CD-rom speler zorgt voor 100% CPU

Pagina: 1
Acties:

• veryip
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 16:29

veryip

Nikon D7000 + Glas

Topicstarter
Vraagje; op het moment dat ik data van mijn CD-ROM speler afpluk zorgt dit voor een zware overbelasting van mijn CPU; geluidskaart gaat gek doen; TV-kaart werkt niet meer correct etc.

Op het moment dat ik bijvoorbeeld 100 MB van een CD af wil plukken en op m'n harde schijf wil zetten zchiet m'n CPU naar 99% en dit blijft zo totdat alle data is over geschreven.

Dit is met name geen gehoor omdat m'n herculeskaartje de muziek (WMA) dan vertraagd afspeeld.... lijkt me niet de bedoeling..

Systeempje:

Pentium 4 1,6
256 SDRAM
60 Gig HD 7200 rpm
52-speed liteon CD-rom speler
Win XP
Asus P333 moederbord
Hercules fortissimo 2 geluidskaart

en dat lijkt me voorlopig wel voldoende info....

Nikon D7000

• LordHuberti
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 08:37

LordHuberti

Help?

Kijk of dat je overal dma hebt aan staan.
(in bios en of windows)

Succes

.........

Verwijderd

Vraagje; op het moment dat ik data van mijn CD-ROM speler afpluk zorgt dit voor een zware overbelasting van mijn CPU; geluidskaart gaat gek doen; TV-kaart werkt niet meer correct etc.

Op het moment dat ik bijvoorbeeld 100 MB van een CD af wil plukken en op m'n harde schijf wil zetten zchiet m'n CPU naar 99% en dit blijft zo totdat alle data is over geschreven.

Dit is met name geen gehoor omdat m'n herculeskaartje de muziek (WMA) dan vertraagd afspeeld.... lijkt me niet de bedoeling..
Misschien staat je CD-ROM speler nog in PIO mode?

• veryip

veryip

Nikon D7000 + Glas

Topicstarter
Op woensdag 12 juni 2002 11:40 schreef LordHuberti het volgende:
Kijk of dat je overal dma hebt aan staan.
(in bios en of windows)

Succes
Waar kan ik in Win XP DMA aan/ uit zetten.... ben nl. al wezen zoeken maar nergens gevonden :-(

p.s. heb Win XP prof

Nikon D7000

• veryip

veryip

Nikon D7000 + Glas

Topicstarter
Op woensdag 12 juni 2002 11:41 schreef feeble het volgende:

[..]

Misschien staat je CD-ROM speler nog in PIO mode?
PIO-mode...... end at mag zijn... ben niet echt een super comp-freak ofzo.... waar kan ik dat vinden/ aan/uit zetten etc.??

Nikon D7000

• LordHuberti

LordHuberti

Help?

je kan trouwens in xp zien of het aan staat bij device manager(onder deze computer-hardware), bij het ide controller tabblad.

.........

Verwijderd

Op woensdag 12 juni 2002 11:41 schreef veryip het volgende:

[..]

Waar kan ik in Win XP DMA aan/ uit zetten.... ben nl. al wezen zoeken maar nergens gevonden :-(

p.s. heb Win XP prof
Configscherm ---> systeem ---> apparaatbeheer ---> Cd-rom ----> eigenschappen geloof ik

• FuzzyFocus
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 11-02 16:49

FuzzyFocus

May the thong be with you...

Je kan dat vinden onder het controller kanaal waar je CD speler is op aangesloten in WinXP.

• veryip

veryip

Nikon D7000 + Glas

Topicstarter
Op woensdag 12 juni 2002 11:43 schreef Midnightimpact het volgende:

[..]

Configscherm ---> systeem ---> apparaatbeheer ---> Cd-rom ----> eigenschappen geloof ik
.....en dan geeft ie dus niks van DMA ofzo of dat je iets kan instellen..... b-tje kaal menuutje; bij andere apparaten valt veel meer te wijzigen :(

Nikon D7000

• Twynn
  • Laatst online: 29-01 07:49
Op woensdag 12 juni 2002 11:42 schreef veryip het volgende:
PIO-mode...... end at mag zijn... ben niet echt een super comp-freak ofzo.... waar kan ik dat vinden/ aan/uit zetten etc.??
Programmed IO mode. Gebruikt de processor voornamelijk..

En hoe je dat kunt vinden: http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/152244#XP03

• dlmh
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16:17

dlmh

Lo-Fi

Device Manager -> IDE ATA/ATAPI controllers -> en dan het kanaal selecteren waarop de CD-ROM zit (meestal op Secundary). Als nu bij je CD-ROM staat 'PIO mode only' kan je deze naar 'DMA when available' zetten.
Suc6!

“If a cluttered desk is a sign of a cluttered mind, of what, then, is an empty desk a sign?” - Albert Einstein

• LordHuberti

LordHuberti

Help?

Je moet niet bij cdrom maar bij ide/ata controllers kijken, dan bij primarie of secondary channal (hangt ervanaf of je cdrom op 1e of 2e ide controller zit) hieronder is een tabblad waar je kan zien in welke mode je cdrom nu werkt pio of dma
Op woensdag 12 juni 2002 11:45 schreef veryip het volgende:

[..]

.....en dan geeft ie dus niks van DMA ofzo of dat je iets kan instellen..... b-tje kaal menuutje; bij andere apparaten valt veel meer te wijzigen :(

.........

• LordHuberti

LordHuberti

Help?

als je cdrom op een pio mode draaid en hij al op dma when available staat kan je nog in de bios kijken of je daar soms dma voor cdrom kan inschakelen

.........

• veryip

veryip

Nikon D7000 + Glas

Topicstarter
In XP kan ik dus helemaal niks instellen aan m'n CD-romspeler; alleen digitale audio in en uitschakelen. Verder staat hij apparaatbeheer de CD-romspeler alleen in de normale lijst; bij verbindingen etc. staat ie er nergens tussen.

Verder in de BIOS geprobeert aan te passen; DMA stond op 2, PIO/PO heb ik op 0 gezet; staat die dan uit??

Nikon D7000

Verwijderd

Je moet het ook niet bij de eigenschappen van je CD-ROM speler zetten, maar bij Primair IDE-kanaal en Secundair IDE-kanaal. Zet alles op: "DMA, indien beschikbaar".

• veryip

veryip

Nikon D7000 + Glas

Topicstarter
Op vrijdag 14 juni 2002 22:06 schreef Farzin het volgende:
Je moet het ook niet bij de eigenschappen van je CD-ROM speler zetten, maar bij Primair IDE-kanaal en Secundair IDE-kanaal. Zet alles op: "DMA, indien beschikbaar".
Oh help..... bij mij moet je dus altijd ffies erbij zetten waar je dat nou weer in Win XP prof vind ..... of in de bios oid anders heb ik er nog niks aan want weet ik niet waar ikd at kan vinden...

Dus waar vind ik de instellingen voor primair IDE en secundair IDE kanaal??

Nikon D7000

Verwijderd

In Apparaatbeheer.

Start > Instellingen > Configuratiescherm > Systeem > (tabblad) Hardware > Apparaatbeheer > IDE ATA/ATAPI Controllers.

• veryip

veryip

Nikon D7000 + Glas

Topicstarter
Op vrijdag 14 juni 2002 22:55 schreef Farzin het volgende:
In Apparaatbeheer.

Start > Instellingen > Configuratiescherm > Systeem > (tabblad) Hardware > Apparaatbeheer > IDE ATA/ATAPI Controllers.
Dat was het dus..... THNX al lot ; secundaire stond op PIO

Nikon D7000

• NDF82
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 28-03 08:49

NDF82

Doomed Space Marine

Sorry dat ik dit topic weer omhoog schop , maar ik heb dus hetzelfde probleem. Als ik in Win XP het IDE kanaal op DMA if available zet blijft de current mode op PIO staan. Heb ook al in het BIOS gekeken, maar daar kan ik voor PIO alleen de modussen instellen (dus niet uit) en bij DMA use when available of disable. De PIO mode staat nu op 4 en DMA when available.

Mijn CD-ROM is een Lite-On 12*10*32 en m'n moederbord een MSI K&T Turbo. Weet iemand nog een andere oplossing?

PS: Ik heb het trouwens sinds een maand, hiervoor deed ie het gewoon normaal.

Pentium 233MHz MMX + Diamond Monster 3D 3DFX Voodoo II

• Mister_X
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 26-10-2025
Heb je nog een cdrom of harddisk op datzelfde kanaal gezet waar die lit-on op zit? want dan neemt ie het laagste van de 2 aan, dus als je een DMA cdrom hebt (master) en je zet er een oude harddisk bij (pio2 ofzo) (slave) dan pakt hij voor beide de pio2 mode~!

• NDF82

NDF82

Doomed Space Marine

Neej, hij heeft er alleen aan gehangen [CD-ROM --> 100% CPU] en nu hangt er een zip drive bij (wel DMA) [CD-ROM --> 100% CPU]. Daar ligt het dus niet aan denk ik...

edit: wel vreemd dat die zip drive dan geen PIO mode gebruikt :/

Verwijderd

Volgens mij gebruiken ATAPI zipdrives PIO mode ipv DMA, in elk geval die 100 MB zip die ik op mijn werk heb.

