[XP] Afsluit/reboot probleem

Pagina: 1
Acties:
  • 152 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Mr.Vulcano
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 05-09 09:21
Alweer? Nou ja, ik heb alles ff doorgespit maar heb nog steeds geen goede oplossing. :'(

Het probleem is dus dat de PC niet compleet wordt uitgeschakeld als de PC wordt afgesloten. Als ik APM inschakel dan wordt de PC bij het afsluiten opnieuw opgestart. Ik heb hier gekeken voor een oplossing, maar helaas niets gevonden. Uiteraard heb ik dit: Control Panel->System->Advanced->Startup and Recovery->automatically restart uitvinken, geprobeerd.

Ook heb ik in het register de sleutel: PowerdownAfterShutdown op waarde 1 gezet. Dit staat in : HKEY_LOCAL_MACHINE/SOFTWARE/Microsoft/Windows NT /CurrentVersion/winlogon/

De enige oplossing die ik nog niet heb getest maar die wel een mogelijke oplossing zou kunnen zijn is deze:
Eerst moet je BIOS updaten, vervolgens XP upgrade doen. Als je onder in scherm dan een berichtje ziet dat je op F6 kun drukken om SCSI of andere dingen te installeren moet je op F5 drukken. Vervolgens met cursorpijlen omhoog tot aan ACPI PC. Dan verder gaan met installatie.

Ik heb verder geen last van spontane reboots of blauwe schermpjes.

Heb geen brandprogramma geinstalleerd en geen NVidia kaart. Alle updates van WinXP zijn geinstalleerd.

Dus heeft iemand nog een oplossing voor het compleet afsluiten van de PC of voor het stoppen van het rebooten :??

• gwystyl
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 01:00

gwystyl

Beugeltje dan maar?

Kijk eens bij Computerinstellingen / Geavanceerd / Opstart en herstelinstellingen. dan bijna onderaan bij systeemfouten "De computer automatisch opnieuw opstarten" uitvinken.

(Heb zelf NL versie van WinXP Pro, dus weet niet precies wat het bij UK versie is)

• MRic3
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 24-08 07:43

MRic3

Of praat ik weer poep?

Is je computer nou als standaard PC geinstaleerd of als ACPI?

IIG ... start -> control panel -> System -> Device manager -> dan computer uitklappen

Daar staat:
• standaard PC.. power kan niet helemaal off
pf
• ACPI (advanced configuration Power Interface power kan wel off

Daar kan je het ook meteen veranderen. Computer moet voor complete powerdown als ACPI computer geinstaleerd worden.. Verander het ook in je bios ook ACPI enablen.

En als het goed is kan je dan een komplete powerdown doen. :)

If the world didn't suck, we would all fall off!!!

• Mr.Vulcano
Op woensdag 12 juni 2002 02:01 schreef gwystyl het volgende:
Kijk eens bij Computerinstellingen / Geavanceerd / Opstart en herstelinstellingen. dan bijna onderaan bij systeemfouten "De computer automatisch opnieuw opstarten" uitvinken.

(Heb zelf NL versie van WinXP Pro, dus weet niet precies wat het bij UK versie is)
Dat is hetzelfde als:
Uiteraard heb ik dit: Control Panel->System->Advanced->Startup and Recovery->automatically restart uitvinken, geprobeerd.

• Mr.Vulcano
Op woensdag 12 juni 2002 02:04 schreef MRic3 het volgende:
Is je computer nou als standaard PC geinstaleerd of als ACPI?

IIG ... start -> control panel -> System -> Device manager -> dan computer uitklappen

Daar staat:
• standaard PC.. power kan niet helemaal off
pf
• ACPI (advanced configuration Power Interface power kan wel off

Daar kan je het ook meteen veranderen. Computer moet voor complete powerdown als ACPI computer geinstaleerd worden.. Verander het ook in je bios ook ACPI enablen.

En als het goed is kan je dan een komplete powerdown doen. :)
Ik zie daar inderdaad standaard PC staan, maar ik kan dat niet ergens wijzigen. Waar moet dat volgens jou kunnen veranderen?

• DjGeRo
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 05:19
Zelfde bij iemand die ik ken krijgt het ook maar niet voor elkaar om het goed te krijgen....

Als hij die instelling bij systeem -> geavanceerd doet en hij sluit af krijgt hij fatale errors :?

Ik denk dat in jou geval we niet al te ver moeten zoeken....

Ik denk dat of je hem opnieuw moet installeren of een ander os uit je kast pakken....

Heb je trouwens ook alles goed staan in de BIOS en ook op (eventueel) de jumpertjes >>??<<

Ik zal het topic wel ff volgen...

• Mr.Vulcano
Op woensdag 12 juni 2002 08:13 schreef djgero het volgende:
Zelfde bij iemand die ik ken krijgt het ook maar niet voor elkaar om het goed te krijgen....

Als hij die instelling bij systeem -> geavanceerd doet en hij sluit af krijgt hij fatale errors :?

