To terminate or not to terminate, that's the question...
Een echte Tweakert kanniet zonder deze handige site
Ik gebruik veel Eagle 4.03 (+/- 5 mb) (shareware, tot 500 pins)
Ik heb hem met "licentie"
Ik heb hem met "licentie"
Je hebt helemaal gelijk, ik heb een pakketje Sprint Layout 3.0 besteld.Op woensdag 12 juni 2002 14:38 schreef Rave17 het volgende:
Een echte Tweakert kanniet zonder deze handige site
To terminate or not to terminate, that's the question...
Verwijderd
Doe mij maar Power PCB. Als je dat eenmaal gewend bent, wil je nooit meer wat anders 
Helaas is het voor thuisgebruik niet echt betaalbaar
Helaas is het voor thuisgebruik niet echt betaalbaar
* BaRF vind multisim er wel grappig uitzien 
Err, is niet echt specefiek PCB laout proggie
/me moet beter lezen
Err, is niet echt specefiek PCB laout proggie
The space between is where you'll find me hiding, waiting for you
wij gebruiken op school software van www.baas.nl
Deze is maar 200 pins
http://www.baas.nl/layo1/nl/pcb/demo.htm
Deze is maar 200 pins
nou, 200 pinnen heb ik echt wel genoeg aan, ik weet niet wat jij allemaal wil gaan ontwerpen?Op woensdag 12 juni 2002 17:55 schreef Black_Adder het volgende:
wij gebruiken op school software van www.baas.nl
Deze is maar 200 pins
ik heb Ultiboard/cap, van school, incl. een bepaalde getallenreeks
Nou er toch een topic is over PCB heb ik ook nog een vraagje.
Als je een ontwerp wilt uitprinten moet je dat persee met een plotter doen of kan het ook met een inktjet? En heb je speciale inkt nodig of is dat niet nodig?
Heeft niet iemand een HowTo over het afdrukken van een PCB
Als je een ontwerp wilt uitprinten moet je dat persee met een plotter doen of kan het ook met een inktjet? En heb je speciale inkt nodig of is dat niet nodig?
Als een god in Nijmegen.
op school doen we het ook gewoon met een Deskjet600 en dan printen op een doorzichtig velletjeOp woensdag 12 juni 2002 19:15 schreef Coronaextra het volgende:
Nou er toch een topic is over PCB heb ik ook nog een vraagje.
Dan nu nog de laaste domme vraag: dat doorzichtig velletje leg je op zo'n PCB dan flink wat UV erop stralen en dan in het zoutzuur bijvoorbeeld doen?Op woensdag 12 juni 2002 19:17 schreef Eraser127 het volgende:
[..]
op school doen we het ook gewoon met een Deskjet600 en dan printen op een doorzichtig velletje
Als een god in Nijmegen.
1. Beschermfolie van de print halen.
2. Onder de lamp leggen (koperzijde naar lampen toe).
3. Lay-out op de fotoprintplaat leggen.
4. Lamp aan.
5. Belichtingstijd wachten, daarna de lamp uit.
6. Direct onderdompelen in de ontwikkelaar.
7. na oplossen fotoresist uit de ontwikkelaar halen.
8. Afspoelen onder stromend water.
9. Met een doek droogdeppen.
10. etsen
11. overspuiten met beschermlak tegen oxidatie als je de print hebt gesoldeerd
suc7
4. Lamp aan.
10. etsen
suc7
THNXOp woensdag 12 juni 2002 19:29 schreef Eraser127 het volgende:
[..]
Als een god in Nijmegen.
Verwijderd
Het verschilt per persoon. Ieder heeft zo z'n eigen wensen en ervaringen. Zo heb ik aan 200 pennen soms echt niet genoeg hoor. Heb een paar maand geleden nog board met FPGA erop ontworpen en alleen de gebruikte FPGA heeft al 208 aansluitingen (zie foto links)Op woensdag 12 juni 2002 18:41 schreef krekrrr het volgende:
nou, 200 pinnen heb ik echt wel genoeg aan, ik weet niet wat jij allemaal wil gaan ontwerpen?
