Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

geautomatiseerd terrarium

Pagina: 1
Acties:
  • 451 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hoi,

Ik weet anders niet in welk forum ik deze vraag precies moet stellen. Dus, ik hoop dat ik hier terecht kan.

Ik wil het volgende bereiken...

Ik ben een terrarium aan het bouwen waarin ik straks slangen en hagedissen ga houden.
In het terrarium hangen (warmte)lampen. Deze wil met behulp van een PC aan en uit schakelen. (Tevens zou ik de lampen via de PC willen dimmen, zodat ik een natuurlijke cyclus kan nabootsen. Dus: 80%-60%-40%-20%-uit. Zo lijkt het alsof de zon ondergaat.
Daarnaast zitten er allerlei pompen en filters in het terrarium die ik via de PC wil aan en uitschakelen.

Ik heb hiervoor een oude pentium beschikbaar waarop ik Debian GNU/Linux heb geinstalleerd.

Ik vraag me af hoe het hardware-matig mogelijk is om deze schakelingen op te zetten. (Kan dat via de paralle-poort?). En hoe pak ik het dimmen van de lampen aan?

Zijn hiervoor tekeningen beschikbaar? Of kan ik ergens soortgelijke ontwerpen vinden?

Wie helpt me op weg?

Bedankt!

edit:

Ik moet er ff bij vertellen dat ik een absolute elektronica n00b ben. Dus, please be gentle...! De software daar en tegen is geen enkel probleem. (Ik schrijf zelf de programma's in C)...

Verwijderd

Op woensdag 12 juni 2002 11:39 schreef razor_harm het volgende:
Hoi,

Ik weet anders niet in welk forum ik deze vraag precies moet stellen. Dus, ik hoop dat ik hier terecht kan.

Ik wil het volgende bereiken...

Ik ben een terrarium aan het bouwen waarin ik straks slangen en hagedissen ga houden.
In het terrarium hangen (warmte)lampen. Deze wil met behulp van een PC aan en uit schakelen. (Tevens zou ik de lampen via de PC willen dimmen, zodat ik een natuurlijke cyclus kan nabootsen. Dus: 80%-60%-40%-20%-uit. Zo lijkt het alsof de zon ondergaat.
Daarnaast zitten er allerlei pompen en filters in het terrarium die ik via de PC wil aan en uitschakelen.

Ik heb hiervoor een oude pentium beschikbaar waarop ik Debian GNU/Linux heb geinstalleerd.

Ik vraag me af hoe het hardware-matig mogelijk is om deze schakelingen op te zetten. (Kan dat via de paralle-poort?). En hoe pak ik het dimmen van de lampen aan?

Zijn hiervoor tekeningen beschikbaar? Of kan ik ergens soortgelijke ontwerpen vinden?

Wie helpt me op weg?

Bedankt!

edit:

Ik moet er ff bij vertellen dat ik een absolute elektronica n00b ben. Dus, please be gentle...! De software daar en tegen is geen enkel probleem. (Ik schrijf zelf de programma's in C)...
Jij zegt....ik wil slangen en HAGEDISSEN samen in 1 bak.
Volgens mij gaat dat niet want hagedissen en slangen zijn van nature vijanden van elkaar....de 1 eet de anderen en vise versa.

Maargoed....... zou het niet goedkoper zijn om een gewone tijd-schakel-klokje te kopen ??
Mja dan kan je niet het licht AUTOMATISCH dimmen.....

Verwijderd

Voor de lampen lijkt het me redelijk simpel : met voltages gaan kloten ofzo ? minder stroom geven dus minder felle lampen... net zoals een fan die langzamer gaat als je hem op 5/7 volt zet ;)

Verwijderd

Topicstarter
Op woensdag 12 juni 2002 11:43 schreef stanley het volgende:

[..]

Jij zegt....ik wil slangen en HAGEDISSEN samen in 1 bak.
Volgens mij gaat dat niet want hagedissen en slangen zijn van nature vijanden van elkaar....de 1 eet de anderen en vise versa.

Maargoed....... zou het niet goedkoper zijn om een gewone tijd-schakel-klokje te kopen ??
Mja dan kan je niet het licht AUTOMATISCH dimmen.....
Nee hoor... Dit type slang eet mijn type hagedissen echt niet op... (De hagedissen zijn veel te groot voor de slangen!) ;).
Hoe kom je er trouwens bij dat slangen natuurlijke vijanden zijn voor hagedissen? (Misschien bepaalde soorten)....

