Toon posts:

linux gateway

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik hen een vraagje over de gateway in linux :P
ik kwam eerst niet op i-net als ik in setup en dan een network config op gaf met de goeie gateay en zo ( 192.168.0.1).
Ik kan alleen op i-net als ik doe route add default gateway 192.168.0.1 en dat moet ik elke keer doen na een keer te hebben gerestart.
Kan ik dat ook in een of ander file`tje gewoon opslaan hij moet het toch ergens saven ....

• riotrick
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 04-07 15:29
Waar dit opgeslagen wordt verschilt per distributie. Het is wel handig als je vermeld welke distro je gebruikt. Bij RedHat 7.2 staat de config van eth0 bijvoorbeeld in /etc/sysconfig/network-scripts/ifcfg-eth0.

Zet daar iets in als GATEWAY=192.168.0.1.

Verwijderd

Topicstarter
ik gebruikt redhat 7.1

Verwijderd

Is het niet veel simpeler om op je gateway een DHCP service te installeren? Dan kan je al die settings in je DHCP server config (dhcpd.conf) configureren. ;).

• riotrick
Op woensdag 12 juni 2002 13:53 schreef -B-Toko het volgende:
ik gebruikt redhat 7.1
Zie mijn vorige post. Opmerking over RH7.2 is hetzelfde in RH7.1.

Verwijderd

nou we het hier toch over hebben, ik moet elke keer na het opstarten mijn netwerkkaart drivers laden via insmod [filenaam]

Kan dit ook niet automatisch gebeuren?

distro=RH7.1

Verwijderd

dit gebeurt in je /etc/modules.conf of /etc/modules.autoload
welke van de twee red hat gebruikt weet ik niet.

• riotrick
Op woensdag 12 juni 2002 14:43 schreef sjorsie het volgende:
nou we het hier toch over hebben, ik moet elke keer na het opstarten mijn netwerkkaart drivers laden via insmod [filenaam]

Kan dit ook niet automatisch gebeuren?

distro=RH7.1
Natuurlijk kan dat!

Zet in /etc/modules.conf het volgenden:
code:
1
alias eth0 nic_module_naam

Edit ook /etc/sysconfig/network-scripts/ifcfg-eth0 en zet het volgende er bij:
code:
1
ONBOOT=yes

• riotrick
Op woensdag 12 juni 2002 14:48 schreef riotrick het volgende:

[..]

Natuurlijk kan dat!

code:
1

code:
1
ONBOOT=yes
Nog even ter aanvulling, redhat heeft hier ook wat interfacejes voor, netconf en netcfg. Daar kan je dit soort zaken ook mee aanpassen.

Verwijderd

Topicstarter
Op woensdag 12 juni 2002 13:50 schreef riotrick het volgende:
Waar dit opgeslagen wordt verschilt per distributie. Het is wel handig als je vermeld welke distro je gebruikt. Bij RedHat 7.2 staat de config van eth0 bijvoorbeeld in /etc/sysconfig/network-scripts/ifcfg-eth0.

Zet daar iets in als GATEWAY=192.168.0.1.
"/etc/sysconfig/network-srcipts/ifcfg-eth0" Can't open file for writing
Hit ENTER or type command to continue

ik kan niet in die file saven ....
hoe los ik dit op ? word er helemaal gek van |:(

Verwijderd

in RH-7.3 gebruikt redhat hiervoor andere interfacejes, zie je gnome start menu -> programma's -> systeem -> netwerkinstellingen.

Verwijderd

Op woensdag 12 juni 2002 14:51 schreef -B-Toko het volgende:
"/etc/sysconfig/network-srcipts/ifcfg-eth0" Can't open file for writing
Ben je wel root? :P. Alleen root heeft daar standaard schrijfrechten.

• 10011
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 30-10-2022

10011

binair rekend zo makkelijk

in je comand line intikken

su

dan goede password voor root
dan nog eens proberen suc6 :Y)

een trage pc met xp :) nu benk zeker niet meer koel :P

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben Root jah maar kan gewoon niet schrijven ...
En ik gebruik btw geen Gnome of KDE

Verwijderd

Topicstarter
DEVICE=eth0
ONBOOT=yes
BOOTPROTO=static
IPADDR=192.168.0.2
NETMASK=255.255.255.0
GATEWAY=192.168.0.1

Dit heb ik er nu in staan en nog wil die de gateway niet goed doen bij het booten

Verwijderd

Op woensdag 12 juni 2002 14:48 schreef riotrick het volgende:

[..]

