Toon posts:

Dubbele SMTP ivm MX wijziging

Pagina: 1
Acties:
  • 120 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Wij draaien op dit moment een exchange server met een isdn router. Nu stappen wij over naar een andere provider BBeyond - > ADSL. We krijgen een andere ip-range van onze nieuwe provider. Het probleem zit hem in de switch. Wij hebben van UUNET onze oude provider te horen gekregen dat het kan zijn dat bij de omzetting van het MX-record dat ze voor ons hosten wij twee dagen geen inkomende mail krijgen. Vervelend dus. Wij hebben als optie gekregen een win2000 bak met een smtp service in te richten met de oude isdn aansluiting. Zodat wij toch mail binnen krijgen. Maar kunnen we niet gewoon de nieuwe adslaansluiting aan de bestaande server hangen en de default gateway weghalen van de oude verbinding weghalen. Het idee is dan dat de e-mail via de bestaande oude verbinding binnenkomt. En het internetverkeer en uitgaande mail via het ADSL er weer uit gaat. Net zolang de hele DNSaanpassing over het internet bekend is??? Onze firewall is trouwens ISA server en daar zit de ISDN aansluiting opgeprikt.

• mavink
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 24-11-2025
De makkelijkste oplossing:
VOOR de omzetting (liefst een week vantevoren) zet je de MX-records zo:
MX 10 je.nieuwe.ip.adres
MX 20 je.oude.ip.adres
MX 30 backup.machine

De exacte prioriteiten maken niet zoveel uit zolang de eerste maar je nieuwe adres is.

Het gevolg hiervan is dat eerst jullie nieuwe adres geprobeerd wordt; daar reageert nog niets dus zal de mail bij de tweede of derde MX afgeleverd worden (derde is meestal die van je oude of nieuwe provider).

Op het moment dat je de verbinding omzet is de eerste MX wel bereikbaar en zal de mail dus meteen bij de goede host aankomen.

Daarna zet je de MX-records nog een keer om, zodat je oude IP er helemaal uit is.

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 13:25

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

het zou misschien handig zijn als je naast de punten en kommas die hebruikt, ook wat meer enters ed. in je posting te gebruiken. Dit nodigt totaal niet uit om te lezen, en is nogal vermoeiend zo. Ook nog ff een titel edit trouwens.

Tijd voor een nieuwe sig..

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 25-04 11:59

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Om te beginnen vind ik twee dagen erg veel vordat het helemaal de wereld rond is. Maaar de oplossing van vink is inderdaad de beste. Alleente hopen dat UUNet hier aan mee wil werken.

• schroevendraaier480
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 27-04 20:51

schroevendraaier480

certified prutser

Laatst bij een klant iets dergelijks geregeld. UUnet wil graag een change in DNS op schrift op papier met bedrijfslogo liefst voorzien van lakzegels.

Zorg dus dat je een tekenbevoegd iemand dit ruim van te voren laat tekenen. En kondig de change een week van te voren aan bij UUnet (dan hebben ze geen excuus om het niet op die datum uit te voeren).

Misschien nog overbodig om te zeggen dat je de provider die je DNS host hiervoor benadert en niet een willekeurige andere (zucht....)

wat nou router, gewoon een kroonsteentje!

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

Op woensdag 12 juni 2002 19:45 schreef schroevendraaier het volgende:
Laatst bij een klant iets dergelijks geregeld. UUnet wil graag een change in DNS op schrift op papier met bedrijfslogo liefst voorzien van lakzegels.

Zorg dus dat je een tekenbevoegd iemand dit ruim van te voren laat tekenen. En kondig de change een week van te voren aan bij UUnet (dan hebben ze geen excuus om het niet op die datum uit te voeren).

Misschien nog overbodig om te zeggen dat je de provider die je DNS host hiervoor benadert en niet een willekeurige andere (zucht....)
Bij wideXS.nl had ik laatst zo'n helpdesk medewerker aan de lijn, ik vroeg hoe ik een MX record kon wijzigen. (bij demon en zo moet je faxen) zegt die vent: 'geef maar ff door, dan verander ik dat wel'. ik vond het slecht dat die dat zonder identificatie vroeg, maar dit verhaal is ook wel weer een beetje overdreven!

EDIT: was trouwens op hun server nog binnen een kwartier gewijzigd. en daarvoor had deze klant bSMTP. dus die wijziging zat meteen goed :)

Opbrengst van mijn Tibber Homevolt met externe kWh meter. | Opbrengst van mijn Tibber Homevolt volgens de Tibber Data API.

Verwijderd

Je router krijgt een IP-adres van je provider. Je provider forward mail naar dit IP-adres zodra je online komt. De router forward dit naar je interne server.

Hoef je alleen maar te zorgen dat je router elk half uur of uur of wat jij wil uitbelt. Als de router maar verbinding heeft, dat zou voldoende moeten zijn. Voor inkomend verkeer heb je geen default gateway nodig, alleen een bereikbaar systeem...

Is vast wel wat op te verzinnen :)

Oplossing met MX-records is ook handig. Moet je wel een meewerkende provider hebben + het liefst minimaal 72 uur van te voren de boel geregeld hebben.

• Jaymz
  • Registratie: Januari 2000
  • Nu online

Jaymz

Keep on moving !

Op woensdag 12 juni 2002 19:45 schreef schroevendraaier het volgende:
:?

DNS wijziginen heb ik (normaalgesproken) er binnen een dagdeel door bij UUnet, ik heb daar echt nog nooit problemen mee gehad.

Maar ik moet wel zeggen dat een collega van mij (die dat hoort te doen, maar het mij tegenwoordig maar laat doen) er ook best veel gelazer mee had...

• mavink
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 24-11-2025
Ik heb het laatst een keer bij XS4All geprobeerd, nou dat kan je dus wel vergeten.
Je komt eerst bij de helpdesk. Die zegt dat dit soort dingen niet kan (MX record naar andere provider). Vervolgens blijkt het wel te kunnen, maar omdat het gratis is moet het via de verkoopafdeling (???). De verkoopmuts zegt dat je het maar moet mailen, en vervolgens gebeurt er een paar dagen niets.
Nog een keer met verkoop gebeld, zelfde verhaal, weer gemaild, weer een paar dagen niets. :Z Bij de derde keer kreeg ik direct iemand die het ook daadwerkelijk kon veranderen; toen was het de volgende dag inderdaad gewijzigd.
Pagina: 1