Ik denk dat in jou geval we niet al te ver moeten zoeken....

Ik denk dat of je hem opnieuw moet installeren of een ander os uit je kast pakken....

Heb je trouwens ook alles goed staan in de BIOS en ook op (eventueel) de jumpertjes >>??<<

Ik zal het topic wel ff volgen...
In mijn bios staat alles prima. Ik had eerst win2k op die machine staan en dat was geen probleem.

• DjGeRo
Op woensdag 12 juni 2002 09:07 schreef Mr.Vulcano het volgende:

[..]

In mijn bios staat alles prima. Ik had eerst win2k op die machine staan en dat was geen probleem.
Kijk dan zijn we in ieder geval weer een klein stapje verder...... het zit dus IN windows XP...

Je zou ook niet op een ander os willen terugstappen dat zou het wat makkelijker maken maar ik ga is ff voor je rondvragen ok ;)

• DjGeRo
Wat voor hardware heb je derin zitten (wil ALLES weten)

Ook netwerkkaarten enz...

En of je een logitech webcam gebruikt......?

BTW: Hier staat een patch voor het sneller opstarten en afsluitproblemen te verhelpen ik heb het nog niet geprobeert (ook niet nodig bij mij loopt xp okee) maar je moet maar ff zien heb niks te doen dus zoek nog wel ff verder :Y)

Verwijderd

Wij hebben hier Dell machines waar we w2k opdraaien. In de BIOS kun je ACPI uitzetten. Staat deze uit voor dat je aan de installatie van w2k begint dan wordt de "Standard PC" HAL geinstalleerd. Enable je ACPI nu in de BIOS dan detecteert w2k het niet. Je kunt bij w2k wel de HAL naar ACPI zetten, door update driver te doen, maar dit resulteert in een computer die niet meer opstart. De enige oplossing, in w2k, is op ACPI in de BIOS te enable-en, w2k opstarten, de w2k CD in de machine stoppen en een upgrade doen van het OS. Nu detecteert w2k ACPI en zal de ACPI HAL installeren waarna de computer zichzelf uitzet bij het afsluiten. Ik weet dat jij XP gebruikt maar misschien dat het hetzelfde werkt als in w2k.

PS, kijk even op deze pagina, daar staat uitgelegd hoe XP bepaalt of het OS een ACPI HAL installeert. Er staat ook uitgelegd wat je moet doen na een BIOS update (hetzelfde als ik beschreven heb trouwens):
http://www.microsoft.com/technet/treeview/default.asp?url=/TechNet/prodtechnol/winxppro/reskit/prdc_mcc_htev.asp

• Mr.Vulcano
Op woensdag 12 juni 2002 09:25 schreef WPS het volgende:
Wij hebben hier Dell machines waar we w2k opdraaien. In de BIOS kun je ACPI uitzetten. Staat deze uit voor dat je aan de installatie van w2k begint dan wordt de "Standard PC" HAL geinstalleerd. Enable je ACPI nu in de BIOS dan detecteert w2k het niet. Je kunt bij w2k wel de HAL naar ACPI zetten, door update driver te doen, maar dit resulteert in een computer die niet meer opstart. De enige oplossing, in w2k, is op ACPI in de BIOS te enable-en, w2k opstarten, de w2k CD in de machine stoppen en een upgrade doen van het OS. Nu detecteert w2k ACPI en zal de ACPI HAL installeren waarna de computer zichzelf uitzet bij het afsluiten. Ik weet dat jij XP gebruikt maar misschien dat het hetzelfde werkt als in w2k.

PS, kijk even op deze pagina, daar staat uitgelegd hoe XP bepaalt of het OS een ACPI HAL installeert. Er staat ook uitgelegd wat je moet doen na een BIOS update (hetzelfde als ik beschreven heb trouwens):
http://www.microsoft.com/technet/treeview/default.asp?url=/TechNet/prodtechnol/winxppro/reskit/prdc_mcc_htev.asp
Ik heb een upgrade uitgevoerd maar hij wordt nog steeds als Standaard PC geinstalleerd.

Ik wil wel mijn hele systeem hier posten (het is trouwens een oude Aldi PC PII-350 met 512 SDram) maar als ik Control Panel->System->Advanced->Startup and Recovery->automatically restart uitvink en nog steeds geen blauwe schermen enzo krijg dan heeft dat verder niks met conflicten enzo te maken. Ik gebruik btw geen webcam, gewoon een standaard PC'tje voor moeders :)

• Mr.Vulcano
Nou ik heb de PC nog niet geinstalleerd maar ik wacht wel tot SP1 en ik neem aan dat het dan beter configureerbaar is. En zo niet dan maar telkens 5 seconden de powerknop ingedrukt houden als hij helemaal uit moet :)

Verwijderd

Ik heb dus ook al tijden last van dit probleem, alleen het rare is: Mijn pc is niet concequent

In 90% van de gevallen start ie opnieuw op, die andere 10% gaat ie gewoon in een keer uit. Ik heb -vanwege problemen- mijn pc een tijdje moeten draaien met een oudere 15" monitor en daar had ik dus GEEN last van het probleem. Kan puur toeval zijn natuurlijk, dat ie 7 dagen achtereen alles goed doet, maar ik vind het maar vaag :)

Nu draai ik op mijn PII 333 mhz ook winxp en als ik em dan uitzet, zegt ie eerst van "U kunt de pc nu uitzetten" ofzo. Dus daar zet ie em ook niet in 1 keer uit.
(om het nog lastiger te maken: Die PII 333mhz draait met diezelfde 15" monitor als ik zojuist noemde...)

