Een klein vraagje..
als het verschillende accessrouters naar internet zijn, met ieder zijn eigen ip-blocks, dan hoort een client bij zijn eigen ipblock.
Is het dus zo, dat iedere networkclient een publiekelijk ipadres heeft in een C-netwerk (e.g. van 212.130.253.0 t/m 212.130.253.255), of zijn er verschillende blokken, zoals 212.130.253.0 t/m 212.130.253.32 en 214.228.221.128 t/m 214.228.221.255?
Als het een groot Cblok is, hoe heb je de access naar je ip-blok geregeld met je ISP(s)? Is dat een ISP of heb je meerdere ISPs? Zo ja, dan kan je mbv ospf de load over de meerdere isp's verdelen.
Oftewel, is het als onderstaand diagrammetje?
internet
/ | \
ispa ispb ispc
| | |
rtr1 rtr2 rt3
\ | /
Jouw grote netwerk
Wat je dan kan doen, is router 1, 2 & 3 met elkaar info laten uitwisselen over grote blokken ip-reeksen. Wat je bijvoorbeeld kan doen, is aan de hand van de peering overeenkomsten van de ISPs het verkeer naar Amerika bijvoorbeeld via ispa laten lopen, omdat die een goede peering agreement (of eigen lijn) hebben liggen.
Hetzelfde voor europa en asië.
Of is het meer zoals hieronder?
internet
/ | \
ispa ispb ispc
| | |
rtr1 rtr2 rt3
| | |
nw1 nw2 nw3
Als dat zo is (waar nw1, nw2 en nw3 diverse blokken zijn), dan heeft elk nwblok een eigen default router, dat weer gekoppeld is door je ISP, die weer peering agreements heeft met backbone providers. Het verstandigste is om dan die default gateways te gebruiken, omdat je dan de meeste zekerheid hebt dat verkeer ook terugkomt.
Een ander alternatief is om twee accessrouters de diverse routeringen uit te laten vogelen, en beide routers als default gateway opgeven op je clients, echter de een met metric 100 en de ander met metric 200. Maar volgens mij moet het ook mogelijk zijn om RIP te configureren op beide access-routers, en die broadcasten (niet de default routes) maar bepaalde netroutes naar de clients. Ik betwijfel echter of dat gaat werken als je meerdere ip subnetten hebt. Als het 1 blok is, en je hebt meerdere accessrouters, ADSL, huurlijn, ISDN30, ISDN2, etc.. dan kan je de routers met elkaar laten communiceren over de beschikbare bandbreedte en zou dat ook gecommuniceerd moeten worden naar je ISP.
Of ben je toevallig zelf een ISP met meerdere, redundante peerings naar backbones?
Op vrijdag 14 juni 2002 20:06 schreef Predator het volgende:
Ik denk dat jij best even duidelijk uitlegd wat je exact wilt & welke situatie je hebt.
Hoeveel routers en hoe verbonden...
[..]
Ping is daar al helemaal onbetrouwbaar voor en dan moet je dan over verschillende gateways versturen.
Die zijn zoals ik lees niet lokaal tov de clients dus dat zal niet lukken.
Die hierboven vermelde oplossing(en) zijn daar beter voor geschikt.
[..]
Welke router waar ?
Een client weet z'n router(s) op z'n netwerk.
Router meer dan 1 hop weg natuurlijk niet.
[..]

welk internet ip