus blijkbaar een dubbelspoels woofer. Het beste kun je de spoelen parallel op elkaar aansluiten en dan op het brugkanaal van je versterker zetten. Mochten er zekeringen uit gaan klappen dan kan je versterker dit niet aan, dan is het zaak om de spoelen in serie te gaan zetten. Dit i.v.m. impedantie van de spoelen.....

• S1W
Wacht ff hoor... Parallel, dus de 2 plusdraden bij elkaar en de 2 min draden, correct? :D

• stylezzz
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:34
CORRECT!!!!! U gaat door voor de koelkast.... :o

• S1W
Tnx! :D

In deze thread staat ook al zoiets:

[topic=225054/1/25]

Als ik het goed begrijp kan ik dus ook gewoon ongebrugd de 4 draden op de versterker aansluiten, zonder vermogen verlies?

• Wekkel
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13-06 12:06

Wekkel

De downloadkoning

Je kan twee dingen proberen. Je versterker bruggen en daar parallel je twee aansluitingen op aansluiten. Je versterker gaat dan in 1 Ohm modus werken (gebrugd 4 Ohm is 2 Ohm lading voor je versterker, echter, met parallel 2x4 Ohm is dat 1 Ohm). Als je versterker slechts 2 Ohm lading aankan (wat bij de meeste versterkers het geval is), gaat ie zwaar over zijn nek.

Veiliger is het om gewoon een spoel op het linkerkanaal te zetten en een spoel op het rechterkanaal. Dan werkt je versterker netjes op 4 Ohm op beide kanalen, al loop je dan wel de extra power (en vervorming) van 2 Ohm werking mis.

Wellicht is het verstandig om op links en rechts een monosignaal te zetten (links splitten in twee of rechts), zodat de ene en andere spoel exact hetzelfde signaal krijgen van de versterker, met als gevolg beter geluid.

Verwijderd

Caliber met een DVC sub? Daar heb ik nog nooit van gehoord... :?

• S1W
DVC? Als je dubbele spoelen bedoeld, er zitten toch echt 4 draden aan de speaker, 2 boven, 2 beneden....

• Doppert
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 25-01-2022
Op donderdag 13 juni 2002 09:39 schreef Celeron_clocker het volgende:
Caliber met een DVC sub? Daar heb ik nog nooit van gehoord... :?
en zijn zat woofers van caliber met dual voice coil

qoute van caliber website

CWE 8, 10 and 12 Evolution subwoofers are also available in dual voice coil version. They are stated below as the CWE 8D, 10D and 12D.

CWX subwoofers have a double speech coil (2x 6 Ohm) and an exceptionally powerfull double magnet. The long coil means

oja site van caliber is www.caliber.nl

en over die woofer, die kun je rustig in in kistje inbouwen

maar zorg voor een krachtige amp
en zord dat je kist de exact opgegeven aantal liters heeft die caliber opgeeft voor die sub

http://raptr.com/Doppert/about

• TRAXION
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10-08 22:29
Als je hem parrelel zet en de spoelen zijn 4 ohm moet je versterker wel 2 ohm aan kunnen ...

^^ boven me stond zoat het zelfde sorry.

• Wekkel
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13-06 12:06

Wekkel

De downloadkoning

Op donderdag 13 juni 2002 23:57 schreef TRAXION het volgende:
Als je hem parrelel zet en de spoelen zijn 4 ohm moet je versterker wel 2 ohm aan kunnen ...

^^ boven me stond zoat het zelfde sorry.
Sterker nog, als je het parallel aansluit op een gebrugd kanaal, moet je versterker zelfs 1 Ohm aankunnen. Vaak kunnen alleen competition versterkers dit..

• S1W
Ja, dat zag ik ook. Ik heb hem nu gewoon ongebrugd aangesloten, klinkt prima. Wat is trouwens het voordeel van dubbele spoelen?

• Jivecar
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 12-11-2025
Op vrijdag 14 juni 2002 07:10 schreef Wekkel het volgende:

[..]

Sterker nog, als je het parallel aansluit op een gebrugd kanaal, moet je versterker zelfs 1 Ohm aankunnen. Vaak kunnen alleen competition versterkers dit..
Competitioon versterkers draaien makkelijk op 0,5ohm :+

Intel P4D-2800@2800, Asus P4P800-SE, 1024MB Corsair, Asus v9999/TD, Maxtor DiamondMax 10 250GB, Western Digital 600BB 60GB, Pioneer DVDR, HP 9150, Soundblaster Audigy. + Toshiba E400......

Pagina: 1