Als ik bovenstaande oplossing probeer, krijg ik bij het afsluiten een blauw scherm...

Wie weet de oplossing???

• MRic3

MRic3

Of praat ik weer poep?

Volgens mij als je in device manager zit, rechtermuisknop properites en dan wijzigen naar ACPI. Wel opletten want dit betekend dat je een compleet nieuwe HAL gaat instaleren (zorg dat je goede drivers bij de hand hebt).

Het OS en de computer gaan anders samenwerken. ACPI gooit al je IRQ's op 1 hoop en het OS regelt het dus verder. Bij mij werkt het perfect, maar ik heb al veel gezeik gehoord. Een vriend had een audio kaart die echt een eigen IRQ wilde hebben.. en vertikte het om te werken met ACPI... voordat ik dat in de gaten had ....

Verwijderd

Heej ik herken het, ik dacht altijd dat mijn pctje goed rebootte als ik dat wilde, totdat ik de optie "automatic restart"uitvinkte, toen bleek dus dat het na het afsluiten niet ging rebooten, maar een Blauw scherm gaf met IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL. Das ook fijN!

Verwijderd

"...maar een Blauw scherm gaf met IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL"
Same problem here, maar dit is nog veel extremer. Ene keer werkt het wel, andere keer niet.
Volgens mij als je in device manager zit, rechtermuisknop properites en dan wijzigen naar ACPI. Wel opletten want dit betekend dat je een compleet nieuwe HAL gaat instaleren (zorg dat je goede drivers bij de hand hebt).

Het OS en de computer gaan anders samenwerken. ACPI gooit al je IRQ's op 1 hoop en het OS regelt het dus verder. Bij mij werkt het perfect, maar ik heb al veel gezeik gehoord. Een vriend had een audio kaart die echt een eigen IRQ wilde hebben.. en vertikte het om te werken met ACPI... voordat ik dat in de gaten had ....
Hm, klinkt zeer interessant. Zou je me iets meer uit kunnen leggen? Wat de gevolgen zijn enzo. Ik zou echt niet weten wat HAL is hoor ;)

• MRic3

MRic3

Of praat ik weer poep?

HAL = Hardware Abstraction Layer ... de basis van hoe je OS met de hardware omgaat. Er is genoeg te vinden hierover op GoT. De een hate's it en de andere Loves it... I love it. Mocht de ene HAL niet werken probeer dan een andere (standaard computer of ACPI geinstaleerde comp). Let wel op als je gaat veranderen dat je alle nieuwe drivers van alle onderdelen bij de hand hebt.

IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL is meestal een brakke driver (hoogstwaarschijnlijk de videokaart driver). Dus update je drivers en kijk of het probleem terug komt...

Verwijderd

kj, ik kom der wel uit denk ik...

• Krul
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 31-08 15:38

Krul

Holodoc

Ik heb ook een afsluitprobleem met Winxp gehad, dit lag aan SBLive drivers. Als je ook deze geluidskaart hebt, probeer dan de driver eerst handmatig te killen (devldr32.exe) en daarna de computer af te sluiten.

Verwijderd

Ik heb geen geluidskaart...zit on board :)

Verwijderd

Ik heb het zelfde probleem gehad het begon bij mij na het installeren van Easy CD Creator 5. ik heb toen de pc naar het restore punt waar ik easy cd creator geinstalleerd terug gezet en toen was weliswaar easy cd creator eraf maar het probleem was ook weg. Denk er wel aan alle programma&acute;s die je na die datum hebt geinstalleerd zijn er weer af.

Succes.

• MRic3

MRic3

Of praat ik weer poep?

Ik d8 dat voor easy cd-creator 5 een patch was dat ie goed draaide op XP...

Verwijderd

d8 ik ook maar niet dus

Verwijderd

Ik heb het probleem ook gehad, na lang zoeken was bij mij was het een probleem met mijn Logitech muis. ff nieuwe drivers installeren www.logitech.com

• Abomination
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14-09 10:28

Abomination

Wait for it . . . Wait for it

heb je niet tovallig bij het instaleren alleen 1 (of geen) account aangemaakt en ingesteld dat die daarnee automatisch moet opstarten ?

Panasonic 9J Mono; Vaillant aroSTOR VWL BM 270; IthoDaalderop CVE-S SP; Showersave QB1-21; Aqmos CM-32

Pagina: 1