Toon posts:

Mobo en overclocken..

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

FF een korte vraag over oc’en en mainboards…

Ik heb zelf nog nooit een CPU oc. Is het zo dat de CPU zich het best houdt als je de multiplier gelijk houdt en alleen de bussnelheid gaat veranderen.?? En zo ja, als ik een P3 700/100 koop en deze ipv 7x 100 op 7x133 loopt deze dan goed?? Moet er extra gekoeld worden?? En kan 133 Mhz geheugen makkelijk een snelheid boven 133 Mhz aan??

Ook nog iets over mainboards… Ik ben van plan een ASUS CUSL2 te kopen, maar ben ook gewezen op een Chaintech 6OVJ (goedkoper) of een origineel Intel 815 Mainboard… hier misschien nog advies over??

Thanx!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 04-09 14:14
Bij het oc-en wordt de proc warmer. Een klein beejte oc kunnen de meeste standaard koelers wel aan,maar voor heftig oc-en is een NIET-standaard koeling noodzakelijk.
Denk aan Alphas, Pelier,... :)

Een p3 700 op 931 (7x133) te zetten is best mogelijk. De rest van je systeem kan dan weer nominaal lopen.
Alleen een P3 is wel errug duur. Neem bijvoorbeeld een Duron 600, die haalt vaak wel 900 of 1000. Minder geld, meer performance :)

En dat geheugen: de meeste geheugen kunnen inderdaad meer aan dan erop staat. Een 133 MHz kan vaak 140 of meer aan. Ligt wel erg aan het merk. Dure merken, zoals Muskin, kunnen vaak 150 MHz CAS2 aan :) Da's kewl. :)

Veel oc-plezier

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD