Compaq Deskpro 4000 bios probleem

Pagina: 1
Acties:

• Buzz-01
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20-08 21:24
Gekregen: Compaq Dekspro 4000. Complete kast met mobo, processor, vga en netwerk onboard, ps2 en heel de rambam meer, alleen zonder geheugen en harddisk.

Het probleem is als volgt:
De A-Drive is niet meer toegankelijk, ik denk zelf dat deze in de bios op disabled zal staan ofzo.
En aangezien bij deze PC de bios op een aparte partitie op de hdd hoort te staan kan ik deze dus niet wijzigen!

Ik heb al geprobeerd met een tool van compaq opnieuw die bios partitie aan te maken op een losse hdd van mijzelf, maar dat zeurt ie dat het systeem niet overeenkomt, ik kan deze dus niet aanmaken. Dit vanwege het feit dat ik dit met een andere PC (standaard kloon) doe. Het betreft ook een P166 maar het mobo is natuurlijk helemaal anders!

Booten vanaf hdd lukt me ook niet, ik had een ouwe 40MB schijf met dos erop, die wordt wel herkend, maar ik kan er met de compaq niet van opstarten, terwijl iedere andere PC dit wel slikt.

Wie kan mij helpen???

Flickr

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 09:18
Kun je misschien ergens een bios-reset geven? Ik dacht dat die dingen dan standaard van flop kunnen opstarten..

• Mr_Blobby
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 20-08 17:41
Ik heb hier op mijn werk een Compaq 4000 met 200MMX.
Deze heeft een klein setup programma in ROM waar een aantal belangrijke opties ingesteld kunnen worden, bijvoorbeeld de bootmogelijkheid van A.

Hier kom je in via:
CTRL+F10 als het lichte scherm verschijnt met links onder een zandloper. De timing hiervan is belangrijk, het kan nodig zijn dit een aantal malen te herhalen voordat het setup scherm verschijnt.

Of wissen van de bios-setup via een jumpertje. De procedure die we hier op ons werk gebruiken:
- Schakel de PC uit, trek de netsteker uit het stopcontact.
- Verwijder de jumper op positie 1-2 van blok E50 en plaats deze jumper op pen 5-6. Laat de jumper minimaal een minuut op deze positie zitten.
- Plaats na de wachttijd de jumper weer terug op de pennen 1-2.
- Steek de steker weer in het stopcontact.

en zij zagen niet hoe spot in mij worstelde met verdriet

• marksanne
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 29-12-2023
je kunt je systeem als volgt (waarschijnlijk) 'redden':

-floppydrive van je compaq even schoonblazen,
-floppykabeltje even lostrekken van drive & moederbord
-een paar keer inprikken en loshalen in zowel floppydrive als mobo
-eventueel een ander floppydrivekabeltje proberen

Die floppydrives zijn haast niet kapot te krijgen, dus de kans dat 'ie echt defect is is zeer klein. Daarnaast is het in de Deskpro 4000 modellen NIET mogelijk om je floppydrive uit te schakelen, dus dat kan het niet zijn.
Er zit dacht ik wel een jumper/switchblokje op het moederbord waarmee je de bios-instellingen op default kunt zetten. Desnoods dat ook maar even proberen.

Overigens kan het (ECHT!) een hele tijd duren voor alle componenten gevonden zijn door het BIOS (dat BIOS is er natuurlijk wel gewoon, alleen kun jij er niet inkomen doordat de grafische besturing van het BIOS dat Compaq gebruikt).

Als je floppydrive werkt en als alle onderdelen 1-malig zijn herkend en opgeslagen dan gaat het booten voortaan gewoon 'snel'. Wat je uiteindelijk moet doen is zorgen dat er een harddiskje inzit en via de 3 diskettes (Configuration & 2*Diagnostics) die je van de Compaq site hebt gehaald opstarten en een system-partitie aan laten maken door het programma op die diskettes. Als dat allemaal gebeurd is heb je een benaderbaar 'BIOS' dankzij tijdens het opstarten van de pc op de F10 toets te klikken zodra het knipperende cursortje naar rechtsbovenin gaat of staat.
Ook vanaf de floppy's zelf kun je trouwens al je 'BIOS' instellingen aanpassen.

Succes!

• Buzz-01
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20-08 21:24
Dit zijn antwoorden waar ik iets mee kan!
Zodra ik thuis kom zal ik er morgen mee gaan experimenteren.
Ik hou jullie op de hoogte! ;)

edit:

Humz... Net alles effe geprobeerd, we zijn nu 3 diskettedrives en 2 kabels verder, maar nog steeds weinig verbetering :'(
De diskettedrive wordt herkend als ik de kabel omdraai (dit geeft ie netjes aan tijdens het opstarten; floppy drive connected since last boot ofzoiets), maar dan blijft het lampje van de a drive continu branden.
Dit doet ie toch normaal alleen als je de kabel verkeerdom hebt zitten? :?
Ik vrees dat de floppy controller echt om zeep is |:(

Flickr