Een simpel tijdklokje kan natuurlijk ook... Maar het gaat er om dat het lollig is. Daarnaast wil ik nog wat meer grapjes uithalen zoals een webcam in het terrarium e.d.

Verwijderd

Topicstarter
Op woensdag 12 juni 2002 11:43 schreef ThaQuick het volgende:
Voor de lampen lijkt het me redelijk simpel : met voltages gaan kloten ofzo ? minder stroom geven dus minder felle lampen... net zoals een fan die langzamer gaat als je hem op 5/7 volt zet ;)
Okay... Maar ik ben dus een redelijke elektronica newbie. Hoe moet ik dat aan m'n computer aansluiten?... Ik bedoel aan welke poort (serieel, parallel).

Hoe kan ik bijv. met een paralle poort een lamp aan en uit schakelen?

• Martkrui
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 26-11 20:21
volgens mij met 220 lampen is een PWM regeling makkelijker..
Maar ik denk dat hier redelijk wat prog/soldeer en misschien nog wel pic werk aan te pas komt..

Simpele 8 kanaals aan/uit is gemakkelijk te maken op de parrallele poort.

Misschien is een lijst van wat je wilt schakelen handig

I haven't lost my mind! It's backed up on tape somewhere!

• BlaTieBla
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 10:11

BlaTieBla

Vloeken En Raak Schieten

Volgens mij heeft conrad en / of velleman van die standaard I/O bordjes met handleiding en software (waarschijnlijk windows)

leica - zeiss - fuji - apple | PSN = Sh4m1n0

• NielsNL
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 18-11 08:08

NielsNL

DigiCow

Je kunt eens gaan rondkijken op www.velleman.be
De k8000 i.s.m. k8003 is dé oplossing...
De kits zijn echt makkelijk (ook voor een newbie).
En je moet een beetje met VisualBasic of C overweg kunnen...

Veel suc6!

M'n Oma is een site aan het haken.

Verwijderd

Topicstarter
Op woensdag 12 juni 2002 11:50 schreef Dr.DNA het volgende:
volgens mij met 220 lampen is een PWM regeling makkelijker..
Maar ik denk dat hier redelijk wat prog/soldeer en misschien nog wel pic werk aan te pas komt..

Simpele 8 kanaals aan/uit is gemakkelijk te maken op de parrallele poort.

Misschien is een lijst van wat je wilt schakelen handig
Okay lijst:

3 Warmte lampen (afzonderlijk te schakelen en dimmen)
1 aquarium filter (afzonderlijk te schakelen)
1 aquarium pomp (afzonderlijk te schakelen)
1 aquarium verwarmings element (afzonderlijk te schakelen)

Nogmaals de software schrijf ik zelf. Ik weet alleen niet hoe ik de hardware zou kunnen aanpakken....

• equinoxe
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 07-05-2024
Op woensdag 12 juni 2002 11:54 schreef NielsNL het volgende:

Veel suc6!
Ik heb een k8000 liggen, maar dankzij gebrek aan programma's ligt ie nu maar wat.
Toch maar eens leren te programeren!

Verwijderd

Topicstarter
Op woensdag 12 juni 2002 11:54 schreef NielsNL het volgende:

Veel suc6!
2 vragen:

1). Ik heb even gekeken. Maar de prijs voor deze kaarten zijn 100 euro voor de K8000 en 15 euro voor de K8003. Kan het niet goedkoper?

2). Ik wil graag werken met Linux i.p.v. Windows. Zijn er speciale drivers nodig voor dit soort type kaarten of werken zo ook onder linux?

• Perphide
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21-04-2024
Hehe cool :) als je terrarium klaar is kan ik komen kijken? :)

Verwijderd

idd, conrad heeft vna die insteekkaartjes voor schakelingen..

• BaRF
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15:01

BaRF

bijna kerst

Op woensdag 12 juni 2002 12:20 schreef SilentSniper het volgende:
Hehe cool :) als je terrarium klaar is kan ik komen kijken? :)
webcam he ;)

The space between is where you'll find me hiding, waiting for you

• 3lmowww
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17-06-2022

3lmowww

edit:

[topic=518968]

hier is een schakeling + basic commandos voor relaisschakeling...

Electronics development

• bramseltje
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13:01
ehm zoiets om de lampen te kunnen schakelen bv?
Afbeeldingslocatie: http://62.163.146.217/images/lpt-relais.jpg

Aansturen is heel eenvoudig, maar onder linux zou ik het niet precies weten. Het is niks meer dan het veranderen van een registertje op het adres van je printer poort. Gewoon in je geheugen dus.