Natuurlijk kan dat!

code:
1

code:
1
ONBOOT=yes
Werkt niet :(
Ik heb toegevoegd
alias eth0 /tmp/linux-2.4.x/pci-scan.o
alias eth0 /tmp/linux-2.4.x/mtd80x.o

En nog steeds krijg ik failed tijden het opstarten bij eth0

• majornono
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 04-04 23:16
De lelijke oplossing:
Je kunt natuurlijk de default gateway ook configureren in je startup scripts en daar iets inzetten van:
code:
1
route add default gateway 192.168.0.1

Zet dit in een opstartscriptje en zorg dat deze gestart wordt voordat de overige programma's die het netwerk gebruiken daarna worden gestart

Problem Exists Between Chair And Keyboard

• riotrick
Op woensdag 12 juni 2002 18:21 schreef sjorsie het volgende:

[..]

Werkt niet :(
Ik heb toegevoegd
alias eth0 /tmp/linux-2.4.x/pci-scan.o
alias eth0 /tmp/linux-2.4.x/mtd80x.o

En nog steeds krijg ik failed tijden het opstarten bij eth0
dat was ook niet de bedoeling zo.....

je moet ering zetten:
code:
1
2
alias eth0 pci-scan
alias eth0 mtd80x

En hoezo haal je de modules uit je /tmp?????

Normaal horen modules te staan in /lib/modules/kernel_versie/

Ik weet niet wat je allemaal gedaan hebt, maar lijkt me allemaal niet echt ok zo....

Verwijderd

Op donderdag 13 juni 2002 09:39 schreef riotrick het volgende:

[..]

je moet ering zetten:
code:
1
2
alias eth0 pci-scan
alias eth0 mtd80x

Ik weet niet wat je allemaal gedaan hebt, maar lijkt me allemaal niet echt ok zo....
Ik heb de readme gevolgd van de driver installatie. Daarin staat dat ik het bestand moet uitpakken naar /tmp en toen heb ik
./configure
make
make install

gedaan, zodat hij daar kwam te staan, ik zal ze zetten op de plaats die je net schreef.

• riotrick
Op donderdag 13 juni 2002 10:45 schreef sjorsie het volgende:

[..]

Ik heb de readme gevolgd van de driver installatie. Daarin staat dat ik het bestand moet uitpakken naar /tmp en toen heb ik
./configure
make
make install
Waar heb je die vandaan dan? Zitten de drivers niet gewoon standaard in de kernel? Ik kan me haast niet voorstellen dat de drivers voor je nic niet in de kernel source zitten.
Probeer eens wat ik zei in de vorige post. Check even voor de zekerheid /lib/modules/kernel-versie/drivers/net en kijk of de moduultjes van je nics daartussen staan.
gedaan, zodat hij daar kwam te staan, ik zal ze zetten op de plaats die je net schreef.
dat hoeft dus niet, zitten er vast al wel in.

Verwijderd

-B-Tokyo, het is heel simpel.

Ga naar /etc/sysconfig
vi network
stel Hier je GATEWAY=X.X.X.X in.

rebootje en klaar

Verwijderd

Op donderdag 13 juni 2002 10:54 schreef riotrick het volgende:

[..]

Waar heb je die vandaan dan? Zitten de drivers niet gewoon standaard in de kernel? Ik kan me haast niet voorstellen dat de drivers voor je nic niet in de kernel source zitten.
Probeer eens wat ik zei in de vorige post. Check even voor de zekerheid /lib/modules/kernel-versie/drivers/net en kijk of de moduultjes van je nics daartussen staan.
[..]

dat hoeft dus niet, zitten er vast al wel in.
Ze zitten er niet in, het is een naamloos netwerkkaartje met een myson chipset, bekijk ff een topic van mij hierover. Ik heb de driver gehaald van http://www.myson.com.tw

Ik heb de mtd8xxx

• riotrick
Ik heb net even de kernel source (2.4.18) gegrepped. En zo te zien zit er gewoon support in voor je Myson kaartje:

Ik heb net even een make menuconfig gedaan op een 2.4.18 kernel. En daar zit gewoon support in voor je Myson kaartje:
code:
1
2
3
4
5
6
7
< >     Myson MTD-8xx PCI Ethernet support 

CONFIG_FEALNX:                              

Say Y here to support the Mysom MTD-800 family of PCI-based
Ethernet cards. Specifications and data
<http://www.myson.com.hk/mtd/datasheet/>.

Dus ik zou eerst maar es de standaard kernel drivers gaan proberen.