Of:Op woensdag 12 juni 2002 19:29 schreef Eraser127 het volgende:
1. Beschermfolie van de print halen.
4. Lamp aan.
10. etsen
suc7
1 Direct plotten op printplaat

2 Etsen
3 klaar plaatje met SK10 Flux spuiten (=soldeerhulp en antioxidatie)
ach...altijd weer baas boven baasOp woensdag 12 juni 2002 20:06 schreef equinoxe het volgende:
[..]
Of:
1 Direct plotten op printplaat
2 Etsen
3 klaar plaatje met SK10 Flux spuiten (=soldeerhulp en antioxidatie)
Plotters (2e-hands) zijn cheap, daar bespaar je kosten mee tov chemicalien, ontwikkelen en speciale printplaten..Op woensdag 12 juni 2002 20:07 schreef Eraser127 het volgende:
[..]
ach...altijd weer baas boven baas
Mijn plotter (anno 1989!) heb ik van mijn vorige baas gekregen
Verwijderd
Ik gebruik gewoon lasersheets. Ontwikkelen doe ik m.b.v. van een stuk schuimrubber, mat fotolijstglas en de zonnebank
. Ontwikkelaar kost tegenwoordig ook geen drol meer, en die is meerdere malen bruikbaar gedurende 6 maanden of zo. Tja, en etsen doe ik met zo'n cheapy thing van Conrad.
Oh ja, pcb design doe ik met Protel99SE en soms, als ik al een schematic heb, met Traxmaker 3 pro.
Oh ja, pcb design doe ik met Protel99SE en soms, als ik al een schematic heb, met Traxmaker 3 pro.
Verwijderd
Layout maak ik met Layo1, 200 printpennen heb ik genoeg aan.
Printen op kalkpapier met een laserprinter en dan printmateriaal met positieve fotolaag in de zelfgemaakte belichtingsbak.
Dan ontwikkelen in een bad water met caustische soda, kunt ook gootsteenontstopper nemen, is hetzelfde, en dan etsen in een bad water, zoutzuur en waterstofperoxide.
Dan de gaatjes boren met Proxxon in standaard met speciale printboren.
Dan weer belichten en ontwikkelen om de fotolaag van de sporen te verwijderen.
Dan beschermlaag annex soldeerflux aanbrengen en laten drogen.
Heb er net nog eentje gemaakt.
Printen op kalkpapier met een laserprinter en dan printmateriaal met positieve fotolaag in de zelfgemaakte belichtingsbak.
Dan ontwikkelen in een bad water met caustische soda, kunt ook gootsteenontstopper nemen, is hetzelfde, en dan etsen in een bad water, zoutzuur en waterstofperoxide.
Dan de gaatjes boren met Proxxon in standaard met speciale printboren.
Dan weer belichten en ontwikkelen om de fotolaag van de sporen te verwijderen.
Dan beschermlaag annex soldeerflux aanbrengen en laten drogen.
Heb er net nog eentje gemaakt.
* BaRF getallenreeksen rulen!Op woensdag 12 juni 2002 18:47 schreef Eraser127 het volgende:
ik heb Ultiboard/cap, van school, incl. een bepaalde getallenreeks
Dat progje is van de makers van multisim right? is dat ook compatible btw? ontwerpje van multisim > ultiboard?
The space between is where you'll find me hiding, waiting for you
vanuit Sim naar Board weet ik niet maar wel vanuit Board naar Sim. Volgens mij zat in de volledige sim ook board, maar dat weet ik niet zeker.
Ik doe alles met ultimate, ulticap, ultiboard, is zo'n dospakketje
lekker oud en werkt goed als je het eenmaal door hep (wij kregen er les in op school...)
If it ain't broke, fix it till it is...
Ik gebruik ook Ultiboard, lekker profi (snappen ze bij mij op de uni ook, met hun print automaat...)
Alleen nadeeltje is dat ik alleen een student licencie heb, en die wil om de één of andere vage reden niet printen, maar gelukkig werk ik bij een electro boer, en daar hebben we een "echte" versie met dongle.
Alleen nadeeltje is dat ik alleen een student licencie heb, en die wil om de één of andere vage reden niet printen, maar gelukkig werk ik bij een electro boer, en daar hebben we een "echte" versie met dongle.
Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier
Pagina: 1