Dimmen is lastiger, zeker als je niet zoveel verstand hebt van elektro :+ (voor mij dus ook :P)

Verwijderd

als je nou s je terrarium bij het raam zet hè, dan heb je gelijk al de licht-cyclus, het pompje en filtertje pleur je gewoon vast in het stopcontact, lekker laten gaan. en het verwarmingselement moet je er gewoon af en toe in pleuren. en klaar is kees. webcam is per defenitie al op je pc aangesloten, snoertje verlengen en in de bak leggen.
sterkte met je plannen!

Verwijderd

Gaaf idee, ben er ook al mee bezig geweest (kwam niet verder dan denken, weinig tijd :'( ) Heb een terrarium met twee baardagamen, hierin heb ik twee warmtelampen, een warmtematje en een beluchtingspompje dat in de drinkbak ligt, ook goed voor vochtigheid)

Maar ga dit topic zeker volgen en laat me wat weten als je al verder bent, wil het ook graag op mijn systeem, maar dan voor windows :)

edit\ kijk maar eens op mijn website voor foto's /

Verwijderd

Topicstarter
Op woensdag 12 juni 2002 22:21 schreef Harem het volgende:
als je nou s je terrarium bij het raam zet hè, dan heb je gelijk al de licht-cyclus, het pompje en filtertje pleur je gewoon vast in het stopcontact, lekker laten gaan. en het verwarmingselement moet je er gewoon af en toe in pleuren. en klaar is kees. webcam is per defenitie al op je pc aangesloten, snoertje verlengen en in de bak leggen.
sterkte met je plannen!
Erg nuttige reactie ;)

Het spijt me... Maar helaas hebben mijn hagedissen en slangen een iets warmere temperatuur nodig dan de zon in Nederland kan leveren. Daarnaast is het ook zo dat deze beestjes normaliter in de tropen wonen waar de zon op een hele andere manier op komt en ook weer onder gaat... (Dit gaat veel sneller dan in Nederland).

Hoe dan ook... Toch bedankt!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 16:54

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Dimmen moet eigenlijk niet zo'n probleem zijn... ipv een relais een triac of tyristor gebruiken...
Als je dan op de gate een bepaalde spanning zet, laat ie maar een deel van je 220 door (in verhouding met de stuurspanning/max stuurspanning)
Dit betekend wel dat je met je io bordje wat moeilijker moet gaan doen... je hebt namelijk meer dan een hoog/laag signaal nodig per triac... Je zult dus met een schuifregistor en DA converter moeten gaan werken...
Helaas kan ik je geen schemaatje geven, ik weet wat welk onderdeeltje doet, maar hoe je het nou precies inbouwd weet ik ook niet

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Verwijderd

Als je electro-newbie bent, dan raad ik je niet aan om meteen met 220V te gaan klooien.

Velleman kitjes zijn voor jou de beste oplossing. Wil je toch zelf hobbyen, dan kun je flink op de kosten besparen door je PC de faseaansnijding te laten doen voor de dimmers. Met Linux lukt dit prima, mist je een realtime patch installeert. Ik schat dat je dan voor EUR 5 per kanaal klaar bent.

Schakelen van 220V via de LPT poort: zoek eens naar schakelingen met de MOC3041 of MOC3020.

Aansturen LPT vanuit Linux: het is voor thuisgebruik, dus kun je je prog best SUID root laten draaien. In dat geval kun je gewoon met de ioperm functie (C) een range van poorten aan vragen, en met de outb fucntie (C) erheen kalken. De parallelle poort zit meestal op adres 0x378.

zoiets dus:

#include <sys/io.h>
ioperm (0x378, 16, TRUE);
while (1) {
outb (0x378, 0xff);
outb (0x378, 0x00);
}

Verwijderd

Topicstarter
Op vrijdag 14 juni 2002 10:53 schreef DaBit het volgende:
Als je electro-newbie bent, dan raad ik je niet aan om meteen met 220V te gaan klooien.

Velleman kitjes zijn voor jou de beste oplossing. Wil je toch zelf hobbyen, dan kun je flink op de kosten besparen door je PC de faseaansnijding te laten doen voor de dimmers. Met Linux lukt dit prima, mist je een realtime patch installeert. Ik schat dat je dan voor EUR 5 per kanaal klaar bent.