• NDF82

NDF82

Doomed Space Marine

Het is ook een 100MB en er stond toch echt iets van "DMA 2" of iets dergelijks. Kan het niet controleren, want zit op m'n werk en thuis heb ik geen inet :s. Maare weet iemand mischien nog een andere oplossing voor mijn probleem, want het is niet fijn als je een CD-ROM op een Athlon 1200 kopieer naar HDD en Winamp begint te stotteren :/

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17:55
Move PMG -> OM & I/O Controllers

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

• NDF82

NDF82

Doomed Space Marine

Hi, toch nog is vragen aan jullie. Dit zijn m'n huidige instellingen:
Device 0:
• Device Type: Auto Detection
• Transfer Mode: DMA if available
• Current Transfer Mode: PIO Mode

Device 1:
• Current Transfer Mode: Multi Word DMA Mode 1

M'n CD-ROM zit op master en m'n ZIP drive op slave. Wie oh wie heeft er nog een idee?

• Jiffy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-03 22:13

Jiffy

God, you're ugly!

Zip 100 = PIO.

Life sucks. Then you die. Then they throw mud in your face. Then you get eaten by worms. Be happy it happens in that order...

Verwijderd

Ik heb dus precies hetzelfde probleem, alleen zit het bij mij net iets anders. Ik heb als mobo een GA-7vrxp met een onboard promise raid/ata. Deze staat als ATA133 ingesteld, maar ik kan nergens mijn DMA inschakelen.

IDE1 - Maxtor D740x 80gig --> DMA mode 6
IDE 2 - Maxtor D740x 80gig --> DMA mode 6
IDE 3 - Lite-On 52x cdrom --> ???
IDE 4 - Lite-On 40/12/48 --> ???

Dit is er vervelend, want telkens als ik een cdtje fik zuigt ie mijn hele systeem leeg. 5,5 minuut (jajaja en dat op 32x!) kan ik niks doen en loopt alles vast!

wie weet wat ik moet veranderen en een lekker snel systeempje weer te krijgen, maar ik wil wel alles als master houden en dus voor 1 apparaat 1 ide gebruiken.

• Blizard
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
NDF82 schreef op 05 november 2002 @ 09:04:
Hi, toch nog is vragen aan jullie. Dit zijn m'n huidige instellingen:
Device 0:
• Current Transfer Mode: PIO Mode

Device 1:
• Current Transfer Mode: Multi Word DMA Mode 1

M'n CD-ROM zit op master en m'n ZIP drive op slave. Wie oh wie heeft er nog een idee?
Ik heb net hetzelfde probleem maar dan met m'n dvd-speler .. :/ .. Ook dma if available, maar blijft op pio staan .. grmlb

Verwijderd

Verwijderd schreef op 05 november 2002 @ 18:18:
Ik heb dus precies hetzelfde probleem, alleen zit het bij mij net iets anders. Ik heb als mobo een GA-7vrxp met een onboard promise raid/ata. Deze staat als ATA133 ingesteld, maar ik kan nergens mijn DMA inschakelen.

IDE1 - Maxtor D740x 80gig --> DMA mode 6
IDE 2 - Maxtor D740x 80gig --> DMA mode 6
IDE 3 - Lite-On 52x cdrom --> ???
IDE 4 - Lite-On 40/12/48 --> ???

Dit is er vervelend, want telkens als ik een cdtje fik zuigt ie mijn hele systeem leeg. 5,5 minuut (jajaja en dat op 32x!) kan ik niks doen en loopt alles vast!

wie weet wat ik moet veranderen en een lekker snel systeempje weer te krijgen, maar ik wil wel alles als master houden en dus voor 1 apparaat 1 ide gebruiken.
Iemand _/-\o_

Verwijderd

Ik heb een MB met SIS chipset en moet het programma SISIDE.EXE uitvoeren om mijn DVD in UDMA te krijgen.

• bazzs2001
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 07-02 11:51

bazzs2001

je moet knagen wat lekker is

Blizard schreef op 05 november 2002 @ 18:22:
[...]

Ik heb net hetzelfde probleem maar dan met m'n dvd-speler .. :/ .. Ook dma if available, maar blijft op pio staan .. grmlb
misschien een domme vraag, maar is DMA dan wel available???

misschien nieuwe drivers? :S :z

groeten

• NDF82

NDF82

Doomed Space Marine

Dat betekent dus dat m'n CD-Rom Multi Word DMA Mode 1 gebruikt. Waarom kan ie dan voor 100% CPU zorgen? Sorry hoor, maar ik snap er nix meer van :/

• NDF82

NDF82

Doomed Space Marine

Ik schop em nog 1 keer zachtjes omhoog...

*kick the baby!*

Pagina: 1