Verwijderd

Op donderdag 13 juni 2002 13:46 schreef riotrick het volgende:
Ik heb net even de kernel source (2.4.18) gegrepped. En zo te zien zit er gewoon support in voor je Myson kaartje:

Ik heb net even een make menuconfig gedaan op een 2.4.18 kernel. En daar zit gewoon support in voor je Myson kaartje:
code:
1
2
3
4
5
6
7
< >     Myson MTD-8xx PCI Ethernet support 

CONFIG_FEALNX:                              

Say Y here to support the Mysom MTD-800 family of PCI-based
Ethernet cards. Specifications and data
<http://www.myson.com.hk/mtd/datasheet/>.

Dus ik zou eerst maar es de standaard kernel drivers gaan proberen.
Sinds ik een newbie ben, hoe doe je dit? Ik heb kernel 2.4.2-2 (RH7.1)

• riotrick
Op donderdag 13 juni 2002 14:00 schreef sjorsie het volgende:

[..]

Sinds ik een newbie ben, hoe doe je dit? Ik heb kernel 2.4.2-2 (RH7.1)
Okiedokie... Ik denk niet dat die module standaard aanstaat in rh7.1 (in rh 7.2 in ieder geval niet). Dus zul je je kernel opnieuw moeten compileren. Ik zal het even proberen uit te leggen.

1. Installeer de kernel-source rpm. Staat op je RedHat CD in de RedHat/RPMS directory.
code:
1
2
3
4
5
mount /mnt/cdrom
cd /mnt/cdrom/RedHat/RPMS
rpm -Uhv kernel-source-2.4.2-2.rpm
cd /usr/src/linux-2.4.2-2/configs
ls

In de dirlisting die je nu voor je ziet zie je een aantal standaard redhat kernel configuraties staan. Je moet er hier eentje van kopieren. Welke is afhankelijk van je systeem. i1386 staat voor 386 en hoger, i486 voor 486 en hoger, i586 voor pentium en hoger, i686 voor pentium pro en hoger (dus ook p3,p4,athlon (geen k6)). De smp versie neem je als je 2 of meer cpu's hebt en de enterprise versie die wil je niet. Nou zo moet je wel bij de goede terechtkomen dacht ik zo. Kopieer die ../.config (zie hieronder) en ga verder.
code:
1
2
cp dejuisteversie ../.config
make menuconfig

Je ziet nu een kernel configuratie menu voor je. In principe staan alle opties nu zo ingesteld als de standaard redhat kernel en hoef je niks te wijzigen, behalve dan dat je je netwerkkaart wilt toevoegen. Ga in het menu naar

Network Device Support --> Ethernet 10 or 100Mbit

Je ziet nu een lijst met netwerkkaarten.

Vink 'EISA, VLB, PCI and on board controllers' aan als die nog niet aanstaat. Daaronder zie je nog meer kaarten staan. Daartussen staat ook je Myson kaartje:

< > Myson MTD-8xx PCI Ethernet support

Selecteer die en druk op m. Nu staat er in het aanvinkvakje ervoor een M als het goed is. Zo niet druk dan een paar keer op de spatiebalk tot er een M in staat. Hiermee geef je aan dat die driver als module gecompileerd moet worden.

Ga vervolgens uit alle menu's door een paar keer exit te kiezen. Er wordt je gevraagd of je je config wilt saven. Yes antwoorden lijkt me handig :)

Vervolgens sla je aan het compileren:
code:
1
2
3
4
5
make dep
make clean
make bzImage
make modules
make modules_install

Dit kan bij elkaar wel een tijdje duren, ligt er een beetje aan hoe snel je computer is (om te vergelijken zo'n 30 minuten op een P3 500 128MB).

Als dat zaakje klaar is heb je je kernel opnieuw gecompileerd. Nu is het nog zaak dat je even zorgt dat alles op de goede plek komt te staan.
code:
1
2
3
4
5
6
7
cp System.map /boot/System.map-2.4.2-mine
cp arch/i386/boot/bzImage /boot/vmlinuz-2.4.2-mine
make clean
cd /boot
rm vmlinuz System.map
ln -s vmlinuz-2.4.2-mine vmlinuz
ln -s System.map-2.4.2-mine System.map

Okiedokie alle files staan op de juist plek. Nog 1 dingetje te doen dat is je bootloader aanpassen zodat die de juiste kernel start. Die pas je aan door /etc/lilo.conf te editten met je favo editor (pico is een simpele editor bv).
Maak onderaan in dat bestand een nieuwe sectie als volgt:
code:
1
2
3
4
image=/boot/vmlinuz-2.4.2-mine
  label=linux
  read-only
  root=/dev/hda1

De regel root=/dev/hda1 kan bij jou anders zijn. Het moet de partitie aangeven waar je linux op geinstalleerd hebt (je kan even spieken in de andere image sectie in je lilo.conf).