Schakelen van 220V via de LPT poort: zoek eens naar schakelingen met de MOC3041 of MOC3020.

Aansturen LPT vanuit Linux: het is voor thuisgebruik, dus kun je je prog best SUID root laten draaien. In dat geval kun je gewoon met de ioperm functie (C) een range van poorten aan vragen, en met de outb fucntie (C) erheen kalken. De parallelle poort zit meestal op adres 0x378.

zoiets dus:

#include <sys/io.h>
ioperm (0x378, 16, TRUE);
while (1) {
outb (0x378, 0xff);
outb (0x378, 0x00);
}
Waar heb ik een real-time patch dan precies voor nodig?

Verwijderd

22V dimmen doe je door faseaansnijding. Je gaat ergens midden in de netsinus je elektronische schakelaar (triac) openzetten zodat maar een gedeelte van de netsinus bij de verbruiker terecht komt, en dus ook minder vermogen. Ik heb ff geen tijd om het volledig uit te leggen, maar het principe van 220V dimmen is wel ergens op inet te vinden.

De faseaansnijding kan jouw PCtje prima doen, maar de timing komt kritisch. Vandaar de realtime patch. Ik kan je ook verwijzen naar een microcontroller (zo deed ik het) of een handvol IC's, maar daar word je als elektro-newbie ook vast neit vrolijker van.

• eightValve
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

eightValve

Zegt u toch allemaal???

Kijk eens op de site van Mycom -> Diversen -> Home Automation.

Dit is een modulair systeem waarbij je een stuurkomponent programmeerd waarna het (geloof ik) standalone kan draaien. Er zijn modules waarbij je lampen in/uit kunt schakelen en dimmen.

Het merk is marmitek ofzo...!!!

Volgens mij komt dit wel heel dicht in de buurt bij wat je zoekt. Alleen ik weet niet of de prijs je aanstaat, ik geloof dat de basis set met 3 dimmers 119 euro kost!!

• TheBoneCollector
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 10-08 23:35
Heb je ervaring met terrariums :? :?
Het is echt overbodig wat je met die pc wilt doen...wel leuk natuurlijk :7 maar wel overdone !

Verwijderd

Topicstarter
Op vrijdag 14 juni 2002 12:40 schreef TheBoneCollector het volgende:
Heb je ervaring met terrariums :? :?
Het is echt overbodig wat je met die pc wilt doen...wel leuk natuurlijk :7 maar wel overdone !
Natuurlijk weet ik dat het overdone is... Maar ach... Het gaat er om dat ik van de straat ben...!

• Kraanwater
  • Laatst online: 19-11 14:38
laat eens pics zien me is nieuwschierig geworden en zit er ook een vijvertje infzo plz pics :D

• Kraanwater
  • Laatst online: 19-11 14:38
nou nou ?? komop waar blijven de pics ??

Verwijderd

Je kan doormiddel van dit schema: http://www.discolitez.com/circuits-32deluxe.shtml je paralelle poort uitbreiden van 8 naar 32 datalijntjes.. ik weet niet zo super veel van electronica maar ik denk dat je met een ic'tje je lamp moet kunnen dimmen... dat er bijv een ic is waar je 8 van je datalijnen op aansluit... en dat die ic dan de weerstand verlaagd als je meerdere datalijnen hoog schakeld... waardoor je lamp feller word...

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23-11 02:33

PcDealer

HP ftw \o/

Probeer eens op http://forum.teriguana.nl deze vraag ook te stellen.

Om precies te zijn: Plaats hier al je vragen en tips over terrariums!

LinkedIn WoT Cash Converter

• Huigie
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 26-11 21:39

Huigie

ㅤㅤKAIZEN

Kijk effe op mijn website; www.groenebeestjes.nl , klik dan op de terrarium button. Ik heb gedaan wat jij wil maar zonder PC, waarom moeilijk doen als het makkelijk kan?
Klik op de "normale dag" link voor het resultaat.

Specs

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23-11 02:33

PcDealer

HP ftw \o/

Op zaterdag 13 juli 2002 16:23 schreef Huigie het volgende:
Kijk effe op mijn website; www.groenebeestjes.nl , klik dan op de terrarium button. Ik heb gedaan wat jij wil maar zonder PC, waarom moeilijk doen als het makkelijk kan?
Klik op de "normale dag" link voor het resultaat.
Ziet er goed uit :9~

LinkedIn WoT Cash Converter

Pagina: 1