Verder moet je nog even in de andere image sectie (dat is die met image=/boot/vmlinuz-2.4.2-2) de regel label=linux veranderen in label=linuxold of ziets dergelijks. Je kan dan tijdens het booten kiezen of je je nieuwe kernel opstart (de default) of de originele oudere kernel door linuxold te tikken op de LILO: prompt tijdens het opstarten.

Als je klaar bent met editten doe je het volgende:
code:
1
lilo

Als het goed is zie je nu iets voorbij komen als:
code:
1
2
linuxold
*linux

en evt nog iets van win of windows als je een dual boot systeem hebt. Het * hoort te staan bij linux.

Ok you're all set to go now!

Rebooten en klaar is kees.

Als je wat meer info wilt over het kernel compileren lees dan even de linux-kernel howto op www.linuxdoc.org.

• woutur
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13:42

woutur

Klauwtjes uit!

Je kan natuurlijk ook de makkelijke snelle weg nemen :)
Ipv de hele kernel te compileren kan je ook gewoon na het aanvinken van je netwerk module in de kernel configuratie alleen het volgende doen: make modules; make modules_install

Wordt de module gecompileerd en kan je hem in /lib/modules/<kernelversie/drivers ergens vinden. Veeel makkelijker :) Vervolgens zet je even in /etc/modules.conf iets in de trend van: alias eth0 "modulenaam".
cd /etc/init.d/
./network restart
En alles moet het oki doen..

Als je niet de moeite neemt je post in net Nederlands te schrijven, neem ik de moeite niet hem te lezen.

• riotrick
Op vrijdag 14 juni 2002 14:52 schreef woutur het volgende:
Je kan natuurlijk ook de makkelijke snelle weg nemen :)
Ipv de hele kernel te compileren kan je ook gewoon na het aanvinken van je netwerk module in de kernel configuratie alleen het volgende doen: make modules; make modules_install

Wordt de module gecompileerd en kan je hem in /lib/modules/<kernelversie/drivers ergens vinden. Veeel makkelijker :) Vervolgens zet je even in /etc/modules.conf iets in de trend van: alias eth0 "modulenaam".
cd /etc/init.d/
./network restart
En alles moet het oki doen..
je moet toch echt eerst een make dep doen voor het make modules, anders gaat ie niet werken. En daarna liever ook nog een make clean.

Verwijderd

Vink 'EISA, VLB, PCI and on board controllers' aan als die nog niet aanstaat. Daaronder zie je nog meer kaarten staan. Daartussen staat ook je Myson kaartje:

< > Myson MTD-8xx PCI Ethernet support
Deze staat er niet in!

quote]Op donderdag 13 juni 2002 09:39 schreef riotrick het volgende:

[..]

je moet ering zetten:
code:
1
2
alias eth0 pci-scan
alias eth0 mtd80x

[/quote]
dit werkt niet, dan krijg ik een foutmelding bij het booten wat te snel gaat om te onthouden.

Verwijderd

Bovenstaand bericht kan ik neit meer editen, het [ van quote ben ik vergeten :(

• woutur
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13:42

woutur

Klauwtjes uit!

Klopt.. eerst moet je een make dep doen inderdaad. Make clean doe ik eigenlijk nooit maar kan geen kwaad.

Als je niet de moeite neemt je post in net Nederlands te schrijven, neem ik de moeite niet hem te lezen.

• riotrick
Op vrijdag 14 juni 2002 18:01 schreef sjorsie het volgende:

[..]

Deze staat er niet in!
Dan zit die misschien nog niet in de 2.4.2 kernel. Moet je even een nieuwere kernel downloan. Zoek een mirror uit van www.kernel.org en download een nieuwe kernel (2.4.18 is de laatste). Copieer de config van je 2.4.2 kernel, dan hoef je niet meer zelf alles in te stellen.

Verwijderd

Sorry dat ik deze weer omhoog haal maar ik wil nu graag dus mijn kernel update. Ik heb 2.4.18 gedownload en hierboven staat dat ik de config van mijn huidige 2.4.2-2 kan behouden. Met welke commando's moet dat dan?

kernel 2.4.18 is een .gz bestand. Hoe uncomprimeer ik deze? tar zxvf filename werkt niet :(

Verwijderd

Ik heb wat nieuws ontdekt :) de RetHat network. Hiermee kan ik dus updates installeren. Iemand ervaring hiermee?
Pagina: 1